Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Er det ikke slik at du heller ikke er noen teknolog? Og for folk flest er du en bruker på ett forum med en sterk bias til arbeidsgiveren du har jobbet ett helt arbeidsliv for?

 

Tja, hva er en Teknolog, da? Jeg har mer teknologiutdanning enn deg, og defintivt mer enn en livsstilsblogger. Og jeg har jobbet for 5 forskjellige merkeforhandlere, med 12 forskjellige merker, og er ikke noen stor fan av noen av de. I dag jobber jeg for et uanvhegig verksted som jobber med alle merker, inkludert kinesiske.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AL123 skrev (8 minutter siden):

Tja, hva er en Teknolog, da? Jeg har mer teknologiutdanning enn deg, og defintivt mer enn en livsstilsblogger. Og jeg har jobbet for 5 forskjellige merkeforhandlere, med 12 forskjellige merker, og er ikke noen stor fan av noen av de. I dag jobber jeg for et uanvhegig verksted som jobber med alle merker, inkludert kinesiske.

En teknolog er vell en som har tatt master i teknologi, sånn på papiret. Rart du spør meg da det var din påstand at fyren ikke var teknolog.

Åja, har du det? Kan du utdype? Jeg har ca 9 år.

Så rart, jeg mener å ha lest du var 40 år i samme sjappe jeg da men mulig jeg blingser da. Og tilfeldigvis noen som selger fransk...

Men nå ble det jo veldig personlig her så sorry om jeg blander deg med noen andre..

 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

En teknolog er vell en som har tatt master i teknologi, sånn på papiret. Rart du spør meg da det var din påstand at fyren ikke var teknolog.

Åja, har du det? Kan du utdype? Jeg har ca 9 år.

Så rart, jeg mener å ha lest du var 40 år i samme sjappe jeg da men mulig jeg blingser da. Og tilfeldigvis noen som selger fransk...

Men nå ble det jo veldig personlig her så sorry om jeg blander deg med noen andre..

 

Ok, da er ikke jeg noen teknolog. Jeg har vel noenlunde det samme som deg. Allmefag, fagbrev et par år på fagskole, ingeniør, 1 årig "bedriftsøkomom", og har såvidt begynt på min andre ingeniørutdannelse. Har aldri jobbet mer enn 5 år på et sted.

Uansett en uinteressant digresjon. Tror nok også du skjønner at en livsstilsblogger som blogger om mat, reise etc ikke har så mye å fortelle om hvorvidt en fabrikk er verdensledende eller ikke. Han har fått et manus fa fabrikken, og godt betalt for å lese det opp på YT. Hadde han fått samme oppdrag fra BYD, så hadde de vært verdensledende. Men som sagt, jeg vet ikke all verden om fabrikker, men så vel ikke noe i den videoen, som jeg ikke har sett på fabrikker i Europa.

Endret av AL123
  • Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (32 minutter siden):

Hvis enkelte ikke kan akseptere fakta, så kan du jo prøve å fortelle dem hvordan Kina er ledende, på annet enn pris? Hva er det i en kinesisk bil som er så mye bedre enn en europeisk? Hvilke komponenter og teknologier snakker vi om, helt spesifikt?

Eller enda mer spesifikt, hvilken kinesisk bil er mer høyteknologisk enn det mest høyteknologiske fra BMW og Mercedes?

Flere av dem leveres med Wifi 6 og nå nyere Wifi 7.  5G er også noe som flere baserer seg mhp oppkobling istedenfor kun 4G. Flere modeller leveres med langt flere sensorer enn hva man finner hos de fleste Europeiske alternativene. OTA fungerer 100% og ikke delvis slik man finner hos flere Europeiske konkurrenter. De fleste kinesiske leveres med vesentlige raskere CPU mhp infotainment. Generelt er kina bilene proppet full av nyere teknologi enn hva du finner hos de fleste europeiske. Batteriteknologien er jo i bunn og grunn drevet frem av kina. 

  • Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Ok, da er ikke jeg noen teknolog. Jeg har vel noenlunde det samme som deg. Allmefag, fagbrev et par år på fagskole, ingeniør, 1 årig "bedriftsøkomom", og har såvidt begynt på min andre ingeniørutdannelse. Har aldri jobbet mer enn 5 år på et sted.

Uansett en uinteressant digresjon. Tror nok også du skjønner at en livsstilsblogger som blogger om mat, reise etc ikke har så mye å fortelle om hvorvidt en fabrikk er verdensledende eller ikke. Han har fått et manus fa fabrikken, og godt betalt for å lese det opp på YT. Hadde han fått samme oppdrag fra BYD, så hadde de vært verdensledende.

Aha, dropp meg gjerne LinkedIn linken din på pm. Jeg har hatt inntrykk av at du er en helt annen beryktet debattant.
 

Men ja, det er helt urelevant derav oppfordring til pm:)
 

Livstil bloggere kan tilby mye fint de, da de kan få innpass til slike plasser der det er usannsynlig at vi selv får.

Men at det er manus, Bias og penger i spill må en ta til etterretning ja.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
AL123 skrev (35 minutter siden):

Igjen, nok en video fra en livsstilsblogger som bor i Kina, får godt betalt for å lage videoer derfra, og som ikke er noen teknolog. Jeg er ikke kompetent nok til å vurdere om dette er en "state of the art" fabrikk som er overlegent alt fra Europa, Japan og USA, men når man må dra fra AI og 5G for å imponere i 2025, så blir jeg litt i tvil 🙂

Dette er kun en av flere reportasjer om kinesiske fabrikker. 
Det er også fakta at BMW har brukt kinesiske prosjektledere og utviklermiljø for iDrive generasjon X. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Skrevet
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Det er også fakta at BMW har brukt kinesiske prosjektledere og utviklermiljø for iDrive generasjon X. 

Det er også fakta at samtlige ledende kinesiske produsenter har eller har hatt europeiske og til dels amerikanske ledere innen både design og utvikling.

  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Dette er kun en av flere reportasjer om kinesiske fabrikker. 
Det er også fakta at BMW har brukt kinesiske prosjektledere og utviklermiljø for iDrive generasjon X. 

Ja slik er det overalt, innenfor min bransje vet jeg om 'haugevis om folk som har gått i fra Europeiske selskaper og over til nyoppstartede 'kopi' selskaper i østen og vice versa. 

At det ikke skjer i bilbransjen også er utopi!

  • Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (24 minutter siden):

Flere av dem leveres med Wifi 6 og nå nyere Wifi 7.  5G er også noe som flere baserer seg mhp oppkobling istedenfor kun 4G. Flere modeller leveres med langt flere sensorer enn hva man finner hos de fleste Europeiske alternativene. OTA fungerer 100% og ikke delvis slik man finner hos flere Europeiske konkurrenter. De fleste kinesiske leveres med vesentlige raskere CPU mhp infotainment. Generelt er kina bilene proppet full av nyere teknologi enn hva du finner hos de fleste europeiske. Batteriteknologien er jo i bunn og grunn drevet frem av kina. 

Wifi 6 og 5g har vel de fleste europeiske premiumprodusenter. Wifi 7 har vel ingen implemetert i produksjon ennå, ei heller kinererene, eller? Uansett er dette forbrukerteknologi som man kunne integrert i en Buddy hvis man ville, og sier vel lite om hvor høyteknologisk en bilprodusent er. Var forøvrig på kurs med en fyr fra RSA i forige uke, og han kunne bekrefte at iallefall BYD og MAXXUS ikke var i nærheten av feks Tesla på OTA. Men, igjen, kan du gi oss noen eksempler på biler som er mer høyteknologiske enn feks  iX i7, EQS eller S-klasse? Og hvor raske er CPUene deres?

Endret av AL123
  • Liker 1
Skrevet (endret)
AL123 skrev (46 minutter siden):

Men, igjen, kan du gi oss noen eksempler på biler som er mer høyteknologiske enn feks  iX i7, EQS eller S-klasse? Og hvor raske er CPUene deres?

Nå er vel det som teller hvor effektiv man kan bygge en bil, både Tesla og nå kinesiske produsenter bruker mye ressurser på og utvikle nye produsjonsmetoder, de færreste klassiske produsenter har en teknologiutvikling som er på linje med de nye produsentene, både ford og VW har slitt tungt med software. Ford har vel gitt opp og henge med, VW har satset enormt på og utvikle en softwareplatform og de har ikke fått det til på noe vis, de kjøpte vel Rivian for og få tilgang til teknologi og software.

Både Tesla og kineserne har langt større kontroll med sin egen teknologi da de utvikler den selv, Tesla drev med konstant redesign under covid, de hadde full kontroll mens de andre var helt ute av stand til og tilpasse seg komponentmangel, de satt i lomma på underleverandører.

Vanskelig og være på topp når man kjøper billig og utdatert lagervare fra ett utall leverandører.

Endret av agvg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (29 minutter siden):

Det er også fakta at samtlige ledende kinesiske produsenter har eller har hatt europeiske og til dels amerikanske ledere innen både design og utvikling.

Selvfølgelig, hele den Kinesiske suksessen er basert på og suge til seg så mye kunnskap som mulig, er en grunn til at alt i Kina er joint venture, vi har gitt vekk alt vi kunne gratis til kineserne, og mange har arrogant trodd at læregutten aldri kunne bli bedre enn læremesteren.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
agvg skrev (5 minutter siden):

Nå er vel det som teller hvor effektiv man kan bygge en bil, både Tesla og nå kinesiske produsenter bruker mye ressurser på og utvikle nye produsjonsmetoder, de færreste klassiske produsenter har en teknologiutvikling som er på linje med de nye produsentene, både ford og VW har slitt tungt med software. Ford har vel gitt opp og henge med, VW har satset enormt på og utvikle en softwareplatform og de har ikke får det til på noe vis, de kjøpte vel Rivian for og få tilgang til teknologi og software.

Både Tesla og kineserne har langt større kontroll med sin egen teknologi da de utvikler den selv, Tesla drev med konstant redesign under covid, de hadde full kontroll mens de andre var helt ute av stand til og tilpasse seg komponentmangel, de satt i lomma på underleverandører.

Vanskelig og være på topp når man kjøper billig og utdatert lagervare fra ett utall leverandører.

Det er vanskelig å si hva Kineserene gjør da de foreløpig ikke er så godt representert i Europa, men Tesla bruker småpenger på teknologiutvikling i forhold til de europeiske produsentene, og er ikke spesielt vertikalt integrert. Store deler av elektronikken er fra europeiske produsenter, i motsetningen til hva videobloggere på Youtube sier. Mye tyder på at også Kinesiske biler er fulle av produkter det står Bosch på..

Endret av AL123
  • Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (33 minutter siden):

Det er også fakta at samtlige ledende kinesiske produsenter har eller har hatt europeiske og til dels amerikanske ledere innen både design og utvikling.

Er det ?

Skrevet
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Er det ?

Jepp. Kineserene og Koreanerene forsøkte seg lenge ved å bare kopiere, uten at det ga resultater. Derfor begynnte de for rundt 10 år siden å headhunte  fra Europa, slik også Tesla gjorde

Skrevet
AL123 skrev (1 time siden):

Det er ingen ulempe å ha"arv å dra på". Det tar lang tid å lære å bygge biler og erfaring er uvurderlig. Det er en grunn til at amerikanske, japanske, koreanske og kinesiske biler er stappfulle av europeisk teknologi. Grunnen til at Kina er elendige på ICE er at ICE er vanskelig teknologi. Elmotor er betydelig lettere.

Jo, teknisk arv er lite verd når man skal lage biler basert på ny teknologi.

Tesla ansatte mye folk fra fly, romfart og annen avansert industri. De ønsker ikke og dra med seg tankegodset fra bilindustrien når de skulle lage noe nytt.

ICE er jo omtrent like interessant som damplokomotiver var i 1950, så det finnes jo ingen grunn for ett land som Kina og satse på det for framtida. Man satser jo selvfølgelig på ett område hvor man kan posisjonere seg for tidene som kommer.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (15 minutter siden):

Det er vanskelig å si hva Kineserene gjør da de foreløpig ikke er så godt representert i Europa, men Tesla bruker småpenger på teknologiutvikling i forhold til de europeiske produsentene, og er ikke spesielt vertikalt integrert. Store deler av elektronikken er fra europeiske produsenter, i motsetningen til hva videobloggere på Youtube sier. Mye tyder på at også Kinesiske biler er fulle av produkter det står Bosch på..

Selvfølgelig, og kjøpe ABS-komponenter fra f.eks Bosch gir mening, det er ikke der man utmerker seg ovenfor kundene. En slik komponent er usynlig for kunden og gir ingen merverdi.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (4 minutter siden):

Jo, teknisk arv er lite verd når man skal lage biler basert på ny teknologi.

Tesla ansatte mye folk fra fly, romfart og annen avansert industri. De ønsker ikke og dra med seg tankegodset fra bilindustrien når de skulle lage noe nytt.

ICE er jo omtrent like interessant som damplokomotiver var i 1950, så det finnes jo ingen grunn for ett land som Kina og satse på det for framtida. Man satser jo selvfølgelig på ett område hvor man kan posisjonere seg for tidene som kommer.

Her var det mye vas. De viktigste ansatte i Tesla de første årene var europeere fra små teknologiselskap innen bilindustrien, hovedsaklig i England. Det samme gjelder Lucid. Tor det eller ei, men i England regnes fly og romfart som mer sidrompa enn bilteknologi, og selskap innen high-end bilteknologi har førstevalget blant de beste ingeniørene. Uansett er det ikke så mye som er forskjellig fra en bensinbil til en elbil. Utviklings, test og produksjonsteknologien er stort sett lik, karosseriteknologien er lik, chassis/fjæringsteknologien er lik, bremsesystemer er likt, ADAS er likt infotainment er likt, det meste av komfortsystemer er like etc Det meste er rimelig likt, og de mest høyteknologiske bilene i verden er fremdeles bensindrevne.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (19 minutter siden):

Jepp. Kineserene og Koreanerene forsøkte seg lenge ved å bare kopiere, uten at det ga resultater. Derfor begynnte de for rundt 10 år siden å headhunte  fra Europa, slik også Tesla gjorde

Det er en avsporing. 
Diskusjonen går på at de er overlegne i dag.

  • Liker 3
Skrevet
agvg skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig, og kjøpe ABS-komponenter fra f.eks Bosch gir mening, det er ikke der man utmerker seg ovenfor kundene. En slik komponent er usynlig for kunden og gir ingen merverdi.

Det er jo det som er så avslørende med dere som har fått mesteparten av bilkunnskapen fra YouTube. Dere ser flashy skjermer, apper og oppkopling fra betalte promoteringer og tror det er det vanskelige med å bygge bil. Det er hva som er under skallet som er krevende, og der ligger Europa fremdeles i tet. I tillegg er det man tror skal være enkelt, slik som dører vinduer og viskere utrolig vanskelig, og er litt av grunnen til at mange kinesiske produsenter sliter voldsomt med kvaliteten.

  • Liker 3
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Det er en avsporing. 
Diskusjonen går på at de er overlegne i dag.

Det er jo ikke en avsporing. Det er ca 10 år siden man begynnte å jobbe seg frem mot det europeiske markedet og bestemte seg for ikke lengre å lage søppel. Eksempel på produsenter som i dag har Europeiske eller Amerikanske sjefsdesignere, eller har hatt det helt intill nylig er BYD, Changan, Nio, Geely, GAC, Dongfeng, Great Wall, Faw, Cherry, Xpeng, Li Auto og Hongqi. På teknologisiden er det mye likt, men da må jeg slå litt opp i analog literatur for å finne navn, da disse er litt mindre profilerte, så det får bli en annen dag.

Edit: Glemte Zeekr og MG

Edit2: Og for å understreke poenget kan jeg ta med KIA og Hyundai også

Endret av AL123
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...