Gå til innhold

Microsofts smartmobilsalg halvert på nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Ingenting gleder meg mer enn å se det teknologi-fiendtlige selskapet MS feile. Vi trenger ikke MS som en bremsekloss for utvikling, det er nok utfordringer uten.

Lenke til kommentar

 

Ingenting gleder meg mer enn å se det teknologi-fiendtlige selskapet MS feile. Vi trenger ikke MS som en bremsekloss for utvikling, det er nok utfordringer uten.

 

Fremdrift og nytenking kjennetegnes jo helt klart av at få, store aktører dominerer et marked.  :huh:

 

 

Det er ingen automatikk i at en suboptimal markedssituasjon som dagens blir bedre, bare fordi MS får høyere markedsandeler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Ingenting gleder meg mer enn å se det teknologi-fiendtlige selskapet MS feile. Vi trenger ikke MS som en bremsekloss for utvikling, det er nok utfordringer uten.

 

Fremdrift og nytenking kjennetegnes jo helt klart av at få, store aktører dominerer et marked.  :huh:

 

Nei, men det kjennetegnes uansett ikke av MS. MS har aldri funnet opp noe som helst. Ei heller virkelig pushet teknologiens grenser. Få selskap har fremstått mindre innovative enn MS. Det klareste eksempelet er IE. MS har bare ett fokus, nemlig å ha ballegrep på sine kunder gjennom vendor lock-in for å så tyne penger ut av kundene.

 

Andre steder MS totalt mangler innovasjon er Outlook (hvor jævlig vanskelig er det å bli kvitt topp-posting?), Exchange, Sharepoint (virkelig, hvorfor i alle dager bruker folk Sharepoint?) osv osv osv.

Lenke til kommentar

Eg har Lumia 640xl. Den starta med win 8.1, vart oppgradert til 10. Men måtte ei stund seinare oppgraderast heilt frå botn igjen. Og no er den retteleg bra. For meg verkar alle relevante appar. Det kan nok vere problem med å køyre enkelte grafikksider/videar, som nokre frå NRK og biletopplasting til nettsky, men eg har PC og system der. Men telefonen er stabil og god, - mykje betre enn siste Samsung eg hadde.

Lenke til kommentar

De har jo solgt ganske bra med telefoner til å ha fått så mye negativ omtale når de først har vært omtalt på mobilfronten..

 

Jeg har inntrykket av at Microsoft lykkes på mobil ikke nødvendigvis igjennom sitt eget os og sin egen maskinvare, men lanserer og oppdaterer apper for sine tjenester på Android og iOS som virker godt mottatt. På sikt kan jo dette være ting som gjør det lettere å konvertere til en telefon fra Microsoft med deres eget os i fremtiden.

 

Vedr. Lumia har jeg selv tatt i bruk igjen en Lumia 950 for ca 1 mnd siden som hovedtelefon etter litt over 1 år med iPhone. Er i utgangspunktet fornøyd så lenge jeg forholder meg til flere av Microsofts tjenester enn før. Som operativsystem virker Windows på mobilen fint, men det kan ikke gjemmes bort at enkelte apper savnes selv om mye også kan løses i nettleseren. At BankID ikke fungerer hver gang er ikke bra, og burde være støttet skikkelig. Cortanas fravær på Microsofts produkter i Norge er også negativt, men kanskje mest da det er fraværende på Windows totalt sett (og ikke på en telefon med begrenset salg alene).

Lenke til kommentar

Prøver å like Lumia telefonene, prøvde 950 for ikke så lenge siden.. men hadde vært en bedre mobil om dem bare brukte Android som alle andre.

 

Jeg er en av de som hater flisene til MS på desktop, og installerer Classic Shell på Windows 10. (Nå skal det sies at jeg ikke har touch-skjerm på noen av PCene jeg bruker.)

Jeg har brukt mest Android på telefon og iOS på nettbrett. For et år siden skaffet jeg en Lumia 640XL for 1500 kr, siden det er en eneste telefonen vi fikk hente ned bedriftens epost med. Jeg synes faktisk flisene kommer til sin rett der, de er lett å sette opp og gir et brukervennlig og fleksibelt grensesnitt. Etter at de oppgraderte til Windows 10 (den kom med Windows 8.1), så ble plassen på skjermen bedre utnyttet i de fleste appene, i Windows 8.1 var det liksom ikke måte på hvor stor skrift de skulle bruke overalt.

Telefonen i seg selv er jo enkel kvalitet, men kameraet er brukbart og den sviver da greit rundt. Til prisen vil jeg si den leverer veldig bra. De ligger langt bak i utvalg av apper, men de har de jeg bruker mest: Endomondo, Vipps, SAS, Telenor Bedriftsnett, NRK Radio, Facebook etc.

 

For Microsoft sin del, så var det synd de ikke kom med Windows Phone 8.1 i 2007, da dillet de fremdeles rundt med et et ubrukelig nedskalert desktop OS til telefon ...

Lenke til kommentar

 

  • De har utvidet seg fra å kun produsere programvare for klientmaskiner og servere til også å gjelde spillkonsoller, telefoner, nettbrett (selv om Surface er mer ultraportable datamaskiner enn nettbrett) egg til å satse hardt på skytjenester.

 

 

Surface (unntatt Surface Book) passer hverken i segmentet nettbrett eller ultraportable datamaskiner, det faller i det gode, gamle segmentet tabletPC, mer spesifikt convertible slate tablet PC. Det er en viktig distinksjon fordi tabletPCer har alltid hatt høyere priser, annerledes egenskaper og et smalere marked enn ultraportable. Så kan man jo si at ultraportable har endret seg så mye at det ikke lenger er mulig å sette et klart skille mellom disse produktsegmentene, at kun aktiv stylus er den egentlige forskjellen i dag. 

 

Og Surface Pro er den mestselgende tabletPC-linjen i historien, hvis jeg ikke gjetter feil. Microsoft har i alle fall fått opp god omsetning på divisjonen. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Surface Pro er den mestselgende tabletPC-linjen i historien, hvis jeg ikke gjetter feil. Microsoft har i alle fall fått opp god omsetning på divisjonen.

Om man definerer produktet som "datamaskin med fullt desktop OS, touch-skjerm og løst tastatur" har du nok rett, men den har fortsatt solgt såpass få enheter totalt at det ikke akkurat har revolusjonert verden.

Lenke til kommentar

 

Edit; Hvis MS betaler portingen så burde utviklerne heller ikke ha et krav på seg om å vedlikeholde og oppdatere softwaren. Det er ikke store problemet, eller utgiften siden MS betaler, å ansette en fyr for formålet og sparke ham hvis det "går galt".

 

Men det blir jo spekulasjoner fra min side. Det kan være massevis av grunner for å la vær å ha software som funker på MS telefoner. Jeg regner med at det er et veloverveid valg av utviklerne.

Spørsmålet er hvorfor i alle dager man skulle gå med på en sånn avtale. Masse risiko og store ulemper uten å nå særlig flere brukere.

 

 

Svaret er: mange bedrifter trenger, og ønsker, faste inntekter til deler av sin utviklingskapasitet slik at man kan ha større frihet til å utvikle egne produkter på siden. Slik er det nok i de fleste mindre bedrifter som har kommet ut av kjellerstua.

 

Men da må Microsoft faktisk gi så mye at det bidrar til å sikre videre drift, og de bidrar nok med mye mindre enn det. Og denne strategien er helt meningsløs mot firmaer som har sikret egen drift, så det vil ikke bety noe for kjente titler. 

 

Derimot har Microsoft (som alle andre) en god mulighet til å støtte opp om upstarts og incubator-miljøer. Det får de nok mye mer igjen for - men da må de ha mye lengre sikt. Og dersom disse prosjektene ikke også slippes på Android, så vil prosjektene heller aldri bli utbredte suksesser, og det fjerner kanskje mye av motivasjonen til Microsoft for å satse store midler på denne måten. 

Lenke til kommentar

 

Surface Pro er den mestselgende tabletPC-linjen i historien, hvis jeg ikke gjetter feil. Microsoft har i alle fall fått opp god omsetning på divisjonen.

Om man definerer produktet som "datamaskin med fullt desktop OS, touch-skjerm og løst tastatur" har du nok rett, men den har fortsatt solgt såpass få enheter totalt at det ikke akkurat har revolusjonert verden.

 

 

Bytt ut touch-skjerm med penn, så kan jeg bruke definisjonen din. 

 

Apple Iphone (første generasjon) og Google Developer Phone har revolusjonert verden. Samsung S6 eller S7 har ikke revolusjonert noe som helst. Men Samsung tjener penger som gress på disse telefonene, Apple tjener penger som gress på de nyeste modellene, og det betyr noe for firmaene. Microsoft tjener også godt på Surface nå, og det har blitt en av grunnsteinene i deres økonomi, vissnok. 

 

Ellers så har faktisk Surface Pro utløst store endringer i PC-markedet, men det var andre modeller som var før dem (men ikke solgte noe som helst). 

Lenke til kommentar

Svaret er: mange bedrifter trenger, og ønsker, faste inntekter til deler av sin utviklingskapasitet slik at man kan ha større frihet til å utvikle egne produkter på siden. Slik er det nok i de fleste mindre bedrifter som har kommet ut av kjellerstua.

 

Men da må Microsoft faktisk gi så mye at det bidrar til å sikre videre drift, og de bidrar nok med mye mindre enn det. Og denne strategien er helt meningsløs mot firmaer som har sikret egen drift, så det vil ikke bety noe for kjente titler. 

 

Derimot har Microsoft (som alle andre) en god mulighet til å støtte opp om upstarts og incubator-miljøer. Det får de nok mye mer igjen for - men da må de ha mye lengre sikt. Og dersom disse prosjektene ikke også slippes på Android, så vil prosjektene heller aldri bli utbredte suksesser, og det fjerner kanskje mye av motivasjonen til Microsoft for å satse store midler på denne måten.

Tja, om MS hadde sagt "vi dekker utvikling av backend og app om du lager en Windows Phone-versjon, men du har ingen forpliktelser i fremtiden og kan lage andre versjoner som du vil og droppe oss når som helst" kunne det nok vært fristene for en del. Men den typen dealer har jo aldri vært på bordet.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke noen har avtaler med "- droppe oss når som helst"... Det ligger litt i avtalers natur. 

Selv et kontanttilskudd på $300 etter "godkjent" app ville nok kunne tiltrekke seg endel utviklere. Men hva slags apps?

 

Uansett, etter hva jeg har hørt tyder ikke Microsofts app-samling på at de har funnet oppskrifta for å få en respektabel appbutikk. 

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke noen har avtaler med "- droppe oss når som helst"... Det ligger litt i avtalers natur. 

Selv et kontanttilskudd på $300 etter "godkjent" app ville nok kunne tiltrekke seg endel utviklere. Men hva slags apps?

 

Uansett, etter hva jeg har hørt tyder ikke Microsofts app-samling på at de har funnet oppskrifta for å få en respektabel appbutikk. 

 

Å betale "løsepenger" for apper er en svært dårlig idé og ville hatt ett større skadepotensiale for os-et enn hva manglende snapchat og pokemon har.

Alt henger sammen med dårlige fremtidsutsikter som microsoft er med på å forsterke med sitt fravær av reklamekampanjer og vaklende strategier.

 

Jeg tror at vi som bruker windows mobile i dag er betatestere frem til midten av neste år hvor MS vil gi ett siste push i markedet med kampanjer og ny hardware fra OEM-er og en referansetelefon fra microsoft selv.

 

Men jeg tror det vil være for sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...