Gå til innhold

Dropper fartshumper - vil stanse råkjørerne med maling i veien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A-Merking AS sendte ute en pressemelding til blant annet TU i 2005. Det ble ikke tatt opp i norsk presse som noe av interesse. Vi ble stoppet av Vegvesenet før vi det hele fikk mulighet til å vise effekten av produktet. Våre 3-D markeringer er i rødt/blått/hvit farge og har faktisk bedre effekt en merkingen som er beskrevet i artikkel.

Hvis noen er interessert, ta gjerne kontakt med oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Avgjørelsen om å satse på 3D-maling ble gjort etter at den indiske regjeringen tidligere denne måneden bestemte seg for å fjerne alle fysiske fartsdumper i fra større veier i India, da disse blir sett på som et faremoment for de som kjører raske kjøretøy." - Var ikke hensikten å få farten ned? Hvorfor da ta hensyn til "raske kjøretøy"? Er ikke det de som faktisk er målgruppen med slike tiltak?

Lenke til kommentar

Alt er bedre enn de dritthumpene de har her i Stavanger. Mange er jo så vonde å kjøre over at man må langt under fartsgrensen for å komme over uten å riste i stykker hele bilen. Dette har jo motvirkende effekt fordi man blir jo så irritert av å måtte ned i fart at man gir litt ekstra gass når man kommer over humpene.

 

Det er jo fullt mulig å lage fartshumper som man kan kjøre i et behagelig tempo over uten å ødelegge alt av understell på bilen. Det finnes noen av de også, men dessverre er de i mindretall...

Lenke til kommentar

3.D er benytte langt tilbake i historien, i kirkegulv på 1100 tallet

Som trafikkregulerende tiltak testet Norskilt AS ut 3-D i 1998, både i Norge og Danmark..

Flere varianter, og alle har en viss effekt, særlig når det er nylagt.

Problemet er når de som kjører over disse markeringene daglig neglisjerer dette, og så kommer det en "nykommer" som bremser og får en bil inn bakfra.

For langsiktig effekt er det best å legge dette i prefabrisert termoplast

www.norskilt.eu

Lenke til kommentar

"Avgjørelsen om å satse på 3D-maling ble gjort etter at den indiske regjeringen tidligere denne måneden bestemte seg for å fjerne alle fysiske fartsdumper i fra større veier i India, da disse blir sett på som et faremoment for de som kjører raske kjøretøy." - Var ikke hensikten å få farten ned? Hvorfor da ta hensyn til "raske kjøretøy"? Er ikke det de som faktisk er målgruppen med slike tiltak?

 

Mulig folk ikke vet bedre/ikke bryr seg og bare kjører raskt over likevel, som fører til ulykker. Vet ikke hvordan 3D fartshumper skal stoppe dem, hvis ikke virkelige gjorde det da....

 

Jeg ser heller ikke hvordan India er relevant for Norge. Ekstremt ulik kjørekultur i India og Norge.

Lenke til kommentar

Alt er bedre enn de dritthumpene de har her i Stavanger. Mange er jo så vonde å kjøre over at man må langt under fartsgrensen for å komme over uten å riste i stykker hele bilen. Dette har jo motvirkende effekt fordi man blir jo så irritert av å måtte ned i fart at man gir litt ekstra gass når man kommer over humpene.

 

Det er jo fullt mulig å lage fartshumper som man kan kjøre i et behagelig tempo over uten å ødelegge alt av understell på bilen. Det finnes noen av de også, men dessverre er de i mindretall...

 

Jeg tror du mistforstår litt av poenget med fartsdumper. De er der ikke for at du skal kunne kjøre behagelig og uavbrutt gjennom en gate hvor det sannsynligvis er skolevei, mulighet for lekende barn og ellers mye myke trafikanter. De er der nettopp for at du skal måtte bremse ned vesentlig. Hvis du synes det rister og humper i bilen betyr jo det bare at du har for stor fart over humpen og burde bremse ned enda mer. Hensynet til at du blir irritert kan vel neppe tillegges særlig mye vekt sammenlignet med sikkerheten til de som bor og ferdes i den aktuelle gaten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror du mistforstår litt av poenget med fartsdumper. De er der ikke for at du skal kunne kjøre behagelig og uavbrutt gjennom en gate hvor det sannsynligvis er skolevei, mulighet for lekende barn og ellers mye myke trafikanter. De er der nettopp for at du skal måtte bremse ned vesentlig. Hvis du synes det rister og humper i bilen betyr jo det bare at du har for stor fart over humpen og burde bremse ned enda mer. Hensynet til at du blir irritert kan vel neppe tillegges særlig mye vekt sammenlignet med sikkerheten til de som bor og ferdes i den aktuelle gaten.

 

 

Det er jo faktisk slik at mange fartshumper, også i Stavanger, ikke følger spesifikasjoner. De er lagd feil og det rister mer i bilen enn det burde gjort. Det er dessverre ganske vanlig. Du merker lett forskjell på en skikkelig lagd fartshump og en som er lagd feil. For ikke å snakke om de som er ekstra høye i midten. Du må åpenbart kjøre midt på humpen, det er det de er lagd for. Ikke noe problem det, om du har lappen bør du klare å kjøre midt i veien. Problemet er når fartshumpen er lagt inn mot motsatt kjørefelt..... Da må du kjøre på siden av humpen hvis det kommer en bil imot, ellers er du farlig nærme å trekke sidespeilet deres. Slike fartshumper finnes og er der år etter år. De er rett og slett feil. Det finnes og flere saker der vegvesenet har blitt dømt til erstatning for ulovlige fartshumper.

 

Så nei, det betyr ikke at denne brukeren kjører for fort. Fartshumpene kan rett og slett ikke følge spesifikasjonene. Da rister det mer enn det burde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alt er bedre enn de dritthumpene de har her i Stavanger. Mange er jo så vonde å kjøre over at man må langt under fartsgrensen for å komme over uten å riste i stykker hele bilen. Dette har jo motvirkende effekt fordi man blir jo så irritert av å måtte ned i fart at man gir litt ekstra gass når man kommer over humpene.

 

Det er jo fullt mulig å lage fartshumper som man kan kjøre i et behagelig tempo over uten å ødelegge alt av understell på bilen. Det finnes noen av de også, men dessverre er de i mindretall...

Jeg tror du mistforstår litt av poenget med fartsdumper. De er der ikke for at du skal kunne kjøre behagelig og uavbrutt gjennom en gate hvor det sannsynligvis er skolevei, mulighet for lekende barn og ellers mye myke trafikanter. De er der nettopp for at du skal måtte bremse ned vesentlig. Hvis du synes det rister og humper i bilen betyr jo det bare at du har for stor fart over humpen og burde bremse ned enda mer. Hensynet til at du blir irritert kan vel neppe tillegges særlig mye vekt sammenlignet med sikkerheten til de som bor og ferdes i den aktuelle gaten.

 

 

Og du misforstår helt hva jeg mener. Fartshumpene er så harde at man må ned i 10-20 km/t (langt under halvparten av fartsgrensen) for å ikke riste bilen i filler. Det finnes faktisk fartshumper som er lagd skikkelig slik at man komme over i trygg hastighet uten å skade bilen og understellet. De dårligste fartshumpene opplever jeg er utenfor trange gater og skolevei, og heller plassert der man minst trenger dem...  Når man legger fire-fem slike elendige fartshumper etter hverandre er det ikke rart man blir irritert og mange gir heller litt ekstra gass etter fartshumpene og da er effekten motsatt. Forstår godt meningen med fartshumper, men det går da for fanken an å lage dem skikkelig.

Ta deg en tur forbi sverd i fjell, Hafrsfjord, for eksempel... Fartshumpene der er som å kjøre over en høy fortauskant uansett hvilken fart man holder.

Endret av sj3f
Lenke til kommentar

 

Så nei, det betyr ikke at denne brukeren kjører for fort. Fartshumpene kan rett og slett ikke følge spesifikasjonene. Da rister det mer enn det burde.

Har slike der jeg bor - spesielt en av de, for der skraper man nedi med fronten hvis man kjører i lovlig maks hastighet(30). Så man må ligge i 20 for ikke å ta nedi

 

 

Er slike jeg snakker om, burde jo være mulig å kjøre bilen i normal fartsgrense over? Hvorfor skal vi som holder fartsgrensen bli straffet?

Endret av sj3f
Lenke til kommentar

Holder man 30 når fartsgrensen er satt til det og de lager dumper som ødelegger fronten via at man slår nedi, så tror jeg man kan få det erstattet. Men det er kanskje et tema for juss-delen av forumet å bekrefte/avkrefte :)

Jeg har sett saker i media før der dette har skjedd. Da var det noe som hadde skjedd med mange, så du må jo klare å bevise at det ikke bare er et problem for deg. Da er det ikke sikkert de tror på at du fulgte fartsgrensen, men om den ikke følger spesifikasjoner og du kan vise til at det er mange som har problemet så tror jeg du har en god erstatningssak. 

 

 

Og vegvesenet burde virkelig gjøre noe med fartshumpene. De setter det jo ut på kontrakt, og de som får kontraktene kan åpenbart ikke lage fartshumper. Det finnes og flere steder der de har gjort humpene på ny, fordi de var helt forferdelige. Likevel er det ganske mange veldig dårlige fartshumper i dag.... Det bør ikke være slik at de skal være slik. Da blir det jo heller til at folk bremser før fartshumpen og kjører raskt til neste.

 

Hvis jeg skulle kjørt opp til der jeg bor med den hastigheten jeg må kjøre over fartshumpene, så kunne jeg gått hjem raskere... Det å kjøre fartsgrense i mange boliggater er jo tilnærmet umulig hvis du ikke vil dra på verksted etterpå. Det finnes tom. fartshumper med en skikkelig grop etter dem! Du kjører over dem litt ekstra sakte, men du merker det likevel utrolig godt, fordi det var en hump på andre siden(!). Maksfart er jo 10 km/t, og jeg vil ikke tenke på hvordan det er for folk med litt lav bil. Fartshumper skal ikke være lagd for å lure folk.... Jeg snakker ikke om å kjøre i 30 over heller. Bare å kjøre i 20 er veldig ille. Du slår vel nedi hvis du kjører i 30 tipper jeg, men det har jeg aldri gjort. Joda 30 er maksgrense, det betyr ikke du skal kjøre 30, men det bør likevel være mulig å kjøre 30 uten å ødelegge bilen. Så kan en kjøre senere når det er mørk og folk i veien, og ikke være redd for å ødelegge bilen ved å kjøre i 30 når det er midt på dagen og helt tomt. (da kan du og kjøre midt i veien og ikke være redd for folk som kommer ut fra husene sine slike gater har jo ikke midtdeling)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...