Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Starte bilforretning på nett


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234
Skrevet

Hei

 

Jeg har ikke all oversikten over bilimport enda men jeg og en god venn leker med tanken om å starte bilforretning på nett. Planen er å reise ned til Tyskland for å snakke med forskjellige firmaer som kunne tenke seg ett samarbeid om salg og import i Norge.

 

Noen som har noen tanker rundt dette og som har noen formening om det å starte bilforretning på nett? Vi tenker å importere til forbruker etter at salget er gjennomført.

 

Vi ønsker å selge nye biler da bruktbiler må jo testes mer før noen skriver under på en kontrakt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere ønsker å selge nye biler vil det jo i mange tilfeller være svært lang leveringstid, jeg tror dere kan glemme alle de tyske merkene med en slik forretningsmodell siden det neppe er noe forhandlerne i Tyskland får lov til å være med på om de vil beholde sin forhandlerstatus..

Gjest Slettet+9871234
Skrevet

Ja, at vi har en nettside som viser hvem biler vi kan importere fra ett firma med totalpris etter import. Forbruker velger bil å betaler slik at vi kan starte å importere fra forhandler.

Skrevet

Hva er det dere kan eller vil tilby kontra en veletablert og erfaren bilimportør da? Dere må jo gi kunden en grunn til å handle hos dere og ikke noen av de andre store selskapene. 

 

Hva gjør dere ved garantisaker og service? Skal dere ha eget verksted? 

Gjest Slettet+9871234
Skrevet

Vi er egentlig 3stk som bare leker litt med konseptet. Han ene er født i en bilmekaniker familie så vi hadde tenkt til å score høyt på service kontra pris. Vi 2 andre har jobbet mange år i salg og service yrket.

Skrevet

Vi er egentlig 3stk som bare leker litt med konseptet. Han ene er født i en bilmekaniker familie så vi hadde tenkt til å score høyt på service kontra pris. Vi 2 andre har jobbet mange år i salg og service yrket.

 

Score høyt på service? Hvordan skal dere det? Altså alternativet for kjøperne er jo bavaria, møller, bertel o steen osv. Hva skal dere tilby som ikke de tilbyr og hvordan i alle dager skal dere få bedre pris? De nevnt over tar inn "tusenvis" av biler. 

  • Liker 1
Skrevet

Nye biler tipper jeg er en glemme sak, men relativt nye (under 1 år/10 000km) er nok mulig. Tror de fleste som driver i dette markedet jobber på bestilling, ikke at de har biler "klar". Det beste er nok å importere noen lettsolgte biler og dermed få litt kunder/navn. Tror nok dere i hovedsak må importere biler uten kjøper også selge dem og på sikt ta oppdrag hvor dere finner bilen kunden vil ha og importere den. 

Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Det er en kar oppi gata her som selger relativt nye, brukte biler. Han får dem fra bilutleiefirmaer. Da får han biler med kjent historikk, i tillegg til at de som regel er pent behandlet.

Skrevet

Så man skal sende en halv mill til en shady nettside, så kommer bilen i postkassa noen måneder etterpå? Hva hvis man vil prøve bilen først? Skal man møte opp hos en "ekte forhandler" og spørre om man kan prøve en bil, vel vitende om at man skal kjøpe den på nett etterpå? Hva med angrefristen ved kjøp over internett? Hvis jeg prøver bilen og ikke liker den så kan jeg levere bilen tilbake og få igjen pengene?

Skrevet

Hva med angrefristen ved kjøp over internett? Hvis jeg prøver bilen og ikke liker den så kan jeg levere bilen tilbake og få igjen pengene?

 

 Gjennomtenkt? :yes:

Gjest Slettet+9871234
Skrevet (endret)

Shady nettside var ikke planen. Booket domene som vi har blitt enige om og det har en identitet. Utforme siden er ingen problem da jeg har jobbet mye med utvikling av nettsider tidligere. Det å få til en god avtale med ett firma er vel utfordringen før vi kan gå videre. Ser det er noen nettsider som viser bruktbiler i Tyskland. Det er ikke så dumt med biler under 10000km som nevnt over her.

Endret av Slettet+9871234
Skrevet

Det er en kar oppi gata her som selger relativt nye, brukte biler. Han får dem fra bilutleiefirmaer. Da får han biler med kjent historikk, i tillegg til at de som regel er pent behandlet.

Leiebiler, virkelig?

Det er vel det eneste jeg ville holdt meg unna uansett..

 

Du vet hva som er verdens raskeste bil vel? Det er leiebil.

  • Liker 1
Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Og så bør du seriøst vurdere å bytte profilbilde hvis du skal inn i bilbransjen. Jeg hadde ikke turt å kjøpe bruktbil av en fyr med et sånt profilbilde. No offense...

Gjest Slettet+9871234
Skrevet

Og så bør du seriøst vurdere å bytte profilbilde hvis du skal inn i bilbransjen. Jeg hadde ikke turt å kjøpe bruktbil av en fyr med et sånt profilbilde. No offense...

Haha! Det kan vel Være lurt ja : p

Skrevet

Holder meg til min påstand, men det krever egenkapital. Kjøp 2-4 biler, lettsolgte som det er mye å hente på på import og selg disse, 

 

Usikker på hva som er gunstig ift import om dagen, mener at hybrid var bra en stund iallefall. Må ha litt KM på baken om det skal være noe motorsterkt.. 

Skrevet

Det dere også må tenke på er finansiering. De fleste finansierer relativt nye biler gjennom billån, noe norske banker ikke gir ut til slik import. Dere må da i så tilfelle "cashe" ut for bilen og så tilby kunden å kjøpe denne i Norge.

 

Dette er et kjent problem for privatimport av bruktbiler fra utlandet også. Noen tar opp forbrukslån, lar en bekjent kjøpe bilen og registrere den i sitt navn, "kjøper" bilen av bekjenten og bekjenten casher ut forbrukslånet. 

Skrevet

Må bare slutte meg til flere andre kommentarer her. Det opprinnelige konseptet slik det presenteres kan overhodet ikke fungere. At kunden skal betale hele eller store deler av kjøpesummen før bilen importeres, det er bare å glemme. Tviler sterkt på at noen kunder vil ta en sånn risiko, hva hvis firmaet man har betalt til går konkurs etter at pengene er betalt, men før bilen er levert?
I tillegg reiser det som noen har påpekt andre praktiske problemer for kunden, for eks at han ikke får finansiert bilen med ordinært billån før bilen befinner seg i Norge og skal registreres på han.

 

Alt i alt: Tror det eneste som kunne være gangbart er at dere selv må finansiere bilene dere kjøper i utlandet, før dere kan selge dem videre til en sluttbruker i Norge med (forhåpentligvis) en viss fortjeneste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...