Gå til innhold

Kolliderte med norsk lasteskip: Åtte fiskere omkom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe båtmann, men basert på kartet virker jo manøveren til fiskebåten spesielt underlig.

 

AtW

 

Jup, ser rar ut, en forklaring er at de glemte å skru på autopilot igjen så båten fortsatte å svinge, men de burte jo merke at båten svinger 150 grader,

om det var feil med styringen ville det naturlige være å stoppe motoren.

En på vakt som fikk noe illebefinnende virker mest plausible.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg er heller ikke en havets mann, men er ikke fiske noe som relativt ofte foregår i sikk-sakk seilas? Det må da være minst én fisker her inne som kan opplyse oss landkrabber! Jeg savner uansett en del av fiskebåten sine bevegelser enda tidligere enn det som vises på grafen.

Lenke til kommentar

Dette er ikke merkelig i det hele tatt. De som har erfaring med kinesisk trafikk-kultur på nært hold skjønner det. Videoen nedenfor er ikke eksepsjonell! Dette kunne vært hvilket som helst veikryss i Kina.

Da er det vel ikke stort bedre på havet.

Lenke til kommentar

Dette er ikke merkelig i det hele tatt. De som har erfaring med kinesisk trafikk-kultur på nært hold skjønner det. Videoen nedenfor er ikke eksepsjonell! Dette kunne vært hvilket som helst veikryss i Kina.

Da er det vel ikke stort bedre på havet.

 

Det perfekte eksempel på effektiv trafikkavvikling, samarbeid og årvåkenhet.

Lenke til kommentar

Dette er ikke merkelig i det hele tatt. De som har erfaring med kinesisk trafikk-kultur på nært hold skjønner det. Videoen nedenfor er ikke eksepsjonell! Dette kunne vært hvilket som helst veikryss i Kina.

 

Da er det vel ikke stort bedre på havet.

 

Dette går da strykende :)

I Russland ville en eller annen komme gjennom krysset på tvers og en halvmeter over asfalten, gjerne på taket, i 120 km/t og tømt krysset for biler og folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som gammel østenseiler så kjenner jeg til at skippere på mindre kinesiske fartøyer kan seile rett foran baugen, og så nære som mulig, på større fartøyer i den hensikt å kutte halen av onde ånder, som iflg. gammel kinesisk overtro, forfølger båten.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe båtmann, men basert på kartet virker jo manøveren til fiskebåten spesielt underlig.

 

AtW

 

Jeg synes det er rart at ingen i tråden har nevnt tanken om at fiskerbåten kanskje hadde fiskeutstyr slepende etter seg, som de var redd for å miste. Kan jo hende at sluttmanøveren fra fiskerbåt var en etterreaksjon for å få med over fiskeredskapen på samme side som fiskebåten før fraktskipet kom farende over kryssende lei.

 

Kan fiskermannskapet ikke ha sett frakteskipet? Kanskje fiskebåtens kaptein også tok seg en hvil, eller at mannskapet var beruset?

 

Nå er jo uhellet skjedd. Synes kursendringen til frakteskipet innledningsvis samsvarer best med opprinnelig posisjon til fiskerbåt, sammenliknet mot den reaksjonen som kanskje burde vært foretatt i forhold til fiskerbåtens opprinnelig kurs.

 

 

 

AIS_plott_kollisjon.png

Endret av G
Lenke til kommentar

En faktor som overhodet ikke nevnes eller omtales, er hvorvidt fiskefartøyet var i aktivt fiske?? (noe plottediagrammet faktisk kan indikere) For hvis fiskefartøyet var i aktivt fiske, så ville Star Kvarven hatt vikeplikt i alle tilfeller og burde dermed gitt fiskefartøyet nødvendig plass..

Dette er situasjoner som forøvrig hyppig oppstår på norskekysten, der handelsflåte har vanskelig for å "akseptere" fiskeriaktivitet..

Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke noe båtmann, men basert på kartet virker jo manøveren til fiskebåten spesielt underlig.

 

AtW

 

Jeg synes det er rart at ingen i tråden har nevnt tanken om at fiskerbåten kanskje hadde fiskeutstyr slepende etter seg, som de var redd for å miste. Kan jo hende at sluttmanøveren fra fiskerbåt var en etterreaksjon for å få med over fiskeredskapen på samme side som fiskebåten før fraktskipet kom farende over kryssende lei.

 

Kan fiskermannskapet ikke ha sett frakteskipet? Kanskje fiskebåtens kaptein også tok seg en hvil, eller at mannskapet var beruset?

 

Nå er jo uhellet skjedd. Synes kursendringen til frakteskipet innledningsvis samsvarer best med opprinnelig posisjon til fiskerbåt, sammenliknet mot den reaksjonen som kanskje burde vært foretatt i forhold til fiskerbåtens opprinnelig kurs.

 

 

 

AIS_plott_kollisjon.png

Hvis fiskefartøyet var i aktivt fiske, så ville de hatt "forkjørsrett" uansett situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke en havets mann, men er ikke fiske noe som relativt ofte foregår i sikk-sakk seilas? Det må da være minst én fisker her inne som kan opplyse oss landkrabber! Jeg savner uansett en del av fiskebåten sine bevegelser enda tidligere enn det som vises på grafen.

 

I følge plottediagrammet, så kan det se ut som om at fiskefartøyet var i aktivt fisk, noe som innebærer at Star Kvarven da ville hatt vikeplikt i absolutt alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Som gammel østenseiler så kjenner jeg til at skippere på mindre kinesiske fartøyer kan seile rett foran baugen, og så nære som mulig, på større fartøyer i den hensikt å kutte halen av onde ånder, som iflg. gammel kinesisk overtro, forfølger båten.

Er dette sant eller bare noe du finner på? Ta hensyn til at det er vanskelig å skjønne ironi og sarkasme på nett siden det ikke akkompagneres med kroppspråk, tonefall og mimikk. Velkommen til forumet forresten.

 

Jeg er heller ikke en havets mann, men er ikke fiske noe som relativt ofte foregår i sikk-sakk seilas? Det må da være minst én fisker her inne som kan opplyse oss landkrabber! Jeg savner uansett en del av fiskebåten sine bevegelser enda tidligere enn det som vises på grafen.

Sikk-sakk? Det hørtes utrolig merkelig ut. Har aldri hørt om en fisketeknikk som krever sikk-sakk seilas. Det er jo ikke akkurat en åker som skal pløyes. Fisk flytter på seg og de følger vanligvis ekkoloddene.

 

Jeg synes det er rart at ingen i tråden har nevnt tanken om at fiskerbåten kanskje hadde fiskeutstyr slepende etter seg, som de var redd for å miste. Kan jo hende at sluttmanøveren fra fiskerbåt var en etterreaksjon for å få med over fiskeredskapen på samme side som fiskebåten før fraktskipet kom farende over kryssende lei.

Dybden er 50m i følge koten på kartet. Skalaen er 1:22222 står det over kartet. Hvis vi antar det er ca 1 cm mellom punktene på skjermen bør det bety rundt 200 meter mellom hvert punkt. Trålen henger neppe så langt bak at det skulle vært noe problem. Jeg er ingen trålfisker men vil tippe trålen hegner rundt 50 meter bak fartøyet i aktivt fiske.

Lenke til kommentar

 

 

Som gammel østenseiler så kjenner jeg til at skippere på mindre kinesiske fartøyer kan seile rett foran baugen, og så nære som mulig, på større fartøyer i den hensikt å kutte halen av onde ånder, som iflg. gammel kinesisk overtro, forfølger båten.

 

Er dette sant eller bare noe du finner på? Ta hensyn til at det er vanskelig å skjønne ironi og sarkasme på nett siden det ikke akkompagneres med kroppspråk, tonefall og mimikk. Velkommen til forumet forresten.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hei Simen1

Jeg har, siden 1957, seilt på flere skip med kinesisk mannskap (fra Hong Kong/Singapore) og har hørt mange utrolige historier om kinesisk overtro.

Høsten 1968 "rente vi inn i" en liten kinesisk djunke, på reden i Singapore, nettopp pga.

"halekutting"!!!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg er seiler og har seilt på Nordsjøen og Atlanterhavet, og ofte oppdaget at fiskebåter kjører på kryss og tvers pga at de følger fiskene. Sånn sett kan den plutselige kursendring av fiskebåten forklares. Og de har kanskje feilvurdert kursen av lasteskipet i mørke. Det er vanskelig å bestemme kursen bare med sb/bb lysene og topplyset.

Lenke til kommentar

Har selv seilt på kysten av Kina i flere år og fiskebåtene ligger tett i tett.  Krever en navigatør som er våken og villig til å vike fra kurslinjen sin. Klarte å komme inn i et felt av fiskenett i tett tåke engang og da var det bare å øke til full fart og håpe at bølgesystemet rundt båten dyttet vekk nett og alt annet fiskeredskap og at knivene langs skroget var skarpe.. Ikke uvanlig i USA i heller i hummersesongen.

 

Men.. Er alt for mange navigatører fra østen som er veldig oppsatt på å følge kurslinjen sin. Har kjørt mye i sikksakk mellom fiskebåter og vært involvert i en kollisjon ,men da var det ikke jeg som hadde kommandoen. 

Lenke til kommentar

Sikk-sakk? Det hørtes utrolig merkelig ut. Har aldri hørt om en fisketeknikk som krever sikk-sakk seilas. Det er jo ikke akkurat en åker som skal pløyes. Fisk flytter på seg og de følger vanligvis ekkoloddene.

 

Fisker så å si ikke, men fjernkontroll-manualen til min autopilot knytter sikk-sakk-kurs til fisking. Se side 9 og 13 her: http://www.fondriest.com/pdf/raymarine_E15024_quick_guide.pdf

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...