Gå til innhold

Tesla selger batterier til kostpris til sine gamle kunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et beløp på 250 000 tilsvarer ca et forbruk på 100 000 liter råolje. Og det skal ikke vere så langt unna, det står jo i artiklen at det er til selvkost.

 

Relevant som alltid, bilen min går som ei kule på råolje. Det står også i artikkelen at prisen er inkludert arbeid, frakt og PEM-oppgradering, så sammenligningen blir bare enda mer virkelighetsfjern.

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er en sportsbil for spesiellt interesserte og atpåtil blitt litt av et samleobjekt. Så om det lønner seg eller ei rent økonomisk blir vel litt meningsløst? Har du en roadster i garasjen så er du sansynligvis godt med penger og det er nok ikke den eneste bilen du har...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et beløp på 250 000 tilsvarer ca et forbruk på 100 000 liter råolje. Og det skal ikke vere så langt unna, det står jo i artiklen at det er til selvkost.

 

Relevant som alltid, bilen min går som ei kule på råolje. Det står også i artikkelen at prisen er inkludert arbeid, frakt og PEM-oppgradering, så sammenligningen blir bare enda mer virkelighetsfjern.

Mr. Ar' Kritz lær deg lille gangetabellen før du gulper.

En reperasjon på 250 000, etter bare 8 år tilsvarer 3 småbiler med 4 seter som kan gå i 60 år sammenlagdt.

Lenke til kommentar

 

 

Et beløp på 250 000 tilsvarer ca et forbruk på 100 000 liter råolje. Og det skal ikke vere så langt unna, det står jo i artiklen at det er til selvkost.

 

Relevant som alltid, bilen min går som ei kule på råolje. Det står også i artikkelen at prisen er inkludert arbeid, frakt og PEM-oppgradering, så sammenligningen blir bare enda mer virkelighetsfjern.

Mr. Ar' Kritz lær deg lille gangetabellen før du gulper.

En reperasjon på 250 000, etter bare 8 år tilsvarer 3 småbiler med 4 seter som kan gå i 60 år sammenlagdt.

 

 

Fortsatt irrelevant. Du sammenligner (eller prøver å sammenligne) driftskostnader på en Tesla Roadster med innkjøpspris på etellerannet. Prøv igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at dette kommer opp som en sak nå, er jo lenge lenge siden dette var en sak for de som følger med.

Kanskje TSLA betaler godt for å få reklame, hva vet vel jeg. Uansett ikke noe nytt å melde her, gammelt nytt og har blitt diskutert utallige ganger dette her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Et beløp på 250 000 tilsvarer ca et forbruk på 100 000 liter råolje. Og det skal ikke vere så langt unna, det står jo i artiklen at det er til selvkost.

Relevant som alltid, bilen min går som ei kule på råolje. Det står også i artikkelen at prisen er inkludert arbeid, frakt og PEM-oppgradering, så sammenligningen blir bare enda mer virkelighetsfjern.

Mr. Ar' Kritz lær deg lille gangetabellen før du gulper.

En reperasjon på 250 000, etter bare 8 år tilsvarer 3 småbiler med 4 seter som kan gå i 60 år sammenlagdt.

Fortsatt irrelevant. Du sammenligner (eller prøver å sammenligne) driftskostnader på en Tesla Roadster med innkjøpspris på etellerannet. Prøv igjen.

Tja, det er jo verdt eit forsøk:

Råolje prisen dannes som følge av medgått innsats, arbeide og maskiner som det medgår arbeide og energi for å produsere.

Du nevner arbeide for selve montasjen.

PEM prisen er resultat av arbeide.

For å forenkle litt, man kan se på alle priser som et resultat av energibruk eller arbeide. Deretter justerer man noe innenfor produktgrupper, men ser man på liv og kapital som en konstant, som den jo er i eit 100 års perspektiv kan faktoren strykes.

 

Litt jazzet musikk, over den matematiske grensen : https://youtu.be/mpCRj-pOR3o

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Bensinprisen består 80% av avgifter, derfor endrer den seg ikke ved av at oljeprisen går ned.

Det er kun når den går opp at de korrupte oljeselskapene legger på prisen med å skylde på oljeprisen.

Når olje prisen går ned skylder de på alt annet.

80% er litt mye.

 

Med bensinpris på 12 kr og dieselpris på 11 kroner, utgjør avgiftene henholdsvis 70% for bensinen og 60% for dieselen.

Lenke til kommentar

En liten presisering siden det ser ut til at mange her med vilje, eller grunnet manglende kjennskap misforstår det som står i denne artikkelen fra TU.

 

1) Dette er ikke en reparasjon av gamle biler, men en oppgradering. Man kan fortsatt kjøre rundt med sine gamle batteripakker frem til de er helt utslitt. Dette er tilsvarende det enkelte gjør med fossilbiler (spesielt i USA) der de bytter ut motoren med en langt sprekere en. Dette gjør de ikke fordi de må, men fordi de vil.

 

2) Det er IKKE merverdiavgift på batterier til elbil i Norge.

 

3) Den batteripakken som byttes ut havner ikke på dynga. Den har en stor restverdi. Enten ved å sette den inn i Roadstere som har fått redusert kapasitet, eller til stasjonær bruk. Den har fortsatt mange år foran seg.

 

4) Hvor "miljøvennlig" og kostnadseffektivt oppgradering av Roadster er vet man først når man har tallene både fra den nye og den gamle pakkens livsløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...