Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norsk elbilforenings vintertest i 2023 presterte iX1 370 km faktisk rekkevidde ved kaldt vær, noe som er 95 % av WLTP – og blant de mest presise i testen. Motor.no testet BMW iX1 under norske vinterforhold og opplevde bilen som både komfortabel og presis i rekkevidde, med minimalt avvik fra det oppgitte.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (10 minutter siden):

Og 37 begynner å bli snautt. 

Enig i påstanden.

Færreste har vel over 37 mil til hytta. 

80% som har fjellhytte er innenfor 30 mils rekkevidde.
(tall fra 2020)

IMG_2223.thumb.jpeg.6269bb7136c2cc336df656ca26b2e2d1.jpeg
https://blogg.prognosesenteret.no/kraftig-hopp-i-antall-bruksdager-paa-hytta

Tror nok personen som har de ulike bilene til vurdering er i best stand til å vurdere sitt eget rekkevidde behov sommer som vinterstid 🙂

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Absolutt. Helt enig. Og det her var jo akkurat det iterion skreiv. Det har med bruken. Og å minne noen på at rekkevidden minker vinterstid bør være innafor.

37mil er grisebra om man aldri kjører mer enn 10. 

30 mil til hytta, da er det knapt med 37. For du som eg vet at det er få som kjører bilen tom.

Og slapp av. Eg liker ix1 godt eg. Har ingenting med det å gjøre. 

Liker generelt elbilene til bmw eg.

Edit: beklager redigering.

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

I Norsk elbilforenings vintertest i 2023 presterte iX1 370 km faktisk rekkevidde ved kaldt vær, noe som er 95 % av WLTP – og blant de mest presise i testen. Motor.no testet BMW iX1 under norske vinterforhold og opplevde bilen som både komfortabel og presis i rekkevidde, med minimalt avvik fra det oppgitte.

Sant nok, samtidig fikk den en forholdsvis lav score av Motor på under 80 totalt. Alt i alt en ok bil, men for dyr og veldig kjedelig. Mye mindre rekkevidde og plass enn f.eks Enyaq og Tesla Y. 

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Færreste har vel over 37 mil til hytta. 

80% som har fjellhytte er innenfor 30 mils rekkevidde.
(tall fra 2020)

IMG_2223.thumb.jpeg.6269bb7136c2cc336df656ca26b2e2d1.jpeg
https://blogg.prognosesenteret.no/kraftig-hopp-i-antall-bruksdager-paa-hytta

Tror nok personen som har de ulike bilene til vurdering er i best stand til å vurdere sitt eget rekkevidde behov sommer som vinterstid 🙂

Joda, men når en må betale "like mye" når andre biler tilbyr langt mer? iX1 er vell heller ikke en veldig lukseriøs BMW slik jeg har sett den. Men kanskje med noen dyre oppsjoner? 

Men hver sin greie, rekkevidden bør være fint for stort sett det meste. Men synes prisen er litt i overkant ift rekkevidde. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (3 minutter siden):

Absolutt. Helt enig. Og det her var jo akkurat det iterion skreiv. Det har med bruken. Og å minne noen på at rekkevidden minker vinterstid bør være innafor.

37mil er grisebra om man aldri kjører mer enn 10. 

30 mil til hytta, da er det knapt med 37. For du som eg vet at det er få som kjører bilen tom.

Og slapp av. Eg liker ix1 godt eg. Har ingenting med det å gjøre. 

Liker generelt elbilene til bmw eg.

Edit: beklager redigering.

Har egentlig ikke noe med at det er BMW å gjøre bortsett fra at avviket til wltp er lite i tester. Personen har satt x antall ulike biler på listen sin.

Model 3 SR 2021 (mange har jo denne) er vel heller ikke noe særlig ulik om vinteren.
https://elbilforum.no/index.php?topic=55820.0

Skrevet

Den er ikke særlig dyr lengre, fra 450 for grunnversjon. 550 gir en med bortimot alt tilgjengelig utstyr. Det er trolig heller ikke voldsomt mange som trenger mer enn 30-40 mil rekkevidde noe særlig ofte. For min egen del er tur på 10-15 mil hver veg en langtur. Jeg kjører mye mindre langt enn før. BMW er også ganske konservative når de oppgir rekkevidde, det er ofte mulig å oppnå det som er oppgitt, man trenger ikke nedoverbakke, hjemlengsel og kjøttkaker til middag. 

Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Helt korrekt. Var den på lista altså?

Spør du meg ?
Så er svaret nei , den er ikke på lista.
Mere en anekdote som at alle som har kjøpt og eier en Model 3 SR i 2021 eller tidligere har en dårlig vinterbil i  forhold til ditt generelle svar om at "37 er snaut om vinteren".
Spør du meg så klarer de tydeligvis å leve med det, de som har hytte også 😉

Skrevet
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Spør du meg ?
Mere en anekdote som at alle som har kjøpt og eier en Model 3 SR i 2021 eller tidligere har en dårlig vinterbil i  forhold til ditt generelle svar om at "37 er snaut om vinteren".

Jeg har 2021 TM3 SR+ versjonen selv og den er veldig energieffektiv den. Husk at dette var rekkevidden på 2021 modellen da og ikke den som gjelder på dagen modeller 😉 Personlig synes jeg det blir litt snaut i 2025 på en helt ny elbil. IX1’en er jo en SUV så må nok belage seg på litt høyere forbruk i alle fall. Usikker på om den har LFP-batteri eller NMC da, noen som vet? 

Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (27 minutter siden):

Spør du meg ?

Eg har en 18 modell leaf som på den tiden hadde veldig allright rekkevidde for pengene.

Ser ikke relevansen. 

Eneste eg har sagt er at 37 mil begynner å bli litt snaut. Men som du påpeker, og kremt poengterer, og iterion skreiv i opprinnelig innlegg: det kommer an på bruken.

Og når resten av bilene har såpass mye lengre rekkevidde så syns eg fortsatt det er en veeeeeldig nyttig kommentar at "husk, det blir enda litt kortere rekkevidde på vinteren" 

Edit: siter meg der eg sier noe om at ix1 er en dårlig vinterbil

Hvis rekkevidden ikke betyr noe, pengene ikke betyr noe når det er så små summer og man ikke trenger plassen så er ix1 en knall bil. 

Shit. Nå sa eg at det var lite plass i ix1..... Dette smeller tilbake. Fordi leafen min har vel like dårlig med plass 😱

Endret av Jotun
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Iterion skrev (Akkurat nå):

Jeg har 2021 TM3 SR+ versjonen selv og den er veldig energieffektiv den. Husk at dette var rekkevidden på 2021 modellen da og ikke den som gjelder på dagen modeller 😉 Personlig synes jeg det blir litt snaut i 2025 på en helt ny elbil. IX1’en er jo en SUV så må nok belage seg på litt høyere forbruk i alle fall. Usikker på om den har LFP-batteri eller NMC da, noen som vet? 

Jeg vet :) 
Dagens Model 3 personen har på lista har over 600km oppgitt rekkevidde .
Poenget er at alle som har eller har hatt en 2021 modell SR også antageligvis bruker "den" vinterstid og har tydeligvis klart seg fint med den til hyttebruk (ref link elbilforum).

Har man f.eks 20-23 mil til hytta (oslo-trysil, oslo-hafjell, oslo-beito, osv) er ikke en elbil med rekkevidde 450km wltp noe issue vinterstid som hyttebil.

iX1 har NMC batterier.
Ingen BMW p.t har LFP. Skrives at de ser på muligheten dog i fremtidig små entry level elbiler.

Skrevet

I følge elbil.no: 

Sitat

Ok forbruk i kaldt vintervær

iX1 har et ganske lite batteri, bare 64,8 netto/66,5 brutto kWt. Den skal ha et WLTP-forbruk på 1,68 kWt per mil. Det skal gi en rekkevidde opp til 439 kilometer.

Det er kaldt vintervær når vil legger ut på vår faste testrute. Forbruket ender på snille 2,07 kW per mil. 

Det er ikke ille med tanke på temperaturer under testkjøringen vår ned mot -22 og delvis snødekte veier som gir ekstra friksjon.

Det gir i så fall en rekkevidde på 31,2 mil.

På motorveien øker imidlertid forbruket til 2,48 kW per mil. 

I så fall gir det en motorvei-rekkevidde på 26,1 mil under de samme forhold som vi kjørte under.

Så det blir gjerne enda kortere rekkevidde på de kaldeste dagene @Jotun.  En annen stor minus med IX1 er ladehastigheten, den tar kun imot 130 kW. Da går det sakte å lade om vinteren spesielt..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (Akkurat nå):

Nja. Ix1 lader vel like bra sommer som vinter vil eg tro.

Ikke like raskt nei. 130 kW mot 175 kW så er litt forskjell der. Mens nye TM3 kan ta imot 250 kW. 

Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Jeg vet :) 
Dagens Model 3 personen har på lista har over 600km oppgitt rekkevidde .
Poenget er at alle som har eller har hatt en 2021 modell SR også antageligvis bruker "den" vinterstid og har tydeligvis klart seg fint med den til hyttebruk (ref link elbilforum).

Har man f.eks 20-23 mil til hytta (oslo-trysil, oslo-hafjell, oslo-beito, osv) er ikke en elbil med rekkevidde 450km wltp noe issue vinterstid som hyttebil.

iX1 har NMC batterier.
Ingen BMW p.t har LFP. Skrives at de ser på muligheten dog i fremtidig små entry level elbiler.

Blir jo litt snaut men med Teslas ladenettverk går det greit. Hadde ikke kjøpt SR+ versjonen hadde det ikke vært for det. Til den prisen synes jeg en 2025 modell av IX1 burde hatt minst 500 km WLTP. 450km WLTP var ganske så bra i 2021, ikke så bra nå.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (10 minutter siden):

Ikke like raskt nei. 130 kW mot 175 kW så er litt forskjell der. Mens nye TM3 kan ta imot 250 kW. 

Mår man snakker isolert om Max ladehastighet på et større annerledes internt arrangert batteri betyr ikke nødvendigvis så mye. Ta i mot 130/175/250kW er kun kort tid i starten ved 10-20% soc så synker det brått og bratt etterpå.
Man bør sammenligne ladekurvene og snittladefart fra 20-80%.
For å kompensere en 450km bil til 550km med ett ladestopp snakker man å være tilkoplet lynlader i rundt 10 minutter.
Tesla har fremdeles 400v batteri i 3 og Y

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Skrevet
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Mår man snakker isolert om Max ladehastighet på et større annerledes internt arrangert batteri betyr ikke nødvendigvis så mye. Ta i mot 130/175/250kW er kun kort tid i starten ved 10-20% soc så synker det brått og bratt etterpå.
Man bør sammenligne ladekurvene og snittladefart fra 20-80%.
For å kompensere en 450km bil til 550km med ett ladestopp snakker man å være tilkoplet lynlader i rundt 10 minutter.
Tesla har fremdeles 400v batteri i 3 og Y

kW er egentlig helt uinteressant, en bør se på antall "km ladet pr tidsenhet", det er jo trossalt det en ønsker. Rekkevidde på minst mulig tid, uavhengig av effekten.

Og typisk er denne veldig bra for Tesla i området 0-50% og ikke så veldig bra etter. Er vell derfor Bjørn og andre som kjører langtester mer eller mindre alltid lader i dette intervallet og ender opp med å lade mange ganger og likevell gjøre gode tester. Men det er aldri noe jeg hadde gjort selv(lade en gang i timen:P). 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...