Gå til innhold

ANMELDELSE: Uncharted 4: A Thief's End


Anbefalte innlegg

Bare jeg som sitter med en teit måpegrimase ved å spille dette ekstremt useriøse spillet?

 

Mulig jeg er farget av at Dark Souls 3 nylig ble sluppet og spilt. Men Uncharted 4 er så smekkfull av useriøs action og feilaktig kartdesign og dårlig research, at jeg sliter med å nyte spillet selv som dumbtainment.

 

Kartet som foregår i Skottland, er åpenbart ikke inspirert av den faktiske naturen i Skottland. Man starter med store grantrær, og spisse taggete fjell på kysten. Dette er så fjernt fra sannheten som man kommer. Skottland er like nedslipt av den store isbreen som Norge og fjellene er derfor myke og lave. Ved kysten er de stort sett ikke høyere enn 300-600 meter over havet. I kartet snakker vi 1500-2000, noe som er mer normalt i Tromsø, Romsdal, og andre alpine områder. Det er stort sett bjørk og furu som dominerer av trær, og ikke store amerikanske grantrær.

 

Skottland i Uncharted 4 er nok mer som Alaska å regne.

 

I tillegg irriterer jeg meg grønn over hvor storslått disse piratene har bygget gåtene sine. Skjønner ingen andre enn jeg hvorfor disse var pirater til å begynne med? De orket ikke å jobbe som bønder, byggmestere, og arkitekter. De livnærte seg ved å stjele andres rikdom. Latskap og opportunisme. Ekte pirater hadde aldri bygget slike palasser bare for noen gåter.

 

At treverket i tillegg har overlevd 300 år med råte er for meg en gåte. Se hvordan Tjsernobyl ser ut etter 30 år. Tenk hvordan det vil se ut om 300 år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ser forresten at Gamereactor-anmelderen sier at det er det beste spillet han noensinne har spilt.

 

Såpassa. Då skal dei ha gjort mykje riktig i forhold til dei første tre, som etter mi meining er litt over middelmådige.

 

Jeg har egentlig konkludert med at sjangeren i seg selv har vokst veldig siden de 3 forrige spillene. Når jeg spilte dem en gang i tiden så elska jeg dem. 2-eren har for øvrig til og med bedre score på metacritic. Tror derfor at jeg rett og slett bare har høyere krav, for jeg er egentlig enig i at gjenspillingen som jeg gjorde på PS4 med samlepakken ikke var så mye mer enn middelmådig. Rett ut irriterende flere steder rett og slett.
Lenke til kommentar

Bare jeg som sitter med en teit måpegrimase ved å spille dette ekstremt useriøse spillet?

 

Mulig jeg er farget av at Dark Souls 3 nylig ble sluppet og spilt. Men Uncharted 4 er så smekkfull av useriøs action og feilaktig kartdesign og dårlig research, at jeg sliter med å nyte spillet selv som dumbtainment.

 

Kartet som foregår i Skottland, er åpenbart ikke inspirert av den faktiske naturen i Skottland. Man starter med store grantrær, og spisse taggete fjell på kysten. Dette er så fjernt fra sannheten som man kommer. Skottland er like nedslipt av den store isbreen som Norge og fjellene er derfor myke og lave. Ved kysten er de stort sett ikke høyere enn 300-600 meter over havet. I kartet snakker vi 1500-2000, noe som er mer normalt i Tromsø, Romsdal, og andre alpine områder. Det er stort sett bjørk og furu som dominerer av trær, og ikke store amerikanske grantrær.

 

Skottland i Uncharted 4 er nok mer som Alaska å regne.

 

I tillegg irriterer jeg meg grønn over hvor storslått disse piratene har bygget gåtene sine. Skjønner ingen andre enn jeg hvorfor disse var pirater til å begynne med? De orket ikke å jobbe som bønder, byggmestere, og arkitekter. De livnærte seg ved å stjele andres rikdom. Latskap og opportunisme. Ekte pirater hadde aldri bygget slike palasser bare for noen gåter.

 

At treverket i tillegg har overlevd 300 år med råte er for meg en gåte. Se hvordan Tjsernobyl ser ut etter 30 år. Tenk hvordan det vil se ut om 300 år...

Google "Isle of Staffa" og "Caledonian Forest Scotland", så skal du se at det ikke er så alt for store kreative friheter de har tatt seg :)

Endret av Jonas Magerøy
Lenke til kommentar

Ja det er i grunn en artig, og ikke helt feil måte å si det på :)

 

Jeg syns ikke de gamle spillene har holdt seg veldig godt side de ble lansert, og jeg vil gå så langt å si at det første Uncharted rett og slett er ett veldig dårlig spill, 60 fps og 1080p eller ei. Jeg bladde tilbake til Gamer sin omtale av spillet når det kom, og der skrev jeg at det var ett kjempe spill! Men nå var vel spillutvalget på PS3 rimelig grusomt tilbake den gangen også. Og så har nok kravene blitt en del høyere med årene, det er ikke til å legge skjul på.

 

Nr.2 og 3 er betraktelig bedre, men lider av mye dårlig gameplay design og grunnmekanikker som drar hele driten nedover for min del. Så derfor var gjennomspillingen på PS4 en ganske så monoton opplevelse som i grunn bare valset over det jeg måtte ha av nostlagiske følelser for da spesielt Uncharted og nr.2 i serien. Så med det så jekket jeg ned forventningene kraftig siste ukene i forkant av Uncharted 4..

,

Men du verden for en opplelvelse dette spillet viste seg å bli. Ja det er Uncharted, ingen tvil om det. Men ND har forbedret og tweaket absolutt alt som gav meg høy puls og utstikkende blodårer i pannen fra de forrige spillene, samt fortalt spillet på en måte som faktisk, for første gang gjør meg oppriktig interessert i å fortsette historien. At det i tillegg ser så lekkert ut som det gjør er jo som forventet når det kommer fra ND. Jeg er veldig fornøyd med enspilleren biten her, og koste meg utrolig mye hele veien, så og si. Online biten er som vanlig ikke relevant for min del så den skal jeg ikke si noe verken fra eller til på.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Kanskje sitter vi om noen år og skriver det samme om Uncharted 4 som vi gjør om 2 og 3 nå. Naughty Dog er veldig flinke til å treffe med timingen av disse spillene, slik at de alltid føles som det neste store når de kommer men ikke er like imponerende noen år senere. Det kan ha å gjøre med at de satser mer på wow-faktor enn på et solid gameplay. Andre spill som er langt eldre enn Uncharted-serien er like moro å spille i dag som da de kom.

 

At første Uncharted fikk så gode anmeldelser i sin tid skyldes nok mest av alt at spillet kom ut tidlig mens det ikke var mange andre spill til PS3 og vi fortsatt var vant til grafikk og gameplay fra forrige generasjons konsoller. Når man kommer rett fra tredjepersons shootere på PS2 til Uncharted på PS3 så er det spillet imponerende, ikke minst pga. hd-oppløsningen. Igjen, timing. 

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Det er nok noen veldig  gode poeng du lufter der. Men jeg syns å huske at jeg også den gangen ikke heeelt likte duck & cover mekanikken, og skytingen var også litt sånn derre. Gears of War var/er jo langt bedre på det punktet etter min mening. Men det var OK den gangen, nå var det jo helt forbanna krise å pine seg igjennom all elendigheten. Og spillet gikk jo bare nedover og nedover fra det begynte, så det gjorde jo ikke saken bedre :p Grusomt.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Etter å ha spilt dette i nesten 10 timer , så minne spillet mye om hvorfor jeg likte 2 ern. For meg så er dette spillet så nært som 10/10 per nu som det går an å komme.

Bedre historie en i tidligere spillene, mer på spill ( liker i tittelen) fantastisk banter mellom nate, sully and sam. Morsomt å kjøre jeep, og bruke grappling hooken, kombo mellom stealth, gunplay og klatring funker bra, bedre ai . Er sirka halv veis tror jeg koser meg mye.

Hvis ikke spillet varer lengre enn 10 timer blir jeg litt skuffa.

 

Beklager veldig sent svar , men jeg brukte vel drøye16 timer på først gjennomspilling. Må huske å sjekke diskusjon oftere. Har vel neste i hvertfall 75+ timer om ikke 100 på online. Veldig bra spill etter min mening.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Aspiranten skrev (På 17.5.2016 den 12.31):

Bare jeg som sitter med en teit måpegrimase ved å spille dette ekstremt useriøse spillet?

Ja fordi andre, som har fått seg litt fuzz, klarer å skille fantasi fra virkelighet. Når det gjelder dine andre "fakta" opplysninger, lyser det av useriøsitet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...