Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør jeg tenke på når jeg skal kjøpe elbil?


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke lademuligheten (innstillingene) på en Tesla, da min lader fast på 8 A på Schuko. 

 

Man kan justere fra 5A? til 13A, som er maks for schuko. Litt usikker på den nedre der, men mener det er 5 som er min. Dette må gjøres i bilen og bilen husker selv hvor mye strøm en skal trekke på den posisjonen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du trenger "en bil med bra rekkevidde" så er egentlig alt annet enn en el-bil brukende. Rekkevidden på min Audi A6 er 900km på en tank. En kompis av meg har en Nissan Leaf el-bil. Den har en oppgitt rekkevidde på 130km, men om vinteren går den bare 90km før den trenger lading. Tesla går vel litt over 200km.

Han spør direkte og konkret om el-bil. Audien din er da irrelevant. Spørsmålet hans må altså leses i kontekst av elbil-markedet, der han ønsker en elbil med bra rekkevidde sammenlignet med andre elbiler.

 

Du skjønner mest sannsynlig også at han er fullstendig klar over at elbiler har kortere rekkevidde enn fossilbiler, så poenget ditt med å skrive det du gjør her ser jeg virkelig ikke.

Lenke til kommentar

 

Med 5 A ladestrøm vil det ta 74 timer å lade opp en tom Tesla med 85 kWh-batteri, + litt til for tap.

 

husk at man ikke kan bruke alle 85 kWh, i realiteten lader en bare opp rundt 75, også har en jo tap som du nevner. 

Poenget var å illustrere at det å basere seg på elbil med lading i borettslag-garasje som ikke er lagt til rette for dette ikke er noen god plan når man trenger lang rekkevidde.

Lenke til kommentar

 

 

Med 5 A ladestrøm vil det ta 74 timer å lade opp en tom Tesla med 85 kWh-batteri, + litt til for tap.

 

husk at man ikke kan bruke alle 85 kWh, i realiteten lader en bare opp rundt 75, også har en jo tap som du nevner. 

Poenget var å illustrere at det å basere seg på elbil med lading i borettslag-garasje som ikke er lagt til rette for dette ikke er noen god plan når man trenger lang rekkevidde.

 

 

Absolutt, men om en til daglig trenger så mye juice tør jeg påstå at elbil er ett dårlig valg. Det går fort 55 timer for meg å ful lade bilen hjemme, men det er en situasjon som aldri oppstår og derfor ikke ett problem. Normalt sett er den ferdig på 4-8 timer etter en dag med forbruk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...