Gå til innhold

Kjøpe tomannsbolig sammen med ekskona


erikkris

Anbefalte innlegg

Ekskona og jeg ble separert i fjor. Vi har tre barn sammen. Vi ønsker å kjøpe hver vår del av en ny tomannsbolig i området barna i dag bor i, slik at vi får hver vår bolig, men barna får kort vei mellom oss, og de får beholde venner/skole/barnehage.

 

Ekskona har 1 mill i egenkapital, men har lav lønn og ingen utsikter til noe særlig lønnsforhøyelse. Jeg har –100.000 i formue (studielån), tjener bedre enn ekskona, og har utsikter til god lønn etter hvert.

 

Ekskona har altså godt med egenkapital, men problemer med betjening. Jeg har ingen egenkapital, men vil kunne betjene langt mer lån. Er det en kreativ måte vi kan samarbeide på for å realisere kjøpet av hver vår del av denne tomannsboligen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal hun legge ut 1 mill i egenkapital for kjøp av leilighet? Hvis svaret er ja, og du har ingenting i egenkapital, så må du huske at det er hun som vil sitte med risikoen hvis du en nektar å betale din sum.

 

La oss anta at dere kjøper en leilighet for 2mill, og hun legger ut 1 mill i egenkapital. Da bør du være den som betaler gjelden hver måned (1 mill totalt). Renter skal fordeles, samme gjelder felleskostnader, men du bør kanskje betale mer renter enn det hun gjør, for hun sitter med risikoen her

 

edit: Kanskje renten ikke bør fordeles likevel, da det egentlig er "du" som tar opp gjelden. Hun har betalt sin del av leiligheten (halvet summen)

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Skal hun legge ut 1 mill i egenkapital for kjøp av leilighet? Hvis svaret er ja, og du har ingenting i egenkapital, så må du huske at det er hun som vil sitte med risikoen hvis du en nektar å betale din sum.

 

La oss anta at dere kjøper en leilighet for 2mill, og hun legger ut 1 mill i egenkapital. Da bør du være den som betaler gjelden hver måned (1 mill totalt). Renter skal fordeles, samme gjelder felleskostnader, men du bør kanskje betale mer renter enn det hun gjør, for hun sitter med risikoen her

 

edit: Kanskje renten ikke bør fordeles likevel, da det egentlig er "du" som tar opp gjelden. Hun har betalt sin del av leiligheten (halvet summen)

Dette er jo ikke snakk om en leilighet, men at de kjøper hver sin del av en tomannsbolig. 

 

Det er et par ting dere bør få avklart, skal dere kjøpe hver vår del, eller skal dere kjøpe delene sammen? 

 

Har dere vært i kontakt med bank angånde hva dere får låne, og hvor langt unna er ekskona med egenkapitalen sin? (Mangler hun 500k eller 2 mill?). 

Lenke til kommentar

Planen er å kjøpe og eie hver vår del. Men har tenkt noe i banen av at vi er medlåntakere for hverandre. Jeg sikrer betalingsevne, hun sikrer egenkapital. Hver av delene koster ca. 2,7 mill. Hun må altså låne 1,7 mill, og jeg må låne 2,2 (jeg har 400.000 i egenkapital på konto etter salg av felles enebolig, men på grunn av høyt studielån er formuen min –100.000 kroner).

Lenke til kommentar

Planen er å kjøpe og eie hver vår del. Men har tenkt noe i banen av at vi er medlåntakere for hverandre. Jeg sikrer betalingsevne, hun sikrer egenkapital. Hver av delene koster ca. 2,7 mill. Hun må altså låne 1,7 mill, og jeg må låne 2,2 (jeg har 400.000 i egenkapital på konto etter salg av felles enebolig, men på grunn av høyt studielån er formuen min –100.000 kroner).

 

Hvis du har EK på 400 000 kr så er det greit nok... studielånet blir ikke trukket fra EK det blir bare tatt med i beregningen på totalgjelden din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøpspris: 2,7 mill

Studielån: 500.000

Egenkapital: 400.000

 

I mine øyne tilfredsstiller jeg ikke kravene til 15% egenkapital med disse tallene. Men kommer vel kanskje an på hvordan man regner inn studielånet i det hele?

 

Egenkapital er en buffer kjøper må ha ved kjøp i tilfelle nedgang i priser og at man må selge med tap.

 

Må man selge med tap "risikerer" man ikke å ha ett restlån etter boligen er solgt. Går prisene mer ned enn EK + meglerhonorar så vil man uansett stå igjen med restgjeld men EK vil begrense denne.

 

Studielån påvirker ikke dette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

EK er vel strengt talt en sikkerhet for banken mtp omkostninger ved tvangssalg og mulig prisfall en eller annen gang, dersom lånet skulle bli misligholdt.

 

I Norge vil jeg si at EK er mer til sikkerhet til forbruker enn det er til bank. Dekker ikke salgssum lån blir restlån gjort om til forbrukslån noe banken tjener enda mer penger på. I de aller fleste tilfeller salgssummen ikke dekker boliglånet så tjener banken på det mens selger taper.

 

Så strengt tatt er det ikke det... men kanskje er ment for det.

 

Edit:

Tror reglene er annerledes i USA, der kan man bare flytte ut av boligen og gi den til banken, da kan de ikke kreve inn lån med pant i boligen de har fått selv om den ikke dekker lånet. Så i USA vil EK klart være en sikkerhet for banken.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Kjøpspris: 2,7 mill

Studielån: 500.000

Egenkapital: 400.000

 

I mine øyne tilfredsstiller jeg ikke kravene til 15% egenkapital med disse tallene. Men kommer vel kanskje an på hvordan man regner inn studielånet i det hele?

Egenkapital er en buffer kjøper må ha ved kjøp i tilfelle nedgang i priser og at man må selge med tap.

 

Må man selge med tap "risikerer" man ikke å ha ett restlån etter boligen er solgt. Går prisene mer ned enn EK + meglerhonorar så vil man uansett stå igjen med restgjeld men EK vil begrense denne.

 

Studielån påvirker ikke dette...

Med andre ord er jeg omtrent innafor 15% når jeg har 400.000 i banken, og boligen koster 2,7 mill, siden jeg da kun trenger å låne 2,3 mill. Men studielånet påvirker selvsagt betjeningsevnen min. Så får nå se hva banken sier. Takk!

Lenke til kommentar

Er ikke det greieste her at dere bare holder kjøpene fullstendig separert, og at dere kjøper hver deres del uavhengig av den andre parten?

 

Dette med å kjøpe noe sammen blir fort veldig komplisert når den ene parten har enten mer egenkapital eller betjeningevne enn den andre, og man som følge av dette skal begynne å dele opp eierskapet. Det enkleste her er nok å ta en prat med banken, dette må vel være ting du får best svar på der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...