Gå til innhold

Windows er ikke lenger det opplagte valget


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en maskin med Linux (Ubuntu 14.04 LTS) men synes ikke det er noe bra. Tungvindt rett og slett. Må skrive kommandoer for å laste ned programvare. Hvis jeg ikke hadde ødelagt BIOS'en på den så hadde jeg byttet tilbake til windows 10 med en gang. Jeg vurderte om Linux kunne passe på alle mine maskiner, men det var for kronglete, og når supporten går ut så er man rævkjørt...

 

Linux er en meme, så selvsagt vurderer jo skolene linux nå som det er bevist dårlig...  :)

 

Du hopper til konklusjoner her. Linux er på vesentlitge områder beviselig bedre enn windows. Bruk i skoler er åpenbart en av dem. Den eneste sjansen Microsoft har til å overleve på skoler nå er en god gammel oppskrift: dump priser på lisenser til nær null, lag skreddersydd serverprogramvare som kun virker på windows og er god nok til at inkompetente beslutningstagere tvinger frem fortsatt satsning på Microsoft.

 

At du ikke har nok kompetanse til å drifte linux er synd. Siden du har funnet fram til forumet her vil jeg vel oppfordre deg til å ikke gi opp så lett. Kompetansen du kan tilegne deg på din ubuntu-boks vil være gull verdt i framtida.

 

 

Dei som ikkje lenger greier å lage cross-platform programvare vil heller ikkje greie å selja produkta sine i framtida.

 

Ja, dette har vi vel også hørt i 20 år nå ...

 

edit:

I fremtiden er det kun én plattform som teller, og det er serversiden.

 

Hmm. Lurer på om jeg ikke har hørt dette før også ...

 

Spørsmålet er vel NÅR fremtiden kommer.

 

 

Morosmt, både du og ilpostino lever i fortiden. Hvor har du vært de tre siste årene? For noen år siden så jeg poenget, men i dag? Leste du artikkelen? 53% av skolemaskinene i USA kjøpes inn med linux, og trenden er i ferd med å ta av i Norge også. Laptoper med linux selger nå bedre enn Mac, og det er ikke fordi Mac selger dårligere. Gjett hvem som blør?  Mens vi to dillet med desktopen tok linux på mobil over som konsumentplattfrom nummer en. Det er nå en mye viktigere plattform for forbrukere enn desktop, og alle som ønsker å overleve nå har ikke råd til windows only løp. Funcom er så langt ned i lomma på Microsoft og DirectX at de snart har brent av alle verdier til aksjonærene. Fremtiden har kommet for lengst. Rammeverkene til microsoft lever på overtid, og ingen ønsker å satse på .net lenger. Det dummeste Microsoft har gjort de siste årene er å ikke gi andre plattformer full tilgang til Office, de er nå i en situasjon at mange ser de ikke trenger office lengre. Google docs, Libreoffice og WPS dekker behovene godt. Excel? Jada, det er mange som satser på Excel fordi det er det de kan. De som satser på andre løsninger vinner likevel i lengden. Excel er svært dårlig egnet til komplekse oppgaver:

https://xkcd.com/1667/

Folk som lager slike regneark bør få hjelp til å lage ordentlige applikasjoner.

 

Så våkn opp. Alle de store har vendt Microsoft ryggen. Du får ikke jobb i Google, Twitter, Netflix, Oracle, IBM, HP, Intel, Apple, Facebook eller noen annen relevant start-up ved å vise frem en CV full av windows og .net. Praktisk talt all innovasjon i verden skjer i dag på linux. Selv på Microsofts egen skytjeneste, Azure, har linux passert en andel på 30%, og den er raskt økende. Men jada, en lite inspirerende code-monkey jobb i Cap Gemini kan du kanskje karre deg til, hvor en eller annen offentlig instans eller bakstreversk bedrift kan melkes for konsulenttimer.

 

Dersom din erfaring er fra gaming på gutterommet, er det forståelig at verden fortsatt ser windows-centric ut. Men hvis SteamOS lykkes vil du bli tatt helt på senga der også.

Lenke til kommentar

 

 

Lite god software? Det finnes ein haug med software for ditt og datt av topp kvalitet. At kvalitetssoftware betyr spel er noko heilt anna. For å si det sånn, eg og mange andre greier oss heilt smertefritt utan Windows. Faktisk så savner me altfor mykje av kjekke Linuxprogrammer når me prøver Windows av og til.

 

Den einaste bransjen som kan leve på å bare utvikle til Windows dei neste 10 åra er spelbransjen. Andre profesjonelle programmer bør ha cross-plattform på sin roadmap(med nokre veldig få unntak der det er tett Windows integrasjon). Til og med Microsoft beveger seg til cross-plattform programvare for å framleis behalde kundane sine til Office eller utvikling. Det vil ikkje overraske meg om me også ser Office til Linux snart.

Det er rett og slett ikke sant.

Det er en hel haug av software i industrien som kun er kompatibel med windows (jepp kun windows, mac er ikke en gang supportet). Dette er alt fra automatiseringssoftware, lager og logistikk, økonomi, produktsporing, osv.

 

 

Idag ja, men kundane har allereie begynt å krevje cross-platform programvare i stor grad og det blir mykje meir av det. Dei som ikkje lenger greier å lage cross-platform programvare vil heller ikkje greie å selja produkta sine i framtida.

 

 

Det har ikke jeg sett noe av ihvertfall. Alle kundene i denne bransjen har jo allerede standardisert på windows maskiner i og med at det aller meste av software kun har windows støtte. Så jeg ser ikke hvorfor de skulle ha krevd støtte for andre plattformer som de ikke kjører i utgangspunktet...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

 

 

Lite god software? Det finnes ein haug med software for ditt og datt av topp kvalitet. At kvalitetssoftware betyr spel er noko heilt anna. For å si det sånn, eg og mange andre greier oss heilt smertefritt utan Windows. Faktisk så savner me altfor mykje av kjekke Linuxprogrammer når me prøver Windows av og til.

 

Den einaste bransjen som kan leve på å bare utvikle til Windows dei neste 10 åra er spelbransjen. Andre profesjonelle programmer bør ha cross-plattform på sin roadmap(med nokre veldig få unntak der det er tett Windows integrasjon). Til og med Microsoft beveger seg til cross-plattform programvare for å framleis behalde kundane sine til Office eller utvikling. Det vil ikkje overraske meg om me også ser Office til Linux snart.

Det er rett og slett ikke sant.

Det er en hel haug av software i industrien som kun er kompatibel med windows (jepp kun windows, mac er ikke en gang supportet). Dette er alt fra automatiseringssoftware, lager og logistikk, økonomi, produktsporing, osv.

 

 

Idag ja, men kundane har allereie begynt å krevje cross-platform programvare i stor grad og det blir mykje meir av det. Dei som ikkje lenger greier å lage cross-platform programvare vil heller ikkje greie å selja produkta sine i framtida.

 

 

Det har ikke jeg sett noe av ihvertfall. Alle kundene i denne bransjen har jo allerede standardisert på windows maskiner i og med at det aller meste av software kun har windows støtte. Så jeg ser ikke hvorfor de skulle ha krevd støtte for andre plattformer som de ikke kjører i utgangspunktet...

 

 

Du skulle bare visst kor mange som brukar Linux til diverse oppgåver i standardiserte Windows miljøer ;-)

Lenke til kommentar

 

Det er en hel haug av software i industrien som kun er kompatibel med windows (jepp kun windows, mac er ikke en gang supportet). Dette er alt fra automatiseringssoftware, lager og logistikk, økonomi, produktsporing, osv.

 

 

Det er sant, i en del bransjer i Norge er kryssplatttformstøtte svak. Blant annet Visma sitter vel med mye ræl, og liten evne til modernisering. Det vil bli her som ellers, de mest vanlige programmene vil bli erstattet først, slik som fakturering. Her finnes det allerede mange alternativer som er skybaserte og billige. På økonomi er SAP størst i verden, der kjører server typisk på linux mens klient er Java basert og kjører på alle plattformer. Når det gjelder produktsporing kjører nok de største i verden på linux. Ebay, Amazone og Paypal er linux-sjapper fra A til Å. Ja, tradisjonell transportindustri har også begynt å se skriften på veggen, og tatt kostnaden med å hive ut Microsoft:

http://www.networkworld.com/article/2338439/software/fedex-freight-delivers-with-linux-web-server-migration.html

Tyskerne viste også her vei allerede i 2005:

http://www.pcworld.com/article/119537/article.html

 

De bakstreverske norske aktørene Visma og Bluegarden må gjerne fortsette å lukke øynene for hvor verden går, men da vet vi vel alle hvor de går. Det er bare et spørsmål om tid før en internasjonal aktør entrer markedet med moderne løsninger, og vips er de ferdige.

 

Del: Det er ganske tungvindt at man må lære seg et programmeringsspråk for å kunne "drifte" en linux PC.

 

For det første trenger du ikke terminal for å drifte en linux-boks. Det er nettopp det Chromebook har vist oss. Terminalen trenger du når du ønsker at linux-boksen skal gjøre ting den ikke er laget for. Du trenger typisk kun terminal når du forsøker å bruke hardware eller software som ikke er støttet av linux-disktribusjonen din. Nei, du trenger heller ikke da noe programmeringsspråk, kun enkle kommandoer som mange vil hjelpe deg med på nettet. Du kan da lære deg elementære problemløsningsevner, noe som kommer godt med senere i livet. Rådet mitt er å ikke gape over for mye. Hvis du forsøker deg med linux på hardware hvor driverne er ikke eksisterende eller pill råtne, så blir det mye frustrasjon. Det er en oppgave som egner seg best for de som ønsker å lære seg å lage drivere til linux. Det er også en dårlig ide å fortsette å bruke alle windowsprogrammene. Det er fullt mulig å få det meste fra windowsverden til å funke i linux, men det innebærer for mye knot. Av en eller annen grunn skjønner og aksepterer alle med en ipad at de må finne nye programmer, men på linux må de få en chromebook før de tar poenget. Når du først gjør hoppet vil du finne ut at mange av programmene på linux er bedre enn tilsvarende du er vant til fra windows.

Lenke til kommentar

Det er en hel haug av software i industrien som kun er kompatibel med windows (jepp kun windows, mac er ikke en gang supportet). Dette er alt fra automatiseringssoftware, lager og logistikk, økonomi, produktsporing, osv.

I industrien finner du også en hel haug av software som ikke er støttet på Windows. :)
Lenke til kommentar

 

53% av skolemaskinene i USA kjøpes inn med linux, og trenden er i ferd med å ta av i Norge også.

 

 

Jada, og 53% av bilene i Sovjetunionen var Ladaer ...

Det sier fint lite om hva folk (eller elever)  ville ha foretrukket dersom de hadde hatt et valg.

 

Trenden har vært "i ferd med å ta av" i 15 år, nå.

La oss måle suksessen når/hvis den er et faktum. Ikke en våt ønskedrøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

53% av skolemaskinene i USA kjøpes inn med linux, og trenden er i ferd med å ta av i Norge også.

 

 

Jada, og 53% av bilene i Sovjetunionen var Ladaer ...

Det sier fint lite om hva folk (eller elever)  ville ha foretrukket dersom de hadde hatt et valg.

 

Trenden har vært "i ferd med å ta av" i 15 år, nå.

La oss måle suksessen når/hvis den er et faktum. Ikke en våt ønskedrøm.

 

 

Nå må du våkne opp. La meg gjenta. For forbrukere er linux basert OS desidert det mest vanlige nå. Det har tatt av, og windows har tapt markedet i segment etter segment. Suksessen er et faktum, du bare nekter å innse det. Google gjorde det vi ventet på, de serverte linux i en brukervennlig innpakning. Red Hat og Suse to servermarkedet. Du har en drøss linuxmaskiner i hjemmet ditt enten du vil eller ikke. Windows er det lett å klare seg uten, linux er det svært dyrt og vanskelig å klare seg uten. De eneste som gir linux en reell konkurranse på konsumentmarkedet i dag er Apple. Du må ha levd under en stein hvis du ikke har fått med deg dette. Microsoft og Apple har ingenting å stille opp med når Google kan rulle ut en Chromecast til slikk og ingenting. Software er bare så sinnsykt lett konfigurerbar, rimelig og tilgjengelig når du bygger på linux. RaspberryPi, fikke du med deg den? All moroa skjer på linux om dagen. Artikkelen vi snakker om handler om Chromebooks, og du har åpenbart ikke snakket med skolebarna selv. Det har jeg. En nedlåst windows laptop er ikke noe å rope etter. Chromebooks er kult, hipt. Har du i det hele tatt prøvd Googledocs? MS Office er som å komme tilbake til steinalderen. Det er ingen trend lengre nå flertallet velger Chromebook, da er det en total suksess. Bølgen har allerede kommet til Norge, og det er ingen grunn til å tro at suksessen blir mindre her. Jeg anbefaler deg varmt å bruke litt tid på andre plattformer enn windows hvis du ønsker jobb i bransjen på lang sikt.

 

Chromebooks er da virkelig ikke noe gjennombrudd for Linux på desktop. Iallfall ikke på den måten man tradisjonelt mener det.

 

Da foreslår jeg at du åpner sinnet ditt litt. Chromebooks er stort sett akkurat det mange av oss har ventet på. En større leverandør tar linux og lager en desktop folk vil ha ut av det. Ferdig installert fra butikk, åpen programvare helt ned til Bios. Driver støtte legges fortløpende inn i linux og vedlikeholdes der. Enkelt å installere alt fra linux på dem for dem som ønsker det. Hvis du er en gammel windows fanboy, så er det kanskje litt vanskelig for deg å se.

Lenke til kommentar

 

Chromebooks er da virkelig ikke noe gjennombrudd for Linux på desktop. Iallfall ikke på den måten man tradisjonelt mener det.

 

Da foreslår jeg at du åpner sinnet ditt litt. Chromebooks er stort sett akkurat det mange av oss har ventet på. En større leverandør tar linux og lager en desktop folk vil ha ut av det. Ferdig installert fra butikk, åpen programvare helt ned til Bios. Driver støtte legges fortløpende inn i linux og vedlikeholdes der. Enkelt å installere alt fra linux på dem for dem som ønsker det. Hvis du er en gammel windows fanboy, så er det kanskje litt vanskelig for deg å se.

 

Det var da veldig aggressivt da. 

 

Det er helt klart at Linux-kjernen (og i enda større grad posix-verdenen) tar over for Windows-kjernen som ledende programvareprodukt på alle plattformer. Imidlertid er jo ikke utspredelsen av Chrome og Android noen seier for GNU/Linux sånn vi kjenner det, altså i form av distribusjoner som inkluderer kjerne, utilities og sluttbrukerprogramvare. 

 

Det er mulig det er flisespikkeri og/eller jeg misforstår, men når det har vært snakk om Linux på desktop har jeg alltid tenkt på distroer, ikke bare kjernen.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at Linux-kjernen (og i enda større grad posix-verdenen) tar over for Windows-kjernen som ledende programvareprodukt på alle plattformer. Imidlertid er jo ikke utspredelsen av Chrome og Android noen seier for GNU/Linux sånn vi kjenner det, altså i form av distribusjoner som inkluderer kjerne, utilities og sluttbrukerprogramvare.

Her er vi uenige. Det største hinderet for linux desktop har vært drivere. Dette løser android og chrome. Dernest har du tilgang på programvare, dette løser også android og chrome, slik at linux kommer ut til massene. Når det gjelder distribusjoner, så har ubuntu hatt stor fremgang, selv om det er ingenting mot android og chromebook suksessen. SteamOS er fortsatt i startgropa, men denne er Debian. Valve har pakket inn debian så godt at du vil vel her også hevde at dette ikke er linux, men det er det. Det er den måten linux nå kan ta markedet på, og vi gidder ikke vente lengre. Nå vil vi rævkjøre Microsoft til de skjønner at de må slutte å rævkjøre forbrukerne. Samsung har rullet alle TV'er over på Tizen, du vil kanskje nekte for at dette er linux også? Nettverksrutere kjører heller ikke GNU/Linux i tradisjonell forstand. Der bygger stort sett alle tredjeparts firmware (dd-wrt, tomato osv) på OpenWrt. Ja, OpenWrt er en linuxdistribusjon, men ikke akkurat på samme måte som Ubuntu. Det er nettopp dette som er så magisk med linux du kan gjøre hva du vil, alle kan gjøre hva de vil, så lenge de følger lisensen. Det er dette som skaper så enormt mye innovasjon, ingen trenger å vente på at Microsoft endelig skal gi dem det de vil ha. Du må gjerne definere linux i en eller annen bås som innebærer et bestemt utvalg programvare fra en bestemt gruppe mennesker, men da har du misforstått hele greia.

Lenke til kommentar

Nei det er ikkje drivere som har vært hinderet. Det har rett og slett ikkje vore interesse, og det er det største hinderet for folk flest når dei skal prøve noko anna :-)

 

Chromebook er ein billig PC som framleis løyser dei viktigaste oppgåvene. Det er grunnen til Chromebook sin suksess, ikkje at det køyre på Linuxkernel.

Lenke til kommentar

Har hatt både windows, linux og osx(hackintosh) på mine PCer. Til nå har windows vært det jeg har trivdes mest med. Mye av dette kan være siden jeg har brukt windows siden 3.11,xp,2000,windows 7, 8, 8.1 og bruker nå 10.

 

Jeg skulle gjerne brukt linux, men e følte ikke det strakk til med mitt bruk. Ikke alle programmer ville installeres(støtter ikke linux) og hadde mye driver problemer og feil.

 

Med OSX var jeg overaska hvor godt jeg likte systemet. Men i etterkant savnet jeg muligheten med å kunne spille spillene mine jeg spiller idag. Ja, man kan jo ta bootcamp og ordne windows og spille der. Men i dette tilfelle fikk jeg ikke ordna bootcamp da man måtte gå igjennom en hel prosess å få dette til på min hackintosch. Så det ble aldri noe bootcamp. 
Jeg er også veldig lite glad i windows 10, jeg føler windows 7 er det beste microsoft har kommet med og jeg kan liksom alt innen windows 7. Ting som tokk 2 tasteklikk tar kanskje 6-7 i windows 10. Og mye fjas jeg ikke er vandt med.
 

Men sitter idag og ser forsatt på linux desktoper men jeg installerer det ikke.. Skulle ønske flere støttet linux, så jeg kunne brukt det isteden, da jeg liker UI/GUI deres i ubuntu og KDE.

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

Dersom din erfaring er fra gaming på gutterommet, er det forståelig at verden fortsatt ser windows-centric ut. Men hvis SteamOS lykkes vil du bli tatt helt på senga der også.

 

Jeg driver ikke med gaming selv, men foreløpig ser det ut som om Windows er det opplagte valget for Steam-brukere: http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2463828/valve-almost-half-of-steam-gamers-use-windows-10

 

Ble ikke SteamOS offisielt sluppet i fjor? Og så har 99% valgt å bruke noe annet? Ganske hard dom ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...