Gå til innhold

Nye MacBook Pro får trolig fingeravtrykkleser og OLED-skjerm på tastaturet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fordelen av å slippe taster på en mobil er ganske stor. Om man ikke trenger et tastatur, hvorfor ikke kjøpe en tablet? Blir interessant å se hvordan dette blir, det er åpenbart en ulempe å ikke ha fysiske taster, men samtidig er det bare funksjonsraden, der kan det kanskje veies opp med fordelen av å ha en skjerm.

Det vil jeg ikke si - det er klare fordel med taster på telefon også, det er ulempene ved tastene det er bra å slippe.

 

Når det gjelder denne maskinen er det jo ikke snakk om å fjerne tastaturet, så "hvorfor ikke kjøpe tablet" blir litt feil (regner med at du ikke mente det sånn). En maskin med to skjermer (en der tastaturet er i dag og en oppe) ville vært verdiløs som laptop, men å bytte ut funksjonstastene (som få bruker veldig mye, særlig på en laptop mistenker jeg) kan gi såpass store fordeler i bruk at jeg mistenker at det å miste fysiske taster er verdt det.

 

Skal man skrive langt eller mye er et fysisk tastatur helt overlegent alt annet, men da bruker man få funksjonstaster.

 

 

Ja, tastatur på mobil har sine fordeler, men det er ganske store fordeler med å slippe det også, feks vesentlig mindre størrelse, og til en viss grad bedre tilgjengelighet.

Tablet-argumentet må ses i kontekst av innlegget jeg svarer på, som insinuerer at det en naturlig utvikling for PCer å skippe tradisjonelt tastatur helt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når Apple kommer med noe "nytt", skal det liksom være revolusjonerende. Stort sett har det vært standard på pc eller Android i minst to år..

 

 

Er en slik OLED-løsning standard på Windows laptoper ?

 

Det finnes sikkert halvhjertede fancy forsøk på  dette der ute ja, men det er vel kanskje ikke noe mer enn det heller ?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Når Apple kommer med noe "nytt", skal det liksom være revolusjonerende. Stort sett har det vært standard på pc eller Android i minst to år..

 

Sånn er det i alle retninger og har vært det lenge. Både datamaskiner og telefoner (og mange andre produkter) er så modne nå at det er lite sannsynlig med store endringer (før det skjer noe helt revolusjonerende igjen). Sammenlikner du en laptop fra nittitallet og en fra i dag er det svært små forskjeller, det er bare inkrementelle endringer på alt. Internett er i prinsippet det samme som på sekstitallet, bare raskere. Wifi er det samme som i ca. 2000, bare raskere. En bil er stort sett lik som på tredvetallet. Også videre. 

 

Telefoner har vært igjennom to revolusjoner i den perioden. Først ble de mobile, så ble de smarte, men at så viktig teknologi revolusjoneres så ofte er et unntak, ikke regelen. 

 

Sett pris på småforbedringer og inkrementell herming, og slutt å klag. Sier nå jeg. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det høres fint ut. Om ytelsen forblir ca. som i dag, batterilevetiden likeså, vekta går ned og den får touch-bar og USB-C er det en perfekt maskin for meg. 

 

Bruker en Macbook som eneste maskin i dag og savner lite, men kunne godt hatt bittelitt per kraft noen ganger til RAW-behandling, og oled-bar høres jo morsomt ut. 

 

Jeg klager ikke! Jeg bare sier at apple gjør så stort nummer ut av nyheter som allerede har vært på markedet i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når Apple kommer med noe "nytt", skal det liksom være revolusjonerende. Stort sett har det vært standard på pc eller Android i minst to år..

 

Sånn er det i alle retninger og har vært det lenge. Både datamaskiner og telefoner (og mange andre produkter) er så modne nå at det er lite sannsynlig med store endringer (før det skjer noe helt revolusjonerende igjen). Sammenlikner du en laptop fra nittitallet og en fra i dag er det svært små forskjeller, det er bare inkrementelle endringer på alt. Internett er i prinsippet det samme som på sekstitallet, bare raskere. Wifi er det samme som i ca. 2000, bare raskere. En bil er stort sett lik som på tredvetallet. Også videre. 

 

Telefoner har vært igjennom to revolusjoner i den perioden. Først ble de mobile, så ble de smarte, men at så viktig teknologi revolusjoneres så ofte er et unntak, ikke regelen. 

 

Sett pris på småforbedringer og inkrementell herming, og slutt å klag. Sier nå jeg. 

Jeg klager ikke! Jeg bare sier at apple gjør så stort nummer ut av nyheter som allerede har vært på markedet i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vet du om det er mulig å bytte skjermkortene i disse? Tenker spesielt på quadro 4000m/5000m

I en Macbook? Kan ikke bytte eller endre noe som helst overhodet. Hovedkortet er en eneste modul på størrelse med en litt stor fyrstikkeske. Alt er lodda på. Sånn blir det nok med alle Apples laptoper fremover. 

Leser mange av kommentarene dine her er fylt med ditt tilsynelatende grenseløse fantasi og like grenseløs misforståelse:

"Macbook" er en erstatter for Air fordi at dette er den *svakeste* av alle maskiner Apple leverer, ytelses-messig, og derav kommer det knøttelille hovedkortet som har ytelse som er på linje med størrelsen. Selv da med full belastning siden den ikke har noe vifte så kommer den til throttle på ett eller annet på grunn av akkurat det, og den har ikke så mye regnekraft til å begynne med. At Pro-laptoper ikke har noe sånt, og kommer ikke til å ha det i kanskje de neste 10 år minst er på grunn av at Pro-maskinene er faktisk ment til å kunne brukes til mer enn Safari, iTunes og Candy Crush.

Og angående funksjonstaster/konfigurerbare taster: fullstendig gimmick. Utrolig nok, gjennom så mange år, så har tastatur-layout endret seg veldig lite. Og litt av den samme grunnen som at jeg nå ikke kikker på tastaturet da jeg skriver dette innlegget, er også tastatur med skjerm like meningsløst. Blir litt som å ha en app som viser når flushe-tanken på toalettet ditt er fylt opp med vann, slike at du kan skylle igjen. Ja, en funksjon, men absolutt uten mening.

Lenke til kommentar

 

Når Apple kommer med noe "nytt", skal det liksom være revolusjonerende. Stort sett har det vært standard på pc eller Android i minst to år..

 

 

Er en slik OLED-løsning standard på Windows laptoper ?

 

Det finnes sikkert halvhjertede fancy forsøk på  dette der ute ja, men det er vel kanskje ikke noe mer enn det heller ?

Joda, men hvor viktig er det at skjermen blir bedre enn vårt syn kan håndtere ?

Lenke til kommentar

Greier meg helt fint med vanlige taster, men jeg sitter jo på en mid 2013 Macbook Air så jeg har ikke store kravene til en laptop, annet enn at det må være en Mac OSx løsning. Med den skakkjørte kronekursen er prisene på ny Apple hardware (og andre) helt hinsidig, og jeg har vansker for  rettferdiggjøre nytt kjøp av en laptop basert enhet i hvertfall.

Lenke til kommentar

 

Vet du om det er mulig å bytte skjermkortene i disse? Tenker spesielt på quadro 4000m/5000m

 

Da må du nok kjøpe workstation PC. Få som lager PCer der du kan bytte ut GPU. XPS 15 og Surface Book er det samme. Til gjengjeld har XPS 15 i det minste en bra GPU, men det er ikke en quadro.

 

 

"Macbook" er en erstatter for Air fordi at dette er den *svakeste* av alle maskiner Apple leverer, ytelses-messig, og derav kommer det knøttelille hovedkortet som har ytelse som er på linje med størrelsen. Selv da med full belastning siden den ikke har noe vifte så kommer den til throttle på ett eller annet på grunn av akkurat det, og den har ikke så mye regnekraft til å begynne med.

Til å begynne med har Macbook like mye regnekraft som en MBA, og en Macbook throttler ikke.

 

Jeg har spilt Rainbow Six Siege med 40+ fps på en maskin med tilsvarende kraft som en MBA. Så at den liksom er til Safari og Candy Crush stemmer ikke.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Throttling betyr at kjøleløsningen ikke er dimensjonert riktig, og ytelsen avtar som følge av dårlig design

 

Det at den går fra høye OC-frekvenser til standard betyr at maskinen fungerer akkurat som den er designet til.

 

Regnekraften avtar ganske raskt ja, men om du sier Core-M throttler, så har du ikke forstått hvordan Core-M fungerer. Derfor korreksjonen. Med å si at den throttler insinuerer du og at Apple har dårlig thermal design for Macbook. Noe som heller ikke stemmer.

Lenke til kommentar

 

Lenovo X1 carbon 2014 hadde en slik skjerm på toppen:

http://www.notebookcheck.net/uploads/tx_nbc2/lenoTHINKcarbon_2.jpg

De gikk tilbake til vanlige taster, vet ikke hvorfor.

 

Ut fra det jeg har hørt var brukerresponsen lite positiv.

 

Men det forteller at det Apple gjør ikke er like revolusjonærende som påstått.

Den PC'en har ikke akkurat en OLED-skjerm. En slik løsning bildet viser, finnes på MANGE laptoper, og disse er fra før 2010. HP sine elitebooker har i alle fall volumkontroll lignende bildet viser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den PC'en har ikke akkurat en OLED-skjerm. En slik løsning bildet viser, finnes på MANGE laptoper, og disse er fra før 2010. HP sine elitebooker har i alle fall volumkontroll lignende bildet viser.

 

HP sine PC-er har vel bare en statisk berøringsstripe med faste symboler - ikke dynamiske? Ref. video:

 

 

 

 

Når det gjelder Lenovos forsøk så ser det ut som bare en vanlig stripe med permanente symboler. Det ryktet om Macbook går ut på er at det er en skjerm, altså at det som vises der er dynamisk.

 

Lenovo sitt forsøk i X1 Carbon var en adaptiv/dynamisk skjermstripe: 

 

 

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

 

 

 

Lenovo X1 carbon 2014 hadde en slik skjerm på toppen:

http://www.notebookcheck.net/uploads/tx_nbc2/lenoTHINKcarbon_2.jpg

De gikk tilbake til vanlige taster, vet ikke hvorfor.

Fordi en vesentlig funksjon med taster er at du kan føle dem. Det er plenty av maskiner med touch-skjerm på markedet. Det er som oftest en grunn til at folk heller velger en laptop med tradisjonelt tastatur.

 

Ja, det er vel et argument som ble brukt mot iPhone i sin tid også.

 

Vi så jo hvordan det gikk.

 

Fordelen av å slippe taster på en mobil er ganske stor. Om man ikke trenger et tastatur, hvorfor ikke kjøpe en tablet? Blir interessant å se hvordan dette blir, det er åpenbart en ulempe å ikke ha fysiske taster, men samtidig er det bare funksjonsraden, der kan det kanskje veies opp med fordelen av å ha en skjerm.

 

AtW

 

Tastatur er nyttig for å kunne skrive uten å se, men funksjonstastene skriver man ikke med. De har funksjoner, ikke bokstaver. Dermed blir det ikke riktig å sammenligne funksjonstastene med resten av tastaturet.

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder Lenovos forsøk så ser det ut som bare en vanlig stripe med permanente symboler. Det ryktet om Macbook går ut på er at det er en skjerm, altså at det som vises der er dynamisk.

 

 

Lenovo sitt forsøk i X1 Carbon var en adaptiv/dynamisk skjermstripe: 

 

Vel, da får vi se om Apples versjon er like dårlig.

Lenke til kommentar

Når Apple kommer med noe "nytt", skal det liksom være revolusjonerende. Stort sett har det vært standard på pc eller Android i minst to år..

 

Du mener vel heller at PC- eller Android-produsenter har prøvd det før men feilet totalt, og så kommer Apple og gjør det på en måte som faktisk gjør det brukervennlig og nyttig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare sier at apple gjør så stort nummer ut av nyheter som allerede har vært på markedet i mange år.

 

Som hva da?

 

Og prøver ikke alle produsenter å gjøre et stort nummer ut av ting som er nye i produktene sine? Jeg antar det bare er feil når Apple gjør det...

Lenke til kommentar

Til å begynne med har Macbook like mye regnekraft som en MBA, og en Macbook throttler ikke.

 

Jeg har spilt Rainbow Six Siege med 40+ fps på en maskin med tilsvarende kraft som en MBA. Så at den liksom er til Safari og Candy Crush stemmer ikke.

 

Tror du får avslutte der du begynte: ja, som jeg sa er MB en verdig MBA avtager, og den er fortsatt den svakeste maskinen Apple har i de-jour utvalget, og dette er helt bevisst. Ingen forventer noe ytelses-vidunder fra et maskin som er laget for å yte minimalt men være kompakt og vifteløs.

 

Du trenger ikke å "bevise" her at selv en slik svak maskin klarer å kjøre noe annet enn Candy Crush (som var sikkert med nedskalert oppløsning, siden den har "retina" skjerm i forskjell fra MBA), men at argumentet her:

 

"I en Macbook? Kan ikke bytte eller endre noe som helst overhodet. Hovedkortet er en eneste modul på størrelse med en litt stor fyrstikkeske. Alt er lodda på. Sånn blir det nok med alle Apples laptoper fremover. "

 

Var meningsløs tull skrevet av noen som ikke skjønner forskjellen mellom laptoper som er laget for "casual" bruk der den har veldig lave minimumskrav til ytelse til gjengjeld for reduserte dimensjoner, vifteløs maskin etc, og Pro-maskiner som er helt bevisst designet til å konkurrere med andre laptoper som skal yte bra på mange måter, og bøte med slike ting som kjølevifte, dimensjoner, større batteri etc.

Lenke til kommentar

Ja, og alt er lodda på et lite hovedkort der ingenting kan byttes. Ser ikke helt hva som er feil med det jeg sier (ja, MBP er større enn MB, men de er fortsatt veldig små og helt umulige å endre noe på. Vifter og sånt kommer selvsagt i tillegg, men det sa jeg heller ingenting om.

Her er hovedkortet til en MBP, med kun disk som ikke er lodda på:

N3iqH8V.jpg

(Jeg kan datamaskiner, og eier både en MBP og en MB. Det kan være greit å holde litt tilbake på påstandene om uvitenhet. Om du har tenkt å krangle på fyrstikkeskestørrelser blir jeg ikke med.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...