Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Nimrad skrev (18 timer siden):

Like mye hjelper meg lite når jeg vil dra 1800+:)

Det er merkelig at de begrenser vekten så veldig på elbiler. Har dratt godt over 3 tonn med model 3, model y og polestar 2. Utrolig god trekkbiler. På cayenne og range rover nivå.

Endret av Sjørøver
Skrevet
kremt skrev (8 timer siden):

ID7 drar vel 1800 kg allerede etter hva jeg har sett, nye modeller. 

Mulig jeg må ta en titt på den. Usikker på bagasjeromsplassen, men ser ellers ut som en ålreit bil. 

Sjørøver skrev (8 timer siden):

Det er merkelig at de begrenser vekten så veldig på elbiler. Har dratt godt over 3 tonn med model 3, model y og polestar 2. Utrolig god trekkbiler. På cayenne og range rover nivå.

Veldig irriterende. De bør fint kunne greie det. 1600 begrenser veldig mtp campingvogn og da vil jeg ikke kjøre ulovlig.

Skrevet
Nimrad skrev (På 17.7.2025 den 15.14):

Sett bort fra alle meninger om merke, hva er et naturlig alternativ til Model Y hvis jeg vil kunne dra tyngre? Da tenker jeg også i pris-/utstyr-/størrelsesklassen til Model Y. EX90, iX, EQS o.l. har jeg jo lyst på, men jeg vil unngå å bruke slike summer på bil.

EC40 klarer 1800kg i de fleste versjoner

Skrevet
Lord Britishface skrev (22 timer siden):

Siden de har inkludert A110 i oversikten er nok siden en blåkopi av en fransk eller engelsk layout, men jeg drømmer om at de importerer noen! Blir garantert uforholdsmessig dyr, men med så liten motor og (relativt) lavt utslipp vil den slippe de verste avgiftene. Prøvde å se på avgiftssatsene for å få en anelse, men det var ekstremt komplisert!  

Den blir nok dyr. Ser i Storbritania at den er priset rimelig høyt i forhold til Porsche Cayman, så selv om den vil få lavere avgifter, så er den dyr å bygge. Har sett på bruktimport tidligere, men er urealistisk for meg av flere grunner. Synker omtrent ikke i pris heller, så blir dyre selv som brukt.

Skrevet
51 minutes ago, AL123 said:

Den blir nok dyr. Ser i Storbritania at den er priset rimelig høyt i forhold til Porsche Cayman, så selv om den vil få lavere avgifter, så er den dyr å bygge. Har sett på bruktimport tidligere, men er urealistisk for meg av flere grunner. Synker omtrent ikke i pris heller, så blir dyre selv som brukt.

Såpass, ja. Hvis man kan ekstrapolere fra at en 3-serie koster 40% mer i Norge enn Sverige vil den rimeligste versjonen med minimalt ekstrautstyr koste nesten 1,2 millioner.  Da skjønner jeg om folk heller kjøper en så vidt brukt MX-5 og en flett ny i4 M60 til samme sum i stedet. 

Skrevet
Nimrad skrev (13 timer siden):

Mulig jeg må ta en titt på den. Usikker på bagasjeromsplassen, men ser ellers ut som en ålreit bil.

Veldig fornøyd med min så langt. Mer enn godt nok plass i bagasjerommet (men jeg kommer fra ID3, så er vant til liten plass), og fantastisk å kjøre imo.

Skrevet
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

https://www.motor.no/aktuelt/range-rover-utsetter-elbildebuten/322997

 

Hvorfor er det så få som vil ha elektriske luksus og hyperbiler? Porsche har kansellert sin elektriske hyperbil og sliter med salget på elbil generelt. Rimac sliter med salget. Range rover utsatt. Elektrisk camaro ble også kansellert nylig. Hvorfor? 

Fordi det ikke appelerer og vi i Norge er ikke store/rike nok til at det er verdt å satse på et såpas snevert marked.

Skrevet
Sjørøver skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det så få som vil ha elektriske luksus og hyperbiler? Porsche har kansellert sin elektriske hyperbil og sliter med salget på elbil generelt. Rimac sliter med salget. Range rover utsatt. Elektrisk camaro ble også kansellert nylig. Hvorfor?

Tja, de selger da EVer

 

08/07/2025

Porsche significantly increased the share of electrified vehicles sold in the first half of 2025: between January and June, a total of 146,391 vehicles were delivered to customers worldwide, of which 36.1 per cent were electrified (+14.5 percentage points). These consist of 23.5 per cent fully electric vehicles and 12.6 per cent plug-in hybrids.

https://newsroom.porsche.com/en/2025/company/porsche-deliveries-first-half-2025-39972.html

 

Det hypes at elbilsalget er nærmest dødt men tallene viser noe annet i mange tilfeller.

Skrevet (endret)
agvg skrev (32 minutter siden):

Tja, de selger da EVer

 

08/07/2025

Porsche significantly increased the share of electrified vehicles sold in the first half of 2025: between January and June, a total of 146,391 vehicles were delivered to customers worldwide, of which 36.1 per cent were electrified (+14.5 percentage points). These consist of 23.5 per cent fully electric vehicles and 12.6 per cent plug-in hybrids.

https://newsroom.porsche.com/en/2025/company/porsche-deliveries-first-half-2025-39972.html

 

Det hypes at elbilsalget er nærmest dødt men tallene viser noe annet i mange tilfeller.

Det gjør den, men overgangen er mye tregere enn de trodde for ikke lenge siden.

Porsche previously announced plans to electrify 80% of its worldwide fleet by 2030. “Because the battery electric adoption is behind schedule, Porsche now has to develop additional combustion models on top of dealing with the costly delays in BEV ramp-up, as well as managing the weak situation in China and uncertainty around U.S. exports,” Fabio Hölscher, analyst at Warburg Research.

Endret av Jalla21
Skrevet

Vel, de har som nevnt store utfordringer, Kina kjøper egenproduserte biler, noe som har slått beina under flere produsenter. Svarteper-spillet DT driver med i USA ang tariffer er jo helt håpløst for alle, Kina sin raske utvikling av EV-teknologi parkerer jo de fleste andre enn Tesla. Så ja det er mørkt for mange og jeg regner med endel bilmerker vil dø.

I USA driver jo DT og fremsnakker både olje og kull, senker kravene og på den måten antagelig gjør de amerikanske produsentene en bjørnetjeneste, hvis de slipper og henge med vil de bli helt irrelevante om noen år.

Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

https://www.motor.no/aktuelt/range-rover-utsetter-elbildebuten/322997

 

Hvorfor er det så få som vil ha elektriske luksus og hyperbiler? Porsche har kansellert sin elektriske hyperbil og sliter med salget på elbil generelt. Rimac sliter med salget. Range rover utsatt. Elektrisk camaro ble også kansellert nylig. Hvorfor? 

Fordi kjøp av uksusbiler og sportsbiler ikke er et rasjonelt kjøp ut fra behov, men en handling ut fra føleser. Til nå har ikke noen bilfabrikanter klart å lage elbiler som i tilstrekkling nok grad  appelerer til bilentusiastenes følelser.

Skrevet
agvg skrev (12 minutter siden):

Vel, de har som nevnt store utfordringer, Kina kjøper egenproduserte biler, noe som har slått beina under flere produsenter. Svarteper-spillet DT driver med i USA ang tariffer er jo helt håpløst for alle, Kina sin raske utvikling av EV-teknologi parkerer jo de fleste andre enn Tesla. Så ja det er mørkt for mange og jeg regner med endel bilmerker vil dø.

De langt fleste bilmerkene som dør vil nok være "ledende EV-teknologi" fra Kina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...