Gå til innhold

Microsofts smartmobilsalg halvert på nytt


Anbefalte innlegg

Synd at Microsoft ikke evnet å bestemme seg for en løsning da de hoppet inn i markedet. Det har vært for mange "oi, nei dette går ikke, vi begynner på nytt" med en påfølgende "nå tar det av!" situasjoner de siste 5 årene til at jeg er villig til å investere i hardware/software på denne mobilplattformen.

 

Det at enkelte store apptilbydere (samt MANGE mellomstore) velger å se bort fra Windows 10 Mobile hjelper ikke akkurat på det heller.

 

Veldig synd for Windows har egentlig vært dønn stabilt de årene jeg brukte WP7 og WP8, men nå kommer jeg nok til å sitte på Android vognen i hvert fall et år til før jeg gjør noe som helst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Mobile 6.5 var en uønsket versjon som Microsoft så seg tvunget til å gi ut mens de jobbet på Windows Mobile 7. (google: Ballmer: Win Mobile 6.5 an unwanted stopgap). 

Windows Mobile 7 ble som kjent droppet, og så begynte de å lage Windows Phone 7, og mens de jobbet på Windows Phone 7 også Windows Phone 8 i parallell. 

 

Jeg vet ikke når Microsoft la til Windows Mobile 6.5 i strategien, men Windows Mobile 6.5 ble gitt ut i 2009, Windows Mobile 7 ble sikkert droppet like etter, og det tok ikke lang tid før de begynte på Windows Phone 8. Før disse produktene var ute rakk de også å kjøpe opp Nokia. 

 

Så mobil-strategien hoppet egentlig verre fra 2009 til 2011 enn de siste 5 årene. Og det eneste de har å vise til nå, er at man nå kan kjøre mobil-apper på desktop, hvis jeg skal framstille det på verst tenkelige måte. Eller for å si det mer positivt, med Windows Mobile 8.1 var de endelig ferdige med å få på plass samme WinRT-versjon på mobil som på skrivebord. Man kan si de har kommet i mål med mobilt OS-strategien de begynte i bakgrunnen allerede før Windows Phone 7 var klar: samkjøring av mobilt og desktop-Windows. Og hvis jeg skal få si hva jeg mener, liker jeg ideen med at Windows på mobilen skal dele økosystem med desktop. Men da mener jeg den delen av økosystemet som faktisk finnes på desktop - WinNT-applikasjoner. Det er Microsofts største ressurs.

 

Strategien de valgte var imidlertid avhengig av at de klarte å få WinRT-baserte apper populære, og der har de bommet spektakulært. Har de engang prøvd alvorlig? De endringene vi ser komme nå går også endringer knyttet til hardware og produksjon. Vil det komme noen satsning på å lokke til seg apper i framtiden? Det har vi vel enda ikke sett noen tegn til. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...