Gå til innhold

Slik vil de koble hele kabinen løs fra flyet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn sett kan Clip-Air-konseptet sees på som en utvidelse av konseptet lufthavn, ved at det vil kunne utvides til å omfatte jernbanestasjoner i nærheten.

 

Tror ikke det er noen god idé å ha samordning med jernbanefrakt av slike containere. Det er mer kritisk om en skade på container blir utsatt for krefter i luften, med de katastrofale konsekvenser det kan få for menneskeliv, i forhold til transport av gods på jernbane, hvor bare litt småskader som regel vil skje.

 

Det er streng kontroll med alt av gjenstander som skal opp i luften. Tviler på at det er lønnsomt å foreta en full NDT-kontroll hver gang en slik container skal over i fra jernbane og hektes fast i en flykropp igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det blir drivstofføkonomisk.

 

Vanskelig å gi et fullverdig svar på fra en tegning. Vingen er jo større, så det blir vel en større flate å flyte på. Kanskje det hjelper på drivstoffbesparelser. Med flere svar på ting, så kan det jo hende vi blir positivt overrasket. Ihvertfall ikke bra å bare dødsdømme noe uten mere data å forholde seg til.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aerodynamisk sett så er en såkalt "flying wing" det mest effektive formen av fly, så den biten er kjempefin.

Ellers å ha noe som helst hengende fritt under skroget vil gi mer luftmotstand og komplisere aerodynamikken betraktelig, det vil være direkte i strid med såkalt area rule (https://en.wikipedia.org/wiki/Area_rule) og ødelegge totalt for flyging i noe som helst store subsoniske hastigheter, samt enda mer luftmotstand vil komme av de tullete svulstene under flyet som inneholder landingshjul.

Lenke til kommentar

 

Sånn sett kan Clip-Air-konseptet sees på som en utvidelse av konseptet lufthavn, ved at det vil kunne utvides til å omfatte jernbanestasjoner i nærheten.

 

Tror ikke det er noen god idé å ha samordning med jernbanefrakt av slike containere. Det er mer kritisk om en skade på container blir utsatt for krefter i luften, med de katastrofale konsekvenser det kan få for menneskeliv, i forhold til transport av gods på jernbane, hvor bare litt småskader som regel vil skje.

Tenkte det samme. Ville trodd om passasjercontainere skulle bli aktuelt, så må jo dette bli veldig billige flyreiser i forhold til vanlige fly i dag? Større rullebane må til, landingstillatelse med større tidsmarginer, større fare for tekniske feil. Når så store deler skal kobles av og på hele tiden ville jeg tro store hastigheter, turbulens og utmatting på materialer (og ventetid) vil pøse på. Forsinkelser vil ta en ny form, med mange ganger større sjanse for mekanisk/teknisk svikt på slike fly.

 

Kanskje godstransport over jorda-rundt distanser (uten mellomlanding) vil være av eneste interesse. Ellers "gratis" passasjerfly uten garantier.

Lenke til kommentar

Kan det være egnet som bombefly? Eventuellt være egnet som slike brannslukningsfly?

 

Ja Psykonaut, selvfølgelig er det det man har kommentarfelt for.

Men, det blir jo litt ensidig å bare si at "det der har ikke livets rett".

 

 

Ny terror, trykke på løs ut-knappen 40.000fot over en by.

 
Det går gjerne an å designe det slik at passasjerrøret ikke lar seg dumpe i fra luften, men at man må stå utenfor flyet for å løsne det. Også ha en opsjon som bakkemannskapet bestemmer seg for om skal deaktiveres i tilfelle et cargorør. Det beste er vel at bestemmelsen mellom cargo og mennesketransport implementeres i fra fabrikk, slik at rør beregnet for mennesketransport ikke kan løses ut, med mindre det sendes til "mekanikerstallen".
 
For hvis ikke så kan man like gjerne få terroren i fra et bakkemannskap, dersom rutinene er sløve, som det at en terrorist skal klare å lure systemet slik at han blir en legitim pilot. Litt av poenget med flytypen var jo at det ikke var kontakt mellom containere og cockpit, så..
Endret av G
Lenke til kommentar

Dessuten, dårlig framtid for flykaprere når det så vidt jeg kan se ikke er tilgang til cockpit'en fra passasjer-modulen. Eller et problem om kabinbesetningen ikke kan nå cockpit'en fysisk?

 

Er litt forundra over at man ikkje har meir "terror" enn man har i vestlige land. Det er vel dette med avtakendes merutbytte. Media ønsker jo bare å ha en viss mengde, og det må heldst vere massedød, eller en kjendis ner ved.

Sultkatastrofer har aldrig solgt en eneste avis, og Kyrkjeklokka er gratis.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...