Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør jeg tenke på når jeg skal kjøpe elbil?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe el bil, og da muligens Tesla. Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe el bil? Kan ikke så mye om biler og har ikke eid en bil før. Tenker å kjøpe Tesla fordi jeg må kjøre 50 km til jobb hver dag og gjennom noen bommer, i tillegg til at jeg må kjøre en del i jobben og trenger en bil med bra rekkevidde. For meg er alle Teslabilene på finn.no like, eneste forskjellen jeg ser er pris og utseende. Så hva bør jeg tenke på før jeg kjøper en bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du trenger "en bil med bra rekkevidde" så er egentlig alt annet enn en el-bil brukende. Rekkevidden på min Audi A6 er 900km på en tank. En kompis av meg har en Nissan Leaf el-bil. Den har en oppgitt rekkevidde på 130km, men om vinteren går den bare 90km før den trenger lading. Tesla går vel litt over 200km.

 

Alder, km-stand og rekkevidde er vel viktige parameter. Ellers så er det jo bra mye mer status og komfort i en Tesla kontra en Leaf. Det som også er lit fint med Tesla er at dem er relativt aktive med å bygge opp ladestasjoner for hurtiglading. Det er jo ganske vesentlig om bilen må lades i 20 minutt eller i 14 timer.

 

Tipper du kan forvente at et batterie holder seg rundt 7-8 år før det bør skiftes. Trulig vil bilens verdi da være såpass lav at det ikke vil lønne seg å skifte batteripakken. Hørte noen snakke om 120.000,- for en ny pakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tipper du kan forvente at et batterie holder seg rundt 7-8 år før det bør skiftes. Trulig vil bilens verdi da være såpass lav at det ikke vil lønne seg å skifte batteripakken. Hørte noen snakke om 120.000,- for en ny pakke.

 

Hvorfor svarer du på noe du ikke kan? Batteripakken har 8 års garanti og unlimited miles, klart den ikke gir seg etter 7-8 år. Det er faktisk ingenting som tyder på det. Tesla bjørn sin har gått rundt 150 000 og der ser en rundt 5-10% tap om jeg ikke husker feil, det er over 10 år med kjøring for en normalfører i Norge. 

 

Men over til TS, hva bør du tenke på når du skal kjøpe elbil:

-Kjøp en bil som dekker dine behov, altså om forhandler sier den går X antall km så gjør den ikke det på vinterstid og generelt sett. 

Typisk kan en halvere NEDC standard på dårlige dager, EPA er sånn noen lunde korrekt på godt føre. Det er iallefall min erfaring

-Sørg for at du kan lade hjemme og sjekk opp i dette på forhånd, men ikke ta helt av og installer en enorm lader. Sjekk an behovet før du gjør store innkjøp, men om du først må til med elektrikker for hele jobben koster det ikke mye fra eller til å gå for en stor kurs vs en liten.

 

Hva du bør tenke på når du skal kjøpe tesla:

-Usikker på om du skal kjøpe brukt, men hold deg unna de første modellene. De har ofte en del problemer, de nyere er ganske bra blitt. Men en vet jo aldri hva en får.

-Kjøp batteripakke etter behov, selv kjøpte jeg 70 pakken og den er mer en nok for meg

-om du kjører mye i kø og ellers mye, kjøp med autopilot. Det er gull verdt. 

-21" gir en god del mer støy og mindre komfort, om du kjører mye ville jeg gått for 19". Har selv 21" på sommeren. 

 

ang rekkevidde, siden personen over bare slengte ut noe han ikke kunne så skal jeg gi deg info fra en som faktisk kjører tesla. Med 70 pakken kommer jeg rundt 250 km i snøstorm og over haukeli. På gode dager går den 350+. Jeg kjører sjeldent lange turer, men når det er gode dager har jeg ekstremt lavt forbruk og kunne lett kommet 400km. 

 

Sikkert mye som er glemt, men dette er iallefall en start :)

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville kanskje vært en ide å vente litt. Om litt kommer det nye modeller (opel ampera samt en til som jeg ikke husker helt navnet på), som vil få større kapasitet enn tesla, og vil mest sannsynlig være litt billigere. Google det, og se hva du finner av info om dem.

Lenke til kommentar

Ville kanskje vært en ide å vente litt. Om litt kommer det nye modeller (opel ampera samt en til som jeg ikke husker helt navnet på), som vil få større kapasitet enn tesla, og vil mest sannsynlig være litt billigere. Google det, og se hva du finner av info om dem.

 

Nei, de vil nok ikke få større kapasitet enn tesla. Opel sin skal vell ha 60kWh, og rett over 300 km EPA rekkevidde. Noe alle Tesla modeller er innenfor. Men det er absolutt en bil å tenke på! Den andre du tenker på er jeg usikker, det er vell bare ampera-e og model 3 som er de to kandidatene til lavere pris med god rekkevidde.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å kjøre maks 300 km på en tur i jobbsammenheng. Om jeg ikke kommer helt frem kan jeg jo ta en hurtiglading, men burde komme meg de fleste steder med en Tesla da. Skal kjøpe brukt bil. 

 

At batteriet har 8 års garanti, vil det si at hvis batteriet blir ødelagt så får man et nytt gratis? Hvem får man det av? Hva om det ikke lader fult opp og blir dårlig på det viset, dekkes det av noe garanti? 

 

I og med at batteriet har 8 års garanti, vil det si at man bør kjøpe en bil som ikke er så mange år, og selge den igjen mens det enda er mange år igjen av garantien på batteriet? Ingen vil vel gi så mye for en bil uten garanti på batteriet når man får andre med garanti. Hva er mye å ha kjørt med en elbil, hva bør kmstand være på den jeg kjøper?

 

Hvor mye kan man anta at bilen synker i verdi? Hvis jeg kjøper en Tesla til 500 000 kr nå, hvor mye kan jeg selge den for om et år eller to? Når de bilene over her kommer på markedet så blir kanskje en brukt Tesla vanskelig å selge?

 

Hva mener du med å kjøpe batteripakke? Snakker du om batteriet som er i bilen man kjøper? 

 

Hva mener du med 21" og 19"?

 

Jeg bor i borettslag og må lade bilen via motorvarmer. Vaktmester kunne fikse lading til meg der. Blir det vanlig lading å lade den der? Er det dårlig for bilen å ikke få montert skikkelig ladestasjon? Vil det slite på batteriet?  

Lenke til kommentar

Lademulighet er noe du bør sjekke først. Lade via motorvarmer? Vil det si 10 A Schuko stikk? Forutsatt at du har denne på en egen kurs kun for deg selv (noe som neppe er tilfelle i et borettslag) vil du kunne lade på ca 7-8 A. En Tesla P85 med utladet batteri vil da ta ca 45 timer å lade. Neppe hensiktsmessig, så eget opplegg for lading av bilen på rimelig tid må på plass. Da spørs det hva som er tilgjengelig av el-nett, om det er IT eller TN, hva som er max tilgjengelig strøm (belastning) og hva som er borettslagets policy for lading av elbiler. Ville startet med å kartlegge lademuligheter før jeg i det hele tatt vurderte elbil.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å kjøre maks 300 km på en tur i jobbsammenheng. Om jeg ikke kommer helt frem kan jeg jo ta en hurtiglading, men burde komme meg de fleste steder med en Tesla da. Skal kjøpe brukt bil. 

 

At batteriet har 8 års garanti, vil det si at hvis batteriet blir ødelagt så får man et nytt gratis? Hvem får man det av? Hva om det ikke lader fult opp og blir dårlig på det viset, dekkes det av noe garanti? 

 

I og med at batteriet har 8 års garanti, vil det si at man bør kjøpe en bil som ikke er så mange år, og selge den igjen mens det enda er mange år igjen av garantien på batteriet? Ingen vil vel gi så mye for en bil uten garanti på batteriet når man får andre med garanti. Hva er mye å ha kjørt med en elbil, hva bør kmstand være på den jeg kjøper?

 

Hvor mye kan man anta at bilen synker i verdi? Hvis jeg kjøper en Tesla til 500 000 kr nå, hvor mye kan jeg selge den for om et år eller to? Når de bilene over her kommer på markedet så blir kanskje en brukt Tesla vanskelig å selge?

 

Hva mener du med å kjøpe batteripakke? Snakker du om batteriet som er i bilen man kjøper? 

 

Hva mener du med 21" og 19"?

 

Jeg bor i borettslag og må lade bilen via motorvarmer. Vaktmester kunne fikse lading til meg der. Blir det vanlig lading å lade den der? Er det dårlig for bilen å ikke få montert skikkelig ladestasjon? Vil det slite på batteriet?  

 

Så lenge du ikke går for en gammel brukt s60 så vill 300 km uten lading ikke være noe problem, i de aller fleste tilfeller. I tillegg kan du lade 15 min på hurtiglading og klare deg kjempe fint i alle tilfeller. 

 

Garantien dekkes av Tesla, og om noe skjer får du nytt. Det er ikke satt noe nedre grense for hvor mye kapasitet batteriet skal ha igjen etter 8 år. Men, om du har unormalt stort tap uten å ha behandlet batteriet ditt dårlig får du nytt. 

 

Når man bør selge og slikt er jo vanskelig å si. Klart, de fleste ønsker jo garanti. Men om man er redd for batteriet kan en lese ut tilstand via canbus, og på den måten berolige kjøper om det er lite eller mye kapasitet igjen. Ang rekkevidde er det inviduelt, tesla bjørn har kjørt sin 250 000 ca, og solgte den nettopp for 400 000! 

 

Ang verdi har Tesla holdt seg ekstremt bra, i all hovedsak pga den svake kronen slik at de har blitt dyrere og dyrere, men også pga etterspørsel. Som sagt solgte Tesla bjørn sin bil for 400 000 nå nettopp, den er kjørt 250 000km og ble kjøpt i 2013 når tesla var helt nytt(model s). Det var også en god pris, de fleste mente den burde ligge ca 50 000 over, men det var en bekjent av han tror jeg. Bilen kostet 595 000 ny på den tiden + ekstra utstyr. Det er vell ingen biler fra 2013 som har holdt seg like bra i pris!  Men som sagt, det er pga tilfeldigheter. Men, snart kommer moms som igjen presser prisene opp og som igjen påvirker bruktmarkedet. Jeg er iallefall ikke bekymret. 

 

med 19 og 21 mener jeg størrelse på felger, bilen leveres normalt med 19" men kan oppgraderes til 21. 21 gir høyere forbruk, mer støy og mindre komfort. Men ser bedre ut, for noen. er også verdt en del, selges for rundt 30-40 000 på finn. 

 

ang boretslag og lading, sjekk nøye opp rundt dette og forhør deg med styret om det ikke er flere elbiler som lader slik. Det har ofte hendt at styret snur når en bil kommer og nekter de lading pga det er så faaaarlig eller annet tøys. Ang størrelse på sikring, jeg lader selv på 10A kurs og lader med 6-7A, det fungerer helt fint for mitt bruk. 

 

For god info vill jeg anbefale deg å lage bruker på elbilforumet, TOCN på facebook og så er det kanskje litt nyttig info i min gamle tråd før jeg kjøpte tesla:

 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1689879&page=26&&do=findComment&comment=23283196

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Garantien dekkes av Tesla, og om noe skjer får du nytt. Det er ikke satt noe nedre grense for hvor mye kapasitet batteriet skal ha igjen etter 8 år. Men, om du har unormalt stort tap uten å ha behandlet batteriet ditt dårlig får du nytt.

Hvem vurderer hva som er unormalt stort tap?

Det høres ikke ut som særlig bra vilkår for forbrukeren.

Lenke til kommentar

 

Garantien dekkes av Tesla, og om noe skjer får du nytt. Det er ikke satt noe nedre grense for hvor mye kapasitet batteriet skal ha igjen etter 8 år. Men, om du har unormalt stort tap uten å ha behandlet batteriet ditt dårlig får du nytt.

Hvem vurderer hva som er unormalt stort tap?

Det høres ikke ut som særlig bra vilkår for forbrukeren.

 

 

En må jo sammenligne med andre utviklinger da vet du, det finnes masse info på nett. Uansett, Tesla har ikke vist seg å være vanskelig i slike saker. Flere som har opplevd problemer der deler av batteriet detter ut osv. Men ja, det er litt synd at de ikke har satt en grense, leaf har det mener jeg på. 

 

Det ligger heldigvis mye info på nett rundt dette, store databaser med tall fra tesla eiere. Så, det skal ikke mye til for å bevise slikt :) 

Lenke til kommentar

 

 

Garantien dekkes av Tesla, og om noe skjer får du nytt. Det er ikke satt noe nedre grense for hvor mye kapasitet batteriet skal ha igjen etter 8 år. Men, om du har unormalt stort tap uten å ha behandlet batteriet ditt dårlig får du nytt.

Hvem vurderer hva som er unormalt stort tap?

Det høres ikke ut som særlig bra vilkår for forbrukeren.

 

 

En må jo sammenligne med andre utviklinger da vet du, det finnes masse info på nett. Uansett, Tesla har ikke vist seg å være vanskelig i slike saker. Flere som har opplevd problemer der deler av batteriet detter ut osv. Men ja, det er litt synd at de ikke har satt en grense, leaf har det mener jeg på. 

 

Det ligger heldigvis mye info på nett rundt dette, store databaser med tall fra tesla eiere. Så, det skal ikke mye til for å bevise slikt :)

 

Det er nok lettere å argumentere for at batteriet ikke er som det skal være på en 2-3 år gammel bil enn på en 6-7 år gammel bil..

Men jeg blir ikke overrasket, tipper Tesla kommer til å snike seg godt unna det meste av ansvar dersom det blir mye batteriproblemer når bilene nærmer seg de 8 årene.

Lenke til kommentar

 

 

Det er nok lettere å argumentere for at batteriet ikke er som det skal være på en 2-3 år gammel bil enn på en 6-7 år gammel bil..

Men jeg blir ikke overrasket, tipper Tesla kommer til å snike seg godt unna det meste av ansvar dersom det blir mye batteriproblemer når bilene nærmer seg de 8 årene.

 

 

Godt det er ingenting som tyder på at det blir ett problem da:) 

 

Men ja, det er godt mulig de har slike planer. Men pr i dag er de ikke vanskelige å be på den fronten, etter hva jeg har forstått. 

Lenke til kommentar

Garantien som dekker batteriene er forskjellig fra merke til merke. Volkswagen er en av de ryddige her, som sier at batterien skal ha minst 70% kapasitet igjen etter 8 år / 160 kkm for alle deres ladbare biler.  Andre (for eks Peugeot, for iOn) sier at batteriet er garantert i 8 år / 100 kkm, uten å beskrive hvilken kapasitet batteriene skal ha da. En slik garanti oppfattes som verdiløs, eller i det minste uklar, da den ikke gir noen retningslinjer for mulige garantikrav. Dersom batteriet etter 8 år /100 kkm viser seg å ha 60 % kapasitet igjen, får man da byttet det på garantien? Eller ikke? Ser for meg at dette kan gi grunnlag for diskusjoner.

Lenke til kommentar

Garantien som dekker batteriene er forskjellig fra merke til merke. Volkswagen er en av de ryddige her, som sier at batterien skal ha minst 70% kapasitet igjen etter 8 år / 160 kkm for alle deres ladbare biler.  Andre (for eks Peugeot, for iOn) sier at batteriet er garantert i 8 år / 100 kkm, uten å beskrive hvilken kapasitet batteriene skal ha da. En slik garanti oppfattes som verdiløs, eller i det minste uklar, da den ikke gir noen retningslinjer for mulige garantikrav. Dersom batteriet etter 8 år /100 kkm viser seg å ha 60 % kapasitet igjen, får man da byttet det på garantien? Eller ikke? Ser for meg at dette kan gi grunnlag for diskusjoner.

 

Ja det er litt frustrerende, men det er litt morsomt også for 70% kapasitet i slike celler er tilnærmet dødt :p

 

trodde nissan også definerte kapasitet? 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

trodde nissan også definerte kapasitet? 

Når det gjelder garanti, bør man vite, ikke tro. Jeg tok et par eksempler jeg kjente fra da jeg kjøpte elbil selv.

 

Sjekket nå, og ser at Nissan sier litt forskjellig:

Leaf (24 kWt):

5 år / 100 kkm uten definisjon (som Peugeot over)

Med andre ord: En uklar garanti

 

Leaf (30 kWt): 

5 år / 100 kkm mer enn 75 % gjenværende kapasitet (9 av 12 streker, som vist på kapasitetsmåleren)

8 år / 160 kkm uten definisjon

Med andre ord: En uklar garanti utover 5 år / 100 kkm.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Ville uten tvil tenkt rekkevidde kombinert med lademuligheter, og ikke kjøpt noe annet enn el-bil med rekkevidde o la Tesla (dersom jeg først skulle kjøpt meg el-bil).

Hvorfor? Du sier du kjører langt til og fra jobb, samt langt i jobb - såre enkelt.

 

Høres forøvrig ut som du har dårlige lade-fasiliteter - lade via motorvarmer? I et borrettslag? Er du sikker på at dette er OK blant "små-kongene" som kan skape py i et slikt sameie?

 

Kan du lade bilen din på jobb? Jeg ville avstått fra å kjøpe el-bil - inklusive Tesla - dersom du bor i borrettslag, og er avhengig av minimum 10 mil rekkevidde hver eneste dag, minst fem dager sammenhengende i uken. Med mindre du er ivrig på å detaljstyre logistikken din hver/annenhver dag.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

Angående lading via motorvarmer så benyttes det vanlig schuko kontakt, og vaktmester tror størrelsen er 16 amp, og alle bilene deler på denne kursen. Vet ikke om det er andre som lader elbil på den kursen. Vil det ta 45 timer å lade opp utladet batteri på en Tesla da? Dette er eneste lademulighet i borettslaget. De skal ikke ordne skikkelige lademuligheter før om fem år når de skal ta en stor rehabilitering i borettslaget. 

 

Jeg har to Tesla hurtigladestasjoner i nærheten. Den ene blir det 15 km å kjøre hver vei for å lade. Hvis jeg kjører i den andre retningen er det 33 km hver vei. Den siste ladestasjonen ligger også bare 11 km fra jobb. 

 

Sliter det på batteriet å hurtiglade en del? Og hvis jeg lader hver natt hjemme uten at batteriet rekker å bli helt fult hver gang før jeg må bruke bilen neste dag, sliter dette på batteriet? 

Lenke til kommentar

Dersom alle (hvor mange er det?) bilene bruker samme 16A kurs til motorvarmer, vil hver bil bruke ca 2 A (en motorvarmer er ca 500 W). Dvs at dersom 8 biler har motorvarmer på samtidig, vil sikringen kunne løse ut. Dersom bilene har kupevarmer i tillegg, som er 1000-2000 W, vil max 2 biler kunne bruke kursen samtidig. Dette gjør at kursen er uegnet til å lade elbil. Jeg kjenner ikke lademuligheten (innstillingene) på en Tesla, da min lader fast på 8 A på Schuko. Med 8 A får du ca 1,8 kWh tilført energi pr time lading, og siden en Tesla 85 har 85 kWh batteri, vil dette teoretisk ta 46 timer. Pluss litt tillegg for tap.

Lenke til kommentar

Angående lading via motorvarmer så benyttes det vanlig schuko kontakt, og vaktmester tror størrelsen er 16 amp, og alle bilene deler på denne kursen. Vet ikke om det er andre som lader elbil på den kursen. Vil det ta 45 timer å lade opp utladet batteri på en Tesla da? Dette er eneste lademulighet i borettslaget. De skal ikke ordne skikkelige lademuligheter før om fem år når de skal ta en stor rehabilitering i borettslaget. 

 

Jeg har to Tesla hurtigladestasjoner i nærheten. Den ene blir det 15 km å kjøre hver vei for å lade. Hvis jeg kjører i den andre retningen er det 33 km hver vei. Den siste ladestasjonen ligger også bare 11 km fra jobb. 

 

Sliter det på batteriet å hurtiglade en del? Og hvis jeg lader hver natt hjemme uten at batteriet rekker å bli helt fult hver gang før jeg må bruke bilen neste dag, sliter dette på batteriet? 

 

Ang kursen dere har, her kan det oppstå problemer da dere deler kurs. Om du setter din bil på tja si 7A og går og legger deg og så kommer det 5 andre og slenger på motorvarmeren sin eller annen elbil så ryker kursen etterhvert som belastningen blir for stor. Dere må derfor finne en løsning på hvor mye en kan trekke på hver kurs osv for å ikke skape trøbbel, generelt sett må dere nok ta en diskusjon om hvordan dere skal håndtere dette. 

 

Ang ladetid så kan du typisk regne km etter hvor mye strøm du trekker(for 230V), altså lader du på 7A får du ca 7 km pr time. Min bil går opp til 360 ved 100%, dvs at det vill ta ca 50 timer å lade fra 0 til 100% ved 7A. Ellers ift lading vill jeg anbefale deg å se Tesla bjørn sin video om lading, det er mye info så se den minst 3 ganger.. 

 

Jeg bor også nærme en ladestasjon, rundt 10km og i starten tenkte jeg at jeg ville bruke denne de dagene min lille kurs ikke var tilstrekkelig. Men i realiteten trenger jeg aldri å bruke den, men er jo greit å ha nærme. Hvor mye du får bruk for den kommer jo an på hvor mye du kjører pr dag og hvor mye du får ut av kursen i borettslaget.

 

Hurtiglading sliter ikke særlig på batteriet, etter hva vi vet i dag iallefall. Det som dog sliter på batteriet er å lade det fult hver dag, derfor er det omvendt av slik du tenker. Du bør prøve å holde deg rundt 40-70% og kun lade høyt når du trenger det til å nå neste hurtiglader osv.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...