Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
maxRPM skrev (49 minutter siden):

Jeg sliter med å se de som terper på flatjordinger som er rike som Bill Nye, Neil degrasse, Brian Cox, Joe Rogan, og fler. De kan jo lage TV-program av det også, med et kamera som filmer solens 24 timer der nede.

 

Det jeg sliter med er å forstå er hva du egentlig tror om forholdene i Antarktis. Jeg har kommet med argumenter om hva cruisedeltakere opplever, men jeg har ikke opplevd at du kommer med andre svar enn å henvise til en konspirasjonsteori om at alle cruiseskipene er eid av eliten. Hva nå det måtte ha med saken å gjøre.

Hva er det som er galt med mine resonnement?
Er det:
1. Det finnes ingen cruiseskip i Antarktis.
2. Alle passasjerene er betalt for ikke å fortelle sannheten.
3. Alle cruisene går til et helt annet sted enn det de blir fortalt.

Lenger rekker ikke min fantasi, men du kan sikkert hjelpe meg.

Ett spørsmål til:
Tror du at dagene blir lengre og lengre i januar, jo lenger syd du kommer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Den må du forklare litt nærmere.

Og hvis det er slik at du tror landingen fakes - hvorfor fake noe som man kan dra å se selv? På alle oppskytninger av Falcon Heavy og alle oppskytninger av Falcon 9 med såkalt return to launch site er det bare å stille opp med kikkert og se på oppskytningen og landingen.

Sånn kan forresten det se ut for Falcon Heavy, om man bruker lang lukkertid (den lange buen er oppskytningen, de øverste parallelle stripene er de to boosterne som bremser ned på vei inn i atmosfæren for å ikke brenne opp, og de nederste parallelle stripene er landingene av de to boosterne):

ZGYEV2337FELND6Z4FFK43DJ2A.JPG

Avanserte helium ballonger som ligner en rakett, og lander ut i Atlanteren.

 

Lenke til kommentar
cuadro skrev (37 minutter siden):

Det er ikke plutselig, det er i løpet av noen timer. Skylaget forandrer seg. Du vet hva vær og en timelapse er?

 

Du får enten reise opp der selv eller komme med en gyldig innvending. "Det må være juks fordi jeg tror ikke på det" er ikke et argument.

 

 

Kan ikke si du har et godt motargument heller.

Lenke til kommentar
aklla skrev (44 minutter siden):

5 dager timelaps, uten snakk før som forvirrer..

Stilig, hadde det vært jeg som hadde filmet dette, og selvfølgelig ikke trodd jorden var flat, så hadde jeg hoppet inn i videoen og sagt "Up yours flat earthers" 

Robert Schwarz kan jo være utplukket og godt betalt for å lyve om det også. Rart flat jordere ikke har sett desse videoene før.

De sier det er ugjestmildt der nede. Ser jo ut som mild vinter med sol døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Fullstendig umulig. En heliumballong ville bevege seg utrolig mye tregere, og ville følge vinden. Og man ser jo at den ikke lander i atlanteren, i de tilfellene den lander på basen den ble skutt opp fra.

Kos deg. En masse få minutters videoer om temaet.

Lenke til kommentar
maxRPM skrev (57 minutter siden):

Men å fly til månen i 1960 tror du på men betviler en datamaskin fra 1988. 

Ja? Hele jorden (den runde vet du) ble oppdaget og utforsket lenge før vi fikk den første datamaskinen. Det gjorde med de kompass og sekstant og matematikk. Det bygget på teorier helt fra Pytagoras tid, til det ble bekreftet matematisk av Eratosthenes og co 300 år senere, og utviklet fram til Picard på 1600-tallet og så Newton. (Og ja, det stoppet ikke med ham.)

Og jo mer man fikk reist og utforsket, jo mer bekreftet det man så det gamle og nyere matematikere hadde beregnet. Derfor kunne man allerede på 1500-tallet seile jorden rundt, selv om man ikke hadde hverken detaljerte kart eller datamaskiner. Man startet jo ikke med en jordomseiling, man seilte til naboøyen, og så litt lenger. Slik kunne vikingene seile til Island og så til Grønland og tilslutt til Amerika.

De første flyene lettet og fløy også uten datamaskiner. Jordas fasong var kjent, resten var fysikk og matematikk, så man kunne fint beregne hva som skulle til for å fly. Og så prøvde man seg fram da, til man lykkes. Fra brødrene Wrights første 12 sekunders tur i 1903, vi pionerene fram til dagens fly. 

Likeså med måneferden. I  Apollo 11 var det ikke datamaskinen ombord som regnet ut ferden underveis, det var gjort på forhånd. Den bare fløy som den var programmert til. Justeringer underveis ble gjort på bakken, og så tastet astronautene dem inn i systemet ombord.  Da hadde man regnet på det i årevis, og for hvert "skritt" på veien foretok man testoppskytninger. Inkludert 3 stykker som reiste til månen og rundt den, men ikke landet. Så man visste nøyaktig hva som skulle til, og om beregningene stemte. Igjen, prinsippene og mye av matematikken hadde de gamle grekere og Newton med flere gjort for dem.

Jeg "betviler" for ordens skyld ikke Cray 2. Tvert om. Men vi vet hvor kraftig den var. Og den brukte 200 KW med strøm og veide 2,5 tonn, hvilket hadde gjort den litt upraktisk ombord i en rakett selv om den hadde eksistert på slutten av 60-tallet...

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
maxRPM skrev (21 minutter siden):

Stilig, hadde det vært jeg som hadde filmet dette, og selvfølgelig ikke trodd jorden var flat, så hadde jeg hoppet inn i videoen og sagt "Up yours flat earthers" 

Robert Schwarz kan jo være utplukket og godt betalt for å lyve om det også. Rart flat jordere ikke har sett desse videoene før.

De sier det er ugjestmildt der nede. Ser jo ut som mild vinter med sol døgnet rundt.

Bare å bestille en tur dit :)
Ja, det er ugjestmildt, det er en grunn til at det ikke er ett veldig populært turiststed og ikke bare er å dra dit som man selv føler får med båten sin..
Men med turistbåter eller fly er det jo ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
aklla skrev (10 minutter siden):

Bare å bestille en tur dit :)
Ja, det er ugjestmildt, det er en grunn til at det ikke er ett veldig populært turiststed og ikke bare er å dra dit som man selv føler får med båten sin..
Men med turistbåter eller fly er det jo ikke noe problem :)

Var visst planer om flat earth cruise til Antarktis, men så kom Coronaen. Alt de gjør for å holde nysgjerrige flat jordere unna eller?

Er jo bare fake news denne Coronaen så tviler ikke på at det kan være en av grunnene. Pluss at de har planlagt en pandemi lenge, og totalkontroll over folket lenge.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, maxRPM said:

Kos deg. En masse få minutters videoer om temaet.

Noen kommentarer:

1. Den "flyter" ikke opp, den får en skikkelig smekk av at 3 stk RS-25 med til sammen 570 tonn skyvekraft starter opp. Noe må være ekstremt solid for å ikke bevege seg. (Og det er definitivt ikke armene som holder romfergen på plass, ettersom de faktisk skal *slippe* romfergen om få sekunder.)

2. For det første stiger ikke hastigheten lineært - det går tregt til å begynne med, og så går det raskere og raskere og raskere ettersom skyvekraften er stabil, mens raketten blir lettere og lettere. Etterhver brenner boosterene ut og akselerasjonen faller igjen, men etter det bygger den seg opp og opp og opp. Like før hovedmotorene slås av er romfergen oppe i 3G. Det er altså ca 30 m/s^2, eller man kan si det slik at på 5 sekunder får romfergen ytterligere 335 mph. For det andre forsterkes "tregheten" av at raketten motvirkes av jordens gravitasjon til å begynne med. Ved ca 1,5G er det ikke slik at man øker den vertikale hastigheten med 15 m/s^2, fordi man taper 9,8 m/s^2 ved å jobbe mot gravitasjonen. Altså i stedet for å øke hastigheten med 75 m/s (167 mph) på 5 sekunder , så øker den bare med 25 m/s (56 mph) på 5 sekunder. Denne effekten avtar når man akselererer horisontalt, noe romfergen og andre raketter gjør med en gang de er ferdige med å legge seg over i en bue. Romfergens akselerasjon:

Q7ODR.png

3. Om man hører lyd samtidig som noe skjer i en rakettvideo, så er det fordi lyden er syncet med videoen. Noen velger å gjøre dette med sine videoer, ikke alle. Og er man en tilskuer opplever man det definitivt ikke slik.

SpaceX hadde et lite uhell med en av sine prototyper her om dagen - slik opplevedes denne av en tilskuer som filmet (og så har de syncet lyden på noen av playbackene):

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
maxRPM skrev (6 minutter siden):

Var visst planer om flat earth cruise til Antarktis, men så kom Coronaen. Alt de gjør for å holde nysgjerrige flat jordere unna eller?

Cruiset kan jo gå det, men kanskje litt senere?
Er jo ikke midnattssol der før det er vinter her, så er jo en god stund til :)
Er jo rart om dere var årsaken og Corona rammer når det ikke er midnattsol der uansett, og dermed uansett ikke noe poeng i å dra.

Men cruiset var kanskje aldri planlagt å dra når det var midnattsol?
For det ville jo vært dumt..

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (44 minutter siden):

Ja? Hele jorden (den runde vet du) ble oppdaget og utforsket lenge før vi fikk den første datamaskinen. Det gjorde med de kompass og sekstant og matematikk. Det bygget på teorier helt fra Pytagoras tid, til det ble bekreftet matematisk av Eratosthenes og co 300 år senere, og utviklet fram til Picard på 1600-tallet og så Newton. (Og ja, det stoppet ikke med ham.)

Og jo mer man fikk reist og utforsket, jo mer bekreftet det man så det gamle og nyere matematikere hadde beregnet. Derfor kunne man allerede på 1500-tallet seile jorden rundt, selv om man ikke hadde hverken detaljerte kart eller datamaskiner. Man startet jo ikke med en jordomseiling, man seilte til naboøyen, og så litt lenger. Slik kunne vikingene seile til Island og så til Grønland og tilslutt til Amerika.

De første flyene lettet og fløy også uten datamaskiner. Jordas fasong var kjent, resten var fysikk og matematikk, så man kunne fint beregne hva som skulle til for å fly. Og så prøvde man seg fram da, til man lykkes. Fra brødrene Wrights første 12 sekunders tur i 1903, vi pionerene fram til dagens fly. 

Likeså med måneferden. I  Apollo 11 var det ikke datamaskinen ombord som regnet ut ferden underveis, det var gjort på forhånd. Den bare fløy som den var programmert til. Justeringer underveis ble gjort på bakken, og så tastet astronautene dem inn i systemet ombord.  Da hadde man regnet på det i årevis, og for hvert "skritt" på veien foretok man testoppskytninger. Inkludert 3 stykker som reiste til månen og rundt den, men ikke landet. Så man visste nøyaktig hva som skulle til, og om beregningene stemte. Igjen, prinsippene og mye av matematikken hadde de gamle grekere og Newton med flere gjort for dem.

Jeg "betviler" for ordens skyld ikke Cray 2. Tvert om. Men vi vet hvor kraftig den var. Og den brukte 200 KW med strøm og veide 2,5 tonn, hvilket hadde gjort den litt upraktisk ombord i en rakett selv om den hadde eksistert på slutten av 60-tallet...

Geir :)

Kortfattede historier om hvordan folk trodde vi bodde på en globe uten noen som helst forutsetninger for å tro sånt i det hele om man ikke visste hva gravitasjon var, og like lite vet vi hva det er idag. Så jeg kaller desse historiene for pølsevev. Kan man liksom ikke seile rundt jorden på en flat jord?

 

Måneferden, der går jeg ikke lenger på å forklare, den som vil bli lurt får bare være det. Skulle jeg huske en video som prater om emnet og passer så kan det hende jeg poster. Men jeg synes synd på dere som har sett mange moon hoax videoer og fortsetter å forsvare dem. Se filmen Capricorn One. 

Kan legge til de offisielle videoene fra den russiske månelandingen i 1970

 

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar
aklla skrev (11 minutter siden):

Cruiset kan jo gå det, men kanskje litt senere?
Er jo ikke midnattssol der før det er vinter her, så er jo en god stund til :)
Er jo rart om dere var årsaken og Corona rammer når det ikke er midnattsol der uansett, og dermed uansett ikke noe poeng i å dra.

Men cruiset var kanskje aldri planlagt å dra når det var midnattsol?
For det ville jo vært dumt..

Kommer aldri noensinne til å skje. At Corona er årsaken er en bløff. Jeg har sett fra flatjordhold at det cruiset var en myte, og at det aldri var tenkt gjennomført. De styrer glatt unna alt som har å gjøre med avstander på den sørlige halvkule. Rob Skiba og resten av gjengen som har økonomi for å gjennomføre cruise i Antarktis eller fly mellom kontinentene, er ikke så dumme at de slår beina under sin egen eksistens. Hadde de vært interessert i sannheten hadde de gjort dette for lenge siden. Flatjordinger kan ikke fordra at vi snakker om den sørlige halvkule, og det gjelder ikke bare Max. I stedet kverulerer de om alt annet, som måneferden, perspektiv, CGI osv. mens flatjordeliten teller gryn og ler seg i hjel. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
maxRPM skrev (19 minutter siden):

Kortfattede historier om hvordan folk trodde vi bodde på en globe uten noen som helst forutsetninger for å tro sånt i det hele om man ikke visste hva gravitasjon var, og like lite vet vi hva det er idag.

De hadde da alle forutsetninger for å vite at jorda var en globe, og det var ikke veldig vanskelig heller. De benyttet målinger og observasjoner av jorda, horisonten, sola og andre himmellegemer. Men viktigst av alt, de avfeide ikke alle målingene med at de var ‘fake’, slik som dere flatjordere gjør - men de reiste ut og oppdaget verden - slik dere flatjordere tydeligvis ikke har noen planer om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
matteus skrev (10 minutter siden):

Kommer aldri noensinne til å skje. At Corona er årsaken er en bløff. Jeg har sett fra flatjordhold at det cruiset var en myte, og at det aldri var tenkt gjennomført. De styrer glatt unna alt som har å gjøre med avstander på den sørlige halvkule. Rob Skiba og resten av gjengen som har økonomi for å gjennomføre cruise i Antarktis eller fly mellom kontinentene, er ikke så dumme at de slår beina under sin egen eksistens. Hadde de vært interessert i sannheten hadde de gjort dette for lenge siden. Flatjordinger kan ikke fordra at vi snakker om den sørlige halvkule, og det gjelder ikke bare Max. I stedet kverulerer de om alt annet, som måneferden, perspektiv, CGI osv. mens flatjordeliten teller gryn og ler seg i hjel. 

De har vel råd til å ta hvert sitt privatfly dit vil jeg tro, men de vil jo ikke gjøre noe som motbeviser det de tjener mye penger på heller så klart nei :)

Men det nærmeste noen flat-jordere har kommet forskning er vel under den dokumentaren på netflix der de brukte ett lasergyroskop og beviste for seg selv at den var rund, men den var vist allikevel flat av en eller annen grunn, selv om resultatet var nøyaktig slik de selv mente det ville være på en rund jord..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
maxRPM skrev (3 minutter siden):

Kortfattede historier om hvordan folk trodde vi bodde på en globe uten noen som helst forutsetninger for å tro sånt i det hele om man ikke visste hva gravitasjon var, og like lite vet vi hva det er idag.

Men man hadde jo forutsetningen, det er det vi kaller intelligens. Gravitasjonen var ikke en forutsetning for å skjønne at jorda var rund, den var derimot instrumentell i å forklare hvorfor det fungerer som det gjør. At det fungerte slik kunne man observere før Newton, derfor kunne for eksempel Kepler definer lover for hvordan planetene beveget seg ut fra observasjonene til Tyco Brahe. 

maxRPM skrev (14 minutter siden):

Så jeg kaller desse historiene for pølsevev.

Hva du kaller dem er din hodepine.

maxRPM skrev (15 minutter siden):

Kan man liksom ikke seile rundt jorden på en flat jord?

Selvsagt kan man det. Det er bare å seile langs den berømmelige isveggen det. Spørsmålet er, gitt at vi i dag vet hvor store kontinentene re, og dermed hvor langt det må være fra nordpolen til isveggen: Hvor stor er omkretsen av den flate jorden, (I motsetning til den runde hvor omkretsen minker igjen mot sydpolen)? Og hvor lang tid ville turen med seilskip da ha tatt? (Det er enkel matematikk.)

maxRPM skrev (19 minutter siden):

Se filmen Capricorn One. 

Så av alle filmer som er laget som viser de store oppdagelsene, inklusive romferdene, så velger du ut én som  handler om en fiktiv(!) historie hvor man bløffer?

For ordens skyld, plottet i filmen er jo ikke at man ikke kan fly til Mars, det er at tekniske problemer gjør at ferden må være ubemannet. Man velger å sende den avgårde allikevel for ikke å miste bevilgninger og sponsorer, mens mannskapet gjemmes i ørkenen. Resten av plottet skal jeg la ligge, i tilfelle noen faktisk skal se den...

Geir :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...