Gå til innhold

– Kurvede TV-er er ikke en gimmick!


Anbefalte innlegg

 

spådde døden til kurvede skjermer før de første nådde markedet, men sauene gikk fem på og trodde det var fremtiden. Ikke i stand til å se de OVERLEGNE negative aspektene ved en kurvet skjerm. Føler meg overlegen andre mennesker nå. 

Nei, jeg ser ikke de OVERLEGNE negative aspektene jeg. Kjøpte meg kurvet i vinter jeg. Men min er nok noe større enn din (høh høh høh :p )

 

Gjenskinn - Du har muligheten til å få flere lyskilder reflektert tilbake på deg, men hvem er det som har på alle bordlamper og stearinlys når man ser på film?

 

Sweetspot - Skjønner ikke at så mange kommenterer dette. Jeg kan sitte ganske (unaturlig) langt ut til begge kanter, uten at forvridd bilde er noe problem. Sitter du så langt ut på kanten på en flat skjerm, så er det ganske så forvridd bilde på den også.

 

Estetikk - Her er jeg enig. Den er ikke pen på veggen. Mulig det hadde gjort seg med den medfølgende foten, men jeg vil ha den på veggen.

 

mennesker beskytter instinktivt sine valg. du kan ikke noe for det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glossy skjerm er negativt uansett panel det sitter på. Er enig i det også, fikk bare ikke nevnt det før nå. Jeg skjønner meg ikke helt på de som hevder at det er sååååå mye bedre lys/farger på glossy skjermflater. Har jo hatt greie skjermer til PC, hvor mangel av glossyness, eller velsignelsen av å få slippe glossy er helt ok på både lys og farge. Jeg ser ikke det store salgsmomentet.

 

Alt jeg ser som liker litt mattere flate, det er at de som produserer skjermpanelene slipper å måtte gjøre noe ekstra operasjoner for å tilføre den matte overflaten. Samt at de kanskje må innføre et ekstra kortvarig poleringssteg til sin glossy produksjon som en kompensasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

:( jev vil ha buet tv skjerm den gangen jeg skaffer meg en TV (flytter hjemmefra) men er ikke super viktig

 

men noe ejg vil ha enda mere er buet PC monitor, håper hvertfall de ikke slutter med det!

Lenke til kommentar
Det har vært rapportert flere som har vært uheldig å få små knekker på de nye OLED TVene til LG, og Sony sine tynneste (de som er rundt 4mm tykke). Noe som har gitt synlige merker på bildeflaten. Litt kjedelig år man får det av å løfte den ut av esken. Spesielt når TVen koster 75.000,-

 

 

 

Hvor har du lest dette? De er jo ikke spesielt tilgjengelig enda. Men likeledes veldig interessant for meg siden jeg ser på mellommodellene for oled i år.

Endret av lhepat
Lenke til kommentar

mennesker beskytter instinktivt sine valg. du kan ikke noe for det.

Jeg har gjort en hel drøss med feil valg her i livet, men skal ikke bry forumet med de. Har lært litt av mine feil.

 

Når det kommer til TV hadde jeg egentlig tenkt meg et flatt panel. Jeg ser ikke så mye på film/serier, og det var egentlig viktigere med noe som hang pent på veggen. Hadde flat skjerm før og synes det var greit. Kom over et knakandest godt tilbud på en buet en - og angrer ikke. Den er ikke like pen. Stikker litt for langt ut fra veggen på sidene, men det tar den igjen på når jeg skal se på noe.

 

Grunnen til at jeg var så åpen til å kjøpe buet var at tilbake til da jeg leide leilighet, var han jeg leide av hifi/film entusiast. På den tiden var det projektor som gjaldt. Hovedpoenget med buet lerret var (om jeg forstod det riktig) at lyset som treffer lerretet er like langt ifra kilden. Slik blir bildet mindre strukket i hjørnene. Synes dette fungerte fint om det var 1, 3 eller 5 som så på.

 

Jeg lurer på hvor mange som er overbevist om at buet er forkastelig som faktisk har sett en i en stue (ikke bare svirra rundt toppmodellene en ikke har råd til på Elkjøp og overbevist seg selv om at "Det der er faktisk like dust som å ha en Ferrari i Norge").

 

Så.... Aner jeg et snev av misunnelse?  :tease:

 

Bare sier at jeg har prøvd flat tv. Funker ok. Prøvd kurvet. Funker bedre.  FOR MEG. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er glossy-problematikken jeg ønsker til livs. Da vil jeg ikke vurdere buet skjerm en gang, fordi de alltid til nå og fremdeles kommer glossy ut av fabrikk.

 

Når det kommer buet matt TV-skjerm til markedet, så skal jeg ta en tur i butikken og titte på hvordan det tar seg ut, først! Om det da er noe jeg vil ha er jeg ikke sikker på. Om jeg vil betale ekstra for det? Ikke særlig mye, spesiellt siden jeg ikke er overbevist om at det er så fantastisk. Må som sagt innom en visning først.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det har vært rapportert flere som har vært uheldig å få små knekker på de nye OLED TVene til LG, og Sony sine tynneste (de som er rundt 4mm tykke). Noe som har gitt synlige merker på bildeflaten. Litt kjedelig år man får det av å løfte den ut av esken. Spesielt når TVen koster 75.000,-

 

 

Hvor har du lest dette? De er jo ikke spesielt tilgjengelig enda. Men likeledes veldig interessant for meg siden jeg ser på mellommodellene for oled i år.

 

 

Et engelsk AVforum. LGs OLED TVer sliter veldig med banding, som er vertikale striper. Noen nevnte der at enkelte hadde striper som samsvarte med det jeg nevnte over.

 

Satt også å tenkte å hoppe på OLED i år, men lar det vente noen år til, mest på grunn av innbrennings problematikk. Enkelte har også nevnt at noen av LGs 2016 modeller ikke virket å være den oppdateringen fra fjorårs modellene som folk hadde håpet.

Lenke til kommentar

LGs OLED TVer sliter veldig med banding, som er vertikale striper. Noen nevnte der at enkelte hadde striper som samsvarte med det jeg nevnte over.

 

Satt også å tenkte å hoppe på OLED i år, men lar det vente noen år til, mest på grunn av innbrennings problematikk. Enkelte har også nevnt at noen av LGs 2016 modeller ikke virket å være den oppdateringen fra fjorårs modellene som folk hadde håpet.

 

 

Dersom tilbakemeldinger om OLED er alvorlige nok, så kan det godt hende jeg ender opp med en 65" TV eller større som mellom/vente TV. Helst uten kant-LED-belysning. Helst så billig og bra som mulig. Gjerne 4K dersom dette blir veldig utbredt og rimelig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Alle monitorene på Kilden Kino (i nærheten av der jeg bor) er kurverte, og må si på en stor skjerm så er faktisk innfallsvinkelen på kurvert langt bedre enn ved flat.

 

På små skjermer er nok kurvert gimmick, men de som mener at kurvert er gimmick på større skjermer er sannsynligvis uvitende, aldri prøvd en kurvert skjerm, redd for det nyeste, og antar derfor at gammel og flat er best.

Lenke til kommentar

Alle monitorene på Kilden Kino (i nærheten av der jeg bor) er kurverte, og må si på en stor skjerm så er faktisk innfallsvinkelen på kurvert langt bedre enn ved flat.

 

På små skjermer er nok kurvert gimmick, men de som mener at kurvert er gimmick på større skjermer er sannsynligvis uvitende, aldri prøvd en kurvert skjerm, redd for det nyeste, og antar derfor at gammel og flat er best.

 

Da har jeg forsøkt norsk, svensk og dansk ordbok. Men, ingen ser ut til å bruke ditt begrep noe sted.

 

http://no.thefreedictionary.com/kurvert

 

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kurvert

 

http://www.svenskaakademien.se/svenska-spraket/svenska-akademiens-ordlista-saol/saol-13-pa-natet/sok-i-ordlistan

 

 

Det finnes riktignok andre ord som likner.

 

kurvet er kanskje det du er på jakt etter.

kuvert er noe helt annet

 

bøyd, krumning/krummet og buet er ikke så langt unna.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal se tven både fra sofaen og spisebordet. 

Har også en del vinduer på siden av tven så gjenskinn kan bli et problem. 

I tillegg går det en blodig smertegrense på 20000,-

 

Sitter 6-7 meter fra veggen hvor tven skal henge og har i dag en 50" plasma fra Panasonic.

En 50" på en slik avstand minner litt om en 32". Med tanke på budsjettet må jeg prøve å finne en flat 65".

Noen som har prøvd noen av de nye modellene til Samsung?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg ville heller hatt bua PC-skjerm enn TV. PC-en er det normalt kun ein person som brukar om gangen, mens ein TV gjerne skal brukast av mange. I ei stove der TV-en ikkje står i senter er det endå viktigare at ein TV har god innsynsvinkel sidan møblane kan stå litt her og der.

 

Uansett er det viktigare at skjermen ikkje er glossy enn at den er bua.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...