Gå til innhold

Microsofts smartmobilsalg halvert på nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig synd - det hadde vært langt å foretrekke med tre aktører heller enn to. Særlig når den ene aktøren (Google) er like happy med at folk bruker konkurrenten som sitt eget produkt. 

 

Særlig? Det er tvert imot bedre for konkurransen at Google er happy med det. De benytter i mindre grad markedsmakt til å gjøre overstyringer som er lite heldig for forbrukerene. Personlig klarer jeg meg dog godt uten spesifikt MS som den tredje aktøren, de har også tydeligvis godt av å kjenne litt på en litt mindre dominerende posisjon i markedet.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har et poeng, men det hadde vært fint med en konkurrent som virkelig ville ta andeler og prøvde nye ting, sånn at Apple og Google fikk litt mer panikk enn de har i dag. 

 

Synd ikke Microsoft har en kultur som gjør det mulig å få til, men det har de vel klart å bevise forbi enhver tvil nå. De har hatt enormt med goodwill, men rota det til hver gang de har hatt sjansen.

 

Microsoft har vært på hælene i en del år på konsumentmarkedet og har nå (endelig) begynt å komme tilbake.

Hvor er consumersuksessen? Xbox sliter. Windows 10 møter ikke akkurat entusiasme selv om det er et helt greit desktop-os, pc-salget stuper, full-lisenser på Office er uinteressant for de fleste, og mobilsatsningen er i praksis død. Surface selger ikke noe særlig de heller (til andre enn nerder og selskaper). Det spennende som skjer i MS for tiden skjer mot Enterprise med Azure.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hvor er consumersuksessen?

Den har hatt vente på seg, iallefall foreløbig, men Microsoft har gjort en del grep for å ta igjen forspranget til Apple og Google.

  • De har utvidet seg fra å kun produsere programvare for klientmaskiner og servere til også å gjelde spillkonsoller, telefoner, nettbrett (selv om Surface er mer ultraportable datamaskiner enn nettbrett) egg til å satse hardt på skytjenester.
  • De har endelig tatt i bruk skytjenester på en måte som Apple og Google har gjort for lenge siden. Dette gjør blandt annet at en får synkronisert data på tvers av flere typer devicer.
  • De har endret på brukergrensesnittet på operativsystemene sine for å gjøre det enklere å bruke touch-devicer. Dette har dog fått en del kritikk men jeg drister meg til å påstå at dette utelukkende er fordi folk er låst til hvordan Windows "alltid har vært". Jeg er enig at den nye UI'en krever litt annerledes bruk men det er noe en venner seg tilå bruke. Når en har lært seg dette arbeider en mer effektivt enn med tidligere versjoner av Windows. De kom jo med et nettbrett i 2001 men siden det var en egen utgave av XP som ikke var optimalisert for touch ble det en flopp. Da Apple kom med iPad tok de markedet med storm.
Så var det dette med nyvinning da. Her er vel ingen av de tre store (Apple, Google og Microsoft" like dårlige men vi får håpe noen hoster noe revolusjonerende snart.

 

Edit: de har også tatt til orde for cross platform gaming mellom Windows 10 og Xbox. Jeg har hørt det kommer spill som kan brukes på W10, Xbox og PlayStation samtidig om det ikke har kommet allerede.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

De må bruke penger for å (ikke) tjene penger og litt av det inkluderer reklame. Problemet er at folk stort sett går til det de kjenner, etter hva jeg har sett så er folk sjelden villige til å prøve noe nytt på mobilfronten.

 

De burde, som jeg har sagt før, gi bort telefoner ved kjøp av andre MS produkter. Det koster dem relativt lite og folk vil da prøve telefonene siden de er gratis. For forbrukere så er gratis det samme som at de tester det de fikk gratis.

 

Si at de bruker 10 millioner dollar på en "reklamekampanje", gratis telefoner, så kan de gi bort noen hundre tusen telefoner. Bruker de i tillegg penger på å få portet software til telefonene så starter brått jungelekspressen, som ofte er den aller beste reklamen man kan få. Edit; Noen hundre tusen er relativt lite i forhold til befolkning i f.eks. USA, så jeg tenker selvfølgelig å kjøre en slik kampanje i mindre land først og hvis det fungerer så utvider man.

 

Tenker nå jeg :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Det er sant. Jeg mistenker at MS ikke har tilbudt nok. Vet du om de tilbø å betale for hele kaka? Så bør de kanskje gi bort et par kakestykker ved siden av. Det er litt rart at utviklere har gitt F i MS uansett om de blir betalt eller ei.

 

MS skulle ha satset på det økosystemet de holder på med nå for veldig lenge siden. Apple beholder mange kunder pga økosystemet selv om de har veldig høye priser og økosystemet er et viktig punkt når de får nye kunder.

Lenke til kommentar

Joa, det er greit, men jeg mente at hele kaka inneholder vedlikehold og oppdateringer til et visst punkt. Så får man heller ha en avtale om at utvikling stopper hvis X skjer.

 

Edit; Hvis MS betaler portingen så burde utviklerne heller ikke ha et krav på seg om å vedlikeholde og oppdatere softwaren. Det er ikke store problemet, eller utgiften siden MS betaler, å ansette en fyr for formålet og sparke ham hvis det "går galt".

 

Men det blir jo spekulasjoner fra min side. Det kan være massevis av grunner for å la vær å ha software som funker på MS telefoner. Jeg regner med at det er et veloverveid valg av utviklerne.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Nom en pompøs 'hets-Microsoft'-artikkel som er blåst opp i volum ved å postulere en rekke selvfølgeligheter, fremstilt som Digis 'analyser', som f.eks. at

"De lave salgstallene som nå preger plattformen betyr trolig ikke bare at færre enn tidligere velger å kjøpe en Windows-basert smartmobil for første gang, men også at brukere som allerede bruker en Windows-basert smartmobil, i større grad enn tidligere går vekk fra plattformen når de skal ha en ny smartmobil."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Enten du gir bort WP-telefoner eller selger dem til spottpris, slik som Elkjøp har gjort den siste tida: Uansett om du har Android eller iOs fra før, så vil 99 % finne ut at WP faller i gjennom.

 

Edit.typo

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

Enten du gir bort WP-telefoner eller selger dem til spottpris, slik som Elkjøp har gjort den siste tida: Uansett om du har Android eller iOs fra før, så vil 99 % finne ut at WP faller i gjennom.

 

Det samme kan vel strengt tatt sies om en Android-bruker gis en iOS-device eller omvendt. 

 

 

Kan det? Tidligere tall tyder på at ganske mange bytter, og tilsynelatende også langt flere enn den totale markedandelen til WP.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joa, det er greit, men jeg mente at hele kaka inneholder vedlikehold og oppdateringer til et visst punkt. Så får man heller ha en avtale om at utvikling stopper hvis X skjer.

 

Edit; Hvis MS betaler portingen så burde utviklerne heller ikke ha et krav på seg om å vedlikeholde og oppdatere softwaren. Det er ikke store problemet, eller utgiften siden MS betaler, å ansette en fyr for formålet og sparke ham hvis det "går galt".

 

Men det blir jo spekulasjoner fra min side. Det kan være massevis av grunner for å la vær å ha software som funker på MS telefoner. Jeg regner med at det er et veloverveid valg av utviklerne.

Spørsmålet er hvorfor i alle dager man skulle gå med på en sånn avtale. Masse risiko og store ulemper uten å nå særlig flere brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...