Gå til innhold

Jim Roger jakter på gjerrig Mustang med sin Tesla S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det han i Teslaen forsøker å bevise? Han jukser jo ved å fylle "tanken" 6 ganger (hvis han skal like langt som Mustangen).

 

Mustang-turen er ikke en tur for å bevise hvor behagelig det er å spare energi. Vi vet allerede at det er ubehagelig når vi ser alle elbilene på vinteren som dugger igjen og sjåførene sitter med lue og ullvotter for å spare strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker som om Mustangen brukte drøyt 3x så mye energi for å flytte seg sørover
Mustang = 443 Wh/km
Model S = 137 Wh/km

 

Når det gjelder antall fyllinger kunne Teslaen klart de 1050 kilometerene med en fylling

 

det er ca 75000 Wh tilgjengelig i batteriet, noe som gir en rekkevidde på 547km før man må fylle.

 

Grunnen til at man velger å fylle oftere er at turen da går raskere

Endret av X5ZRJ7ZP
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Max 63-65 langs hele E6? Det blir populært.

Sørpå er det nok mer energieffektivt å rulle i rundt 100 på de fine flate veiene, men den nordligste halvdelen er så full av 50 og 60-soner at man ikke kan forvente noe særlig mer enn 60-65 km/t i gjennomsnitt.

 

Max 63-65 langs hele E6? Det blir populært.

Et par front mot front må man vel regne med for å redde verden!

Et par færre trafikkidioter bidrar nok positivt både for miljøet og trafikksikkerheten for resten av oss.

 

Når det gjelder antall fyllinger kunne Teslaen klart de 1050 kilometerene med en fylling

Oppgitt rekkevidde er nok veldig veiledende/villedende. Vil man kjøre energieffektivt klarer man langt mer. Mener jeg har lest tidligere om rekordforsøk som endte på over 900 km og det var før 95 kWh utgaven ble lansert.

Lenke til kommentar

 

Hva er det han i Teslaen forsøker å bevise? Han jukser jo ved å fylle "tanken" 6 ganger (hvis han skal like langt som Mustangen).

Det er ikke tanken som er spørsmålet, men energimengden.

 

 

Igjen: hva er det han prøver å bevise? 50% er vel det beste en bensinmotor klarer i dag? At en elmotor klarer å utnytte energien bedre trenger han ikke å kjøre den ruten for å bevise.

 

Edit: kanskje jeg skulle kjøpt med en VW med dieselmotor, kjøre konstant over fartsgrensen på den samme ruten og "bevise" at dieselmotoren til VW ikke er i nærheten av så miljøvennlig som VW skal ha det til. Men jeg kommer til å klare turen raskere enn både Mustangen og Model S, samt ha det meget komfortabelt ...

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar

 

 

Hva er det han i Teslaen forsøker å bevise? Han jukser jo ved å fylle "tanken" 6 ganger (hvis han skal like langt som Mustangen).

Det er ikke tanken som er spørsmålet, men energimengden.

 

 

Igjen: hva er det han prøver å bevise? 50% er vel det beste en bensinmotor klarer i dag? At en elmotor klarer å utnytte energien bedre trenger han ikke å kjøre den ruten for å bevise.

 

Edit: kanskje jeg skulle kjøpt med en VW med dieselmotor, kjøre konstant over fartsgrensen på den samme ruten og "bevise" at dieselmotoren til VW ikke er i nærheten av så miljøvennlig som VW skal ha det til. Men jeg kommer til å klare turen raskere enn både Mustangen og Model S, samt ha det meget komfortabelt ...

 

Jeg tror det han ønsket å bevise er at man kan kjøre samme ruten i en Model S raskere og mer komfortabelt og samtidig ha lavere energiforbruk. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er det han i Teslaen forsøker å bevise? Han jukser jo ved å fylle "tanken" 6 ganger (hvis han skal like langt som Mustangen).

Det er ikke tanken som er spørsmålet, men energimengden.

 

 

Igjen: hva er det han prøver å bevise? 50% er vel det beste en bensinmotor klarer i dag? At en elmotor klarer å utnytte energien bedre trenger han ikke å kjøre den ruten for å bevise.

 

Edit: kanskje jeg skulle kjøpt med en VW med dieselmotor, kjøre konstant over fartsgrensen på den samme ruten og "bevise" at dieselmotoren til VW ikke er i nærheten av så miljøvennlig som VW skal ha det til. Men jeg kommer til å klare turen raskere enn både Mustangen og Model S, samt ha det meget komfortabelt ...

 

Jeg tror det han ønsket å bevise er at man kan kjøre samme ruten i en Model S raskere og mer komfortabelt og samtidig ha lavere energiforbruk. 

 

 

Og med det så forventer han at folk i elbilkretsene skal klappe for han, eller? Jeg skjønner fremdeles ikke hensikten hans. Hensikten med Mustangen er å vise hvor langt det er mulig å komme med moderne "muskelbiler". At motorteknologien og forbruket har fremskritt.

 

Han duden i Model S er bare en douchebag som forsøker å latterliggjøre eksperimentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva er det han i Teslaen forsøker å bevise? Han jukser jo ved å fylle "tanken" 6 ganger (hvis han skal like langt som Mustangen).

Det er ikke tanken som er spørsmålet, men energimengden.

 

 

Igjen: hva er det han prøver å bevise? 50% er vel det beste en bensinmotor klarer i dag? At en elmotor klarer å utnytte energien bedre trenger han ikke å kjøre den ruten for å bevise.

 

Edit: kanskje jeg skulle kjøpt med en VW med dieselmotor, kjøre konstant over fartsgrensen på den samme ruten og "bevise" at dieselmotoren til VW ikke er i nærheten av så miljøvennlig som VW skal ha det til. Men jeg kommer til å klare turen raskere enn både Mustangen og Model S, samt ha det meget komfortabelt ...

 

Jeg tror det han ønsket å bevise er at man kan kjøre samme ruten i en Model S raskere og mer komfortabelt og samtidig ha lavere energiforbruk. 

 

 

Og med det så forventer han at folk i elbilkretsene skal klappe for han, eller? Jeg skjønner fremdeles ikke hensikten hans. Hensikten med Mustangen er å vise hvor langt det er mulig å komme med moderne "muskelbiler". At motorteknologien og forbruket har fremskritt.

 

Han duden i Model S er bare en douchebag som forsøker å latterliggjøre eksperimentet.

 

sånn bortsett fra adjektivet som beskriver mannen tror jeg han ville vært enig med deg

Lenke til kommentar

Som en av de som kjørte Mustangen skal jeg gi en kommentar og svar på noen av de spørsmålene/påstandene som har kommet her i kommentarfeltet.

 

Dessverre ser det ut til å snike seg inn en del usakligheter og uttrykk som ikke bør forekomme i et saklig fora som TU. Jeg kjenner naturlig nok ikke Jim Roger personlig, men for meg fremstår han som en særdeles engasjert og fornuftig mann som på eget initiativ i praksis prøver ut noe som de fleste andre bare sitter og prater om. Han dokumenterer hva han gjør og publiserer dette på en ordentlig måte. Tror neppe han gjør dette "stuntet" for å latterliggjøre Henrik og meg, men prøver -og klarer- å bevise at med el-motor blir energiforbruket på strekningen mye lavere, selv med omtrent samme tidsforbruk. Dette synes jeg det står respekt av, og det er synd at denne i utgangspunktet tekniske diskusjonen sklir ut med ufine personkarakteristikker.

 

Nuvel. Det er jo ingen overraskelse at en el-motor er minst tre ganger mer energieffektiv enn selv en bra fossil-motor. Jeg har selv testkjørt Tesla P85+ med forbruk ned på 130 Wh/km, så Jim Roger har også gjort en bra jobb med selve kjøringen. Det som var hensikten med Mustang-turen var selvsagt ikke å vise hvor billig det går an å kjøre en fossilbil, men å vise spennvidden i Mustangen, fra morobil til økonomisk kjøremaskin. Dessuten å vise at selv en motor på 317 Hk kan kjøres økonomisk. Tesla er en moderne høyteknologisk el-bil og Mustangen en gammel ikonisk sportsbil, riktignok i ny drakt og med ny motor. Å sammenligne de to bilene som sådan faller på sin egen urimelighet, og det var vel heller ikke dét som var hensikten med Tesla-turen? Forøvrig drar de fleste Tesla modellene med letthet i fra Mustangen, i hvertfall opp til 150-160 traktene. Selv toppfarten er høyere på de freskeste utgavene av Tesla, det er kun V8 versjonen av Mustangen som kan yppe seg mot de. P85+ gir seg på 216.

 

@Lynxman og PantZman:

EcoBoost er Fords marketingnavn på en patentert dobbelfunksjons (må ikke forveksles med dobbel-turbo) turbo. Den vrir bladene i turbinen så den optimaliserer for både lavt forbruk i lav fart og høy ytelse i høy fart. Og jo, 0,5 på mila i en Mustang er faktisk mye å skryte av, det er ingen andre som har klart dette før med denne bilen.

 

@Ola M:

Vi velger bevisst strekninger og tidspunkt der det er minst trafikk. I tillegg er vi veldig oppmerksom på å slippe annen trafikk, spesielt lastebiler og busser, forbi. Det viser seg utrolig nok at mange personbiler velger å ikke kjøre forbi, til tross for at de får muligheten, og dette får vi selvsagt ikke gjort noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...