Gå til innhold

Raskere hurtigladere vil gjøre elbillading dyrere enn bensin og diesel


Anbefalte innlegg

Prisen pr kWh er på vei ned og samme med kapasitet/kg slik at de små batteriene vill bli fjernet. Det er mange fordeler med større pakke, som ladehastighet osv.

 

Jeg synes iallefall utviklingen er feil, men det får være min sak tydeligvis:)

 

En av grunnene til at det tar lang tid å få opp volumet av batteribiler, er mangelen på produksjonskapasitet. Hvis man fordeler tilgjengelig produsert batterikapasitet på flere biler vil man raskere få opp volumet av biler. Og man kan nå kundegrupper som ikke er villige til å betale 30% ekstra for å velge elbil.

 

Når gjennomsnittlig kjørelengde ligger på rundt 3-5 mil for dagen, sier det seg selv at ikke alle trenger en bil som kan kjøre 500 km på en lading. Flertallet vil klare seg fint med en bil som klarer 200km, så lenge det finnes god nok infrastruktur for lading.

 

Man ser for seg at prisen pr. Kwh kommer til å ligge på rundt 100$/KWh rundt 2022. Det utgjør en forskjell på 3000$ netto i kostpris når du sammligner 60KWh mot 30KWh. Ut til sluttkunde blir dette fort til 6000$ eller 50000 kr. etter dagens kurs. For en småbil er dette en betydelig sum, hvis du egentlig ikke trenger den ekstra kapasiteten.

 

Jeg tror ikke vi får et massemarked for batteribiler uten at man kompromisser litt med tanken på hva som er nødvendig kapasitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ladetid kan jeg fint leve med og planlegge. Uvisshet om kø er et h**vete.

Slik det er i dag så er det flere faktorer en ladetiden inni bildet. F.eks er det rimelig ofte at ladestasjoner ikke fungerer. over10% a gangene jeg skulle hurtiglade har det vært noe feil med ladestasjonen. Det reelle tallet er nok rundt 20% av gangene hvor ladestasjonen ikke har fungert.

Også har du jo det faktum at folk blir stående i kø. Her en gang på vinteren f.eks ble jeg stående å vente på en ladestasjon i Oslo i en time for så å måtte lade i 45 minutter for å få nok til å komme meg hjem. 1 time og 45 minutter ventetid er faktisk helt uholdbart. Og jeg måtte sitte i bilen å vente den første timen også for at ingen skulle ta plassen min (jeg hadde ikke strøm til å komme meg til en annen hurtiglader).

En av de største problemene med hvordan ladestasjoner bygges ut i dag, plasseres relativt nærme hverandre men kun ett fåtall hver plass, det kan føre til store problemer som du nevner. Mye bedre å plassere de lengre i fra hverandre men flere på hver plass.

Lenke til kommentar

Når alle en gang kjører rundt i elbiler vil det koste like mye som å lade som å bruke diesel eller bensin. Tviler sterkt på at staten vil gi fra seg disse avgiftene. Folk vil heller ikke gå tilbake til fossilbiler, de vil være ennå dyrere å bruke.

Her tror jeg ikke du har aktivisert hjernebarken særlig. Elbiler lades i all hovedsak hjemme, her kan en kjøpe strøm av nettleier eller produsere selv.

 

Det er helt umulig at det vill bli slik du forspeiler. Ved ladestasjoner kan en nok ilegge en del avgifter, men de blir ikke brukt nok til at det vill ta igjen det tapte for regjeringen. Det vill nok bli hentet inn på andre måter.

Lenke til kommentar

Når alle en gang kjører rundt i elbiler vil det koste like mye som å lade som å bruke diesel eller bensin. Tviler sterkt på at staten vil gi fra seg disse avgiftene. Folk vil heller ikke gå tilbake til fossilbiler, de vil være ennå dyrere å bruke.

 

Korleis skal du ta denne avgifta når folk ladar frå ein stikkontakt heime? Hugs at hurtiglading er noko folk brukar svært sjeldan. Halvparten av alle elbillistar har aldri hurtiglada. Ei avgift på hurtiglading vil fungere som ei ekstra avgift på lette elbilar med lite batteri. Svært lite klokt, spør du meg.
Lenke til kommentar

 

Prisen pr kWh er på vei ned og samme med kapasitet/kg slik at de små batteriene vill bli fjernet. Det er mange fordeler med større pakke, som ladehastighet osv.

 

Jeg synes iallefall utviklingen er feil, men det får være min sak tydeligvis:)

 

En av grunnene til at det tar lang tid å få opp volumet av batteribiler, er mangelen på produksjonskapasitet. Hvis man fordeler tilgjengelig produsert batterikapasitet på flere biler vil man raskere få opp volumet av biler. Og man kan nå kundegrupper som ikke er villige til å betale 30% ekstra for å velge elbil.

 

Når gjennomsnittlig kjørelengde ligger på rundt 3-5 mil for dagen, sier det seg selv at ikke alle trenger en bil som kan kjøre 500 km på en lading. Flertallet vil klare seg fint med en bil som klarer 200km, så lenge det finnes god nok infrastruktur for lading.

 

Man ser for seg at prisen pr. Kwh kommer til å ligge på rundt 100$/KWh rundt 2022. Det utgjør en forskjell på 3000$ netto i kostpris når du sammligner 60KWh mot 30KWh. Ut til sluttkunde blir dette fort til 6000$ eller 50000 kr. etter dagens kurs. For en småbil er dette en betydelig sum, hvis du egentlig ikke trenger den ekstra kapasiteten.

 

Jeg tror ikke vi får et massemarked for batteribiler uten at man kompromisser litt med tanken på hva som er nødvendig kapasitet.

Rart Model 3 ble så poppis da. Klart folk vill ha muligheter til å kjøre langt om det ikke koster skjorta slik som i dag.

 

Men jeg sier ikke at de små vill forsvinne, men hva er vitsen med hurtigladere for de om de bare skal brukes til bykjøring uansett?

 

For all del, sett gjerne opp hurtigladere tett i tett, men ikke en og to det er bare dumt.

Lenke til kommentar

 

Når alle en gang kjører rundt i elbiler vil det koste like mye som å lade som å bruke diesel eller bensin. Tviler sterkt på at staten vil gi fra seg disse avgiftene. Folk vil heller ikke gå tilbake til fossilbiler, de vil være ennå dyrere å bruke.

 

Korleis skal du ta denne avgifta når folk ladar frå ein stikkontakt heime? Hugs at hurtiglading er noko folk brukar svært sjeldan. Halvparten av alle elbillistar har aldri hurtiglada. Ei avgift på hurtiglading vil fungere som ei ekstra avgift på lette elbilar med lite batteri. Svært lite klokt, spør du meg.

Dette er særdeles enkelt å få til. Enten ved å heve årsavgiften, eller pålegge en km avgift som enten betales rett inn til staten, eller via forsikringsselskapet, ELLER via AutoPass og veiprising. For en politiker er det kun fantasien som setter grenser for hvordan man kan få inn avgifter, og politikere flest har som kjent meget god fantasi.

Lenke til kommentar

 

 

Når alle en gang kjører rundt i elbiler vil det koste like mye som å lade som å bruke diesel eller bensin. Tviler sterkt på at staten vil gi fra seg disse avgiftene. Folk vil heller ikke gå tilbake til fossilbiler, de vil være ennå dyrere å bruke.

 

Korleis skal du ta denne avgifta når folk ladar frå ein stikkontakt heime? Hugs at hurtiglading er noko folk brukar svært sjeldan. Halvparten av alle elbillistar har aldri hurtiglada. Ei avgift på hurtiglading vil fungere som ei ekstra avgift på lette elbilar med lite batteri. Svært lite klokt, spør du meg.

Dette er særdeles enkelt å få til. Enten ved å heve årsavgiften, eller pålegge en km avgift som enten betales rett inn til staten, eller via forsikringsselskapet, ELLER via AutoPass og veiprising. For en politiker er det kun fantasien som setter grenser for hvordan man kan få inn avgifter, og politikere flest har som kjent meget god fantasi.

Men dette samsvarer jo ikke med hva som ble sagt, altså at det var ladingen som skulle avgiftbelegges. Klart avgiftene vill øke ellers.

Lenke til kommentar

 

 

 

Når alle en gang kjører rundt i elbiler vil det koste like mye som å lade som å bruke diesel eller bensin. Tviler sterkt på at staten vil gi fra seg disse avgiftene. Folk vil heller ikke gå tilbake til fossilbiler, de vil være ennå dyrere å bruke.

Korleis skal du ta denne avgifta når folk ladar frå ein stikkontakt heime? Hugs at hurtiglading er noko folk brukar svært sjeldan. Halvparten av alle elbillistar har aldri hurtiglada. Ei avgift på hurtiglading vil fungere som ei ekstra avgift på lette elbilar med lite batteri. Svært lite klokt, spør du meg.
Dette er særdeles enkelt å få til. Enten ved å heve årsavgiften, eller pålegge en km avgift som enten betales rett inn til staten, eller via forsikringsselskapet, ELLER via AutoPass og veiprising. For en politiker er det kun fantasien som setter grenser for hvordan man kan få inn avgifter, og politikere flest har som kjent meget god fantasi.

Men dette samsvarer jo ikke med hva som ble sagt, altså at det var ladingen som skulle avgiftbelegges. Klart avgiftene vill øke ellers.

 

 

Er ikke dette i praksis det samme? Litt som at avgiften på bensin er den samme om du fyller den på bilen, eller fyller den på en kanne. Mulig jeg misforstod, men Tangerås bruk av ordet "lading" tolket jeg ikke nødvendigvis som den fysiske ladingen, men kjøring med elbil. Mulig jeg tok feil, i såfall beklager jeg.

 

Jeg tror uansett at man i fremtiden neppe legger særavgifter på hurtiglading fra statens side, men at det blir teknologinøytrale avgifter på bruken av kjøretøy på veien, som kommer i tillegg til dagens avgifter på fossilt drivstoff.

Lenke til kommentar

 

 

Når alle en gang kjører rundt i elbiler vil det koste like mye som å lade som å bruke diesel eller bensin. Tviler sterkt på at staten vil gi fra seg disse avgiftene. Folk vil heller ikke gå tilbake til fossilbiler, de vil være ennå dyrere å bruke.

 

Korleis skal du ta denne avgifta når folk ladar frå ein stikkontakt heime? Hugs at hurtiglading er noko folk brukar svært sjeldan. Halvparten av alle elbillistar har aldri hurtiglada. Ei avgift på hurtiglading vil fungere som ei ekstra avgift på lette elbilar med lite batteri. Svært lite klokt, spør du meg.

Dette er særdeles enkelt å få til. Enten ved å heve årsavgiften, eller pålegge en km avgift som enten betales rett inn til staten, eller via forsikringsselskapet, ELLER via AutoPass og veiprising. For en politiker er det kun fantasien som setter grenser for hvordan man kan få inn avgifter, og politikere flest har som kjent meget god fantasi.

Det er noko anna. Det er ein pris på køyring. John Tangerås skreiv om lading.
Lenke til kommentar

 

 

 

Er ikke dette i praksis det samme? Litt som at avgiften på bensin er den samme om du fyller den på bilen, eller fyller den på en kanne. Mulig jeg misforstod, men Tangerås bruk av ordet "lading" tolket jeg ikke nødvendigvis som den fysiske ladingen, men kjøring med elbil. Mulig jeg tok feil, i såfall beklager jeg.

 

Jeg tror uansett at man i fremtiden neppe legger særavgifter på hurtiglading fra statens side, men at det blir teknologinøytrale avgifter på bruken av kjøretøy på veien, som kommer i tillegg til dagens avgifter på fossilt drivstoff.

 

 

Ville ikke kalt det å lade det samme som å kjøre bil, jeg pleier ikke å si at nå skal jeg ut å kjøre bilen min men så setter jeg telefonen på lading. Men i prinsippet er det jo det samme, altså at det vill bli dyrere. Og det er klart, vi lever i en velferdsstat og avgifter trengs. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er ikke dette i praksis det samme? Litt som at avgiften på bensin er den samme om du fyller den på bilen, eller fyller den på en kanne. Mulig jeg misforstod, men Tangerås bruk av ordet "lading" tolket jeg ikke nødvendigvis som den fysiske ladingen, men kjøring med elbil. Mulig jeg tok feil, i såfall beklager jeg.

 

Jeg tror uansett at man i fremtiden neppe legger særavgifter på hurtiglading fra statens side, men at det blir teknologinøytrale avgifter på bruken av kjøretøy på veien, som kommer i tillegg til dagens avgifter på fossilt drivstoff.

 

 

Ville ikke kalt det å lade det samme som å kjøre bil, jeg pleier ikke å si at nå skal jeg ut å kjøre bilen min men så setter jeg telefonen på lading. Men i prinsippet er det jo det samme, altså at det vill bli dyrere. Og det er klart, vi lever i en velferdsstat og avgifter trengs. 

Det jeg mente, jeg formulerte meg kanskje litt klomsete og raskt, var at når elbilen dominerer på veien, vil bilholdet koste like mye som nå. Avgiftene blir bare tatt inn på andre måter enn gjennom drivstoffet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er ikke dette i praksis det samme? Litt som at avgiften på bensin er den samme om du fyller den på bilen, eller fyller den på en kanne. Mulig jeg misforstod, men Tangerås bruk av ordet "lading" tolket jeg ikke nødvendigvis som den fysiske ladingen, men kjøring med elbil. Mulig jeg tok feil, i såfall beklager jeg.

 

Jeg tror uansett at man i fremtiden neppe legger særavgifter på hurtiglading fra statens side, men at det blir teknologinøytrale avgifter på bruken av kjøretøy på veien, som kommer i tillegg til dagens avgifter på fossilt drivstoff.

Ville ikke kalt det å lade det samme som å kjøre bil, jeg pleier ikke å si at nå skal jeg ut å kjøre bilen min men så setter jeg telefonen på lading. Men i prinsippet er det jo det samme, altså at det vill bli dyrere. Og det er klart, vi lever i en velferdsstat og avgifter trengs.

Det jeg mente, jeg formulerte meg kanskje litt klomsete og raskt, var at når elbilen dominerer på veien, vil bilholdet koste like mye som nå. Avgiftene blir bare tatt inn på andre måter enn gjennom drivstoffet.

Absolutt, og det er vi jo klar over(de fleste iallefall). Det er uansett lenge til vi er der, så en kan nyte det så lenge det varer:)

Lenke til kommentar

Rart Model 3 ble så poppis da. Klart folk vill ha muligheter til å kjøre langt om det ikke koster skjorta slik som i dag.

 

Men jeg sier ikke at de små vill forsvinne, men hva er vitsen med hurtigladere for de om de bare skal brukes til bykjøring uansett?

 

For all del, sett gjerne opp hurtigladere tett i tett, men ikke en og to det er bare dumt.

 

Model 3 vil koste 35k$ i strippet utgave og forventes å koste 45k$ (370k kr) i snitt når man tar med ekstrautstyr. Dette er fortsatt for dyrt for mange, men selvsagt langt mer oppnåelig enn en model S til 80k$ (650k kr).

 

Stor batteripakke kontra en litt mindre har ingenting med hvor langt du kan kjøre. Det avgjør bare hvor mange ganger du må stoppe og lade. Jo oftere du har behov for å kjøre langturer, jo mer vil du prioritere batterikapasitet.

 

Når det gjelder ladehastighet ser jeg ikke at det er så stor fordel å lade med veldig høy effekt hvis dette går på bekostning av antall ladepunkter. Det er bedre å fordele kapasiteten på flere punkter med moderat kapasitet. Jeg vil tro at det er mindre sjanse for å måtte vente på å slippe til på en stasjon med 6x 50KW uttak enn om det var 2 uttak på 150KW. Å lade 150 km rekkevidde tar rundt 30 minutter med 50KW og 10 minutter på 150KW, men tiden det tar å koble seg til og fra er den samme. Og hvis det er mye press på samme ladepunktet vil man stort sett måtte stå ved bilen mens den lader i stedet for å ta en pause og gjøre noe annet.

Lenke til kommentar

Stor batteripakke kontra en litt mindre har ingenting med hvor langt du kan kjøre. Det avgjør bare hvor mange ganger du må stoppe og lade. Jo oftere du har behov for å kjøre langturer, jo mer vil du prioritere batterikapasitet.

 

Eg er ikkje utan vidare samd i det. Sjølv om dekninga av hurtigladarar er i ferd med å bli bra, er det mange stader i Europa du ikkje kjem til på nokon fornuftig måte med lite batteri pr i dag. Det vert heldigvis fort betre.
Lenke til kommentar

 

Stor batteripakke kontra en litt mindre har ingenting med hvor langt du kan kjøre. Det avgjør bare hvor mange ganger du må stoppe og lade. Jo oftere du har behov for å kjøre langturer, jo mer vil du prioritere batterikapasitet.

 

Eg er ikkje utan vidare samd i det. Sjølv om dekninga av hurtigladarar er i ferd med å bli bra, er det mange stader i Europa du ikkje kjem til på nokon fornuftig måte med lite batteri pr i dag. Det vert heldigvis fort betre.

Hvor stor andel er det egentlig som ofte kjører bil på utenlandsferie? Personlig kan jeg telle antall turer på en hånd de siste 20 årene. Og da snakker vi stort sett om Sverige, Danmark eller Tyskland som jeg sikkert kunne ha klart å få til også med e-golfen jeg har i dag.

 

Min erfaring fra tidligere bilkjøp er at man ofte spesifiserer inn behov som man sjelden eller aldri benytter seg av.

Lenke til kommentar

Når det gjelder ladehastighet ser jeg ikke at det er så stor fordel å lade med veldig høy effekt hvis dette går på bekostning av antall ladepunkter. Det er bedre å fordele kapasiteten på flere punkter med moderat kapasitet. Jeg vil tro at det er mindre sjanse for å måtte vente på å slippe til på en stasjon med 6x 50KW uttak enn om det var 2 uttak på 150KW. Å lade 150 km rekkevidde tar rundt 30 minutter med 50KW og 10 minutter på 150KW, men tiden det tar å koble seg til og fra er den samme. Og hvis det er mye press på samme ladepunktet vil man stort sett måtte stå ved bilen mens den lader i stedet for å ta en pause og gjøre noe annet.

Ladeeffekten må ikke på noen som helst måte påvirke antall ladepunkter. Hva vil du helst ha?

 

Alternativ 1: Ladested med 10 stk 50 kW hurtigladere som deler på 500 kW nettlinje inn.

Alternativ 2: Ladested med 10 stk 350 kW hurtigladere som deler på 500 kW nettlinje inn.

 

Med alternativ 2 så får man utnyttet hele nettlinjen med en gang det er to eller flere elbiler som lader, mens med alternativ 1 så får man ikke utnyttet hele nettlinjen før den tiende bilen begynner lade. Kanskje ikke en gang da, hvis noen biler står etter de er ferdige å lade. Og kostnaden for alternativ 2 trenger ikke være veldig mye høyere enn alternativ 1 - man kan ha 50 stk 10 kW ladere som kobles dynamisk mellom de ladepunktene som er i bruk. Da har man lik AC -> DC hardware for begge alternativene, og stort sett den eneste forskjell i kostnad vil være at alternativ 2 vil trenge en ekstra høyeffekt switchematrise som alternativ 1 slipper unna.

Lenke til kommentar

Hvor stor andel er det egentlig som ofte kjører bil på utenlandsferie?

 

Eg er so glad i SSB. :-)

 

Nordmenn reiste på totalt 0,68 millionar lange utanlandsreiser i privat eller leigd køyrety i 2015. Totalt reiste nordmenn på 4,99 millionar lange feriereiser utanlands i 2015. Dvs ca 13,6%.

 

Tala for korte utanlandsreiser er kanskje meir interessant. Der tok 0,77 av 2,24 millionar bilen, dvs ca 34,4%. Då er tidsbruken viktigare. Har du kort tid vil du bruke tida meir effektivt.

 

Vi køyrer stadig oftare bil etter at vi fekk elbil, sidan det er mykje billigare enn fly. (Delvis fordi det har vorte frykteleg dyrt å fly etter at Widerøe fekk monopol på rutene i Sogn og Fjordane. Med flyseteavgifta til FrP på toppen trur eg alle som betaler sjølv tek bilen dersom dei kan, uansett drivstoff.)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Er ikke dette i praksis det samme? Litt som at avgiften på bensin er den samme om du fyller den på bilen, eller fyller den på en kanne. Mulig jeg misforstod, men Tangerås bruk av ordet "lading" tolket jeg ikke nødvendigvis som den fysiske ladingen, men kjøring med elbil. Mulig jeg tok feil, i såfall beklager jeg.

 

Jeg tror uansett at man i fremtiden neppe legger særavgifter på hurtiglading fra statens side, men at det blir teknologinøytrale avgifter på bruken av kjøretøy på veien, som kommer i tillegg til dagens avgifter på fossilt drivstoff.

 

 

Ville ikke kalt det å lade det samme som å kjøre bil, jeg pleier ikke å si at nå skal jeg ut å kjøre bilen min men så setter jeg telefonen på lading. Men i prinsippet er det jo det samme, altså at det vill bli dyrere. Og det er klart, vi lever i en velferdsstat og avgifter trengs. 

Det jeg mente, jeg formulerte meg kanskje litt klomsete og raskt, var at når elbilen dominerer på veien, vil bilholdet koste like mye som nå. Avgiftene blir bare tatt inn på andre måter enn gjennom drivstoffet.

 

 

 

Kan ikke si jeg liker å innrømme det, men du/dere har rett i at også selve ladingen vil kunne bli avgiftsbelagt. Dog uten at dere helt vet hvordan dette kan foregå. Vi snakker faktisk bare om et pennestrøk. Standarden "ISO 15118-1:2013 - Road vehicles -- Vehicle to grid communication" finnes allerede. Alt som trengs i tillegg er passende AMS trojanere og et lovpåbud om at el-biler skal forhandle med nettleverandøren før hver lading. Fullt kryptert og autentisert, selvfølgelig. Får jo ikke tilbakevirkende kraft, men de 50.000 el-bilene vi har idag er bare en dråpe i havet. Aner tegningen av at min egen el-bil kommer til å bli usedvanlig gammel i mitt eie.

 

Blir som med DAB - rulles ut fritt tilgjengelig for å myke opp massene, hvoretter de mørkere kapitlene i digitaliseringen tas i bruk til fulle, med abonnementkort og hele smørja slik vi kjenner det fra digital TV. Det kommer, det kommer. Ingenting å gjøre ved - bare å bukke og ta imot.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg liker å innrømme det, men du/dere har rett i at også selve ladingen vil kunne bli avgiftsbelagt. Dog uten at dere helt vet hvordan dette kan foregå. Vi snakker faktisk bare om et pennestrøk. Standarden "ISO 15118-1:2013 - Road vehicles -- Vehicle to grid communication" finnes allerede. Alt som trengs i tillegg er passende AMS trojanere og et lovpåbud om at el-biler skal forhandle med nettleverandøren før hver lading. Fullt kryptert og autentisert, selvfølgelig. Får jo ikke tilbakevirkende kraft, men de 50.000 el-bilene vi har idag er bare en dråpe i havet. Aner tegningen av at min egen el-bil kommer til å bli usedvanlig gammel i mitt eie.

 

Ikkje realistisk. Dei kan ikkje setje krav om at elbilar ikkje får lov å lade utanfor det offentlege straumnettet. Om nokon har solcellepanel på hytta, og ladar bilen derifrå, eller er utanlands med ein nettleverandør som ikkje har slik kommunikasjon på plass, kan dei ikkje nekte lading. Det er eit alt for stort inngrep. Om dei tillet lading utan kommunikasjon, er det ikkje noko problem å filtrere vekk kommunikasjonen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...