Gå til innhold

SAMLETEST: Alle er gode, men hvilket er best?


Anbefalte innlegg

Takk for oppklaringen.

 

Jeg har mye å lære på kamerafronten.

 

Hadde et Samsung NX300, men solgte det da jeg fant at det ikke helt dekket behovene mine og jeg ikke så for meg å styre med flere objektiv - særlig til reise hvor bagasjen skal være minimal. De beste bildene er fra når kameraet er med ;)

 

Så et høykvalitet kompaktkamera er nok veien å gå enn så lenge, bare klarer ikke bestemme meg for hvilket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så et høykvalitet kompaktkamera er nok veien å gå enn så lenge, bare klarer ikke bestemme meg for hvilket.

Hvis vi bare sammenligner LX100 og TZ100, så er LX100 større og tyngre, har kortere brennviddeområde, men er bedre i svakt lys og har en mye bedre søker.

 

Gitt at du er komfortabel med størrelsen på LX100, så blir det i stor grad en avveining mellom hva du har mest bruk for av lang brennvidde og lysstyrke.

 

Drar du inn de andre kameraene i artikkelen, så kommer det mest an på prioriteringer og pris. LX100 vinner på ytelse i svakt lys pga. litt større sensor og den mest lyssterke optikken, men det er også ganske stort. RX100 mk IV vinner på videoytelse og er mer lommevennlig, men ikke akkurat billig. MK III gjør mye av det samme som sin etterfølger, men til en lavere pris. Søkeren er ikke like bra, og etterfølgeren har en del videofunksjonalitet som forgjengeren mangler, men til stillbildefotografering er nok den viktigste forskjellen at korteste lukkertid er mye mindre (hvor mye det har å si spørs på hvordan du liker å ta bilder i sterkt lys).

 

Personlig ville jeg gått for LX100, men det skyldes hovedsakelig at jeg liker å ta bilder i svakt lys, og generelt har sansen for Panasonic sitt brukergrensesnitt og ergonomi. Your mileage may vary, som de sier i utlandet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har mistanke om at mange som synes 10 000 kr for et kompaktkamera er dyrt ikke reagerer når de skal kjøpe nyeste toppmodell mobiltelefon til 7000 kr hvert år (eller annet hvert hvis de har skal spare penger).

 

Forøvrig lurer jeg på hvor mange salg Sony har tapt på grunn av at gummigrepet ikke er er montert på RX100 kamera, man må kjøpe det som ekstrautstyr.

 

Mista et førstegenerasjons Sony RX 100 i gulvet etter to uker. Det kameraet er lite, og har svært glatte overflater. Kan selvfølgelig ikke skylde på andre enn meg selv, men det var uansett en kjip opplevelse.

Kan jo tilføre at kameraet fungerer i dag, med unntak av at objektivet av og til "sitter fast" i huset og må lokkes frem med litt hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En slik "undersøkelse" som ikke har med kameraer fra Nikon kan knapt kalles interessant. Ikke det at Nikon nødvendigvis hadde vunnet noen av kategoriene, men etter Canon er vel de fleste enige om at Nikon er det største merket med en masse modeller på markedet til enhver tid.

Lenke til kommentar

men etter Canon er vel de fleste enige om at Nikon er det største merket med en masse modeller på markedet til enhver tid.

Øh, nei? Frem til de annonserte DL-serien (som ennå ikke er tilgjengelig på markedet), så kan Nikon sin satsning på entusiastkompaktsegmentet best beskrives som patetisk. Coolpix P340 havner i segmentet under de fleste modellene i artikkelen (mer på linje med Panasonic LX-7, med en 1/1,7" sensor).

 

Det eneste de har på markedet som er sammenlignbart med noe i denne artikkelen er Coolpix A, som først og fremst konkurrerer med Fujifilm X100T.

 

Det skal bli interessant å se hva DL24-85 og DL18-50 får til, men først må de bli tilgjengelige på markedet.

Lenke til kommentar

En slik "undersøkelse" som ikke har med kameraer fra Nikon kan knapt kalles interessant. Ikke det at Nikon nødvendigvis hadde vunnet noen av kategoriene, men etter Canon er vel de fleste enige om at Nikon er det største merket med en masse modeller på markedet til enhver tid.

Det sier vel egentlig mer om Nikons utvalg i akkurat denne kategorien enn selve testen.

 

Som Sutekh er inne på, så er ikke DL serien tilgengjelig enda. Og det er en av de kameraene som hører hjemme i denne testen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvilket er best i 2018 til ca 6k?

Best til hva? Enkelt stillbilde, seriebilde/følgefokus, video? Hvor viktig er kompakt størrelse?

 

Jeg holder jo personlig fremdeles en knapp på Panasonic LX-100, men det skyldes jo mine personlige preferanser (ekstremt bra lysstyrke på objektivet koblet med stor sensor, anvendelig brennviddeområde, jeg gir bæng i videoytelse selv om den også er helt ålreit, ok om ikke fryktelig imponerende søker, jeg klarer meg helt fint med dets moderate pikseltall). Panasonic har også LX-15 som er nyere og noe mer fancy funksjonalitet på noen områder, men mindre sensor (og mindre størrelse generelt) og ingen innebygd søker.

 

Sony sine modeller ligger fremdeles ganske høyt i pris, du har RX100 mk III som ligger i det prissjiktet og fremdeles gjør en god jobb, men akkurat som LX100 som er omtrent samme alder så har det ikke helt alle de fancy funksjonene som nyere (og dyrere) etterfølgere har.

 

Canon G7X mk II og G9X mk II er nok også aktuelle modeller, uten at jeg kan si så mye konkret om dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilde og at den er lett å ha med er visst viktig. Kjerringa ønsker seg, og har bursdag straks :p

Sony RX 100 mk. whatever, LX-15 og Canon G9X mk II er vel alle rimelig små og nette. Det går litt på bekostning av hvor bra de er i svakt lys sammenlignet med litt større hus med større objektiver, men de er fremdeles langt foran det man gjerne kjenner som vanlige kompaktkameraer.

 

Panasonic har for øvrig også TZ-100 (og etterfølgeren TZ-200 som er litt over budsjettet ditt) som har mye til felles med LX-15, men ofrer lysstyrke for større zoomområde. Kan være verdt en titt også, spørs på interesseområdet til brukeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du lander på LX-15 så har jeg et strøkent eksemplar som vurderes solgt, om det kan være av interesse..?

 

Jeg kjøpte LX-15 i slutten av 2016 etter denne artikkelen, diskusjonen og litt fundering frem og tilbake på mine behov for kommende langreise.

Det ble brukt mye på turen i 2016/2017, men på grunn av en feil i objektivet (ble tidlig oppdaget urenheter inni mellom linsene, uten at det fremkom merkbart på bildene heldigvis) ble det reklammert på så snart jeg var tilbake i Norge midten av 2017. Dvs jeg reklamerte og fikk avklart tidligere, men kunne ikke sende inn før jeg var tilbake fra tur pga lithium-batteriet osv..

Det jeg fikk i erstatning har derimot på grunn av sykdom blitt lite brukt. Er ikke 100% sikker på om jeg fikk helt nytt kamera eller kun linsehuset ble skiftet, men det ser umåtelig nytt ut når jeg sjekker det nå og vil tro det hadde vært mer tydelig preg av bruk selv om jeg farte fint med det de 6 månedene jeg var på reisefot. Ta kontakt om det er interessant, så kan jeg sende mer bilder av det osv..

Lenke til kommentar

Sony RX 100 mk. whatever, LX-15 og Canon G9X mk II er vel alle rimelig små og nette. Det går litt på bekostning av hvor bra de er i svakt lys sammenlignet med litt større hus med større objektiver, men de er fremdeles langt foran det man gjerne kjenner som vanlige kompaktkameraer.

 

Panasonic har for øvrig også TZ-100 (og etterfølgeren TZ-200 som er litt over budsjettet ditt) som har mye til felles med LX-15, men ofrer lysstyrke for større zoomområde. Kan være verdt en titt også, spørs på interesseområdet til brukeren.

Det ble sony RX 100 :)

 

Kjerringe ble fornøyd, spesielt med at wifi funka så fint mot iphone :p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...