Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (22 minutter siden):

Vel, de har som nevnt store utfordringer, Kina kjøper egenproduserte biler, noe som har slått beina under flere produsenter. Svarteper-spillet DT driver med i USA ang tariffer er jo helt håpløst for alle, Kina sin raske utvikling av EV-teknologi parkerer jo de fleste andre enn Tesla. Så ja det er mørkt for mange og jeg regner med endel bilmerker vil dø.

I USA driver jo DT og fremsnakker både olje og kull, senker kravene og på den måten antagelig gjør de amerikanske produsentene en bjørnetjeneste, hvis de slipper og henge med vil de bli helt irrelevante om noen år.

Kina ja, de lager elbiler i et ekstremt tempo, men hva kjører disse bilene på der ? I stor grad kullkraft !  Men det gir mening for Kina fordi de reduserer luftforurensingen i de store byene lokalt med el biler til sin enorme befolkning. Men "klimaregnskapet" går overhodet ikke opp ! Fordi så enormt mange kullkraftverk leverer strømmen som disse bilene trenger. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AL123 skrev (10 minutter siden):

De langt fleste bilmerkene som dør vil nok være "ledende EV-teknologi" fra Kina.

Selvsagt, det er jo mange merker i Kina som vil forsvinne, det er jo ikke plass til ett utall merker med lavt volum.

Skrevet
23:4 skrev (1 minutt siden):

Kina ja, de lager elbiler i et ekstremt tempo, men hva kjører disse bilene på der ? I stor grad kullkraft !  Men det gir mening for Kina fordi de reduserer luftforurensingen i de store byene lokalt med el biler til sin enorme befolkning. Men "klimaregnskapet" går overhodet ikke opp ! Fordi så enormt mange kullkraftverk leverer strømmen som disse bilene trenger. 

Gir vel mening alle plasser og ikke spy ut eksos i byer.

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Gir vel mening alle plasser og ikke spy ut eksos i byer.

Joda men det spyes jo ut CO2 over en lav sko for å få strøm til alle disse bilene. Og garantert ! Mange av disse kinesiske merkene vil komme og gå over natten ! Noen overlever nok, andre ikke. Jeg har aldri vurdert en Kinesisk bil.  Jeg velger anerkjente merker som har vært med på ferden, og som er solide og man kan anta henger med de neste 10 årene i alle fall. 

  • Liker 1
Skrevet
23:4 skrev (1 minutt siden):

Joda men det spyes jo ut CO2 over en lav sko for å få strøm til alle disse bilene. Og garantert ! Mange av disse kinesiske merkene vil komme og gå over natten ! Noen overlever nok, andre ikke. Jeg har aldri vurdert en Kinesisk bil.  Jeg velger anerkjente merker som har vært med på ferden, og som er solide og man kan anta henger med de neste 10 årene i alle fall. 

Problemet for bilprodusentene er at konkurransen Kina gir dem er vanskelig og håndtere, ta de japanske merkene som møter beinhard konkurranse over hele verden fra kinesiske produsenter, vi i vesten vil beskytte oss og våre markeder, i andre land er billige biler en velsignelse. Og for fattige land er EVer en måte og redusere oljeimporten, noe som er svært viktig for økonomien.

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Problemet for bilprodusentene er at konkurransen Kina gir dem er vanskelig og håndtere, ta de japanske merkene som møter beinhard konkurranse over hele verden fra kinesiske produsenter, vi i vesten vil beskytte oss og våre markeder, i andre land er billige biler en velsignelse. Og for fattige land er EVer en måte og redusere oljeimporten, noe som er svært viktig for økonomien.

Er det det ? Redusere oljeimporten ? For oljeimporten dekker enormt mye mer en bare drivstoff til biler, og EV er krever kraft for å få strøm til disse bilene ! Og igjen det er ikke bare det, det kreves et enormt godt utbygd el nett ! Noe som knapt nok finnes i de fattige landene ! Skal de lade med aggregater som går på diesel ?  Og hvor skal de få det fra uten oljeimport ? 

Skrevet
23:4 skrev (1 minutt siden):

Er det det ? Redusere oljeimporten ? For oljeimporten dekker enormt mye mer en bare drivstoff til biler, og EV er krever kraft for å få strøm til disse bilene ! Og igjen det er ikke bare det, det kreves et enormt godt utbygd el nett ! Noe som knapt nok finnes i de fattige landene ! Skal de lade med aggregater som går på diesel ?  Og hvor skal de få det fra uten oljeimport ? 

Mange land har masse sol, sol og batterier kan produsere billig energi lokalt. Diesel er svindyrt for land med svak økonomi, den må kjøpes i dollar, for skaffe dollar må du ha noe og selge til resten av verden, mange land sliter med og skaffe dollar, hvorfor skal man bruke masse dollar konstant for og brenne diesel og bensin? 

Dette pratet som om diesel og bensin er nærmest gratis og flommer opp av bakken er litt merkelig.

  • Liker 3
Skrevet
agvg skrev (12 minutter siden):

Mange land har masse sol, sol og batterier kan produsere billig energi lokalt. Diesel er svindyrt for land med svak økonomi, den må kjøpes i dollar, for skaffe dollar må du ha noe og selge til resten av verden, mange land sliter med og skaffe dollar, hvorfor skal man bruke masse dollar konstant for og brenne diesel og bensin? 

Dette pratet som om diesel og bensin er nærmest gratis og flommer opp av bakken er litt merkelig.

Det er jo like merkelig at du mener at solpaneler og batterier er noe man kan produsere billig lokalt !  Ikke er det billig å produsere, og enda mindre billig å vedlikeholde !  Diesel er ikke billig, men det er pokker ta ikke solpaneler heler ! Og alt den infrastrukturen med et el nett som skal støtte det opp for å lade bilene. Ingen av de fattige landene har mulighet til å klare dette, og det er ikke billig å få det på plass heller, når det er fattigfolk som ikke har råd til å betale for det heller. Diesel og bensin tappes i  dag i fattige land i "kopper og kar" og biler eldre en deg brukes til de drar sitt siste åndedrag 50 år gammel. 

Skrevet
23:4 skrev (1 minutt siden):

Det er jo like merkelig at du mener at solpaneler og batterier er noe man kan produsere billig lokalt !  Ikke er det billig å produsere, og enda mindre billig å vedlikeholde !  Diesel er ikke billig, men det er pokker ta ikke solpaneler heler ! Og alt den infrastrukturen med et el nett som skal støtte det opp for å lade bilene. Ingen av de fattige landene har mulighet til å klare dette, og det er ikke billig å få det på plass heller, når det er fattigfolk som ikke har råd til å betale for det heller. Diesel og bensin tappes i  dag i fattige land i "kopper og kar" og biler eldre en deg brukes til de drar sitt siste åndedrag 50 år gammel. 

Solceller er ikke dyrt, hvor har du fått den ideen fra? Paneler kjøpt rett fra kina koster ikke all verden, og hvor er logikken at dieselgeneratorer er billig?  

Og hvor tapper man dette med mindre du har en kilde du kan stjele fra?

Det høres jo ut som at du tror det er normalt og ha rørledninger over alt i verden hvor du kan åpne ei kran for gratis drivstoff.

  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (2 timer siden):

Tja, de selger da EVer

 

08/07/2025

Porsche significantly increased the share of electrified vehicles sold in the first half of 2025: between January and June, a total of 146,391 vehicles were delivered to customers worldwide, of which 36.1 per cent were electrified (+14.5 percentage points). These consist of 23.5 per cent fully electric vehicles and 12.6 per cent plug-in hybrids.

https://newsroom.porsche.com/en/2025/company/porsche-deliveries-first-half-2025-39972.html

 

Det hypes at elbilsalget er nærmest dødt men tallene viser noe annet i mange tilfeller.

Med lansering av Macan er det jo forventet at det går en del elektrisk. Men det er mange varsellamper som blinker for Porsche. De blir ansett som et suv-merke i mange land. De selger mindre elektrisk enn forventet. De begynner også å bli så mainstream at de ikke blir ansett som så veldig luksus/unike lenger. Jeg er meget spent på hvordan det utvikler seg for de. Verditapet på Taycan skremmer nok også mange. Jeg er egentlig den perfekte kandidat for en  taycan sport turismo, men den er rett og slett for dårlig. De har fokusert for mye på ekstreme ytelser og for lite på effektivitet og plass som er svært viktig for 90% av kjøperene.

 

AL123 skrev (54 minutter siden):

Fordi kjøp av uksusbiler og sportsbiler ikke er et rasjonelt kjøp ut fra behov, men en handling ut fra føleser. Til nå har ikke noen bilfabrikanter klart å lage elbiler som i tilstrekkling nok grad  appelerer til bilentusiastenes følelser.

Jeg vet ikke om det gjelder en Range Rover. En sportsbil, helt klart. Men en Range Rover er et redskap. Mye hestefolk som bruker de, og da er ikke elektrisk så aktuelt. Jeg kunne egentlig tenkt meg en Range Rover sdv8, men den koster like mye som en flett ny Model Y og koster for 5-60k mer i året å holde. Det er også litt mindre plass i de.

Skrevet
23:4 skrev (8 minutter siden):

Det er jo like merkelig at du mener at solpaneler og batterier er noe man kan produsere billig lokalt !  Ikke er det billig å produsere, og enda mindre billig å vedlikeholde !  Diesel er ikke billig, men det er pokker ta ikke solpaneler heler ! Og alt den infrastrukturen med et el nett som skal støtte det opp for å lade bilene. Ingen av de fattige landene har mulighet til å klare dette, og det er ikke billig å få det på plass heller, når det er fattigfolk som ikke har råd til å betale for det heller. Diesel og bensin tappes i  dag i fattige land i "kopper og kar" og biler eldre en deg brukes til de drar sitt siste åndedrag 50 år gammel. 

Alle fattige land er ikke like. Ja, i enkelte fattige land i feks vestafrika, vil det ta mange år før man får elektriske kjøretøy, da man har lokal oljeutvinning, og infrastruktur for bensin og dieselbiler. I andre områder som i store deler av sentralafrika ser det annerledes ut. Der er infrastukturen for transport fremdeles så dårlig at man faktisk er i ferd med å hoppe over et ledd. Man går rett fra muskelkraft og husdyr og over på elektrisk kraft. Grunnen er at elektrisk energi, spesiellt med vind og solkraft er ekstremt skalerbart. Man trenger ikke sentrale myndigheter for å sette i gang et kraftverk eller omfattende oljeleting. et tusenkroners solcellepanel og et bilbatteri er alt som skal til for at en hel landsby skal kunne lade mobiltelefoner. ganger man det med ti, så har hele landsbyen lys og TV, øker man litt til, så har man mulighet for å kjøle ned matvarer og neste steg blir lademulighet for elektriske kjøretøy, slik at man kan transportere likal matproduksjon til nærmeste marked. Det gir en kontantstrøm som kan brukes til mer infrastruktur. I de fattigste områdene kan man med andre ord komme langt uten strømnett og vekselspenning, da lista ligger veldig lavt. 

Btw, når det gjelder Kina, så hører man stadig vekk om de store kullkraftverkene de bygger der borte. Ikke fullt så populært å fortelle at Kina også er ledende i verden på utbygging av fornybar energi.

  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (8 minutter siden):

Solceller er ikke dyrt, hvor har du fått den ideen fra? Paneler kjøpt rett fra kina koster ikke all verden, og hvor er logikken at dieselgeneratorer er billig?  

Og hvor tapper man dette med mindre du har en kilde du kan stjele fra?

Det høres jo ut som at du tror det er normalt og ha rørledninger over alt i verden hvor du kan åpne ei kran for gratis drivstoff.

Har vi rørledninger i Norge til bensinstasjoner ?  Og nei drivstoff er ikke gratis i noen del av verden. Det er  heller ikke el kraft på noen måter ! Du kan ikke bare ha solpaneler på hvert hus heller, i fattige land har man bare ikke råd til det ! Så skal man ha enorme solcellepanel parker, det betinger et vel utbygd el nett med ladere i stort omfang. Noe fattige land i dag ikke er i stand til å kunne klare. Ferdig  raffinerte oljeprodukter klarer man å få frem, det er ikke billig men det lar seg gjøre selv i de fattigste landene.   

Skrevet
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke om det gjelder en Range Rover. En sportsbil, helt klart. Men en Range Rover er et redskap. Mye hestefolk som bruker de, og da er ikke elektrisk så aktuelt. Jeg kunne egentlig tenkt meg en Range Rover sdv8, men den koster like mye som en flett ny Model Y og koster for 5-60k mer i året å holde. Det er også litt mindre plass i de.

Mange år siden Range Rover var et redskap. det er et livstilsprodukt. Toppmodellene av Range Rover og Defender koster nå opp mot 4 mill i Norge. Uansett er det litt annerledes med Range Rover enn med Porsche og dyre sportsbiler. For et så stort og tungt kjøretøy er det rett og slett vanskelig å lage et produkt som er like godt som en fossilversjon

Skrevet
23:4 skrev (2 minutter siden):

Har vi rørledninger i Norge til bensinstasjoner ?  Og nei drivstoff er ikke gratis i noen del av verden. Det er  heller ikke el kraft på noen måter ! Du kan ikke bare ha solpaneler på hvert hus heller, i fattige land har man bare ikke råd til det ! Så skal man ha enorme solcellepanel parker, det betinger et vel utbygd el nett med ladere i stort omfang. Noe fattige land i dag ikke er i stand til å kunne klare. Ferdig  raffinerte oljeprodukter klarer man å få frem, det er ikke billig men det lar seg gjøre selv i de fattigste landene.   

Selvsagt har man råd til solceller, de er nesten gratis fra kina, du kan selvsagt ikke legge til grunnen kostnadene her i vesten, og fortsatt lurer jeg på denne superbillige dieselgeneratoren som åpenbart ikke koste noe og bruke eller i innkjøp i og med den utkonkurrere gratis strøm fra sol produsert av noen få solceller som ligger og slenger på taket.

Skrevet
agvg skrev (55 minutter siden):

Selvsagt, det er jo mange merker i Kina som vil forsvinne, det er jo ikke plass til ett utall merker med lavt volum.

Det er jeg litt usikker på da mange av merkene lages av de store produsentene som SAIC med flere. En annen fordel er det er enkelt å få tak i deler til dem da man kan bestille selv på nettet. Man skulle tro at VW og andre eurpeiske merker hadde en fordel, men dette er det nok veldig mange som kan motbevise og som har bilene sine på verksted i månedsvis. Tror enda ikke jeg har sett noen overskrifter i avisene ang. biler fra Kina, men derimot andre verdensdeler har prydet overskriftene. 

Skrevet
agvg skrev (4 minutter siden):

Selvsagt har man råd til solceller, de er nesten gratis fra kina, du kan selvsagt ikke legge til grunnen kostnadene her i vesten, og fortsatt lurer jeg på denne superbillige dieselgeneratoren som åpenbart ikke koste noe og bruke eller i innkjøp i og med den utkonkurrere gratis strøm fra sol produsert av noen få solceller som ligger og slenger på taket.

Solcellene blir ikke gratis når montering, fortolling og reguleringer i øst og vest. Det er som med alt annet i Norge, nettopp at sluttproduktet blir veldig, veldig dyrt.

Skrevet
Trulss skrev (3 minutter siden):

Det er jeg litt usikker på da mange av merkene lages av de store produsentene som SAIC med flere. En annen fordel er det er enkelt å få tak i deler til dem da man kan bestille selv på nettet. Man skulle tro at VW og andre eurpeiske merker hadde en fordel, men dette er det nok veldig mange som kan motbevise og som har bilene sine på verksted i månedsvis. Tror enda ikke jeg har sett noen overskrifter i avisene ang. biler fra Kina, men derimot andre verdensdeler har prydet overskriftene. 

Det er omtrent umulig å få tak i deler til de fleste Kinesiske biler, og delene koster gjerne skjorta. 8-10000 for et sett med bremseklosser er ikke uvanlig, og dersom merket trekker seg ut av europa, kan man nesten kaste bilen. Jeg vil bli veldig overasket hvis andre SAIC-merker enn MG eksisterer i Europa om 10 år.

Skrevet
1 hour ago, 23:4 said:

Joda men det spyes jo ut CO2 over en lav sko for å få strøm til alle disse bilene. Og garantert ! Mange av disse kinesiske merkene vil komme og gå over natten ! Noen overlever nok, andre ikke. Jeg har aldri vurdert en Kinesisk bil.  Jeg velger anerkjente merker som har vært med på ferden, og som er solide og man kan anta henger med de neste 10 årene i alle fall. 

Har du sjekket hvor mye strøm (les energi) som går med for å raffinere 1 liter bensin?

Vugge til grav regnskapet på co2 utslipp så vinner elbilen etter 60000km kjørt selv om elektrisiteten er fra køl og gass!

så jo det gir mening at persontransport bruker så lite kW som mulig pr km

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trulss skrev (2 minutter siden):

Solcellene blir ikke gratis når montering, fortolling og reguleringer i øst og vest. Det er som med alt annet i Norge, nettopp at sluttproduktet blir veldig, veldig dyrt.

Og ikke bare det, dette skal jo distribueres ut til brukere ! For faen skjønner ikke folk dette !  Det krever et veldig godt utbygd el nett som koster enormt å bygge ut, og enda mer å  vedlikeholde. Og dette skal man si er "billig" i fattige land som ofte er fattige på grunn av en ting !  Konflikt og krig !  Man må være mindre med for å ikke forstå at dette er problematisk. Drivstoff kan distribueres  via tankbiler selv i de mest konfliktfylte områdene ! Og blant de fattigste landene i verden.  Selv om dette også ofte ender galt i mange tilfeller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...