Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

SuperKrokodille skrev (6 minutter siden):

Dere må nesten unnskylde meg om dette har blitt diskutert tidligere i tråden, men til Budeia og andre flat-earthere, hvordan ser dere for dere at jordkloden, eller la oss si, "jordplaten", ser ut? Hvilken form har den, er den en rund skive? Firkantet? Hvor høy er den? Hva er rundt den, utenfor, svever den gjennom et slags tomrom, eller hviler den på noe annet? Hvor havner man om man reiser, med båt eller fly eller hva vet jeg, utenfor kanten? Og forresten, hvorfor renner ikke alt vannet i havene ut på siden?

Hvorfor drar alle oppdagelsesreisende til polene eller høye fjell, og ikke til verdens ende, på sidene? Må jo bli veldig dramatiske bilder av dette, fra kanten av stupet, ved verdens ende?

Hvorfor blir det dag og natt, hvordan beveger solen seg, månen? Hva er egentlig stjerner og andre himmel-legemer?

Alt dette har blitt diskutert utallige ganger.

Og svarene varierer. Det er altså ingen enighet som alle flatjordere enes om. Bortsett fra at formen hvertfall ikke er rund. Det er det eneste de er enige om.

Og mye går i at en må se og undersøke ting selv. Og når en gjør det og ser at det en ser stemmer med at jorda er rund så ser en feil, optisk illusjon eller lyver.

Og så må en for all del ikke reise til kanten. Det har en ikke lov til ser du.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (6 timer siden):

Det finnes en god del slike "azimuthal projections. Spørsmålet er om denne kartmakeren faktisk mente å lage et flat jord-kart med Nordpolen i sentrum. Flere mener det, mens dere vel vil argumentere imot det. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Ruysch

 

Ja, og hva så?

Hvordan ble det forresten med Pontchartrain Bridge? Hvor lenge har du tenkt å flykte fra virkeligheten?

Lenke til kommentar

Det er mange eksempler på slik informasjonsinnavl. En av mine "favoritter" er kaldt månelys. Vi kjenner vel alle testen de gjør hvor de måler temperaturen i direkte månelys og ved siden av skjermet for månelyset. De måler så en liten forskjell hvor månelyset ser ut til å kjøle ned området.

Litt mer erfarne folk som forstår hvordan man sjekker et testoppsett har gjort den samme testen hvor de har satt opp et testoppsett og fått samme resultat med månelyset. Så har de beholt testoppsettet og ventet til månen ikke skinner lengre og gjort målingen om igjen. Og - lo and behold - den samme temperaturforskjellen er der. Altså har ikke månelyset noen som helst påvirking på temperaturresultatet.

Et annet eksempel er gjengangeren, og sikkert også hovedgrunnet for troen for mange, om at man burde sett en horisontal kurve på en globe. Nei, det skal man ikke. Forståelig at man dukker unna temaet om man bare er ute etter å forsterke ens allerede sementerte tro, men spesielt redelig er det ikke. Så det unngås for enhver pris med det resultatet at den gjengse skrivebordskriger ikke kan snakke om det da han ikke har fått beskjed fra kultlederen hva han skal si. Jeg har til dags dato aldri sett noen rettferdiggjøre det kravet om horisontal kurvatur for globen. Ikke fra noen har jeg noen gang sett dette. Det bare gjentas til det kjedsommelige, men ingen kan fortelle hvorfor det burde være slik. Jeg kan fortelle hvorfor det ikke er slik og jeg har gjort det mange ganger, men aldri har noen gjort det motsatte. Rart, gitt at det er hovedgrunnen for mange for å tro jorden er flat. Det er den evinnelige informasjonsinnavlen de bedriver.

Dette er jo resultater man ikke er interessert i innen flat jord kretser, så man lar rett og slett være å snakke om det. Resultatet er at alle skrivebordskrigerene som gjør sine "undersøkelser" på youtubes flat jord kanaler ikke får med seg slikt. Og om de mot all formodning ser det et sted så kommer det fra en annen youtube kilde, og dermed kasseres grunnet krav om at kilden må være en flat jord kilde. Playbook hjernevask.

Endret av fokkeslasken
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (12 timer siden):

Sant, men noe har jeg selv observert utendørs. Har lagt bedre merke til at solnedgangen danner en smal, rett stripe i vannet. Og det er lang sikt, og landskapet ser ut til å bevege seg oppover og oppover (imaginært) til det blir borte ved horisonten (også imaginært). Som jeg ser det nå, er det dumt å lete etter noen kurve. 

Men det var en ubehagelig opplevelse, da bshagen viste noe på flight tracker for flere år siden. Tror det var et Quantas-fly som ankom da det fløy mellom to sydlige verdensdeler. På den annen side er ikke en slik skjerm mer verdt enn et dataspill? Sjekket der i kveld, og det var da ingen "mistenkelige" flygninger mellom sydlige verdensdeler. Som en har sett tidligere, er majoriteten av flyene over USA og Europa. Og en del over Asia, og en del over Latin-Amerika. 

Så det eneste du kan basere din oppfatning  på er hva du ser, helt upåvirket, med dine egne to øyne. Jeg kan forstå det, men jeg vil påstå at det er litt dumt å låse seg til dette. Dette betyr jo egentlig at du ikke kan stole på noen verdens ting, som du ikke selv har sett, med dine to øyne. Finnes det mennesker på steder du aldri har vært? det kan ikke bevises uten å dra dit. Gud forsvinner dersom man har en gudetro og det meste egentlig, forvinner, så lenge du ikke har sett det med dine 2 egne øyne. 

Jeg er veldig glad, for at majoriteten av verden, ikke ser verden på den måten

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 minutter siden):

Det kan bevises via Bibelen at språkene ble atskilt ved Babels tårn, i en mengde tungemål :) Ergo er det mennesker på steder jeg aldri har vært. 

Du har vel aldri sett de originale skriftene bibelen er bygget opp av, men jeg antar du har lest reviderte utgaver av biblen,og gjerne oversatt til norsk? Hvordan kan du stole på alt dette? 

Du unnlater også å svare på essensen i det jeg spør om...
Jeg kan stille ett annet spørsmål, er Trump preisdent i USA?

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

nå blir jeg bare mer forvirret,

Finnes en del holdepunkter for at USA eksisterer. Mange nordmenn har slektninger der, og jeg har selv hatt kontakt med tilfeldige amerikanere via Internett. En mengde TV-programmer har kommet derfra. Vet om noen som har bodd der, osv. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 minutter siden):

Finnes en del holdepunkter for at USA eksisterer. Mange nordmenn har slektninger der, og jeg har selv hatt kontakt med tilfeldige amerikanere via Internett. En mengde TV-programmer har kommet derfra. Vet om noen som har bodd der, osv. 

Det finnes en del ( massive mengder) holdepunkter for at jorda er rund også... blant annet målinger, bevis, folk har vært i verdensromet og hatt kontakt med mennesker på jorda gjennom internett, osv. 

men dette er for usannsynlig for deg, kontra at amerika finnes. Derfor jeg er forvirret for at du kan vekte det ene som sannsynlig pga internett og tv programmer, men det andre stemmer ikke fordi du ikke har sett det selv

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Det finnes en del ( massive mengder) holdepunkter for at jorda er rund også... blant annet målinger, bevis, folk har vært i verdensromet og hatt kontakt med mennesker på jorda gjennom internett, osv. 

men dette er for usannsynlig for deg, kontra at amerika finnes. Derfor jeg er forvirret

Bare flat jordere er ikke forvirret over deres egen tilsynelatende tilfeldige krav til bevis.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Bare flat jordere er ikke forvirret over deres egen tilsynelatende tilfeldige krav til bevis.

Det er ikke tilfeldige krav til bevis der? Eneste beviset de trenger er å se det selv. ( fra verdensrommet uten romferger eller hjelm der vinduet kan være manipiulert)  

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Budeia said:

Finnes en del holdepunkter for at USA eksisterer. Mange nordmenn har slektninger der, og jeg har selv hatt kontakt med tilfeldige amerikanere via Internett. En mengde TV-programmer har kommet derfra. Vet om noen som har bodd der, osv. 

Får jeg legge til at alle disse tingene (*) også kan sies om ISS.

(*) Helt hvordan det står seg med norske slektninger og astronauter skal jeg ikke love for mye om, men gitt at nesten alle i hele verden er i slekt med hverandre etter seks generasjoner så føler jeg meg ganske sikker på at det nok ikke er å love for mye der heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...