Gå til innhold

Norsk politiker tiltalt for kidnapping!


Anbefalte innlegg

Ja, jeg skal innrømme det. Tittelen på tråden er litt click baity. Men den representerer akkurat det den fremstår som.

En politiker på sørlandet har sammen med medhjelpere brutalt puttet sin datter i strips og håndjern, putta en hette over hodet hennes og stengt henne inne i et låst rom!

Og fyren prøver å hevde nødrett av alle ting!

Er dette prisen vi er villig til å betale for utopien om et rusfritt samfunn?

 

Ref:

http://www.dagbladet.no/2016/05/24/nyheter/frihetsberovelse/kidnapping/aust-agder/innenriks/44330873/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/politiker-fra-aust-agder-tiltalt-for-kidnapping/a/23692726/

http://www.nrk.no/sorlandet/politiker-tiltalt-for-kidnapping-av-egen-datter-1.12962075

 

Edit: TLDR: Fyr lenker datter i kjelleren pga. rus.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre en om hun dør av overdose ett år senere.... Men det er jo en trasig greia.. Burde ikke vært media i det heletatt.. Privat afære for datter anmelder far for kidnapping... Får sikker en slump med penger også som hun kan bruke til dop å virkelg ta livet av seg selv i en lykkerus...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vel selv kunne valgt tilsvarende midler for å redde min egen sønn.

Alternativet ville vært å bryte all kontakt og all hjelp.

 

Jeg har nær og personlig kjennskap til flere misbrukere i egen familie og vet alt om hvordan de river i stykker alle rundt seg som prøver å hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg har også nær og personlig kjennskap til misbrukere. Og jeg har sett flere ganger hva tvang fører med seg. Det fører med seg ytterligere traumer som igjen fører til mer misbruk. Jeg kommer til å påstå det samme til mitt siste åndedrag. Tvang hjelper kun ytterst få. For de fleste skaper det mer problemer.

Klart det er helt jævlig å være pårørende til en rusmisbruker. Det veit jeg av personlig erfaring, men dette er ikke veien å gå. Det gjør bare vondt verre.

For ikke å snakke om hva som er den objektive eller subjektive definisjonen av misbruk. Hvis du mener jeg har et misbruk, har du da rett til å gjøre hva du vil med meg?

Lenke til kommentar

Enig med L4r5. Tvang og isolasjon forverrer bare misbruk, og er bare en grov misforståelse for hva som faktisk innebærer situasjonen.

 

Dette er dessuten ikke en unnskyldning til frihetsberøvelse, selv om det muligens var ment i god ånd. Rusmisbrukere er fortsatt mennesker, og skal få slutte på egen vilje, med hjelp og støtte fra familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvang er ihvertfall et virkemiddel som kan tvinge en person gjennom den første vanskelige tida med abstinenser og avrusing. Tvang brukes mot barn som ruser seg. Det brukes belter. De blir tvangsinnlagt på en institusjon i opptil 2 år. Skal selvfølgelig ikke forsvare hva som er gjort i denne saken. Men jeg kan til en viss grad forstå familiens desperasjon når de går så langt som dette. Selvfølgelig er dette straffbart. Ingen privatperson har rett til å holde andre privatpersoner mot sin vilje.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Rusmisbrukere er fortsatt mennesker, og skal få slutte på egen vilje, med hjelp og støtte fra familie.

De har ingen egen vilje. Alternativet blir ofte, som nevnt over, å bryte all kontakt.
Lenke til kommentar

 

Rusmisbrukere er fortsatt mennesker, og skal få slutte på egen vilje, med hjelp og støtte fra familie.

De har ingen egen vilje. Alternativet blir ofte, som nevnt over, å bryte all kontakt.

 

 

Alle har egen vilje.

 

Og ingen som med respekt kaller seg foresatt eller familie bryter noensinne kontakt og svikter sine barn/slektninger på den måten. "Tough love" er noe av det mest patetiske jeg vet om, og vil stort sett aldri hjelpe uansett. Ja, send ditt eget barn ut i kulda hvor du garantert har null kontroll og oversikt. Man svikter ALDRI sine barn, ALDRI, uansett. Alt annet er feighet og ens egen mislykkethet som foresatt og familie.

 

Og avrusning ved tvang mot en person i 20-årene(!!!!!!!!) som i denne saken er er for det første selvsagt helt feil og urettmessig, for det andre må alltid personen selv være villig til å slutte,  og for det tredje hjelper ikke ett døgn med avrusning, du har PAWS (post-withdrawal-fase med f.eks. det psykiske suget) som kan vare i ukevis, månedsvis. Hvis planen til disse personene var å tørke opp datteren over et par dager så har de bevist sin kunnskapsløshet på området, og planen var dømt til å feile fra start.

 

Det er jævlig sjelden jeg har fremme høygaffelen og er på siden som hyler om straff i aktuelle saker, da alle er mennesker og alt har flere sider osv., og jeg respekterer den opprinnelige gode intensjonen, men slikt latterlig overformynderi og "det er mitt barn, jeg har denne retten" må slås hardt ned på. Det er synd å si det, men forhåpentligvis får dette store og langvarige nok konsekvenser for denne "faren" til å avskrekke andre fra å prøve på det samme tullet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye rusbruk skal til før det går over til misbruk Tiltman? Og over en hvor lang periode må rusmisbrukere ruse seg før de mister viljen sin?  :hmm:

 

Gjelder det forresten alle som har en avhengighet eller er det noe eget med alle ulovlige rusmidler som går ut over viljen?

Lenke til kommentar

For meg høyrast det litt ut som at faren var desperat etter å redde dotra si, og ville ta i bruk alle tilgjengeleg midlar for å hjelpe ho, sjølv om det kunne få enorme konsekvensar for han sjølv. 

 

Men eg veit jo ikkje korleis det heile føregjekk, so eg skal ikkje uttale meg bastant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Rusmisbrukere er fortsatt mennesker, og skal få slutte på egen vilje, med hjelp og støtte fra familie.

De har ingen egen vilje. Alternativet blir ofte, som nevnt over, å bryte all kontakt.

 

 

Man svikter ALDRI sine barn, ALDRI, uansett. Alt annet er feighet og ens egen mislykkethet som foresatt og familie.

Man er ikke lenger foresatt når barnet er blitt voksent. Da er er det liksom meininga at det skal klare seg sjøl. Selvfølgelig hyggelig om man fremdeles kan ha vennskapelig kontakt, men det er ikke noe krav om det. Oppdragerrollen er et avsluttet kapittel, og som voksne mennesker velger en sjøl hvem en vil ha forbindelse med. Destruktive mennesker som forsurer livet til de rundt seg kan det være fornuftig å snu ryggen til.

Minst av alt trenger man besserwissere som fordømmer de som blir nødt til å ta et valg i en vanskelig situasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Rusmisbrukere er fortsatt mennesker, og skal få slutte på egen vilje, med hjelp og støtte fra familie.

De har ingen egen vilje. Alternativet blir ofte, som nevnt over, å bryte all kontakt.

 

 

Man svikter ALDRI sine barn, ALDRI, uansett. Alt annet er feighet og ens egen mislykkethet som foresatt og familie.

Man er ikke lenger foresatt når barnet er blitt voksent. Da er er det liksom meininga at det skal klare seg sjøl. Selvfølgelig hyggelig om man fremdeles kan ha vennskapelig kontakt, men det er ikke noe krav om det. Oppdragerrollen er et avsluttet kapittel, og som voksne mennesker velger en sjøl hvem en vil ha forbindelse med. Destruktive mennesker som forsurer livet til de rundt seg kan det være fornuftig å snu ryggen til.

Minst av alt trenger man besserwissere som fordømmer de som blir nødt til å ta et valg i en vanskelig situasjon. 

 

 

Så hvorfor påberopte denne "likeverdige voksne personen som ikke lenger er foresatt" seg retten til å umyndiggjøre og kidnappe en jente i 20-årene da? Og jeg sa foresatt og familie, jeg antar at hun fortsatt er i slekt med de selv om hun er over 18. Han får velge, enten er han far og familie eller en voksen "utenforstående".

 

Man velger hvem man vil ha kontakt med osv., men jeg står ved at å bryte kontakt med sine barn er å svikte og feile som forelder og familie. Det å tåle "onde dager" er del av det å ha en nær relasjon til noen. Å bare stikke av når ting blir tøft er ikke et familiemedlem verdig i min bok. Vær gjerne uenig, men absolutt lojalitet og at man støtter hverandre i familie er en selvfølge for meg.

 

Dette er min mening, og du har rett, jeg liker absolutt ikke å fordømme, og jeg vet at intensjonene i bunn sikkert var gode og at det kanskje har vært mange episoder som ledet til dette. Jeg vil dog som en sidenote lure litt på hvor mye av disse "episodene" faren/familien kanskje selv forårsaket. Jeg har altfor mange ganger sett familie gå apeshit over f.eks. litt hasjbruk, og slik selv forårsaket en eskalering av situasjonen, når situasjonen i utgangspunktet kanskje ikke var problematisk i det hele tatt, bare farget av et kunnskapsløst og fordømmende syn som ikke er 2016 verdig.

 

Han tok et valg, det var feil, det var ikke i hans rett, og det var med all sannsynlighet dømt til å feile fra start, av grunner nevnt tidligere. Jeg håper at det blir en meget streng reaksjon for dette, som kanskje avskrekker andre "når-det-passer-meg-foreldre"/"mitt-barn-altså-vet-jeg-alltid-best-foreldre" til å gjøre lignende overtramp. Jeg pleier som sagt ikke å være blant de som skriker etter streng straff og fordømmelse, men akkurat slike saker som dette provoserer meg veldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er ikke lenger foresatt når barnet er blitt voksent. Da er er det liksom meininga at det skal klare seg sjøl. Selvfølgelig hyggelig om man fremdeles kan ha vennskapelig kontakt, men det er ikke noe krav om det. 

 

 

Kva slags familie er det du har? Er du oppdratt på Vulcan? 

Lenke til kommentar

Bedre en om hun dør av overdose ett år senere.... Men det er jo en trasig greia.. Burde ikke vært media i det heletatt.. Privat afære for datter anmelder far for kidnapping... Får sikker en slump med penger også som hun kan bruke til dop å virkelg ta livet av seg selv i en lykkerus...

Interessant resonement. Har du vurdert å ta med i regnestykket at forbud øker bruken (les alle land som har innført USA-kopi a la 71)  og i tillegg gjør at man ikke kan kontrollere varene som unge kjøper?

 

Det virker nesten som at noen trur heroinister og folk på partydrugs er skapt på aksept i samfunnet og at det sitter nykristne sykkelturister å venter på lov av staten til å bruke.

 

Vet du noe som helst om narkotika? Vet du noe som helst om skader ved lovlige medikamenter som opiater vs f.eks.THC?

 

Stemmer det... Du venter på klarsignal fra staten... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man er ikke lenger foresatt når barnet er blitt voksent. Da er er det liksom meininga at det skal klare seg sjøl. Selvfølgelig hyggelig om man fremdeles kan ha vennskapelig kontakt, men det er ikke noe krav om det. 

 

 

Kva slags familie er det du har? Er du oppdratt på Vulcan? 

Kvar er det du har lært deg jus? Det er norske lover som er relevant her, ikkje ukvalifisert synsing. Nettopp difor havnar farens horrible påfunn i retten, avdi han IKKJE lenger er føresett.

Vulcan har eg aldri høyrt om – tippar det er noko barnsleg innan populærkulturen.

Lenke til kommentar

Kvar er det du har lært deg jus? Det er norske lover som er relevant her, ikkje ukvalifisert synsing. Nettopp difor havnar farens horrible påfunn i retten, avdi han IKKJE lenger er føresett.

Vulcan har eg aldri høyrt om – tippar det er noko barnsleg innan populærkulturen.

 

 

Det er ingenting i innlegget eg siterte som tilsa at du snakka om jus. Spesielt ikkje i det eg siterte. Du uttalte deg om familie som om det var ein institusjon der ein kun skal forsørge barnet til det blir 18, deretter kutte all kontakt med det som om vi alle er roboter. I dei aller fleste funksjonelle familier so ser faktisk borna opp til foreldra for støtte og læring lenge etter at borna er vaksne, kanskje til og med heilt til dei døyr. 

 

At du ikkje kjenner til eit sentralt punkt ved ein av verdas mest berømte franchiser (Star Trek) er forsovidt greitt (sjølv om du framstår som ignorant), men å kalle det "barnsleg" blir for tåpeleg. Utvid horisonten din.

Lenke til kommentar

Politikeren forsøker bare å redde sin datter. Enhver annen person i denne situasjonen som er glade i sitt barn ville ha gjort det samme. 

 

For å nevne et eksempel som er politiker-relatert, så er det verdt å nevne tidligere arbeidsminister Robert Erikssons anekdote om at 25 personer som han gikk på ungdomsskole med hadde senere dødd av overdreven narkotikaforbruk. 

 

Denne politikeren har i hvert fall min støtte, hvis han faktisk har bundet henne inne for å avruse henne!

Lenke til kommentar

Jeg reagerer på måten det er gjort på. Det ser ikke ut til å være tatt hensyn til hennes ve og vel i særlig grad. Kanskje han som politiker heller er redd for hvordan andre skal reagere på hans narkotikaavhengige datter?

I utgangspunktet synes jeg ikke det er feil at en far forsøker å redde sin egen datter ifra hor og overdose. Så jeg er sterkt uenig i at det konstituerer frihetsberøvelse. Det er det heroinen som har sørget for. Men måten det er gjort på er svært brutal og henger ikke på greip ift. dette om at han fryktet for hennes tilstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...