Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Uansett, om man fyller på bare 5 min, og bruker 10 min på toa, så tviler jeg på at nestemann i køa rekker å bli sur på deg... 

Greit nok, men jeg føler en trygghet i å vite at mine medtrafikkanter har fått pålagte pauser på 20+ minutter hver 4. time eller noe sånt. Det er en grunn til at profesjonelle sjåfører har pålagte pauser. Sånn sett har elbilismen vært en betryggende ting i forhold til fossilt. Nå reverserer CATL den tryggheten.

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Greit nok, men jeg føler en trygghet i å vite at mine medtrafikkanter har fått pålagte pauser på 20+ minutter hver 4. time eller noe sånt. Det er en grunn til at profesjonelle sjåfører har pålagte pauser. Sånn sett har elbilismen vært en betryggende ting i forhold til fossilt. Nå reverserer CATL den tryggheten.

Er ikke min eller din oppgave å passe på andre. Passe på seg selv og sine medpassasjerer er det man har ansvar for.

For alt vi vet, kan personen ønske å ta matpausen på et sted uten (adekvat) lademulighet, og da skjønner jeg godt at man vil stå kortest mulig på en ladestasjon. Er jo mange som irriterer seg for å måtte vente på bilen i bl.a. slike tilfeller.

For meg som liker å freecampe, er det og veldig greit å kunne lade kjapt opp rett før ankomst der jeg skal stå for natten, og ha masse strøm til bilen til oppvarming, kanskje å lage litt kaffe/te og en matbit på airfryer, elgrill eller induksjonsplata, og så kose seg så lenge man kan/vil på det stedet.

Og vil man stå lengre, er det ev. bare en kjapp tur til laderen for å fylle på mere strøm, og så tilbake på plassen eller neste sted. 😎:thumbup: 

  • Innsiktsfullt 1
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Er ikke min eller din oppgave å passe på andre. Passe på seg selv og sine medpassasjerer er det man har ansvar for.

For alt vi vet, kan personen ønske å ta matpausen på et sted uten (adekvat) lademulighet, og da skjønner jeg godt at man vil stå kortest mulig på en ladestasjon. Er jo mange som irriterer seg for å måtte vente på bilen i bl.a. slike tilfeller.

For meg som liker å freecampe, er det og veldig greit å kunne lade kjapt opp rett før ankomst der jeg skal stå for natten, og ha masse strøm til bilen til oppvarming, kanskje å lage litt kaffe/te og en matbit på airfryer, elgrill eller induksjonsplata, og så kose seg så lenge man kan/vil på det stedet.

Og vil man stå lengre, er det ev. bare en kjapp tur til laderen for å fylle på mere strøm, og så tilbake på plassen eller neste sted. 😎:thumbup: 

Jeg lar aldri bilen bestemme når jeg skal stoppe. Jeg lader når jeg lader.

Spiser og går på toalettet gjør jeg andre steder. 

Vi er to som kjører bil så pauser trenger vi ikke. Ikke bruker jeg 20 min på å¨slå lens heller

Rask lading er et kjempepluss

 

Trestein skrev (8 minutter siden):

Jeg lar aldri bilen bestemme når jeg skal stoppe. Jeg lader når jeg lader.

Spiser og går på toalettet gjør jeg andre steder. 

Vi er to som kjører bil så pauser trenger vi ikke. Ikke bruker jeg 20 min på å¨slå lens heller

Rask lading er et kjempepluss

Selve toapausen er nok ikke så lang, men noen ganger er det litt lengre fra laderne til der toa er, samt at noen ganger havner man i kø, for flere har samme ærend.

Selv hender det jeg kjører temmelig lange turer, der jeg må lade på turen. Da blir det et kompromiss mellom hvor jeg kan lade og hvor jeg kan spise, så lynrask lading kan endre på dette.

I dag tar lading såpass lang tid, at jeg forsøker å få til begge deler når jeg først stopper, for jeg tar ikke halvtimes pause for å lade, og så rett etterpå en ny halvtime for å spise.

Med så rask lading som antydet her, kan jeg istedet lade når jeg må, og spise der jeg egentlig ønsker å gjøre det.

  • Liker 2
Simen1 skrev (1 time siden):

Ok, kan du forklare hva man egentlig skal med det? Den praktiske nytteverdien for de som velger disse bilene?

Jeg har vært på maraton tur nedover Europa og som jeg skriver så ville det vært et mareritt for meg å måtte springe ut og flytte bilen allerede før noen klarer å servere meg en kebab. Eller før buksesmekken er nede.

Selvsagt er det smak og behag. Noen grabber en energidrikk i farta på vei forbi drikkestasjonen når de løper maraton, men helt ærlig så har jeg ikke lyst til å møte på disse folkene på veien etter 8-12-16 timers kjøring med under 20 minutter pause til sammen. Man blir bra smal i øynene og hypnotisert av tunellsyn av sånn kjøring en hel dag.

Når det går så fort så gjør du som man gjør når man fyller bensin. Hvordan hadde du det med deg selv i den tiden egentlig? Når tanken ble så fort full. Hvordan i alle dager taklet du det?

 Makan til fjas da Simen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Selve toapausen er nok ikke så lang, men noen ganger er det litt lengre fra laderne til der toa er, samt at noen ganger havner man i kø, for flere har samme ærend.

Selv hender det jeg kjører temmelig lange turer, der jeg må lade på turen. Da blir det et kompromiss mellom hvor jeg kan lade og hvor jeg kan spise, så lynrask lading kan endre på dette.

I dag tar lading såpass lang tid, at jeg forsøker å få til begge deler når jeg først stopper, for jeg tar ikke halvtimes pause for å lade, og så rett etterpå en ny halvtime for å spise.

Med så rask lading som antydet her, kan jeg istedet lade når jeg må, og spise der jeg egentlig ønsker å gjøre det.

Jeg lader skjelden mere enn 15 min på tur. Ikke nok til å spise. Bruker bilen akkurat som jeg har brukt bensin bilen. Forskjellen er at tanking tar 15min i stedet for 5 min

Jotun skrev (Akkurat nå):

Når det går så fort så gjør du som man gjør når man fyller bensin. Hvordan hadde du det med deg selv i den tiden egentlig? Når tanken ble så fort full. Hvordan i alle dager taklet du det?

Jeg har hørt mange historier om folk som har kjørt både 10-20 og 24 timer i strekk med bare 5-miutters pauser for bensin og WC. Jeg har til og med vært med på sånne turer selv. Men jeg har blitt eldre og har livet mer kjært nå. Større forståelse for risiko og respekt for eget og andres liv. Elbilene har tatt dette med pauser under kjøring til et tryggere nivå. Det er en god ting. Derfor er det litt trasig når enkelte produsenter går baklengs i historien på dette området.

  • Liker 3
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg har hørt mange historier om folk som har kjørt både 10-20 og 24 timer i strekk med bare 5-miutters pauser for bensin og WC. Jeg har til og med vært med på sånne turer selv. Men jeg har blitt eldre og har livet mer kjært nå. Større forståelse for risiko og respekt for eget og andres liv. Elbilene har tatt dette med pauser under kjøring til et tryggere nivå. Det er en god ting. Derfor er det litt trasig når enkelte produsenter går baklengs i historien på dette området.

Det er ingen problem å kjøre langt. Har kjørt 1200km nonstop flere ganger. Men man bør være to eller flere som kjører

I åpenbar motsetning til mange (får jeg inntrykk av) så er hverken ladestopp, mangel på trunk eller annet i bilhverdagen særlig dealbreaker for meg.
Jeg må være et overmenneske fordi jeg er i stand til å tilpasse meg, og gnåler ikke om at jeg etter 3 timers kjøretur må ta 30 minutters pause, eller at jeg må gå bak bilen som en annen primitiv huleboer for å legge fra meg baggen fordi bilen jeg nå kjører ikke har trunk. Huffameien a.

På samme måte tilpasser jeg meg at tankstopp med fossilbilen min tar langt kortere tid, så bilen må fint vente på MEG for en gangs skyld. Fordi jeg vil faktisk ta e pause. Tenk på det, din dumme bil. Her er det jeg som er sjefen :) 

  • Liker 2
  • Hjerte 3

I åpenbar motsetning til mange (får jeg inntrykk av) så er hverken ladestopp, mangel på trunk eller annet i bilhverdagen særlig dealbreaker for meg.
Jeg må være et overmenneske fordi jeg er i stand til å tilpasse meg, og gnåler ikke om at jeg etter 3 timers kjøretur må ta 30 minutters pause, eller at jeg må gå bak bilen som en annen primitiv huleboer for å legge fra meg baggen fordi bilen jeg nå kjører ikke har trunk. Huffameien a.

På samme måte tilpasser jeg meg at tankstopp med fossilbilen min tar langt kortere tid, så bilen må fint vente på MEG for en gangs skyld. Fordi jeg vil faktisk ta en pause. Tenk på det, din dumme bil. Her er det jeg som er sjefen :) 

Trestein skrev (3 minutter siden):

Det er ingen problem å kjøre langt. Har kjørt 1200km nonstop flere ganger. Men man bør være to eller flere som kjører

Var det du som var i Roma med Grandiosaen? Var passende :D 

Endret av Auto Asmodeus
Auto Asmodeus skrev (1 minutt siden):

På samme måte tilpasser jeg meg at tankstopp med fossilbilen min tar langt kortere tid, så bilen må fint vente på MEG for en gangs skyld. Fordi jeg vil faktisk ta en pause. Tenk på det, din dumme bil. Her er det jeg som er sjefen :) 

Var det du som var i Roma med Grandiosaen? Var passende :D 

Har ikke vert i Roma men kjørte til Rivieraen for 30år siden. Det vart en overnatting på veien hjem. Husker en på jobben som var rystet over en kollega som hadde kjørt 1000km hver dag. Jeg turte ikke si at jeg hade nesten doblet det! Tror jeg kjørte en BMW E28 turbodiesel den gangen

Er det ingen her som er enig i at:

1. Kjøretidsbestemmelser* er en god ting for yrkessjåfører? (inkludert kjøreloggere og kontroller som sikrer at de overholdes)

2. At hvermansens privatbilisme kunne hatt godt av det samme? I lys av nullvisjonen..?

Dette minner meg litt om tyskernes irrasjonelle forhold til fri farsgrense på autobahn. Til tross for ulykkesstatistikk og alle rasjonelle argumenter mot, så er dette en hellig ku. Foreslår man å avvikle det så går rullegardinen ned for mange tyskere og de går helt mentalt i vinkel for å forsvare denne grunnleggende menneskerettigheten. Er maratonkjøring med minimale stopp en like hellig ku for nordmenn?

 

Endret av Simen1
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Er det ingen her som er enig i at:

1. Kjøretidsbestemmelser* er en god ting for yrkessjåfører? (inkludert kjøreloggere og kontroller som sikrer at de overholdes)

2. At privatbilismen kunne hatt godt av det samme? I lys av nullvisjonen..?

Dette minner meg litt om tyskernes irrasjonelle forhold til fri farsgrense på autobahn. Til tross for ulykkesstatistikk og alle rasjonelle argumenter mot, så er dette en hellig ku. Foreslår man å avvikle det så går rullegardinen ned for mange tyskere og de går helt mentalt i vinkel for å forsvare denne grunnleggende menneskerettigheten. Er maratonkjøring med minimale stopp en like hellig ku for nordmenn?

 

Hadde man hatt uendelig lang ferie så hadde det vert greit

Husk at sparer man 10 min pr arbeidsdag på å holde større fart er det en arbeidsuke i året

En tysker som pendler 100km vil kjøre det på 30min med 200km/h Reduserer man farten til 100km/h vil han bruke en time på pendlinga. Han sparer 110 timer i året på å kunne kjøre 200km/h. Det tilsvarer 3 uker ekstra ferie i året

 

Simen1 skrev (20 minutter siden):

Jeg har hørt mange historier om folk som har kjørt både 10-20 og 24 timer i strekk med bare 5-miutters pauser for bensin og WC. Jeg har til og med vært med på sånne turer selv. Men jeg har blitt eldre og har livet mer kjært nå. Større forståelse for risiko og respekt for eget og andres liv. Elbilene har tatt dette med pauser under kjøring til et tryggere nivå. Det er en god ting. Derfor er det litt trasig når enkelte produsenter går baklengs i historien på dette området.

Dette var ikke svar på spørsmålet. Når du syns det er så fælt at eg skal kunne kjøre 2,5 timer på autobahn, ta fem minutter pause og pisse litt for så å kjøre en to timers tid til. Hvordan taklet du det faktum at man alltid har kunnet fylle opp på kort tid? Og det stresset du beskriver. At man må skyndte seg og flyttet bilen før kebaben er servert. Hvordan gjorde du det før?

Og hva er i veien med å gjøre det på samme måten nå?

Problemstillingen din er helt på jordet mister.... Du kunne velge selv å fylle svært sakte på tanken før også. Bruke ti femten minutter. Hvor ofte benyttet du deg av muligheten du i dag er pålagt?

  • Liker 2
Simen1 skrev (10 minutter siden):

. Er maratonkjøring med minimale stopp en like hellig ku for nordmenn?

 

Du drar det helt ut av proporsjoner. Hvorfor er det enten 10 timers biltur eller en times pause hver tredje time som er alternativet?

Hva med ønsket om full tank når man ankommer hytta istedet for 10 prosent? Hvorfor skal eg da måtte vente 40 minutter på dette bare fordi du er bekymret for at Trestein kjører for langt uten pause?

Finnes absolutt ingenting annet enn oppkonstruerte problemstillinger med raskere lading. Bare fordeler. Såfremt det ikke er tekniske ting som slitasje etc. Men det er en annen diskusjon.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Jotun skrev (31 minutter siden):

Du drar det helt ut av proporsjoner. Hvorfor er det enten 10 timers biltur eller en times pause hver tredje time som er alternativet?

Hva med ønsket om full tank når man ankommer hytta istedet for 10 prosent? Hvorfor skal eg da måtte vente 40 minutter på dette bare fordi du er bekymret for at Trestein kjører for langt uten pause?

Finnes absolutt ingenting annet enn oppkonstruerte problemstillinger med raskere lading. Bare fordeler. Såfremt det ikke er tekniske ting som slitasje etc. Men det er en annen diskusjon.

Kan simpelt hen og være så hverdagslige ting som at jeg må lade på fellesladere i borettslaget, da jeg ikke har min egen plass. Spesielt i forbindelse med utfartsperioder, kan det hende man ikke rekker å sette bilen på lading når man trenger strøm til dagen etter, eller at "dri..en" streiker i løpet av natta.

Klart at 5 minutter stopp for å lade, er laaaaangt å foretrekke fremfor de nå 55 minuttene min nåværende bil bruker for å komme fra rundt 10 % til 80 %. Eller som du sier, man vil bare fylle opp kjapt, ikke stå 30-55 minutter på et ladested, fordi man bare må ha strøm mens batteriet er varmt.

Altså er det mange gyldige grunner for å ville ha rask lading. Så kan man heller AC-lade eller stille seg på en "hurtig"-lader om man har langt mere tid. Alt uten at andre skjønner eller klarer/ønsker å sette seg inn i hvorfor.

F.eks. hvorfor vente til dagen før en langtur med å sette bilen på lading? Jo, kanskje fordi man faktisk måtte bruke bilen også dagen før, kanskje til langtur da og. 

Trestein skrev (1 time siden):

Jeg lader skjelden mere enn 15 min på tur. Ikke nok til å spise. Bruker bilen akkurat som jeg har brukt bensin bilen. Forskjellen er at tanking tar 15min i stedet for 5 min

Nå har du bil som lader langt raskere enn min. Men jeg får nesten en følelse av at du da enten får veldig mange ladestopp, eller egentlig aldri kjører lange turer lengre. Da skjønner jeg godt at 15 min ladestopp holder lenge, og at man ikke trenger pause for å spise en middag på tur.

Ja, jeg har selv kjørt Oslo - hjemstedet mitt i nord der det var om å klare turen på under 24 timer, og stoppene var kun fylling av bensin og tømme blæra og fylle på med pølser og snop for videre kjøring. Det gikk det når man sov frem til man satte seg i bilen, og la seg til å sove godt når man kom frem.

Dog, dette gjør jeg ikke nå lengre, for jeg har sjeldent så travelt. Nå tar jeg tiden det trenger, og tar heller en blund i bilen om det trengs. Koster ikke på meg 1-2 K på et hotellrom jeg knapt reker å bruke til annet enn å sove litt på før jeg kjører videre.

Men jeg liker fremdeles ikke bruke 2-3 dager på en transportetappe, selv om den er litt lang. Da vil jeg i større grad nyte tiden ved målet for turen.

  • Innsiktsfullt 1
Snowleopard skrev (1 time siden):

Nå har du bil som lader langt raskere enn min. Men jeg får nesten en følelse av at du da enten får veldig mange ladestopp, eller egentlig aldri kjører lange turer lengre. Da skjønner jeg godt at 15 min ladestopp holder lenge, og at man ikke trenger pause for å spise en middag på tur.

Ja, jeg har selv kjørt Oslo - hjemstedet mitt i nord der det var om å klare turen på under 24 timer, og stoppene var kun fylling av bensin og tømme blæra og fylle på med pølser og snop for videre kjøring. Det gikk det når man sov frem til man satte seg i bilen, og la seg til å sove godt når man kom frem.

Dog, dette gjør jeg ikke nå lengre, for jeg har sjeldent så travelt. Nå tar jeg tiden det trenger, og tar heller en blund i bilen om det trengs. Koster ikke på meg 1-2 K på et hotellrom jeg knapt reker å bruke til annet enn å sove litt på før jeg kjører videre.

Men jeg liker fremdeles ikke bruke 2-3 dager på en transportetappe, selv om den er litt lang. Da vil jeg i større grad nyte tiden ved målet for turen.

Bilen går ca 600km før jeg må lade. Lader jeg med 150KW i 15min får jeg 37kWh ekstra eller 280km ekstra

Da har jeg 900km på en dag. Med snittfart på 75 km/h er det 12timer kjøring. Skal jeg kjøre lenger må jeg lade mere.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...