Gå til innhold

Skal post i butikk prioritere post eller butikk?


Anbefalte innlegg

Her i bygda der jeg bor er det selvsagt ikke noe postkontor lenger, bare post i butikk. Men enkelte dager er det flere kunder enn kassene klarer å ta unna. Jeg skulle hente en pakke til fruen i går (jeg innrømmer at det var elendig taiming, det er jo på fredagen alle skal handle alt til helga...), og jeg måtte stå og vente i 20 minutter foran postdisken før de kom seg dit, selv om jeg spurte flere ganger. Damen i kassen sa bare at de hadde fått beskjed av butikkeieren (eller franchisetageren, eller hva de er nå for tiden - dette var en gang i tiden en uavhengig butikk, men gikk inn i en kjede, med samme eier) om å prioritere kassene og ikke ta postdelen før det var en ledig person i kassa. Eieren har alltid vært gjerrig og holdt seg med absolutt minimumspersonale på jobb. Det er så pass langt til nærmeste andre butikk at folk stort sett finner seg i det. Men jeg lurer på om de egentlig har lov til å nedprioritere posten. Jeg mener å ha lest en gang i Dagens Næringsliv, eller hva det nå var, at kontrakten for post i butikk sier at post skal prioriteres hvis det er noen som har noe de skal ha gjort ved den disken. Tar jeg feil?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hørt noe om at posten skal prioriteres, men har heller aldri opplevd at de ikke har semiprioritert det hvertfall. Har vært på Kiwi når det er fullt av folk og de har alltid 1 mer ansatt enn antall kasser. Det er jo logisk uansett med tanke på å fikse hyller, lager, etc. Det er hvertfall en regel med at de skal ha opplæring og at det alltid skal være en som er opplært i postsystemet tilstede i butikken.

 

På Rimi (Postnord) så har jeg dog stått og venta en del lengre, nærmere 10 min tenker jeg, på å få "oppvarting" selv om det ikke var noen kunder der...

 

Tror dette er ganske forskjellig fra butikk til butikk, tviler på at det er noen måte å få noe fornuftig ut av en klage :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en idiot av en sjef. Har selv opplevd, og hørt fra andre som har opplevd og opplever daglig, at det er for lite folk på jobb. Og til tross for dette klager sjefen på at ikke ting blir gjort, som ikke en gang jobber på gulvet selv og vet hva som foregår.

 

Det er ikke noe kjekt å jobbe når man ikke er nok folk og aldri blir ferdig med det man skal gjøre. Det fører bare til lavere kvalitet på både service og rutiner, f.eks. kjølevarer eller renhold.

 

Det er åpenbart for lite folk på jobb. Det skal alltid være en ekstra som ikke sitter i kassen. Når det er mange folk bør jo begge stå i kassen. Når det er ikke er kunder så skal ingen sitte i kassen og se ut i lufta.

 

Jeg vil ikke tro at Posten er glad for dette, de har jo inngått et samarbeid og kjøper en tjeneste. De stiller krav til butikkene. Spesifikt hva disse kravene er, vet jeg ikke.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Som sagt så er fyren gjerrig... Det er alltid for få folk der. Men han jobber på gulvet selv så mye han kan, så han skal slippe å betale noen andre for å gjøre jobben! Men det hjelper ikke, det er likevel for få folk. Og ingen sitter og ser ut i lufta, det er bare for få til å betjene mange fredagshandlere og postluka samtidig.

Lenke til kommentar

Som sagt så er fyren gjerrig... Det er alltid for få folk der. Men han jobber på gulvet selv så mye han kan, så han skal slippe å betale noen andre for å gjøre jobben!

Kan faktisk være såpass enkelt at han tar disse valgene fordi det er eneste måten å faktisk få arbeidsplassen til å overleve på. Det er ikke akkurat mye på bunnlinjen i dagligvaren. 

Lenke til kommentar

Flodec, han er alltid blant de øverste på skattelistene i kommunen, så jeg tror ikke han har de store problemene med driften. Han har ingen andre inntekter enn butikken. Og dette er en hyttekommune, så han har vel hovedinntektene i påsken, vinterferien og sånt. Og akkurat da er det alltid nok av ansatte i butikken, merkelig nok...

 

Vox_populi, jeg kunne klaget, men det ville ikke hjulpet, jeg ville stort sett vært alene. "Folkets røst" (tilsiktet ordspill) er taus i en bygd som denne, der alle kjenner alle. Jeg er innflytter (har bare bodd her litt over 30 år), så jeg er ikke like trukket inn i den lokale mentaliteten om å passe seg for alle for ikke å bli uglesett, men ingen andre ville klaget, uansett hvor mye de måtte vente. Hvem vil vel legge seg ut med en som er høyt oppe i lokalpolitikken og en av bygdas rikeste menn? :hm:

Endret av Pallantir
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jeg ikke helt enig i. Hvis du ser på det opprinnelige spørsmålet, så er jeg interessert i å vite hva som er reglene posten har satt for post i butikk, om de altså har lov til å prioritere butikkunder foran postkunder. En annen ting er at det er litt vanskelig å få svar på, så lenge det ikke er noen kjøpmenn med postkontrakt som er innom tråden...

Lenke til kommentar

For noen år siden sendte jeg en klage på en post i butikk. Jeg benyttet et dertil egnet klageskjema som var utlagt nær "luka". Mitt klagemål var at jeg kom 10 minutter før stengetid, men fikk beskjed om at posten var gjort opp for dagen, så jeg ikke kunne ta ut penger da. Uten at det noe sted var opplyst om at posten hadde kortere åpningstid enn butikken.
Etter noen uker fikk jeg svar som gav meg fullt medhold: åpningstid skal være lik for post og butikk. Kjøpmannen oppsøkte meg og la seg flat, og den ansatte ble borte. Dette gjaldt stedets eneste butikk, to mil til neste.

Så det nytter å sende klage, men det "koster" litt – man kan ikke gjøre det anonymt. Og det skulle da egentlig bare mangle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...