Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Modifisere kaffetrakter?


Anbefalte innlegg

Hei, vi har en vanlig moccamaster som kaffetrakter hjemme. Den har en vanlig trakterarm (bilde) med 1 hull. Jeg ser at på enkelte, dyrere modeller har denne flere hull, slik at vannet som treffer kaffen blir mer spredd, og renner ut raskere. Jeg tenker at hvis jeg borer flere hull i denne armen selv, med borrmaskin, så vil dette gjøre samme nytten. Har jeg rett eller er dette noe som må tilpasses fra fabrikk? Kom gjerne med tanker og innspill om du ikke har fasiten.

70662_left.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kanskje heller det er nyere modeller som har arm med flere hull. Noe som er fint med Moccamaster er at det meste er tilgjengelig som reservedeler.

https://www.moccamaster.com/no/tilbehor/annet-tilbehor/sprederarm

Jo jeg har vurdert å anskaffe en slik, men det koster jo litt. Pluss at jeg synes det er litt gøy å mekke selv. Et problem er jo at det blir 1 stort hull, og mange små. Men det kan løses ved å tette igjen det store hullet og bore nye i samme størrelse. Forslag til hva man kan tette igjen med, som tåler varme og ikke avgir smak?

Lenke til kommentar

Har ikke sveis, men jeg har vurdert å anskaffe loddebolt. Jeg vil tro at en lodde-"sveis" tåler temperaturen til vannet? Jeg ser jo at dette blir en del arbeid og koster med enn å anskaffe reservedel, men som sagt så liker jeg å mekke selv, og en loddebolt kan jeg også få bruk for senere.

Lenke til kommentar

Å bare borre vil jo føre til større hull totalt sett, noe som kan påvirke smaken om mer vann kommer ut. Ville ikke tatt sjansen, hullet er jo tilpasset maskinen.

Kaffen skal ikke renne ut raskere enn den gjør, det er tilmålt hvor lenge vannet skal ligge i kaffen osv.

Å kjøpe ny, ferdigborret har jeg mye mer tro på, men det er jo ikke slik at kaffen blir merkbart bedre med den nye heller.

 

If it aint broke, dont fix it :)

Lenke til kommentar

Takk for forslag! Jeg driver å tenker om det går an å lage til et slags "dusjhode" eller noe under hullet som får vannet til å spre seg, for å slippe å bore hull. Når jeg har mye kaffe og lite vann i trakteren ser det ut som ikke all kaffen blir dekt av vannet, og ut mot kanten ser det nesten tørt ut. Det kunne jo også løses av å endre formen på begeret der filteret ligger, men det tror jeg er et enda større prosjekt. Men det er mulig jeg bare er kresen og en flisespikker angående dette.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

... Den har en vanlig trakterarm (bilde) med 1 hull. Jeg ser at på enkelte, dyrere modeller har denne flere hull, slik at vannet som treffer kaffen blir mer spredd, og renner ut raskere. ...

 

... Kom gjerne med tanker og innspill om du ikke har fasiten ...

Her kommer litt fasit: ;)

Den spredearmen du har på din Moccamaster er til de gamle modellene hvor filterholderen står rett på kanna. På disse trakterne var det et lokk på filterholderen med mange hull som spredte vannet. Disse lokkenen leveres ikke lengre og jeg finner faktisk ikke bilde av dem heller. Disse gamle filterlokkene pleide å gå litt i "oppløsning" pga stadig kontakt med det varme vannet.

De nyere modellene har filterlokk med spalte og spredearm med mange hull (som lenket til i post nr 2). Fordelen her er at det er mer lukket over filteret slik at det damper mindre og sansynligvis holder litt mer på varmen.

 

Du kan gjerne prøve å borre litt, men tror ikke det blir så bra. Løsningen er nok å kjøpe den nye spredearmen (eller ny maskin).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...