Gå til innhold

FEATURE: Spillmusikken som gjorde størst inntrykk på oss


Anbefalte innlegg

Jeg hadde først tenkt å slenge ut en samling av min favoritt spillmusikk, men så tenker jeg over at temaet her egentlig er spillmusikk som gjorde størst inntrykk, og mens det som gjorde mest inntrykk og det som man synes er best ofte går hånd i hånd, så er det ikke alltid tilfellet heller. Dermed blir listen en litt annen.

 

Tenker jeg skal prøve å unngå spill fra mine yngre år, litt fordi jeg da var ung og påvirkelig, og litt fordi de beste enten har blitt nevnt, eller kommer til å bli nevnt, slik som Banjo-Kazooie, Mario og Zelda. :p

 

Da kjører vi på, i tilfeldig rekkefølge (etter hvilke jeg søker frem youtube link til først. :p

 

 

Først ut er Ni No Kuni. Ikke overraskende for de som kjenner meg, men soundtracket i dette spillet er utvilsomt godt komponert, og som Audun hadde som kriterier for et godt OST, så er denne full av melodier som passer hver del godt, og er behagelig nok å høre på at jeg ikke går lei. Og mens hele soundtracket er bra, så er det som gjorde sterkest inntrykk på meg, når denne melodien spilles av mot slutten av spillet, en vakker avrunding på eventyret jeg var en del av i godt og vel 100 timer. Kunne ikke unngå å felle en tåre eller et dusin da. :p

 

 

 

 

Neste er Journey. Og navnet sier egentlig sitt, det var litt av en reise. Her kan jeg rett og slett ikke trekke frem en spesiell melodi da der er helheten som gjelder her. Musikken er så stemningsfull og passer så ypperlig til spillet at den gjorde et lite kort spill uten hverken tekst eller dialog til en uforglemmelig opplevelse.

 

 

 

 

Og da kan jeg like godt fortsette med et spill som deler mange av kvalitetene til Journey, nemlig Brothers: A Tale of Two Sons. Igjen et lite spill fra et lite svensk studio, som med en fantastisk historie og musikk som sender deg rett tilbake til den magiske mytologien i nordiske fjorder, daler og fjell, gir en opplevelse langt over det man kunne forvente. Nesten så det er en skam å ikke ha spilt dette spillet. :p

 

 

 

 

Nå kommer et spill med et soundtrack jeg gjentatte ganger har skrytt opp i skyene, og i mine øyne slett ikke uten grunn. Jeg holder det fremdeles for å være et av tidenes beste soundtracks. Hver og en av melodiene har sine styrker, men det er nok kanskje denne som først biter seg fast i sjelen din. Jeg vet ut fra samtaler med flere her inne at jeg ikke er den eneste som brukte flere timer med å løpe rundt i startområdet på måfå, bare for å høre denne sangen spille i bakgrunnen. :p

 

 

 

 

Her er et par som jeg ser allerede har blitt nevnt, men hadde planlagt å nevne dem så gjør det allikevel. :p

Først av dem er TES: Oblivion. Og da tenker jeg mest på denne melodien som spilles i starten av spillet. Sammen med cinematicen som spilles av var dette kanskje det første spillet hvor jeg startet det opp og umiddelbart følte at nå var jeg i ferd med å ta del i noe virelig storslått

 

 

 

 

Så har du Mass Effect, hvor jeg ble møtt med et theme som virkelig satte stemningen for et romepos. Tror aldri jeg har hørt en melodi som passet til handling som foregår i rommet en i det spillet.

 

 

 

Og sist, men ikke minst, The Last of Us. Det var vakkert i begynnelsen, men etter å ha spilt gjennom spilet en 4-5 ganger så gir Main Theme meg gåsehud hver eneste gang jeg hører den.

 

 

 

Også en liten respekt til alle de andre spillsangene og melodiene jeg ikke ble å nevne, men som er like fullt fantastiske. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sangen spilles av etter 2min. En av de feteste introene noen sinne!

 

Mega man!

 

https://youtu.be/N4VtxWRfPOk

 

Red Alert sin ikoniske Hell March ga alltid en god stemningen. Musikken er egentlig ikke så fin, men den var råtøff når Red Alert var nytt.

 

Jeg gidder ikke en gang å nevne nintendospill. Da blir lista fort laaaang.

 

Denne har også satt sitt preg. BF42.

 

Også

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

For ikke å glemme den så vidt meg bekjent første og så langt eneste spill-låta som har scoret en Grammy. Har sikkert brukt flerfoldige timer av mitt liv bare på å stirre på denne tittelskjermen.

Ja, jeg vet det finnes en musikkvideo, men den versjonen er ikke like bra.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Av musikk fra spill som jeg har tenkt, oj, dette var bra musikk som jeg kommer på i farta er:

 

Assassin's Creed 2, TES: Oblivion, Grim Fandango, The Curse of Monkey Island, Lotus Turbo Challenge 2 og hvem glemmer vel magic sound shower fra Outrun på commodore 64?

 

Lenke til kommentar

Heroes of Might & Magic III er min absolutte favoritt. Fikk lyst til å spille spillet igjen nå, bare etter 2 miutter med soundtracket. Det utrolige med soundtracket er at det skifter hele tiden, avhengig av hvor du er og hva du gjør, og alt virker helt naturlig. Det framstår som et sammenhengende soundtrack, selv om man i realiteten ofte bare hører en lang rekke introer.

 

Andre favoritter er, WOW, Elder Scrolls-serien og Baldur's Gate/Icewind Dale-spillene, Anachronox, Evil Island og Soulbringer.

Lenke til kommentar

 

Dere glemte musikken til Age of Conan (både originale spillet og expansion pakka).

Litt vanskelig å "glemme" hva du synes når de lister opp sine egne meninger. :)

 

Mine topp 3:

 

DOOM. Eneste FPS å merke seg før Doom var Wolfenstein 3D, og selv om det var underholdende nok, var hele spillet bare et flatt rom med noen teite fiender og døv musikk. Så kom Doom...

 

https://www.youtube.com/watch?v=BhdZkDjZjy8

 

 

Great Giana Sisters (Commodore 64)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ne-09Bs_bRo

 

 

Darkstone (hopp til ca 0:35). Morsomt nok fikk vi en hele sangen som musikkvideo når vi fullførte spillet. Aner ikke om det regnes som "spillmusikk" da det er et ekte band som lagde en sang for spillet, men inntrykk gjorde den. Det samme gjorde for øvrig Blind Guardian i Sacred 2. Tøff den også, men sjelden jeg hyller den andre som gjør noe. :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=uZ445dYNmi4

Veldig, veldig enig i at Great Giana Sisters hører hjemme her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...