Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg nekte å betale 3mnd oppsigelsen?


Valterin

Anbefalte innlegg

Vi er ett par som har boddni en leilighet i ca ett år, å vi måtte flytte til en annen leilighet som var større pga det kommer en "arving" om en måned. Så vi fant en kjempefin leilighet men der var kravet at vi måtte flytte inn med en gang. Så det gjorde vi. Da bestemte forrige huseier at hun skulle selge den leiligheten siden vi flyttet ut. Så hun ordnet takstmann osvosv å la ut leiligheten for salg. Idag ble leiligheten solgt, men vi har fortsatt en måned igjen av oppsigelsen igjen å betale. Kan vi nekte å betale den siden hun allerede har solgt? Har snakket med henne, å for henne gikk ikke det på tale at vi skulle slippe noe av betalingen. Så vi har bodd i 2 måneder med 2 husleier å betale, å kan si at vi mildt sagt går nesten i konkurs pga dette. Har hun rett til å kreve den siste måneden selv om hun har solgt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått skriftlig oppsigelse på forrige leilighet ?

 

Dette går jo temmelig greitt fram om dere har en normal kontrakt.

 

Om leiligheten du har avtale på er disponibel for deg ut avtaleperiode hva har det med saken å gjøre at den er solgt ?

 

Om du kan bevise at hun drar nytte av din tidlige utflytting stiller du sterkere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Jeg er ingen jurist. Men jeg antar at så lenge leiligheten ikke er disponibel for dere, så kan ikke tidligere huseier kreve leie.

Lenke til kommentar

De var de som flyttet ut.

Kravet fra nye plassen var at de måtte flytte inn nå. Utifra teksten står det ingenting om at gamle huseier kastet de ut.

 

Står også at leilighet nettopp er solgt.

Overtakelse er ikke samme dag man avtaler salg med kjøper

Endret av AllFather
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer. Jeg har rapportert den inn så de flytter den nok slik at trådstarter får gode råd.

 

Men igjen.

De har en kontrakt.

De har ventet barn nesten et år.

Er fant nettopp en ny leilighet.

 

Utleiers krav var der at de måtte ta over med en gang.

De flyttet ut og sa opp.

Oppsigelsestid er avtalt på forhånd.

Huseier nummer en bestemmer seg for å selge.

Kjøper er funnet og avtaler gjort regner jeg med.

Overtakelse av bolig er gjerne en eller flere måneder frem i tid.

 

At trådstarter setter seg selv i en slik situasjon kan ikke klandres husvert nummer en mener nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge dere fortsatt disponerer den gamle leiligheten, må dere også betale. Om huseier har gjort leiligheten utilgjengelig for dere, er det en annen sak. 

Man opererer med oppsigelsestid slik at huseier/utleier har tid til å finne nye leietakere. At dere tok over ny leilighet uten å tenke 2-3 mnd fram, er ikke huseier i leilighet nr. 1 sin feil.

Lenke til kommentar

Huseier har solgt, ja, men vi vet ikke noe om nye eiere har overtatt.

Så lenge det ikke er oppgitt informasjon, antar jeg at hun har overtagelsesdato etter at kontrakten med TS går ut. 

 

Det er også viktig å få med seg at selv om ny eier har tatt over, så følger leiekontrakt leiligheten, ikke huseier. Det vil si at selv om leiligheten har fått ny eier, gjelder fortsatt leiekontrakten - også med oppsigelsestid. 

Lenke til kommentar

Huseier kan kreve leie så lenge dere disponerer boligen. For dere blir forskjellen om det er gammel eller ny eier som skal ha betalingen. Dersom den nye eieren tar over boligen før siste måneden er utløpt plikter altså ny eier å stille utleiearealet til disposisjon om vedkommende vil ha leien. Du kan kanskje være heldig å få en avtale her, men om ikke ny eier overtar boligen så snart må du nok betale.

Lenke til kommentar

 

 

Selvsagt skal dere ikke betale for å bo i en leilighet dere ikke kan bo i - og som hun ikke eier lengre heller. Makan til griskt kvinnfolk! 

 

Om dere skal betale til ny eier må det inngås kontrakt med de isåfall.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Selvsagt skal dere ikke betale for å bo i en leilighet dere ikke kan bo i - og som hun ikke eier lengre heller. Makan til griskt kvinnfolk! 

 

Om dere skal betale til ny eier må det inngås kontrakt med de isåfall.

 

Det står ingenting om overtakelse i førsteposten, så her bare spekulerer vi.

 

Den andre påstanden din er feil.

Lenke til kommentar

Har dere nøkler til den leiligheten dere betaler for ? og dermed tilgang - ja da må dere betale!

Har der ikke nøkler og dermed ingen tilgang - da betaler man ikke!!

 

Bare gå dit et par ganger for å se om dere fortsatt slipper inn og at leiligheten er i samme stand som da dere leiet!

Driver noen å pusser opp e-l. så skal dere ikke betale - det er det ingen tvil om!

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...