Gå til innhold

Microsoft tror ikke tastatur og mus er måten vi styrer maskinen på i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det taktile med tastatur og mus blir ikke bort. Det er trolig temmelig krevende å jobbe i et "minority report" modus.

Jeg er ikke motstander av nye løsninger, men at håndbevegelser blir benyttet i mindre skala, for å åpne dører og andre enklere oppgaver uten for mye repetative bevegelser. Temmelig krevende å "vifte" uten en motstand ville jeg tro om dette skulle bli hverdagen.

Nå er jeg mer opptatt av at MS kommer på banen med det som faktisk opptar den enkelte i nået. Fungerende mobile løsninger (telefoner). Denne båten er temmelig langt ute i havnebassenget allerede!

Lenke til kommentar

Tror dette i praksis vil være vanskelig. Et tastatur er ikke dyrt, det er ikke en hindring som krever nye løsninger.

 

At slik teknologi kan supplementere tastatur og mus er flott. Akkurat slik berøringsteknologi kan være et fint tillegg, men elendig substitutt.

Endret av AdNauseam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om det handler om å overføre tekst fra hode til maskin, er det fortsatt tastatur som gjelder. Om et par år er kanskje stemmeinput raskt og presist nok. Deretter...tankelesing?

Stemmeinput som substitut for tastatur ved skriving kommer ikke til å slå an i stor skala. Bare tenk på hvordan en arbeidsplass hadde blitt om alle skulle mase i munnen på hverandre for å skrive en mail. 

Lenke til kommentar

 

Om det handler om å overføre tekst fra hode til maskin, er det fortsatt tastatur som gjelder. Om et par år er kanskje stemmeinput raskt og presist nok. Deretter...tankelesing?

Stemmeinput som substitut for tastatur ved skriving kommer ikke til å slå an i stor skala. Bare tenk på hvordan en arbeidsplass hadde blitt om alle skulle mase i munnen på hverandre for å skrive en mail. 

Fordelen med kontorer over åpene landskap :)

Men tale funker fint for å diktere en tekst.

Ville floppe fulstending om det er ting som regnskap, programering, copy paste osv.

Lenke til kommentar

 

Om det handler om å overføre tekst fra hode til maskin, er det fortsatt tastatur som gjelder. Om et par år er kanskje stemmeinput raskt og presist nok. Deretter...tankelesing?

Stemmeinput som substitut for tastatur ved skriving kommer ikke til å slå an i stor skala. Bare tenk på hvordan en arbeidsplass hadde blitt om alle skulle mase i munnen på hverandre for å skrive en mail. 

 

Bare tenk på hvordan en arbeidsplass hadde blitt om alle skulle snakke i telefonen i åpent landskap. Oh wait... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes jeg ser det ja. Sitter her på kontoret med flere andre. Alle sammen veiver med armen mens de sier forskjellig commandoer. Hadde nok blitt mange misforståelser. Eller når jeg gaper ut, tek.no. Reddit.com, gamer.no. Er vel først da det hadde blitt tydelig hva vi egentlig sitter å driver med

Lenke til kommentar

Personlig AI vil være fremtidens interface.

Problemet er ikke musa eller tastaturet i privat sammenheng... Problemet er i jobb, og her bruker vi
vanvittig mye unyttig tid foran PC'en. Her vil AI sammen med AR briller bli en revolusjon.

Idag sitter man å skriver, trykker og styrer musa en million ganger hver dag for å lete etter info, skrive eposter, div softwares.. En personlig AI vil være som din drømmeassisten som sitter ved siden av deg.. Du trenger bare å si.. Gjør regnskapet.. lag en presentasjon.. tegn opp.. eller hva som helst. Og først da er det aktuelt.. Nettopp fordi arbeidsmengden (med mus og tastatur) er 1000 gangen mindre, blir det plutselig enklere å snakke med PC'en og gjøre noen luftbevegelser.

I privat sammenheng vil dette også komme "snikende inn", som en forenkling, og jeg tror utviklingen på sosiale medier vil gå i retning mindre og mindre behov for tastatur og mus.

I spill - VR briller og exoskelleton som simulerer motstand i bein og armer.

Så ja jeg er delvis enig.. tastatur og mus vil i fremtiden vil bli mindre brukt, men tror ikke det forsvinner med det første. Noen ganger vil man sikkert bare be AI'en holde kjeft og gjøre ting manuelt selv. 

Endret av Thor Minator
Lenke til kommentar

Mus og tastatur kommer nok å leve i overskuelig fremtid. Å bruke hendene slik er jo fysisk slitsomt.

 

Enig, tror bare det kan bli enda mer musesyke av slike håndfakter. Microsoft har skissert et konsept der man sannsynligvis ikke orker sitte slik lengre enn 2-3 minutter før mus og tastatur kastes tilbake oppå pulten.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...