Gå til innhold

TEST: Nvidia GeForce GTX 1080 «Founders Edition»


Anbefalte innlegg

1. Er GTX 1080 bedre eller dårligere med i7 970 (Sokkel 1366)

Da med så kraftig gpu tror jeg cpu muligens kan bli en flaskehals.

 

2. Vet noen om SLI hastigheten på GTX 1080 er 2 ganger bedre i SLI\ 3 ganger bedre ytelse ved 3 ways sli?

1. Hvor langt er et tau?

 

2. Hvor langt er et tau?

 

Men kortet vil garantert yte dårligere med I7en din sammenlignet med 6700Ken brukt her. 

 

Nvidia støtter offisielt ikke mer enn 2 kort. Skal du ha 3 og 4 må du "force" sli igjennom. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes 3 ways sli

 

nv_sli.jpg

Men usikker på drivere og PCI-E lans om det er kun sokkel 2011-03 som klarer det.

Men man får muligens dra nytte av maks 2 GTX 1080 før kapasiteten blir sprengt?

 

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-970-vs-Intel-Core-i7-6700K/m8374vs3502

 

Selv om i7 6700K muligens er 53% raskere per kjerne.

Har i7 970 flere kjerner.

 

Men jeg beskymer meg heller om PCI-E hastighet, da lga 1366 kun har PCI Express 2.0 mens i dag PCI-e 3\4 mere vanlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

3-4 way funket på Titan X og tidligere, hadde selv 980 3-way sli. 

 

Se denne: 

For de som lurer på om 3 og 4way funker med 1080p:

 

Shut up and listen, pretty mutch :p

 

Igjen, god grunn for å teste alt selv, siden folk finner på rykter hele tiden. Når rykter blir sagt nok ganger, så tror folk det er sant.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvorfor nvidia klarer å holde utviklingen, da med GTX 1080 kan se ut 4k spilling tar av før 2020.

Om det handler kun om de store invisteringer de har gjort?

 

Hvorfor klarer ikke intel\AMD å gjøre det samme?

Da det har skjedd lite siden ivybridge\haswell kom ut i 2012\2014.

Så hvis det fortsetter den utviklingen må nvidia lage cpuer også.

 

Da man kan risikere i 2020 at cpuene blir for svake med mindre man må gå for i7-6950X.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvorfor nvidia klarer å holde utviklingen, da med GTX 1080 kan se ut 4k spilling tar av før 2020.

Om det handler kun om de store invisteringer de har gjort?

 

Hvorfor klarer ikke intel\AMD å gjøre det samme?

Da det har skjedd lite siden ivybridge\haswell kom ut i 2012\2014.

Så hvis det fortsetter den utviklingen må nvidia lage cpuer også.

 

Da man kan risikere i 2020 at cpuene blir for svake med mindre man må gå for i7-6950X.

 

Du skal ikkje lure så mye. Det går alltid bra til slutt :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen beregninger :

 

980 Ti  sammenlignet med 1080

Standard Frekvens 1000 kontra 1607 ,  60% forskjell.

Boost frekvens 1075 kontra 1744 

 

Ytelseforskjell Dragon Age Inquisition :

 

1080  :81,5

980 ti : 62

 

Forskjellen i % er omtrent 24%.

 

GTA V

 

1080 : 87.3

980 ti : 65,9

 

Forskjellen i % er omtrent 24%

 

Så med en økning på hastigheten på 60% ser vi kun en ytelseøkning på omtrent 24% , ser vi på antall transistorer ser vi at dette kortet har 7,2 , altså 10% lavere noe som sier meg at om man klokket kortet ned på omtrent samme hastighet som 980 ti hadde det trolig gitt dårligere ytelse.

 

Sånn sett ser vi at disse kortene enten har dårligere ytelse per transistor enn forrige generasjon ( noe som kompenseres med at kortene derimot kan klokkes langt høyere ) eller at de har mye å gå på i form av driveroppdateringer og om dette stemmer blir det ganske så spennende å se hvor kortene ender opp.

 

Tar man en titt på andre websider som tester kortene ser man jo at kortet ikke gjør det alt for bra i Dx12 titler der Amd har gjort det bra , Ashes of Singularity er en plass hvor kortet leder kun med 6 Fps foran Amd sitt Fury X , Forrige generasjon med kort fra Nvidia 980 ti har ca 47 fps altså hele 19 fps mindre , noe som igjen utgjør 29% som er omtrent det kortene ligger foran i ytelse på andre spill.

 

 

Vilken test/tester/upplösning har du tagit denna konklusion från?

 

Desto mer tester jag läser, desto mer besviken blir jag från resultaten av de spel jag spelar. Men det kan bero på drivare. Finns som regel 10% extra där redan vid launch. Om de är lika effektiva på vatten som 980 så ger det 25-30% på överklockning.

Tror inte vi får se Ti förrän om ett år, minst. De skall mjölka oss med 1080,1070 och 1060 först.

 

Jag vill se The Division i 1440p i minst 100fps i ultra och 4K ultra i minst 60 fps.

Endret av mackanz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tar man en titt på andre websider som tester kortene ser man jo at kortet ikke gjør det alt for bra i Dx12 titler der Amd har gjort det bra , Ashes of Singularity er en plass hvor kortet leder kun med 6 Fps foran Amd sitt Fury X , Forrige generasjon med kort fra Nvidia 980 ti har ca 47 fps altså hele 19 fps mindre , noe som igjen utgjør 29% som er omtrent det kortene ligger foran i ytelse på andre spill.

 

Så personlig tror jeg at disse kortene kommer til å bli gode erstattere til de som ønsker og har råd til å betale for ytelsen, for det er svært tydelig at her betaler med definitivt en kraftig overpris om man ser på ytelse per krone i forhold til andre kort , jeg er også litt bekymret for ytelsen i DX12 titler og personlig så er jeg ikke så veldig imponert over selve arkitekturen da det er tydelig at ytelsen har gått ned relativt til hastigheten på brikkene (men selvsagt så yter de bedre enn de gamle kortene da de er kjappere ).

 

Så blir morsomt å avvente og se når flere DX12 titler blir tilgjengelig og om kongen på haugen mister tronen sin til Amd sin utfordrer. Som jeg sier , den som venter får se.

 

Men en ting er klart, har du penger er det trolig ikke verdt å vente på Amd sitt svar.

 

Async compute krever skreddersying for å fungere optimalt på en gitt GPU og det spørs om Ashes of Singularity er blitt optimalisert for GTX 1080.
DX12 handler mye om å redusere driver overhead og utnytte GPU'en bedre, så i spill der hverken av delene er et problem i DX11 vil ikke DX12 hjelpe mye. Nvidia har ihvertfall vist seg å gjøre det bedre iht driver overhead i DX11. Man skal nok være forsiktig med å ikke blande dette i sammen, bedre på DX12 kan heller bety dårligere med DX11. Det er uansett positivt for AMD, men det trenger ikke å bety at Nvidia har dårlig hardware for DX12.
Av nyere DX12 spill ser det ut som Forza 6 Apex gjør det markant bedre på Nvidia hardware, motsatt for Quantum Break og ganske likt i Killer Instinct relativt til hw ytelse. Det at enkelte spill vil kjøre best på gitt hardware vil bare forsette mtp IHV spesifikke optimaliseringer og arbeidslast som er fordelaktig for en gitt arkitektur.
Lenke til kommentar

 

 

 

Tar man en titt på andre websider som tester kortene ser man jo at kortet ikke gjør det alt for bra i Dx12 titler der Amd har gjort det bra , Ashes of Singularity er en plass hvor kortet leder kun med 6 Fps foran Amd sitt Fury X , Forrige generasjon med kort fra Nvidia 980 ti har ca 47 fps altså hele 19 fps mindre , noe som igjen utgjør 29% som er omtrent det kortene ligger foran i ytelse på andre spill.

 

Så personlig tror jeg at disse kortene kommer til å bli gode erstattere til de som ønsker og har råd til å betale for ytelsen, for det er svært tydelig at her betaler med definitivt en kraftig overpris om man ser på ytelse per krone i forhold til andre kort , jeg er også litt bekymret for ytelsen i DX12 titler og personlig så er jeg ikke så veldig imponert over selve arkitekturen da det er tydelig at ytelsen har gått ned relativt til hastigheten på brikkene (men selvsagt så yter de bedre enn de gamle kortene da de er kjappere ).

 

Så blir morsomt å avvente og se når flere DX12 titler blir tilgjengelig og om kongen på haugen mister tronen sin til Amd sin utfordrer. Som jeg sier , den som venter får se.

 

Men en ting er klart, har du penger er det trolig ikke verdt å vente på Amd sitt svar.

 

Async compute krever skreddersying for å fungere optimalt på en gitt GPU og det spørs om Ashes of Singularity er blitt optimalisert for GTX 1080.
DX12 handler mye om å redusere driver overhead og utnytte GPU'en bedre, så i spill der hverken av delene er et problem i DX11 vil ikke DX12 hjelpe mye. Nvidia har ihvertfall vist seg å gjøre det bedre iht driver overhead i DX11. Man skal nok være forsiktig med å ikke blande dette i sammen, bedre på DX12 kan heller bety dårligere med DX11. Det er uansett positivt for AMD, men det trenger ikke å bety at Nvidia har dårlig hardware for DX12.
Av nyere DX12 spill ser det ut som Forza 6 Apex gjør det markant bedre på Nvidia hardware, motsatt for Quantum Break og ganske likt i Killer Instinct relativt til hw ytelse. Det at enkelte spill vil kjøre best på gitt hardware vil bare forsette mtp IHV spesifikke optimaliseringer og arbeidslast som er fordelaktig for en gitt arkitektur.

 

 

Ashes og singularity krever hinsides med cpukraft, så om man vil ha mange fps i dette spillet: Kjøp 5960x eller den nye 6950x ;)

Det miste problemet i dette spillet er altså om nVidia bruker "async compute"

Lenke til kommentar

Det finnes 3 ways sli

 

nv_sli.jpg

Men usikker på drivere og PCI-E lans om det er kun sokkel 2011-03 som klarer det.

Men man får muligens dra nytte av maks 2 GTX 1080 før kapasiteten blir sprengt?

 

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-970-vs-Intel-Core-i7-6700K/m8374vs3502

 

Selv om i7 6700K muligens er 53% raskere per kjerne.

Har i7 970 flere kjerner.

 

Men jeg beskymer meg heller om PCI-E hastighet, da lga 1366 kun har PCI Express 2.0 mens i dag PCI-e 3\4 mere vanlig.

Dette er ikke 3way, men et kort (det midterste) dedikert til PhysX.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er GTX 1080 bedre eller dårligere med i7 970 (Sokkel 1366)

Da med så kraftig gpu tror jeg cpu muligens kan bli en flaskehals.

 

Vet noen om SLI hastigheten på GTX 1080 er 2 ganger bedre i SLI\ 3 ganger bedre ytelse ved 3 ways sli?

 

Noen som gidder å teste ark survival evolved om det blir bedre en første genrasjons titan?

Da jeg muligens tror spillet ikke er optimalisert for gode skjermkort ennå.

 

Lurer også på om lydkortet er på nivå Xonar AV1 sound cards

Så man trenger ikke ekstra lydkort for å få Hifi lyd.

? Skjermkortet er ikke noe lydkort, og gjør følgelig ingen konverteringer (DAC). Så kan vanskelig sammenlignes ja.

 

Å bare sende et digitalt lydsignal videre vil ikke endre noen ting. Måtte det være Lydkort, hk (USB/HDMI/OPTISK) eller skjermkort.

Lenke til kommentar

? Skjermkortet er ikke noe lydkort, og gjør følgelig ingen konverteringer (DAC). Så kan vanskelig sammenlignes ja.

Å bare sende et digitalt lydsignal videre vil ikke endre noen ting. Måtte det være Lydkort, hk (USB/HDMI/OPTISK) eller skjermkort.

Prøvd å endre innstillinger windows lydkort HDMI? Setter man 16 bits 48000 hz (DVD kvalitet) gir det oftere skurring klipping.

Prøver man wimp hifi gir det ofte dårligere kvalitet, så vet ikke hvorfor.

Nvidia suger på lyd-delen, da man ikke kan sette HDMI til audio utput only (Kun lyd).

 

Det er ikke riktig i 2016 man burde trenge lydkort med mindre man skal ta opp lyd i HD.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

? Skjermkortet er ikke noe lydkort, og gjør følgelig ingen konverteringer (DAC). Så kan vanskelig sammenlignes ja.

Å bare sende et digitalt lydsignal videre vil ikke endre noen ting. Måtte det være Lydkort, hk (USB/HDMI/OPTISK) eller skjermkort.

Prøvd å endre innstillinger windows lydkort HDMI? Setter man 16 bits 48000 hz (DVD kvalitet) gir det oftere skurring klipping.

Prøver man wimp hifi gir det ofte dårligere kvalitet, så vet ikke hvorfor.

Nvidia suger på lyd-delen, da man ikke kan sette HDMI til audio utput only (Kun lyd).

 

Det er ikke riktig i 2016 man burde trenge lydkort med mindre man skal ta opp lyd i HD.

 

i 2016 bruker man DAC med usb/spdif  :green:

Lenke til kommentar

Er det forventet til sommeren at DX 12 vil nvidia komme best ytelsemessig?

 

Men vulcan\Mantle vil muligens blir god konkuranse i?

Nvidia på sin side vil prioritere nvidia 3D Vision Surround

Er faktisk litt usikker på man trenger nye briller for 4k spilling.

 

8k støtte er litt usikkert, ville vært bra om det ble prioritert for film da 8k youtube filmer spiller dårlig.

Noen som kunne testet det? Eventuelt linux støtte?

Lenke til kommentar

 

 

? Skjermkortet er ikke noe lydkort, og gjør følgelig ingen konverteringer (DAC). Så kan vanskelig sammenlignes ja.

Å bare sende et digitalt lydsignal videre vil ikke endre noen ting. Måtte det være Lydkort, hk (USB/HDMI/OPTISK) eller skjermkort.

Prøvd å endre innstillinger windows lydkort HDMI? Setter man 16 bits 48000 hz (DVD kvalitet) gir det oftere skurring klipping.

Prøver man wimp hifi gir det ofte dårligere kvalitet, så vet ikke hvorfor.

Nvidia suger på lyd-delen, da man ikke kan sette HDMI til audio utput only (Kun lyd).

 

Det er ikke riktig i 2016 man burde trenge lydkort med mindre man skal ta opp lyd i HD.

 

i 2016 bruker man DAC med usb/spdif  :green:

 

Du ser vel http://www.essenceelectrostatic.com/product/evolve-hdmi-multi-channel-dac/

Hvorfor jeg spør, 2000 kr koster litt for wimp hifi.

Tror ikke lyden blir særlig bedre i gaming.

 

Fikk lyst på EVGA 1080 Ti Classified K|NGP|N må være hærlig å kunne overklokke 1080 TI til 2500 mhz baseclock.

6500 memory clock. Da bør den kunne spille alt i 4k uten problemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Får satse på kort fra Evga gjør det bedre, evt slenge på en vannblokk. Eneste jeg er beskymret for er om 1x 8 pin holder til OC. 

Det skal vist være opp til tredjepart å legge til støtte for 6+8 pin, 2x8 pin eller hva de måtte ønske - så regner med det kommer flere overklokkede kort som drar mer strøm :)

Lenke til kommentar

Bare vent og se hva AMD kommer med som svar før man kjøper denne.

Om man gidder å vente 5 mnd, suure thing..

 

 

 

Får satse på kort fra Evga gjør det bedre, evt slenge på en vannblokk. Eneste jeg er beskymret for er om 1x 8 pin holder til OC. 

Det skal vist være opp til tredjepart å legge til støtte for 6+8 pin, 2x8 pin eller hva de måtte ønske - så regner med det kommer flere overklokkede kort som drar mer strøm :)

 

Er vel mest beskymret for køstum rom. Å trekker mer enn 225 watt ut av et 1080 burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Bare vent og se hva AMD kommer med som svar før man kjøper denne.

 

Hvor lenge skal man vente? Jeg har vurdert både GTX 780 TI og 980 TI. Men ventet på 1080.

Så kanskje jeg venter på GTX 1080 TI.

Men i følge rykter virker det ut som AMD skal konkurere mot GTX 1070.

AMD har ikke planer å gå lengere foreløpig i følge itavisen.

 

 

Får satse på kort fra Evga gjør det bedre, evt slenge på en vannblokk. Eneste jeg er beskymret for er om 1x 8 pin holder til OC. 

Det skal vist være opp til tredjepart å legge til støtte for 6+8 pin, 2x8 pin eller hva de måtte ønske - så regner med det kommer flere overklokkede kort som drar mer strøm :)

 

Spørsmålet er heller om GTX 1080 blir like bra for overklokking som GTX 980 TI er i dag.

Kan være det er lite å gå på. Før skjermkortene blir degradert. Men tror ikke man trenger vannblokk med mindre man skal extrem overklokke.

 

Er litt usikker på hvor god kjøleren er sammenlignet mot

2517839_75d0d7b093c9.jpg
RAIJINTEK Morpheus VGA cooler

Liten mistanke denne ikke vil passe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...