Gå til innhold

Klarer ikke få meg jobb..


Anbefalte innlegg

Har vært arbeidsledig i 3 år nå og sliter ekstremt med å få jobb. Selv små deltidsjobber på butikker og lager får jeg ikke. Har bare hatt 1 jobb før, og der har jeg ingen referanser. Er 23 år.

Har en oversiktlig søknad og CV uten skrivefeil. Den er kanskje noe kjedelig siden jeg ikke har brukt mye fancye greier som farger osv. Vurderer å legge inn et portrettbilde bare for at jeg kanskje skal bli husket litt bedre blant alle de andre søkerne..

 

Iløpet av disse 3 årene har jeg sikkert søkt på rundt 300-500 stillinger vil jeg tro. Mange av disse søknadene har jeg brukt tid på for å tilpasse den enkelte stilling slik at de ikke ser så standardisert ut. Har kun blitt ringt tilbake 1 gang hvor jeg hadde et lite telefonintervju på 20 minutt. Etter at jeg sa jeg ikke hadde referanse ble det litt stille i andre enden. Hørte aldri noe mer fra den bedriften. Vært i kontakt med bemanningsbyråer også, men selv ikke de klarer å finne noe til meg. Får bare beskjed om at de skal ta kontakt hvis det dukker opp noe, men hører aldri noe.

 

 

Har lagt meg ganske lavt og tar hva som helst av jobber, men vil helst jobbe på lager da det passer meg personlig best. Så hva gjør folk for å skaffe seg jobb egentlig!?? Er det bare jeg som sliter så sinnsykt med å skaffe meg jobb? Visste at det kom til å bli vanskelig med tanke på at jeg har gått arbeidsledig så lenge, men så HER vanskelig trodde jeg ikke det kom til å bli. Fy faen..

Endret av Jumper123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du trucksertifikat? Hvis ikke, har du mulighet økonomisk sett til å skaffe deg det?

 

Det hjalp meg veldig da jeg var i samme situasjon. Fikk jobb 2 uker etter jeg var ferdig med kurset. Det var en stilling som ikke var utlyst i firmaet, jeg sendte bare åpne søknader til alle lokale lagere.

Lenke til kommentar

Hva mener du med å legge deg "ganske lavt"?

Mener du , som du sier etterpå "Hva som helst"?

 

Første jobben er normalt sett vanskelig å få.

Dette på grunn av at norske arbeidstakere har alt for mange rettigheter slik at det blir både dyrt og usikkert for en bedrift å ansette folk. Derfor får vi også alle disse plagsomme bemanningsbyråene.

 

Det er veldig avskrekkende for en arbeidsgiver å se store hull i CV'en så det bør du for all del unngå, såsant du klarer.

Det høres ut som om du bør flytte fra der du bor hvis du ikke har funnet jobb etter 3 år med aktiv jobbøking.

Her jeg bor skulle du kunne finne jobb iløpet av et par dager om du kan ta i et tak.

 

Det er haugevis av jobber for en hjelpearbeider innen bygg og industri i mitt distrikt og det er en fordel om du møter opp personlig. Send en mail samme dag som du møter opp på kontoret med CV under armen. kanskje vil du bli avfeid med at det ikke passer nå og da bare smiler du og sier "Helt greit! Dere har fått søknad på mail, også. Se igjennom den når det passer og ta kontakt!"

 

Klarer du å gi et inntrykk av at du er villig til å stå på og lære (samtidig som sjefen da har hatt en sjanse til å bedømme fysikken din) så står du sterkt når han leser mailen.  Gjør du dette så skiller du deg sterkt ut fra alle de som bare sender mail.

Lenke til kommentar

NAV sponser ofte kursing. Du har på en måte krav på å få dekket utdanning/ kurs hvis det er den beste (eneste) veien inn i arbeidslivet. At du er ung bør gjøre at du stiller sterkere.

 

Les her og snakk med NAV om det; https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Samarbeid/For+kommunen/Relatert+informasjon/arbeidsrettede-tiltak

 

Et truckbevis koster en slikk og ingenting i forhold til hva det koster å ikke ha deg i jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem når jeg var på din alder. Det jeg gjorde var å ordne meg praksisplass (via NAV) i en bedrift og et år senere var jeg fast ansatt selv om jeg ikke hadde noe formell kompetanse på området. Den jobben har vært grunnlaget for alt jeg har holdt på med siden.

 

Selvfølgelig er ikke betalingen noe å skryte av i en praksisplass, men det er en glimrende mulighet til å få vist seg fram og få en god referanse til senere. Og langt bedre enn å ikke gjøre noen ting. :)

Lenke til kommentar

Jobbsøkende i 3 år, jeg klarer bare ikke å se det for meg. Her må du gjøre noe vesentlig galt.

Hvis du virkelig ville, hadde du lett fått deg jobb på en måned eller noe. Fins jobber overalt.

 

Dette er en arrogant holdning, som du bør ha for deg selv. Dette er på ingen måte hjelpende for TS.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det høres ut som du gjør mye riktig. Du tilpasser søknadene, har sjekket for skrivefeil, og er fleksibel på hva du søker på. Kudos for dette, og for å ha søkt på så mange stillinger! 

Du kan også få støtte fra NAV til å ta noe utdanning, få verdifulle kurs, eller til å få praksisplass. Slike ting er gull verdt. Kanskje du til og med kan gjøre frivillig arbeid, for det kan du absolutt sette opp på CV'n, slik at hullet ikke blir større.

Jeg hører litt forskjellig om hva som er lurt å gjøre. Noen sier det er lurt å møte opp, andre mener det holder med å ringe. Er sikkert bra å møte opp, såfremt arbeidsledig-blues'n ikke er særlig fremtredende.

 

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Fint hvis du kan legge ut en anonymisert utgave av søknad og CV så kan vi kikke på den! Jeg ansatte nettopp tre ungdommer mellom 17 og 23 år i en deltidsstilling etter å ha fått inn 50+ søknader. Det som var viktig for meg var:

1. Ingen skrivefeil. Egentlig ikke så viktig for arbeidsoppgavene, men det virker useriøst med skrivefeil i en søknad.

2. Engasjerende søknad. Merker det kjapt hvis jeg får en generisk søknad som bærer preg av å bli sendt ut til 50+ arbeidsgivere. Det er et minimumskrav at de skriver søknaden til stillingen som er utlyst. Tips: Ofte står det "vi søker en selvstendig og glad person som liker å jobbe i team" etc. i utlysningene. Forsøk å flette inn ordene de bruker i utlysningen i søknaden din. De som ansetter har ofte vidt forskjellige preferanser i hva de ønsker av kvaliteter (team vs. selvstendig, glad vs. seriøs). Spill på det. 

3. Erfaring. Her kommer du til kort, men kanskje har du referanser du ikke kommer på? En lærer som er veldig glad i deg? Militæret? Sivilarbeider? Sommerjobber? En kropsdirigent? Fotballtrener? En referanse er som regel bare en måte å sikre seg at en ikke ansetter komplett udugelige folk, og da er det greit å kunne høre med andre som har hatt et forhold til deg tidligere.

 

Lykke til med jobbsøking!

Lenke til kommentar

Fint hvis du kan legge ut en anonymisert utgave av søknad og CV så kan vi kikke på den! Jeg ansatte nettopp tre ungdommer mellom 17 og 23 år i en deltidsstilling etter å ha fått inn 50+ søknader. Det som var viktig for meg var:

1. Ingen skrivefeil. Egentlig ikke så viktig for arbeidsoppgavene, men det virker useriøst med skrivefeil i en søknad.

2. Engasjerende søknad. Merker det kjapt hvis jeg får en generisk søknad som bærer preg av å bli sendt ut til 50+ arbeidsgivere. Det er et minimumskrav at de skriver søknaden til stillingen som er utlyst. Tips: Ofte står det "vi søker en selvstendig og glad person som liker å jobbe i team" etc. i utlysningene. Forsøk å flette inn ordene de bruker i utlysningen i søknaden din. De som ansetter har ofte vidt forskjellige preferanser i hva de ønsker av kvaliteter (team vs. selvstendig, glad vs. seriøs). Spill på det. 

3. Erfaring. Her kommer du til kort, men kanskje har du referanser du ikke kommer på? En lærer som er veldig glad i deg? Militæret? Sivilarbeider? Sommerjobber? En kropsdirigent? Fotballtrener? En referanse er som regel bare en måte å sikre seg at en ikke ansetter komplett udugelige folk, og da er det greit å kunne høre med andre som har hatt et forhold til deg tidligere.

 

Lykke til med jobbsøking!

 

Håper ikke du rangerer i den rekkefølgen, kjipt å sitte igjen med en som skriver feilfritt og kan trylle fram de fineste historiene på papiret men har ingen erfaring :O 

Lenke til kommentar

Erfaring spiller selvsagt stor rolle, men en søknad fri for skrivefeil er en *veldig* lav terskel, og mulig for absolutt alle å komme seg over, så skrivefeil på sånne ting vil jeg tro trekker ekstremt fort ned. Muligens kommer man da ikke gjennom førstesorteringen.

Lenke til kommentar

Nei, ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Men det første punktet gjelder også litt helhetsinntrykket av søknaden. Den skal være fin, oversiktlig og lettlest. Har lite til overs for bilder i søknadene. Skjønner ikke hvorfor det skal være aktuelt. 

 

Absolutt, en god CV og søknad er viktig. Men om en heller ser på dette enn nødvendig erfaring og kunnskap lurer en seg selv,det var bare poenget :) Men nå er vell problemet til TS manglende erfaring så da blir de punktene uhyre viktig! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...