Gå til innhold

KOMMENTAR: – Ikke ta fra meg tastaturet mitt!


Anbefalte innlegg

Ser ikke problemet. Bruker forskjellige tastaturer daglig, og etter bytte av tastatur har ikke opplevd noe ubehag. Måtte senest bytte headset, og DET føles veldig sært og ubehagelig i begynnelsen. Men etter en stund var heller ikke det noe problem.

 

Jeg tror mange er rett og slett litt bortskjemte. Finnes andre ting som folk ellers kan stusse med som også er ergonomi-relatert, muskelminne etc. Enkleste løsningen er nettopp å ikke bli sittende fast med samme sak slik at man får øvd litt. Det eneste jeg derimot kan si jeg ikke hadde klart meg uten er QWERTY layouten, men dette er vel ikke noe vits å nevne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har vent meg til den mekaniske "klikk" feedback'en, blir frustrert uten. Benytter for tiden CM Storm qf m/ mx-brown (sgk-4030-gkcm1-nd).

 

Det mest slitsomme er laptop's. Alle produsenter har ulik tastatur layout (tegnplassering), noen har sågar forskjellig layout på ulike modeller. Jeg savner standardisering.

Lenke til kommentar

Skulle ønske Logitech Illuminated kunne være N-key rollover jeg. Til dags dato så er det det beste tastaturet jeg noensinne har skrevet med. Bare så synd det ikke fungerer i gaming da det begrenset hvor mange taster det kan registrere på en gang :(

 

Absolutt enig at Logitech Illuminated er tidenes beste tastatur, og også veldig holdbart. - Men når det gjelder spilling har jeg spilt på dette i mange mange år uten problemer? - Hvor mange taster har du egentlig behov får å bruke samtidig? - Nå spiller jeg mest BF eller tidligere WoW, men det er jo sjelden jeg har hatt behov for å trykke ned mer enn 3, meks 4 knapper samtidig, og dette er jo også "Gaming Optimized" med grupper selv om det egentlig bare er 2KRO, så de fleste bør klare seg? :)

Lenke til kommentar

Problemet er W+Shift+Space. Disse kan du ikke trykke samtidig, dessverre - og det gjør det litt vanskelig i skytespill :(

 

Ok - har aldri hatt behov for den kombinasjonen? Jeg antar kanskje at når jeg hopper mens jeg går tar den en liten pause da antagelig, men har ikke opplevd dette som noe problem?

Lenke til kommentar

Det er hvis du sprinter, i feks BF4, så kan du ikke hoppe mens du sprinter. Dette gjelder KUN i kombinasjon med W, bruker du en annen knapp for løping, som feks Q, så går det. Rimelig teit, må nesten undre om de har gjort sånn av design

 

Men det er godt mulig du har en annen måte du gjør det på, ellers så finnes den noen der ut som har den tidligste utgaven av tastaturet, og der kan man ha disse tre samtidig. Det er i senere revisjoner at de fjernet denne muligheten ser det ut til

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det er hvis du sprinter, i feks BF4, så kan du ikke hoppe mens du sprinter. Dette gjelder KUN i kombinasjon med W, bruker du en annen knapp for løping, som feks Q, så går det. Rimelig teit, må nesten undre om de har gjort sånn av design

 

Men det er godt mulig du har en annen måte du gjør det på, ellers så finnes den noen der ut som har den tidligste utgaven av tastaturet, og der kan man ha disse tre samtidig. Det er i senere revisjoner at de fjernet denne muligheten ser det ut til

 

Jo fungerer fint hos meg, som sagt er det mulig at løpingen pauser akkurat når jeg hopper uten at jeg merker så mye til det (nå står den vel på default sprint, så shift er nok ikke mye brukt)? - Men ja, det er ganske gammelt så kan også være at det virker annerledes på mitt.

Lenke til kommentar

Smaken er delt, og jeg er sikker på at alle de nevnte tastaturene i denne tråden er gode tastaturer, men hver på sin måte. 

 

 

...og jeg sverger til tastaturer som har skikkelig enter-tast og dedikerte taster for for eksempel Æ, Ø og Å - tastaturer eller produkter med tastaturer som har nordisk layout, kjøper jeg ikke.

 

Du er ikke alene, jeg skal ha Æ og Ø-taster, ikke ÖØÆ og ÄÆØ-taster. For å ikke snakke om hva nordisk layout gjør med spesialtastene.

 

Når det er sagt, synes jeg det er på tide at de skandinaviske landene standardiserer både layout og skrivemåte seg imellom. Jeg ville spist noen kameler og akseptert det dersom Norge og Danmark f.eks. adopterte Ö og Ä - som er bedre kjent i utlandet siden tysk bruker dem - hvis vi samtidig fikk standardisert layout for Skandinavia. 

 

 

Deres mekaniske tastatur test, hvor jeg ytret at det går hurtigere å skrive touch på slike lavtasts-tastatur:

 

http://www.tek.no/artikler/mekaniske-tastaturer/115480

 

Layouten er ikke rett for meg, men jeg kan bekrefte at også jeg skriver raskere på lave taster (så lenge det er et godt tastatur). Og da er jeg vokst opp på tastaturer med formfaktor som de IBM-tastaturene som er nevnt ovenfor. For hver gang jeg har gått over til litt lavere taster, har jeg kunne energiøkonomisere skrivingen min ett nytt nivå.

 

 

Skulle ønske Logitech Illuminated kunne være N-key rollover jeg. Til dags dato så er det det beste tastaturet jeg noensinne har skrevet med. Bare så synd det ikke fungerer i gaming da det begrenset hvor mange taster det kan registrere på en gang :(
(...)

 

Logitech, make me plz?

 

Logitech hører ikke på brukerne, dessverre. De har en tendens til å introdusere like mange nye bakdeler som fordeler i nye produkter. Det gjelder musene deres, det gjelder tastaturene deres og det gjelder fjernkontrollene deres. 

 

Jeg foretrekker også Logitech med scissor switch taster. Jeg foretrekker feelen og ikke minst skriver jeg raskere på lave, faste taster. Jeg har nå et Logitech Wireless Illuminated hjemme, og har inntrykk av at det utfasede Logitech Illuminated skal ha hakket bedre taster. Mine forrige tastaturer hadde bedre taster, siden disse var fastere. Det var diNovo Edge og det billigere diNovo for Notebooks: 

 

33387543-2-1333-OVR-1.jpg

Bildet viser diNovo for Notebooks, ikke norsk layout. 

 

Mitt diNovo Edge var/er pent å se på, men ble veldig fort fettete, og hadde noen unyttige gimmicks i stedet for numpad. Jeg bruker numpad hver gang jeg er i nettbanken eller et excel-ark, så jeg foretrekker det. Derfor foretrakk jeg faktisk det billigere men fortsatt ganske stilige diNovo for Notebooks. Men det hadde noen problemer med layouten, siden Logitech alltid skal gjøre noen "morsomme" grep.... Linja over nummertastene lå helt inntil. Hver gang jeg skulle trykke backspace, kom jeg borti tasten over og DVD-brenneren spratt opp... Hadde det ikke vært for den meningsløse plassbesparelsen, hadde jeg nesten vært 100% fornøyd med layouten. Kvaliteten var også så som så, så jeg måtte etterhvert bytte til K800 Illuminated Wireless.

 

Guttungen klarte å ødelegge en tast (sakse-mekanismen) og jeg la meg nok en gang i hard-googling for å finne ut om det finnes noen bedre lavprofilstastaturer enn Illuminated-tastaturene. Google sa nei. Så jeg endte opp med å bestille erstatningsdeler i stedet for nytt tastatur. 

Lenke til kommentar

Smaken er delt, og jeg er sikker på at alle de nevnte tastaturene i denne tråden er gode tastaturer, men hver på sin måte. 

 

 

 

Deres mekaniske tastatur test, hvor jeg ytret at det går hurtigere å skrive touch på slike lavtasts-tastatur:

 

http://www.tek.no/artikler/mekaniske-tastaturer/115480

 

Layouten er ikke rett for meg, men jeg kan bekrefte at også jeg skriver raskere på lave taster (så lenge det er et godt tastatur). Og da er jeg vokst opp på tastaturer med formfaktor som de IBM-tastaturene som er nevnt ovenfor. For hver gang jeg har gått over til litt lavere taster, har jeg kunne energiøkonomisere skrivingen min ett nytt nivå.

 

 

Ja det er nettopp det. Du må vel danne eget selskap og produkt på kickstarter for å oppnå den ultimate kombinasjonen.

 

Lave taster, ergonomisk plassert slik det passer hendene dine og kanskje også AMOLED-skjermer for ekstrafunksjonalitet?

Lenke til kommentar

 

Smaken er delt, og jeg er sikker på at alle de nevnte tastaturene i denne tråden er gode tastaturer, men hver på sin måte. 

 

 

 

Deres mekaniske tastatur test, hvor jeg ytret at det går hurtigere å skrive touch på slike lavtasts-tastatur:

 

http://www.tek.no/artikler/mekaniske-tastaturer/115480

 

Layouten er ikke rett for meg, men jeg kan bekrefte at også jeg skriver raskere på lave taster (så lenge det er et godt tastatur). Og da er jeg vokst opp på tastaturer med formfaktor som de IBM-tastaturene som er nevnt ovenfor. For hver gang jeg har gått over til litt lavere taster, har jeg kunne energiøkonomisere skrivingen min ett nytt nivå.

 

 

Ja det er nettopp det. Du må vel danne eget selskap og produkt på kickstarter for å oppnå den ultimate kombinasjonen.

 

Lave taster, ergonomisk plassert slik det passer hendene dine og kanskje også AMOLED-skjermer for ekstrafunksjonalitet?

 

 

Nei, langt derifra. Hvis det er sånn høvelig likt ISO-standarden og har norsk layout, er man langt på vei.

fd1c085c-aff7-4eff-ba31-3df010d8b290.jpg

Bildet viser UltraX med standard tastaturoppsett men ikke norsk layout

 

Det er Logitech og sikkert mange andre også som insisterer på å lage en ny vri hver gang. Delete-tastene flytter seg fra måned til måned, de lager halv størrelse på piltastene og setter dem i diamantform, numpad står helt inntil slik at det ikke er mellomrom mellom enter, piltaster og talltaster, etc. 

 

Jeg bruker numpad og tastene på Apple-tastaturet er tilpasset et annet OS enn jeg bruker. Så Apple-tastaturet du har er ikke rett for meg. Men jeg tror det er et bra tastatur likevel. 

 

Forsåvidt kan noen sikkert lage et bra tastatur med lave taster, ergonomisk plassert slik det passer hender og AMOLED-skjermer som en kickstarter også, men jeg synes egentlig ikke "standard layout, gode lave taster" er så uppnåelige ønsker at man trenger ty til vaporware som Optimus Maximus. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Sant som du sier, det med Logitech. Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor de bestemte seg for å fjerne W+Shift+Space funksjonaliteten i Illuminated, det virker ut som om de tvinger folk til å kjøpe "G-serien". Det jeg liker med Illuminated er lange skrive økter, og jeg kunne fint spille med det bortsett fra det overnevnte. En annen pluss også var at det faktisk så bra ut også, ikke jalla, bare et pent tastatur med hvite lys i. Ahh, Logitech - dere har en kjøper her om dere lanserer et lignende tastatur med full funksjonalitet til meg. 

Virker som den "eneste" muligheten man har om man ønsker lavprofil-tastatur til Gaming er Steelseries Apex-serien. Men det ser så jalla ut, at den hopper ikke jeg på. Kunne vært interessant med en brukererfaring likevel, om noen her inne har et i bruk :)

Lenke til kommentar

Du er ikke alene, jeg skal ha Æ og Ø-taster, ikke ÖØÆ og ÄÆØ-taster. For å ikke snakke om hva nordisk layout gjør med spesialtastene.

Jeg er som du sier veldig enig med deg. Synes derfor det er veldig frustrerende å se på mekaniske spilltastatur som for koster 1000,- og så har de prøvd å spare penger på å ha nordisk layout istedenfor norsk/svensk/dansk separert. De kunne i det minste lagt ved de keycapsene man trenger for å få norsk tastatur. En keycap kan ikke koste mange kronene.

 

Derfor jeg betalte hva det kostet for å få et Filco-tastatur med norske keycaps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En keycap kan ikke koste mange kronene.

 

Det er nesten et eget bittelite marked. Jeg bestilte akkurat en erstatningstast til K800 fra en ukjent og sannsynligvis bitteliten nettbutikk. Med alle de nasjonale variantene man har i Europa, kan man sikkert tilpasse og selge taster til kjente tastatur utover de som produsenten selv selger. 3D-printer + 3D-scanner + ønsket tegn = custom keycaps. Man kan neppe tjene penger på det, men teknisk sett kan man fange opp et og annet salg. 

Lenke til kommentar

Logitech lager ihvertfall kvalitet

Eneste grunnen til at jeg har byttet tastatur/mus er på grunn av at jeg har vært hardhendt (Sinna...), men de tåler enormt mye til tross

 

Razer musa gikk i søpla etter et lite dunk

Logitech lager og har laget mye bra, men kvalitet er ikke alle produktene deres dessverre. Har hatt mye bra fra de, men også mye søppel også, så lurt å gjøre litt research før man kjøper fra de

 

Håper ikke du blir sinna nå :p

 

EDIT: i så fall så har jeg et Ducky Shine 3 tastatur liggende du kan kjøpe. Ødelegger du det, så DA er du sinna da ;)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Elsker Logitech G19 tastaturet mitt. Tror det blir vanskelig å gå tilbake til et tastatur uten skjerm den dagen dette ryker. Har blitt helt avhengig av skjermen.

 

Hva er det du bruker skjermen til? Jeg har hatt g19 i flere år men har aldri fått særlig bruk for det lille ekstra den tilbyr.

Lenke til kommentar

 

Elsker Logitech G19 tastaturet mitt. Tror det blir vanskelig å gå tilbake til et tastatur uten skjerm den dagen dette ryker. Har blitt helt avhengig av skjermen.

Hva er det du bruker skjermen til? Jeg har hatt g19 i flere år men har aldri fått særlig bruk for det lille ekstra den tilbyr.

 

Jeg har klokke, dato, temperaturer(CPU, GPU, HDD, SSD), nettverkshastighet(opp og ned), rambruk, CPU- og GPU-bruk.

 

Kjekt å ha disse lett tilgjengelige :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...