Gå til innhold

Sapphire slipper overklokket Radeon RX 480-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Spennende, står mellom dette og GTX 1060 i min nye maskin!

Gjør verden en tjeneste og gå for AMD. Nvidia har den beste teknologien, men de er dessverre blitt de onde i bransjen.

Om ikke annet, så gjør det fordi du da kan spare noen hundrelapper på skjerm med åpen free-sync vs proprietær g-sync.

Jaha? Eneste grunnen til å gå for AMD er hvis de har bedre produkter enn Nvidia/Intel, ikke på grunn av sympati. Det er kun AMD sin egen feil at de er i denne situasjonen. For 10 år siden var det omvent.

Det er ikke snakk om sympati. Jo mindre AMD selger, jo mindre har de til R&D, og jo mindre vil Nvidia følgelig trenge å bruke på R&D for å holde på overtaket. Vi risikerer å havne i samme situasjon som vi er i i CPU-verden, der hver nye generasjon fra Intel nå kun er marginalt bedre enn forrige. Som forbrukere har vi muligheten til å opprettholde balansen i markedet og forhindre monopoler i å oppstå. Og ja, jeg er enig i at AMD har seg selv å takke, men det endrer ikke poenget.

 

Det er jo nettopp det som er sympati. Gi dem penger fordi de trenger det, ikke fordi de fortjener det. Det er det du vil, gi penger til AMD, selv om de er dårligere. Det er ikke slik markedet vårt fungerer, da må vi legge om markedspraksisen som brukes i USA om vi skal begynne å gjøre slikt. Dette er folk som ikke vil gi slipp på våpnene sine uansett hvor mange som dør, så lykke til med å begrense markedsfriheten  i USA :)

 

 

Jeg ser poenget ditt PellePelikan, men problemet er at vi bare er en dråpe i havet. Hjelper ikke om noen få nerder kjøper AMD, hvis alle andre kjøper nVidia. Virker litt håpløst.

Forhåpentligvis tenker også andre nerder i verden på samme måte :) Og dessuten, RX480 er det beste AMD har fått til på årevis og er jo faktisk omtrent på nvidia-nivå, så hvorfor ikke gå for AMD og samtidig gjøre noe bra for fremtidige generasjoner nerder. Bare følelsen av å gjøre en god gjerning er verdt litt i seg selv.

 

Hvis nerder har mye penger å bruke, så kjøper de Nvidia, fordi de har best ytelse. Hvorfor gidde å kjøpe RX 480, om du kan kjøpe GTX 1080?

 

Eller så har de ikke så mye penger, og da vil de gjerne bruke sin kunnskap til å få mest mulig ut av pengene sine. Da vil de velge den beste.

 

Eller så er de bekymret for AMD og vil gi dem nødhjelp og kjøper kortene deres uansett.

 

Sikkert flere kategorier her. Poenget er at nerder havner i forskjellige kategorier, og det er ikke så mange til å begynne med. I slutten så blir det en dråpe i havet. AMD må appellere og selge til massemarkedet om de skal konkurrere. Til folk som ikke kan fult så mye, og ikke ser på et par prosenter bedre og billigere her, men går for NVidia fordi vennen som kan litt PC sa det var best f.eks.

 

 

For øyeblikket er RX 480 bedre enn noe Nvidia har i den prisgruppen. Likevel mener du de er "omtrent på nvidia-nivå", og mener Nvidia har bedre teknologi? For å si det slik, du virker ikke som om du har mye tro på AMD. Bare basert på det du skriver hadde jeg trodd AMD var en lost case og aldri kjøpt AMD.

 

 

Hva som er nvidia-nivå finner vi ut snart når GTX 1060 reviewsene og prisene kommer. Først da kan vi dømme.

Lenke til kommentar

 

Hva med:

 

MSI's purported Radeon RX 480 Lightning teased, has triple-fan cooler

 

Read more: http://www.tweaktown.com/news/52549/msis-purported-radeon-rx-480-lightning-teased-triple-fan-cooler/index.html

 
Bedre eller dårligere en Sapphire sin oc veriant?

 

Tatt fra MSI selv :

MSI has reached out to us, saying that this is "fake without any doubt". The full statement from MSI: "This stuff is way too retro for any new product...I can guarantee you this is fake without any doubt, There is no need to be too serious about it :)

 

 

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Spennende, står mellom dette og GTX 1060 i min nye maskin!

Gjør verden en tjeneste og gå for AMD. Nvidia har den beste teknologien, men de er dessverre blitt de onde i bransjen.

Om ikke annet, så gjør det fordi du da kan spare noen hundrelapper på skjerm med åpen free-sync vs proprietær g-sync.

Jaha? Eneste grunnen til å gå for AMD er hvis de har bedre produkter enn Nvidia/Intel, ikke på grunn av sympati. Det er kun AMD sin egen feil at de er i denne situasjonen. For 10 år siden var det omvent.
Det er ikke snakk om sympati. Jo mindre AMD selger, jo mindre har de til R&D, og jo mindre vil Nvidia følgelig trenge å bruke på R&D for å holde på overtaket. Vi risikerer å havne i samme situasjon som vi er i i CPU-verden, der hver nye generasjon fra Intel nå kun er marginalt bedre enn forrige. Som forbrukere har vi muligheten til å opprettholde balansen i markedet og forhindre monopoler i å oppstå. Og ja, jeg er enig i at AMD har seg selv å takke, men det endrer ikke poenget.

 

Det er jo nettopp det som er sympati. Gi dem penger fordi de trenger det, ikke fordi de fortjener det. Det er det du vil, gi penger til AMD, selv om de er dårligere. Det er ikke slik markedet vårt fungerer, da må vi legge om markedspraksisen som brukes i USA om vi skal begynne å gjøre slikt. Dette er folk som ikke vil gi slipp på våpnene sine uansett hvor mange som dør, så lykke til med å begrense markedsfriheten  i USA :)

 

 

Jeg ser poenget ditt PellePelikan, men problemet er at vi bare er en dråpe i havet. Hjelper ikke om noen få nerder kjøper AMD, hvis alle andre kjøper nVidia. Virker litt håpløst.

Forhåpentligvis tenker også andre nerder i verden på samme måte :) Og dessuten, RX480 er det beste AMD har fått til på årevis og er jo faktisk omtrent på nvidia-nivå, så hvorfor ikke gå for AMD og samtidig gjøre noe bra for fremtidige generasjoner nerder. Bare følelsen av å gjøre en god gjerning er verdt litt i seg selv.

 

Hvis nerder har mye penger å bruke, så kjøper de Nvidia, fordi de har best ytelse. Hvorfor gidde å kjøpe RX 480, om du kan kjøpe GTX 1080?

 

Eller så har de ikke så mye penger, og da vil de gjerne bruke sin kunnskap til å få mest mulig ut av pengene sine. Da vil de velge den beste.

 

Eller så er de bekymret for AMD og vil gi dem nødhjelp og kjøper kortene deres uansett.

 

Sikkert flere kategorier her. Poenget er at nerder havner i forskjellige kategorier, og det er ikke så mange til å begynne med. I slutten så blir det en dråpe i havet. AMD må appellere og selge til massemarkedet om de skal konkurrere. Til folk som ikke kan fult så mye, og ikke ser på et par prosenter bedre og billigere her, men går for NVidia fordi vennen som kan litt PC sa det var best f.eks.

 

 

For øyeblikket er RX 480 bedre enn noe Nvidia har i den prisgruppen. Likevel mener du de er "omtrent på nvidia-nivå", og mener Nvidia har bedre teknologi? For å si det slik, du virker ikke som om du har mye tro på AMD. Bare basert på det du skriver hadde jeg trodd AMD var en lost case og aldri kjøpt AMD.

 

 

Hva som er nvidia-nivå finner vi ut snart når GTX 1060 reviewsene og prisene kommer. Først da kan vi dømme.

Jeg foreslår du googler ordet sympati før du er så bastant. Å gi pengene sine til AMD fremfor Nvidia for å unngå et monopol betyr ikke at du har sympati med AMD.

 

Og å påstå du må endre "markedsplassen" for å få det til, og å dra inn våpenlover... Det gir virkelig ingen mening. Forbrukere i et fritt marked har alltid makten til å velge hvem de vil kjøpe varer av, og noen ganger gir det mening å gå etter andre kriterier enn ytelse/pris eller ytelse/effekt. Jeg mener dette er et slikt tilfelle. GTX 1060 blir neppe dårligere enn RX 480, og Nvidia kan sette prisen akkurat der de vil for å holde på overtaket. Kostnaden av å produsere slike kort er en brøkdel av det du betaler i butikken. Utgiftene ligger nemlig i utviklingen, og det er der AMD sliter.

 

I tillegg kommer selvsagt det med at Nvidia dessverre har blitt de onde. G-sync er bare ett av mange eksempler på det de siste årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I tillegg kommer selvsagt det med at Nvidia dessverre har blitt de onde. G-sync er bare ett av mange eksempler på det de siste årene.

G-Sync har ingenting med ondskap å gjøre!

 

G-Sync er nvidia sin implementasjon for å løse et problem uten å bruke mange år på å presse noe igjennom en standardiseringsprosess. VESA som standardiserer DisplayPort et notorisk trege. Nvidia implementerte her en løsning som emulerer skjermkontrolleren i en FPGA, og fikk det ut på markedet fort.

Mellom et og halvannet år før det kom skjermer med VESA Adaptive Sync (som AMD sin FreeSync implementasjon baserer seg på).

 

Fordelen for Nvidia er at de var først ute med veldig god margin, ulempen er jo selvsagt at de må finne tidspunktet hvor de også skal begynne å støtte VESA Adaptive Sync.

 

Dette har som sagt ingenting med ondskap å gjøre. Det er hvordan business fungerer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I tillegg kommer selvsagt det med at Nvidia dessverre har blitt de onde. G-sync er bare ett av mange eksempler på det de siste årene.

G-Sync har ingenting med ondskap å gjøre!

 

G-Sync er nvidia sin implementasjon for å løse et problem uten å bruke mange år på å presse noe igjennom en standardiseringsprosess. VESA som standardiserer DisplayPort et notorisk trege. Nvidia implementerte her en løsning som emulerer skjermkontrolleren i en FPGA, og fikk det ut på markedet fort.

Mellom et og halvannet år før det kom skjermer med VESA Adaptive Sync (som AMD sin FreeSync implementasjon baserer seg på).

 

Fordelen for Nvidia er at de var først ute med veldig god margin, ulempen er jo selvsagt at de må finne tidspunktet hvor de også skal begynne å støtte VESA Adaptive Sync.

 

Dette har som sagt ingenting med ondskap å gjøre. Det er hvordan business fungerer!

 

 

Nei, ondskap er det ikke, men utvilsomt en fin måte å prøve å få enerett på en funksjon og et godt forsøk på å prøve å binde kundene sine fast til sin egen merkevare. Kjøper du deg en G-sync skjerm vet Nvidia at du trolig vil kjøpe et Nvidia skjermkort i levetiden til den skjermen.

 

Ja, Amd kom med noe senere i denne forstand, men det er i det minste et alternativ som ikke koster deg en testikkel (eller en av eggløserne om du er kvinne ) og kan i teorien også benyttes av Nvidia om de lager egen programvare som tar seg av den delen i skjermene som har siste versjon av Adaptive sync ( og som regel støtter Freesync).

 

Og ser man på Nvidia som selskap ser man jo at dette er noe som de har gjort flere ganger :

 

PhysQ ble kjøpt opp av Nvidia som var en spennende fysikk løsning som skulle bidra til å gjøre spill mer realistiske , de implementerte dette via sin egen hardware ( uten at det var en dedikert del av skjermkortet til det , altså egen Physq brikke ) og brukte dette som kraftig argument for at du skulle kjøpe Nvidia , hadde du Amd kunne man i teorien få det til på Amd også men dette ble deaktivert (AMD cpu + Nvidia gpu) og kjørt kun via Cpu'en til mange kunders irritasjonsmoment.

Mener noen av disse problemene ble løst i etterkant så PhysX fungerte på Nvidia skjermkortene selv om man eide en Amd Cpu, men det var en del problemer.

I dag er PhysX nesten ikke brukt i det hele tatt og Havok og andre løsninger blir stadig vekk mer brukt igjen (ikke akkurat at det er så bra at Havok nå er eid av MS dog.. ) http://www.havok.com/havok-unleashes-next-generation-physics-engine/

Lenke til kommentar

Fatter ikke at dette kortet fikk en egen artikkel på Tek.no.

 

Overklokket RX 480? Really? 

 

XFX sitt fabrikkoverklokkede kort ble montert i min maskin på fredag.

Kanskje fordi dette er en av de første cutom 480 kortene som mange venter på? Ikke bare på grunn av at den er overclocket. Uansett er det ingen grunn til å gå for et referanse kort hvis du skal overclocke, eller i det hele tatt, må det være rødt eller grønt. Sapphire er også en meget bra leverandør av custom AMD kort, som har vært veien å gå hvis du er i markedet for et.

Endret av samobil
Lenke til kommentar

ETA: 22. July 2016 for the Sapphire Nitro RX480, according to OCUK

Lenge å vente, spesielt med tanke på strømproblemene med standardversjonen. Tipper de fleste custom kort kommer med 8--pin slik som dette.

 

Jeg foreslår du googler ordet sympati før du er så bastant. Å gi pengene sine til AMD fremfor Nvidia for å unngå et monopol betyr ikke at du har sympati med AMD.

Og å påstå du må endre "markedsplassen" for å få det til, og å dra inn våpenlover... Det gir virkelig ingen mening. Forbrukere i et fritt marked har alltid makten til å velge hvem de vil kjøpe varer av, og noen ganger gir det mening å gå etter andre kriterier enn ytelse/pris eller ytelse/effekt. Jeg mener dette er et slikt tilfelle. GTX 1060 blir neppe dårligere enn RX 480, og Nvidia kan sette prisen akkurat der de vil for å holde på overtaket. Kostnaden av å produsere slike kort er en brøkdel av det du betaler i butikken. Utgiftene ligger nemlig i utviklingen, og det er der AMD sliter.

 

I tillegg kommer selvsagt det med at Nvidia dessverre har blitt de onde. G-sync er bare ett av mange eksempler på det de siste årene.

 

"Sympati (fra latinsk sympatha, fra Gresk: συμπάθεια oversatt som sympatheia) er egenskapen å vise følelser som følge av en annen persons følelser, eller som en følge av en annen persons lidelse. F.eks hvis en person er lei seg så kan en vise sympati ved å selv bli lei seg eller vise medfølelse."

"Medlidenhet er et synonym for sympati"

https://no.wikipedia.org/wiki/Sympati

 

AMD lider, og det går dårlig med dem. Det å unngå et monopol er ingen enkeltpersoners jobb eller ansvar i Norge. Det er staten sin jobb og ansvar, og det gjøres gjennom konkurransetilsynet. Hvis enkeltpersoner altså gjør noe på egenhånd for å hindre et monopol, til tross for at konkurransetilsynet ikke gjør noe, så synes jeg ikke det blir feil å kalle det sympati. Du føler med AMD og vil støtte dem.

 

Det er annerledes i USA. Der kan jeg gå med på at du kan gjøre det for å stoppe monopol, og at det ikke kan kalles sympati. Der har ikke staten noe veldig ansvar for å opprettholde noe som helst innenfor dette området. Og hvis de tenker på det, så får sannsynligvis penger fra en lobby organisasjon som definitivt ikke er korrupsjon dem til å endre mening.

 

 

Jeg skrev aldri markedsplass, jeg skrev markedspraksis. Hvis du hadde forstått hva jeg mente hadde du ikke blandet disse ordene. Uansett, om du ikke forstår hva jeg mener med eksemplene mine så er det ikke noe vits i å diskutere det mer. Blir litt off topic å ta en lang diskusjon på dette.

 

Poenget med det frie marked er at folk skal velge det beste produktet, ideelt sett. Verden er ikke ideell, og det er ikke slik det frie marked fungerer. En av grunntankene med det frie åpne marked derimot er at en ikke skal blande seg inn og kjøpe noe basert på at du vil hindre monopol f.eks. Fungerer det? Er det lurt? Nei, det er derfor vi ikke gjør det i Norge eller Europa, men gjett hva? AMD og NVidia er begge i USA, og i USA blir ingenting gjort. Det er slik monopol blir stanset, gjennom kontroll, ikke av forbrukere. Forbrukere har svært lite å stille opp med når det kommer til monopoler, og forsterker oftest bare monopolene.

 

Hvis du tror produksjonskostnadene er en brøkdel av det du betaler i butikken, så tar du feil. Det er ikke billig å lage slike kort.

 

Hva er "ondt"? Hva gjør et selskap "ondt", hva gjør et selskap "godt" ?

Det blir oversimplifisert å kalle noen onde og noen gode, verden er ikke slik.

Og hva gjør et selskap ondt, har f.eks Nvidia skadet noen? Har de dårlige forhold for ansatte eller utnytter folk? Det har de jo ikke.

Beklager, men ondt er ikke et ord som passer inn i diskusjonen her, og Nvidia er definitivt ikke onde. Blitt veldig vanlig å kalle alle suksessrike selskaper onde, selv om de ikke bryter noen lover, eller skader og utnytter noen som helst.

 

 

EDIT: Hvorfor blir Nvidia automatisk til en ebay-link etter jeg poster? Noen som vet det?

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

TKongen, det er ingenting som sier at forbrukere i et fritt marked må velge det beste produktet. Teoretisk velger de produktet som maksimerer sin egen "utility" eller nytte, men hvordan dette gjøres er opp til hver enkelt å vurdere. Andre faktorer enn kvalitet og pris kan være vell så viktige. Om Nvidia åpent hadde donert $50 til IS for hvert salg. Eller om de hadde printet hakekors på kortene sine. Eller om kortene ble produsert av små barn som ble pisket hvis de arbeidet for sent. Hadde du fortsatt kjøpt deres skjermkort om det var det beste produktet?

 

I praksis aner selvsagt ikke forbrukere hvordan de maksimerer sin egen nytte, og andre faktorer spiller inn. Trender er en av dem. Om bjellesauene skifter beite, følger resten av saueflokken etter. Forbrukerene har absolutt makt til å forhindre et monopol, det krever bare at noen leder vei.

 

(Liten digresjon, men må bare påpeke at USA har en lang tradisjon for å bryte monopoler. Eksempler er tidligere standard oil og den nylig stoppede sammenslåingen av BH&Halliburton. I USA kalles dette antitust laws.)

Lenke til kommentar

Hvorfor er alle disse kortene overpriset i Norge? Er det en avgift jeg ikke har fått med meg :huh:

 

Flere årsaker. Sammenlignet med priser i f.eks USA må du huske på at priser i USA er oppgitt uten moms. Da må du plusse på 25% mva. Ellers er det tollavgift ved import som muligens er litt høyere i Norge, men en større årsak er vel størrelsen på ordren..Hvor mange forventer importøren å selge i lille Norge i forhold til f.eks UK som har ca 13 ganger så mange innbyggere. Mindre ordre med lik fraktpris vil si høyere stykkpris.

I tillegg til dette så er jo lønninger (og sosiale kostnader) høyere i Norge som gjør at butikkene her må ta en høyere pris for å dekke de kostnader.

I norge er det også mindre konkurranse mellom butikkene (eies stortsett av de samme folka alle sammen) og nordmenn har generelt mer penger (og vilje til) å bruke på luksusvarer noe som også driver opp prisen.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er alle disse kortene overpriset i Norge? Er det en avgift jeg ikke har fått med meg :huh:

Flere årsaker. Sammenlignet med priser i f.eks USA må du huske på at priser i USA er oppgitt uten moms. Da må du plusse på 25% mva. Ellers er det tollavgift ved import som muligens er litt høyere i Norge, men en større årsak er vel størrelsen på ordren..Hvor mange forventer importøren å selge i lille Norge i forhold til f.eks UK som har ca 13 ganger så mange innbyggere. Mindre ordre med lik fraktpris vil si høyere stykkpris.

I tillegg til dette så er jo lønninger (og sosiale kostnader) høyere i Norge som gjør at butikkene her må ta en høyere pris for å dekke de kostnader.

I norge er det også mindre konkurranse mellom butikkene (eies stortsett av de samme folka alle sammen) og nordmenn har generelt mer penger (og vilje til) å bruke på luksusvarer noe som også driver opp prisen.

 

Det er ingen toll på datautstyr inn til Norge. Kun moms.

 

Grunnen til at prisene er høye er også at den norske kronen er svak sammenlignet med dollar (middelkurs for 1 USD er i skrivende stund 8,44 NOK).

Lenke til kommentar

Men i følge butikkene blir jo 1 USD\dollar ca 10-12 kr.

Ergo veldig stiv pris med mindre de legger på ekstra med fortjeneste + moms?

 

Men vet ikke AMD sine tall på 250 dollar for RX 480 er kun veiledene grosistpris før fortjeneste og moms.

 

https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_2/190-1563176-4073863?url=search-alias%3Daps&field-keywords=rx+480

 

330 dollar blir jo 2793.68 kr ikke langt fra norsk pris.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

TKongen, det er ingenting som sier at forbrukere i et fritt marked må velge det beste produktet. Teoretisk velger de produktet som maksimerer sin egen "utility" eller nytte, men hvordan dette gjøres er opp til hver enkelt å vurdere. Andre faktorer enn kvalitet og pris kan være vell så viktige. Om Nvidia åpent hadde donert $50 til IS for hvert salg. Eller om de hadde printet hakekors på kortene sine. Eller om kortene ble produsert av små barn som ble pisket hvis de arbeidet for sent. Hadde du fortsatt kjøpt deres skjermkort om det var det beste produktet?

 

I praksis aner selvsagt ikke forbrukere hvordan de maksimerer sin egen nytte, og andre faktorer spiller inn. Trender er en av dem. Om bjellesauene skifter beite, følger resten av saueflokken etter. Forbrukerene har absolutt makt til å forhindre et monopol, det krever bare at noen leder vei.

 

(Liten digresjon, men må bare påpeke at USA har en lang tradisjon for å bryte monopoler. Eksempler er tidligere standard oil og den nylig stoppede sammenslåingen av BH&Halliburton. I USA kalles dette antitust laws.)

I et fritt marked bestemmer ingenting hva brukere velger :)

 

Hvis du leser hva jeg skriver, så skrev jeg ideelt. Folk kjøper og stadig vekk fra selskaper som er gjør mye umoralsk, ofte ikke med viten om at det skjer. Jeg ser heller ikke hva NVidia har gjort som er umoralsk utifra et selskapsperspektiv. Hva et selskap gjør ellers utenfor produkter er selvfølgelig veldig viktig. Public Realtions er jo samlingen av det. Sist jeg sjekket så gjorde NVidia det langt bedre der enn AMD.

 

Forbrukere har selvfølgelig makten til å hindre et monopol, men forbrukere er utrolig splittet og påvirkbare, med ingen lojalitet til hverandre. Så i teorien ja, i praksis nei. Se på Wall Mart i USA. Kommer til nytt området med ekstremt lave priser. Får alle andre til å gå konkurs, og så setter de opp prisene. Så har de monopol. Wall Mart har vært ekstremt suksessrik  og hverken forbrukere eller myndigheter stopper dem. Til tross for at de ikke er bra for hverken land eller forbrukere. Det er jo imot idealene i USA å stoppe noe slikt, og også imot lobbyorganisasjonene politikerne får penger fra til sine valgkampanjer og pensjoner.

 

USA og bryte monopoler ja.....Morsomt, men beviselig ikke sant. Standard Oil er liksom over 100 år siden. Da hindret de monopoler i USA, men ikke i dag. Amerikanske selskaper blir dømt for monopolitiske praksiser stadig vekk i EU, i USA blir de ikke rørt. Sammenslåing er noe helt annet. Det er minste form for inngripen for å stoppe monopoler. Uten noe form som helst hadde landet vært et monopol på alle felt allerede. De har noe, bare veldig lite. Dermed er det ingenting som stopper Intel og Nvidia fra å knuse AMD. Hvor blir disse selskapene som Nvidia, Intel, Qualcomm osv dømt for ulovlig praksis? Bare i Europa og nå nylig Kina. Ingen andre tør. Hvilket land er det eneste som prøver å stoppe Intels dominans? Kina. USA gjør ingenting  til tross for at de har hatt all CPU teknologi i landet sitt. For å si det slikt, Intel kunne ikke gjort hva de har gjort om de var basert i Europa. I Kina ville de i så fall vært et statsmonopol, som ikke trenger å være ille. Vi har mange statsskapte monopoler i Norge f.eks.

 

Så Europa klarer det ikke, Kina klarer det ikke, forbrukere som flokk faller som oftest inn i monopolene. USA har ingen intensjoner om å gjøre noe som helst. Likevel skal folk på forumene samle seg og bryte trenden? Hva var det Intel gjorde nå igjen som var ulovlig slik at de solgte mange prossesorer? De gjorde avtaler med selskaper direkte. Hva skal forbrukere gjøre med Nvidias enorme inntekter fra sine Tesla kort? Dette er salg til bedrifter. Hva skal de gjøre med laptoper, der 99% er Nvidia? Hva med Alienware ol.? Dedikerte GPUer til privatmarkedet er bare en del av NVidia sine salg. Folk i fremvoksende markeder er og lite interessert i temaer som dette, da de er ute etter mest verdi for pengene. Folk tenker ulikt basert på økonomisk utvikling ol. Det er og der Nvidia fokuserer reklamen sin, skaffer avtaler med PC kafeer osv. Det er og ofte varmere land, der varmen på kortene har langt mer å si.

 

 

Så dette er svært urealistisk for det første, for det andre så strider det med nåværende økonomisk politikk. Det er ikke slik folk i landet økonomien skal fungere. Folk er ikke interesserte i å kjøpe AMD for å forhindre monopol, de er interesserte i å kjøpe det de vil og overlate det til staten å hindre uønskede monopoler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...