Gå til innhold

Nye MacBook Pro får trolig fingeravtrykkleser og OLED-skjerm på tastaturet


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Lenovo X1 carbon 2014 hadde en slik skjerm på toppen:

http://www.notebookcheck.net/uploads/tx_nbc2/lenoTHINKcarbon_2.jpg

De gikk tilbake til vanlige taster, vet ikke hvorfor.

Fordi en vesentlig funksjon med taster er at du kan føle dem. Det er plenty av maskiner med touch-skjerm på markedet. Det er som oftest en grunn til at folk heller velger en laptop med tradisjonelt tastatur.

Ja, det er vel et argument som ble brukt mot iPhone i sin tid også.

 

Vi så jo hvordan det gikk.

Fordelen av å slippe taster på en mobil er ganske stor. Om man ikke trenger et tastatur, hvorfor ikke kjøpe en tablet? Blir interessant å se hvordan dette blir, det er åpenbart en ulempe å ikke ha fysiske taster, men samtidig er det bare funksjonsraden, der kan det kanskje veies opp med fordelen av å ha en skjerm.

 

AtW

Tastatur er nyttig for å kunne skrive uten å se, men funksjonstastene skriver man ikke med. De har funksjoner, ikke bokstaver. Dermed blir det ikke riktig å sammenligne funksjonstastene med resten av tastaturet.

Leser du hva jeg skrev, det burde komme ganske klart fram at jeg ikke sier funksjonsrekka er akkurat det samme som resten av tastaturet. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Til å begynne med har Macbook like mye regnekraft som en MBA, og en Macbook throttler ikke.

 

Jeg har spilt Rainbow Six Siege med 40+ fps på en maskin med tilsvarende kraft som en MBA. Så at den liksom er til Safari og Candy Crush stemmer ikke.

Tror du får avslutte der du begynte: ja, som jeg sa er MB en verdig MBA avtager, og den er fortsatt den svakeste maskinen Apple har i de-jour utvalget, og dette er helt bevisst. Ingen forventer noe ytelses-vidunder fra et maskin som er laget for å yte minimalt men være kompakt og vifteløs.

 

Du trenger ikke å "bevise" her at selv en slik svak maskin klarer å kjøre noe annet enn Candy Crush (som var sikkert med nedskalert oppløsning, siden den har "retina" skjerm i forskjell fra MBA), men at argumentet her:

 

Core M er ikke noe bra til spill, og klarer ikke å kjøre noe veldig av spill eller tyngre oppgaver.

 

Skylake-U derimot klarer å kjøre ganske mange spill. Det er fakta, forresten, ikke en påstand.

 

Så en MacBookAir er en del kraftigere enn en MacBook er. Likevel er ikke akkurat OSX noe spill OS, så Apple har vel funnet ut at til det folk bruker MBA til så trenger de ikke mer kraft enn en Macbook. De som trenger mer kraft kjøper uansett rMBP og ikke MBA, og på den måten gir det mening for Apple å kvitte seg med MBA.

 

I Windows/Linux derimot så tror jeg nok Skylake-U er og vil forbli mainstream en god stund fremover.

Lenke til kommentar

Ja, og alt er lodda på et lite hovedkort der ingenting kan byttes. Ser ikke helt hva som er feil med det jeg sier (ja, MBP er større enn MB, men de er fortsatt veldig små og helt umulige å endre noe på. Vifter og sånt kommer selvsagt i tillegg, men det sa jeg heller ingenting om.

 

Her er hovedkortet til en MBP, med kun disk som ikke er lodda på:

 

N3iqH8V.jpg

 

(Jeg kan datamaskiner, og eier både en MBP og en MB. Det kan være greit å holde litt tilbake på påstandene om uvitenhet. Om du har tenkt å krangle på fyrstikkeskestørrelser blir jeg ikke med.)

 

Det som er feil med det du sier er ikke at alt er loddet på, og heller ikke at elektronikken har en tendens til å bli mindre: men at du sammenlgner et hovedkort med veldig beskjeden ytelse mot andre laptoper som har adskillig bedre ytelse, i motsetning til bildet ditt MÅ ha kjøler, heat-pipes og vifte som MÅ være med i sammenligningen din med mindre du seriøst mener at det er "alt" maskinen trenger.

Gitt at arkitekturen krympes, mer effektive metoder tas i bruk, så vil alt bli mindre. Men i takt med krympingen og energigjerrigheten øker også behovet for ytelse - bla.a. å drive skjermer med flere piksler, ha mer lagringsplass, rakere prosessorer for alle typer behov etc.

Å si at de klarte å dytte tilsvarende ytelse av en alrede labert-ytende Air maskin i en enda mindre hovedkort er ikke det samme som å sit at maskiner som yter på pro-nivå har samme skjebne i møte, i alle fall ikke de neste 10-20 år.

For de økende ytelse øker også batterikapasitet, som er et direkte bevis på at det kreves enda mer kraft.

 

Ang fystykkelskestørrelse og at du "ikke blir med" får du selv svare for, ikke jeg som tok det eksemplet for et argument som er feil.

Lenke til kommentar

Jeg er utvikler. Forklar gjerne hvorfor den blir ubrukelig for meg.

Jeg bruker F-tastene mye. Hvis disse kun blir tilgjengelige som en touch-overflate er det helt uaktuelt for meg å bytte. Jeg må kunne finne frem til disse uten å se på tastaturet.

 

Det er såklart mulig at de har tenkt så langt og legger noe "følbart" rundt hver tast, men impulsivt er jeg veldig skeptisk :)

Endret av l3dx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at de fleste utviklerne rundt meg bruker eksternt tastatur og eksterne skjermer når de skal kode skikkelig. Uansett er jo ikke hovedjobben til en utvikler å skrive kode, men å finne ut hvilken kode som skal skrives, så ren tastatureffektivitet er ikke spesielt viktig (i de fleste roller, iallfall). 

 

Når det er sagt brukes jo f-tastene vesentlig mer i utvikling enn i andre situasjoner, så det er helt klart ikke uproblematisk å fjerne dem. Men hva om det i stedet kommer en dynamisk linje med hurtigfunksjoner som dynamisk kan defineres av utvikleren selv? Altså ikke kombinasjoner lenger, men makrotaster som endrer seg med kontekst. Det kunne jo vært noe nytt som økte produktiviteten igjen. 

 

Apple vet at Macbook Pro er utvikleres favorittmaskiner når utviklerne får velge selv. Jeg tror ikke de gjør noe som dette uten å tenke på dem/oss. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at de fleste utviklerne rundt meg bruker eksternt tastatur og eksterne skjermer når de skal kode skikkelig. Uansett er jo ikke hovedjobben til en utvikler å skrive kode, men å finne ut hvilken kode som skal skrives, så ren tastatureffektivitet er ikke spesielt viktig (i de fleste roller, iallfall). 

 

Når det er sagt brukes jo f-tastene vesentlig mer i utvikling enn i andre situasjoner, så det er helt klart ikke uproblematisk å fjerne dem. Men hva om det i stedet kommer en dynamisk linje med hurtigfunksjoner som dynamisk kan defineres av utvikleren selv? Altså ikke kombinasjoner lenger, men makrotaster som endrer seg med kontekst. Det kunne jo vært noe nytt som økte produktiviteten igjen. 

 

Apple vet at Macbook Pro er utvikleres favorittmaskiner når utviklerne får velge selv. Jeg tror ikke de gjør noe som dette uten å tenke på dem/oss. 

Greit, jeg endrer herved utsagnet mitt fra "ubrukelig" til "ikke optimalt" :p

 

Det er uansett noe som får meg til å vurdere anskaffelse av ny maskin før dette kommer på markedet. I hvert fall hvis ryktene bekreftes.

Lenke til kommentar

Altså, det her er ikke annet enn et vagt patent (ett av flere tusen Apple har), en tech-blogger har synset noe spesifikt om. Så har et titalls andre tech-nettsider, inklusive Tek.no, gått så langt som å skrive "dette kommer trolig"...

 

Patentet heter "Configurable force-sensitive input structure for electronic devices". Illustrasjonene og forklaringene beskriver: (1A-B) Mulige plasseringer for "a configurable, force-sensitive input structure". Dette inkluderer der trackpaden er i dag, til høyre og venstre for den, og der tastaturet er i dag... (2-8) Diverse snitt og tekniske tegninger som viser alle tenkelige måter de kan forbindes med hardwaren under, og ulike måter knappene og/eller "the configurable, force-sensitive input structure" f.eks. kan gi respons når man trykker. (9-10) Hvordan dette deles inn i et rutenett, og derfor kan konfigureres for ulike applikasjoner og til ulike størrelser. (11-15b) Eksempler med og uten trackpad... Med og uten tastatur... Med og uten en dedikert knapp som kan bytte mellom ulike input modes... (TL:DR) Et patent som beskriver at et eller annet sted på overflaten på en laptop kan man ha "a configurable, force-sensitive input structure"...

 

I teorien så er det for så vidt interessant. Men om Apple først kommer med noe slikt til MBP, så hadde de garantert testet det ut på forbrukere via andre produkter først. F.eks et tastaturflate til iPad som bruker teknologien, eventuelt slik de gjorde med MB (med tastaturet som fikk scissor mechanism). MBP er arbeidsmaskinen deres, og ikke snakk om at de hadde risikert å gjøre millioner av mennesker forbanna ved å lansere noe som kanskje fungerer bra. Spesielt fordi Apple lanserer såpass få produkter, hvilket medfører at hver release har mye å si for deres omdømme. I motsetning til f.eks Google som er kjent for å eksperimentere, det er noe kundene deres nærmest forventer. Eller HP, Lenovo, Dell, osv, som har en haug av ulike varianter for hver maskin de slipper.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at de fleste utviklerne rundt meg bruker eksternt tastatur og eksterne skjermer når de skal kode skikkelig. Uansett er jo ikke hovedjobben til en utvikler å skrive kode, men å finne ut hvilken kode som skal skrives, så ren tastatureffektivitet er ikke spesielt viktig (i de fleste roller, iallfall). 

 

Når det er sagt brukes jo f-tastene vesentlig mer i utvikling enn i andre situasjoner, så det er helt klart ikke uproblematisk å fjerne dem. Men hva om det i stedet kommer en dynamisk linje med hurtigfunksjoner som dynamisk kan defineres av utvikleren selv? Altså ikke kombinasjoner lenger, men makrotaster som endrer seg med kontekst. Det kunne jo vært noe nytt som økte produktiviteten igjen. 

 

Apple vet at Macbook Pro er utvikleres favorittmaskiner når utviklerne får velge selv. Jeg tror ikke de gjør noe som dette uten å tenke på dem/oss. 

 

Handet for noen dager siden og kjøpt ny mobil. Han på butikken som slo inn all garanti/service/salgsinfo var så vannvittig rask med tastaturet, at selv jeg som skriver relativt fort kunne bare stå der og gape. Snakker om Warp-5 type hastighet her, total galskap. Så uansett hva en driver med, så lenge man bruker mek. tastatur, vil alle slike makro-taster (eller funksjonstaster) etter hvert være så dypt i "muskelminnet" at å ha noen skjermer som foklarer hva de gjør vil bli brukt kun i begynnelsen.

 

Forresten så har et designbyrå som heter Art Lebedev (hvis jeg husker navnet rett) laget tastatur med KUN skjermer i ALLE tastene, fullt konfigurerbar, og den solgte ikke noe spesielt bra. Dette var en del år tilbake i tid.

Gimmick, mao.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp kjøpt MacBook Pro 15R (Late 2013) til 8000 kr. Beste kjøpet jeg har gjort. Fantom-maskin. :) At den blir tynnere, er ikke så farlig, ettersom nåværende veier 2 kg. Om dette går utover A) batteritid, B) høyttalere, C) tastatur, D) porter, E) kjøling, F) komponent-valg, så tror jeg ikke at en OLED ekstra-skjerm kan redde noe som helst.

Hvor kjøpte du den ?

Lenke til kommentar

 

Nettopp kjøpt MacBook Pro 15R (Late 2013) til 8000 kr. Beste kjøpet jeg har gjort. Fantom-maskin. :) At den blir tynnere, er ikke så farlig, ettersom nåværende veier 2 kg. Om dette går utover A) batteritid, B) høyttalere, C) tastatur, D) porter, E) kjøling, F) komponent-valg, så tror jeg ikke at en OLED ekstra-skjerm kan redde noe som helst.

Hvor kjøpte du den ?

 

Finn. :)

Lenke til kommentar

Høres ut som en god pris det ja, spesielt fordi forskjellene mellom late 2013 og mid 2014 var svært små. i7 2.0 GHz, 8GB minne, 256GB SSD, og ikke dedikert skjermkort? Eller var den oppgradert? (Vurderer å selge min MBPr 15" (late 13) selv, men den er fullt oppgradert, så interessant å se hva jeg eventuelt kan få for den).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...