Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (20 minutter siden):

Tror neppe innlegget hans hadde spesifikt med ditt innlegg å gjøre, mer det at "alle" skulle prøve å bortforklare tallene, fremfor å ta det som den noe overraskende og positive meldingen det var ment å få frem i mitt første innlegg om tallene.

Man kan jo undres hvorfor det ble så viktig å påpeke det selvfølgelige med at elbilsalget og bilsalget i Finnmark forøvrig, i antall enheter er forsvinnende liten.

Man kan jo si det samme om norges totale elbilsalg, når man sammenligner med f.eks. Kina, USA, Canada, Tyskland og Frankrike for å ta noen eksempler på markeder som er langt større i totalt antall biler enn dt norske markedet...

😎

Hehe sant nok. Det er jo positivt, helt klart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe bortforklaring av tall. Mere det å få satt det i rett kontekst. 
Ikke tenke så at en kjøpmann som solgte 2 italienska speil i 2024 selger 4 speil i 2025 og slår det stort opp at WOW vi har en 100% økning av salget på italienske speil. 
 

Skrevet
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke noe bortforklaring av tall. Mere det å få satt det i rett kontekst. 
Ikke tenke så at en kjøpmann som solgte 2 italienska speil i 2024 selger 4 speil i 2025 og slår det stort opp at WOW vi har en 100% økning av salget på italienske speil. 
 

Men det er jo heller ikke det disse tallene sier.

Det er en generell oppgang i Finnmark for bilsalget på 3,1 % fra samme periode i fjor, der det tilsvarende var en oppgang på 2,8 % fra året før.

Men elbilprosenten har jo samtidig bevegd seg fra rundt 82% til nesten 99 %. Det er en ganske drastisk endring på bare ett år!

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (2 timer siden):

Hvor står noe av dette skrevet? 😉

Jeg kom kun med ett innspill som kunne være med å forklare hvorfor det plutselig var en slik økning i et fylke som tidligere har hatt mindre økning en resten. 

Mneida, man må gå rett i "butthurt" modus. 😁

Morsomt at du følte deg truffet, men det hadde du altså ingen grunn til. 😁

  • Liker 1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

I Mazdaen vår har vi vel ikke dette? Det er en funksjon bilen kommer med, men tror ikke vi har dette i Norge?

 

MX-30 er jo en "gammel" konstruksjon, og utdøende i markedet. De produseres ikke lenger, men det selges vel fortsatt noen fra restelageret i Norge.

(Men en snyta GOD kortrekkevidde-elbil)

  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Tror neppe innlegget hans hadde spesifikt med ditt innlegg å gjøre, mer det at "alle" skulle prøve å bortforklare tallene, fremfor å ta det som den noe overraskende og positive meldingen det var ment å få frem i mitt første innlegg om tallene.

Hæ? Jeg kan ikke se at noen forsøker å bortforklare tallene. Folk forsøker å forstå hvorfor elbilene kommer så sterkt i Finnmark akkurat i år. Det er jo en trend som har kommet både tidligere og vart i lengre tid i andre fylker. Så, hva er din forklaring (eller skal jeg si bortforklaring?) på at Finnmark opplever en ketchup-effekt akkurat i år?

Når det kommer til @Hanhijnn så er det jo helt på sin plass å påpeke butthurt-modusen. Innlegget hans tok jo "litt" av og det må jo være lov å påpeke hvis man vil. Jeg synes innlegget hans snakker for seg selv så jeg tenkte at han skulle få skyte seg i foten helt i ro og fred. Hver sin lyst. Jeg hadde egentlig tenkt til å overse usaklig fjas og heller vente til jeg har noe saklig å bidra med, men jeg må innrømme du klarte å få meg til å kommentere usaklighetene. Jeg håper tråden kan komme over denne hjulkjeppen raskest mulig, med saklige og interessante innlegg i stedet for.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Hæ? Jeg kan ikke se at noen forsøker å bortforklare tallene. Folk forsøker å forstå hvorfor elbilene kommer så sterkt i Finnmark akkurat i år. Det er jo en trend som har kommet både tidligere og vart i lengre tid i andre fylker. Så, hva er din forklaring (eller skal jeg si bortforklaring?) på at Finnmark opplever en ketchup-effekt akkurat i år?

Når det kommer til @Hanhijnn så er det jo helt på sin plass å påpeke butthurt-modusen. Innlegget hans tok jo "litt" av og det må jo være lov å påpeke hvis man vil. Jeg synes innlegget hans snakker for seg selv så jeg tenkte at han skulle få skyte seg i foten helt i ro og fred. Hver sin lyst. Jeg hadde egentlig tenkt til å overse usaklig fjas og heller vente til jeg har noe saklig å bidra med, men jeg må innrømme du klarte å få meg til å kommentere usaklighetene. Jeg håper tråden kan komme over denne hjulkjeppen raskest mulig, med saklige og interessante innlegg i stedet for.

Tydeligvis mange måter å oppfatte et innlegg på. Noen var saklig, mens jeg oppfatter flere av innleggene som litt forsøk på å "nedgradere" betydningen, nesten som om det var om å gjøre de uinteressant å nevne. Jeg oppfatter derimot ikke det slik at de fleste "forsøker å forstå tallene".

Jeg og @Hanhijnn har traktert noen få forum over lengre periode (i samme tidsepoke), og føler jeg forstår han og hans måte å skrive på, bedre enn mange andre her inne. Vi har på mange områder ganske likt tankesett og oppfattelse, men i noen tilfeller kan han være litt skarpere i skytsene enn meg. Andre ganger er det kanskje jeg som "skyter skarpest".

I denne sammenhengen følte jeg det som om enkelte oppfattet innlegget hans langt mer negativt enn jeg gjorde det. Jeg gikk derfor inn for å påpeke det jeg oppfattet at han pekte på, litt for å gi en litt annen forståelse for det.

Men jeg tenker vi leste mye likt ut av endel av de innleggene som kom. Jeg valgte dog å svare mer faktabasert, enn å påpeke den smule negativitet som fremkom. Det i tillegg til at jeg oppfattet det som helt feil person som ev. burde føle seg truffet.

Men, tilbake til saken og ditt spørsmål om hva jeg tror den høye elbilandelen kommer av. Jeg tenker det er godt hjulpet av at lynladetilbudet og ladetilbudet generelt er blitt langt bedre enn for kun kort tid siden.Ishavsveien via anbudet om å bygge ut, der flere trakk seg ved tidligere korsvei, gjorde om på det at folk ventet påladerne, mens ladeselskapene først ville se andelen elbiler gå opp.

Nettopp pga kald vinter og lange avstander, så ble det ekstra viktig å få opp et grumnleggende ladetilbud. Dermed begynte flere å ta sjansen. Og med erfaring fra kjentfolk, og kanskje og muligheten til å prøve, har gjort at mye av skepsisen som var før, har tildels forduftet. Det betyr for mange i nord, mer hva naboen, venner, slekt og andre kjentfolk mener, enn reklamen sørfra. Legg til gode erfaringer med batterienes levetid, så blir det lettere pille å svelge.

Legg så til at elbiler med god rekkevidde, rask ladefart, godt med plass og tilstrekkelig hengerkapasitet har kommet i store tall (flere valgmuligheter) til en pris som kan aksepteres. Legg til rente og priskampanjer, og frykt for at myndighetene kal ødelegge med avgifter før man selv får glede av momsfritaket, kan ha tippet flere over.

Og den siste gulroten, er prisforskjell på bensin og diesel mot strømkostnadene. Prisen for strøm er blitt grisebillig i nord som følge av prismekanismen, stor krafttilgjengelighet (masse vann i magasinene) og heller skralt med muligheter til å selge unna strøm, til en pris som kan minne om den i NO1 og NO2, både innad i landet (salg til de sørligste strømregionene) og Sverige og Finland. Prisforskjellen og derved de langt lavere driftskostnadene gjør det vanskelig å holde seg unna elbiler.

Kort sagt, du bør hate elbiler og pengene dine godt, om du tviholder på å kjøre rundt med bensin og dieselbil, spesielt i Nord-Norge nå.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Kort sagt, du bør hate elbiler og pengene dine godt, om du tviholder på å kjøre rundt med bensin og dieselbil, spesielt i Nord-Norge nå.

Haha, haters gonna hate. Som alltid. Det er nok litt mer nyansert skal du se. Spesielt kombinasjonen 4x4, lang vinterrekkevidde og lav kjøpepris er viktige faktorer. Spesielt i Finnmark er det ikke alle som tar seg råd til splitter ny bil. Landsgjennomsnittet på 5 eierskap per bil betyr at er 4 bruktsalg for hvert nybilsalg. Denne faktoren er nok ennå høyere i Finnmark. Dvs. lavere gjennomsnittlig prisklasse.

Finnmarkingene forstår godt at drivstoff ikke er hele bilbudsjettet. Verdifall er ofte en stor del av det og det er fortsatt sånn at man kan veie de to mot hverandre og hvilken drivlinje som er det rasjonelle økonomiske valget vil variere fra person til person.

___________________

Personlig bor jeg hverken i Finnmark, hater elbiler eller hater bensin/diesel-biler. Du husker sikkert at jeg har vært innom elbil en periode og nå står med en fot i hver leir. Blant annet fordi 4x4 og vinterrekkevidde er viktig for de få gangene jeg må kjøre langt og at verdifall er en faktor som utelukker mange ellers interessante elbiler. Kostnadsmessig er mitt kompromiss nært bunnen på kostnadskurven mellom ytterpunktene el og fossilt - for mitt kjøremønster og behov for type bil. Men jeg bytter gjerne til ren el igjen når prisen blir riktig, for min type bil og behov.

Å klatre høyt på verdifallkurven bare fordi noen på nett mener de vet alt om mine behov og kjøremønster og mener de har fasiten, blir i hvert fall feil. For å sikre mest mulig rasjonelt beslutningsgrunnlag regner jeg på alternativer fra tid til annen og fasiten min er fortsatt å ha en fot i hver leir.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Haha, haters gonna hate. Som alltid. Det er nok litt mer nyansert skal du se. Spesielt kombinasjonen 4x4, lang vinterrekkevidde og lav kjøpepris er viktige faktorer. Spesielt i Finnmark er det ikke alle som tar seg råd til splitter ny bil. Landsgjennomsnittet på 5 eierskap per bil betyr at er 4 bruktsalg for hvert nybilsalg. Denne faktoren er nok ennå høyere i Finnmark. Dvs. lavere gjennomsnittlig prisklasse.

Finnmarkingene forstår godt at drivstoff ikke er hele bilbudsjettet. Verdifall er ofte en stor del av det og det er fortsatt sånn at man kan veie de to mot hverandre og hvilken drivlinje som er det rasjonelle økonomiske valget vil variere fra person til person.

___________________

Personlig bor jeg hverken i Finnmark, hater elbiler eller hater bensin/diesel-biler. Du husker sikkert at jeg har vært innom elbil en periode og nå står med en fot i hver leir. Blant annet fordi 4x4 og vinterrekkevidde er viktig for de få gangene jeg må kjøre langt og at verdifall er en faktor som utelukker mange ellers interessante elbiler. Kostnadsmessig er mitt kompromiss nært bunnen på kostnadskurven mellom ytterpunktene el og fossilt - for mitt kjøremønster og behov for type bil. Men jeg bytter gjerne til ren el igjen når prisen blir riktig, for min type bil og behov.

Å klatre høyt på verdifallkurven bare fordi noen på nett mener de vet alt om mine behov og kjøremønster og mener de har fasiten, blir i hvert fall feil. For å sikre mest mulig rasjonelt beslutningsgrunnlag regner jeg på alternativer fra tid til annen og fasiten min er fortsatt å ha en fot i hver leir.

Jeg tar selvsagt som utgangspunkt de som allerede er i markedet for ny bil, enten det er som privatperson eller som innkjøper for en bedrifts bilpark.

Men selv for de som kjøper brukt, blir det både lettere å velge elbil og vanskeligere å velge ice. Det følger dels av prisen på nybil av diverse klasser, men og tilgjengelighet i markedet.  Og vi kan godt trekke inn her tilgang på større men rimeligere SUV med 4x4, grei slepekapasaitet, greit med plass og ikke minst, bedre egnet til å sove i bilen langs veriene (selvsagt på rasteplasser og andre egnede steder).

Men fordi elbilsalget har vært så dominerende de siste årene, så blir det vanskeligere å finne seg en lett brukt ice-bil, da det blir færre tilgjengelig med en slik drivlinje og de dessuten går opp i pris pga en (forbigående) manko i markedet for lett brukte, nyere icebiler.

Men selv for de som kjøper bruktbil, vil nok driftskostnader fort gjøre større utslag på lommeboka. Igjen, lettere å velge elbil ut fra et økonomisk perspektiv. Nei, du vil ikke se (ennå) noe i nærheten av en bølge av tidligere bruktbilkjøpere som flommer inn i butikkene for å kjøpe splitter ny elbil. Men tror nok flere vil lande på nye elbil enn litt brukt elbil til tilnærmet nybilpris. Garanti og Reklamasjonsverdi har nok betydning for mange.

Jeg tror at generelt er den tekniske kompetansen god hos mange, spesielt de som er godt voksne. Man måtte kunne ta vare på og vedlikeholde kjøretøyene og husene, for en fagmann kunne være langt unna når man trenger de som meste. Men når vedlikeholdet man selv kan utføre går ned, så må det kompenseres med at vedlikeholdsbehovet reduseres. Og det er jo en utvikling som har foregått over lang tid, også innen ice-biler.

Skrevet
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

Jeg tar selvsagt som utgangspunkt de som allerede er i markedet for ny bil, enten det er som privatperson eller som innkjøper for en bedrifts bilpark.

Du starter altså med å ignorere 80% av alle bilkjøp (nasjonalt, i Finnmark sannsynligvis mer). Likevel handler resten av innlegget i stor grad om bruktkjøp. Jeg lar meg underholde av humoren i det. :)

Snowleopard skrev (41 minutter siden):

Men fordi elbilsalget har vært så dominerende de siste årene, så blir det vanskeligere å finne seg en lett brukt ice-bil, da det blir færre tilgjengelig med en slik drivlinje og de dessuten går opp i pris pga en (forbigående) manko i markedet for lett brukte, nyere icebiler.

Hæ? Fordi folk bytter ut fossilbilene med elbiler i så stort omfang så er det nå mangel på brukte fossilbiler? Dette henger vel ikke helt på greip?

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Du starter altså med å ignorere 80% av alle bilkjøp (nasjonalt, i Finnmark sannsynligvis mer). Likevel handler resten av innlegget i stor grad om bruktkjøp. Jeg lar meg underholde av humoren i det. :)

Er det merkelig at man kommenterer nybilkjøpernes valg, når det er statistikk over nybilkjøpernes valg man diskuterer? Javel, det er interessant hva enkelte lar seg muntres opp av.

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hæ? Fordi folk bytter ut fossilbilene med elbiler i så stort omfang så er det nå mangel på brukte fossilbiler? Dette henger vel ikke helt på greip?

Nå gjør du deg bare vanskelig, eller skjønner du virkelig ikke hva som generelt skjer med bilparken når man har en endring av hvilke drivlinjer som "vinner" salgene som nybiler?

Når nye biler som selges hovedsakelig er elbiler, så vil det bli flere brukte elbiler etter noen år. Tilsvarende, når de eldste bilene skrotes, og det er da fortrinnsvis icebiler og i større grad bensinbiler nå fordi dieselbilene dominerte salget rett før elbilene kom, så reduseres mengden icebiler som bilparken betår av.

Altså øker andel elbiler i den totale bilparken, bensinbiler forsvinner først av icebilene, og etterhvert dieselbilene, helt i tråd med hvordan salget av biler etter drivlinje har utviklet seg. Og hvordan skroting av biler påvirker bestanden av visse drivlinjer.

Kort oppsummert, det blir flere elbiler i bilparken, og færre ice-biler fordi de skrotes når de blir gamle og rustne og på annen måte slites ut. Dette gjenspeiler seg i hvordan den totale kjøretøyparken ser ut år for år, med stadig økende elbilandel, og tilsvarende redusert ice-andel.

Fortsetter den totale elbildominansen slik det nå ser ut, så vil du etterhvert slite veldig med å få tak i icebiler. Utskiftningstakten har vært snitt på 18-20 år gamle biler som skrotes.

Nå kan selvsagt import og eksport påvirke noe, men tvilsomt at det skjer i så stor grad at det vil gjøre noe drastisk endring. Dog, har jo vært en periode nå pga svak krone og muligheten for utenlandske oppkjøpere til å få tilbake noen av de kronene som er betalt inn som mva (og andre avgifter!?!) som opprinnelig kjøper har måtte betale inn, at mye nyere icebiler har blitt solgt ut av landet, og importen av tilsvarende generelt har gått ned samtidig.

Dette har altså ledet til at ice-andelen har gått raskere ned enn man ellers ville sett med jevnere kroneverdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...