Gå til innhold

Klarer ikke få meg jobb..


Anbefalte innlegg

Alle jobbene jeg har hatt i mitt liv har vært relatert til utdanningen min, så jeg har ikke erfaring med hvordan man får butikkjobb og slikt. Likevel vil jeg tro jobbsøkerprosessen er ganske lik uansett.

 

Min erfaring er at det er to ting som hjelper deg å få jobb før du har erfaring å vise til.

De to tingene er: Kontakter og mas.

Da mener jeg selvsagt høflig mas. Arbeidsgivere ønsker ikke at man ringer dem for å spørre dumme spørsmål som det er svar på i annonsen. Å vise interesse derimot, har jeg alltid fått positive tilbakemeldinger på.

 

Jeg hadde ikke spesifikk erfaring å vise til for den jobben jeg fikk nå nylig. Jeg begynte likevel med "maset" mitt et halvt år før jeg fikk den. Det jeg gjorde var å få mailen til sjefen der jeg ønsket å jobbe fra en av mine tidligere arbeidsgivere (hvilket viser hvor viktige kontakter er).

Så sendte jeg personen en mail hvor jeg uttrykte min interesse for å jobbe der, og spurte om jeg kunne møte ham og få en omvisning. Jeg fikk avtalt et møte, og fikk en hyggelig samtale med han, men han sa det ikke var ledige jobber for øyeblikket. Mange måneder senere poppet det plutselig opp en jobbannonse derfra, men ment for en annen type søker enn meg.

Jeg ringte han likevel og fikk beskjed om at de snart ville legge ut en annen stilling som jeg burde søke på.

Når de så endelig la ut annonsen for drømmejobben, søkte jeg, ventet litt og sendte ham en mail og spurte om han hadde sett gjennom søknadene. Da ringte han noen timer etter og ba meg komme på intervju. Da passet jeg på å takke han for den hyggelige omvisningen (som var for et halvt år siden) slik at han skulle huske at det var meg.

 

Poenget mitt men denne litt langdryge historien er å vise hvor viktig det er å få arbeidsgiver til å føle seg "spesiell". Han/hun ønsker ikke å få masseprodusert søknad nr 256. Det jeg har fått høre på flere intervju før, er at de ønsker seg noen som passer inn på arbeidsplassen og som er genuint interessert i det de driver med.

 

Arbeidsgivere er selvsagt forskjellige de også, og det er sikkert noen som leser det jeg skriver med irritasjon, og tenker at en slik masete kjerring ville jeg aldri ansette. :-P

Men jeg har i hvert fall god erfaring med høflig entusiasme ovenfor arbeidsgivere.

 

Kontakter er også dessverre ekstremt viktig. Mange jobber blir aldri utlyst, og du får kun vite om dem gjennom folk du kjenner. En av mine jobber fikk jeg fordi min mor snakket med en dame som fortalte at hun hadde altfor mye å gjøre og ønsket hun hadde noen til å hjelpe. Min mor ringte meg rett etterpå og beordret meg å sende en mail til stedet damen jobbet siden de tydeligvis trengte noen. De opprettet en ny stilling for meg (alt på grunn av en tilfeldig samtale).

Det er altså mange steder som trenger flere ansatte, men ikke en gang vet om det selv. Da er det viktig at man er frempå og tilbyr seg å jobbe før de vet at de trenger deg.

 

Jeg vil også si meg enig med det Glasscola2 skriver. Spesielt det med å tilpasse søknaden etter annonsen. Av og til er jeg redd for at de vil gjennomskue det som "juks", men det virker som om de ser det som positivt at man har lest annonsen godt.

 

Håper du får jobb snart. Krysser fingrene for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke noe nettverk rundt deg? Jobbet med og prøve og bygge ett nettverk? En veldig stor andel slike jobber ordnes ikke via søknader og er man uten kontakter må man konkurrere med en horde på de jobbene som lyses ut.

Har du noen hobbyer eller interessefelter som kan gi deg fordeler? 

Kan jo gi deg ett tips, trafikkdirigentjobber hvor det kan være ganske greit og få og krever veldig lite utover at man må være pålitelig og presis.

Lenke til kommentar

Gå på hjemmesiden til kommunen din , der pleier de å utlyse ulike jobber. Men når du sier du "tar alt" men at du helst vil jobbe på er lager , kan det jo hende du er litt kresen? Kanskje starte å søke på bensinstasjoner, matbutikker, assistent på en skole etc. Mange steder de kan trenge deg, eller så kan du gjøre noe som passer til jobben du ønsker. Ta kurs, frivillig arbeid? Men ikke sitt inne å vent på at jobbene skal komme til deg, kom til dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...