Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kappet KALD ENDE på varmekabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan fint kutte i kaldenden på tilkoblingssiden av varmekabelen men skjøten skal ligge i gulvet.
På Nexans varmekabel er denne spleiset inni kappa men det står skjøt med store bokstaver på den der den er skjøtet.
På andre kabler er overgangen en krympeskjøt og svært enkel å oppdage.
Er kompisen din elektriker forresten og har han på noe vis lov til å legge og dokumentere et varmegulv?

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det der høres bare merkelig ut.

Går krympestrømpen på lederne ned i støpen og har han hatt krympestrømpe på hver enkelt leder elelr begge i en strømpe.

Jeg ville i hvertfall ha fått han til å legge frem bilder som viser hvor overgangen mellom kaldened og varmekabel er og sågar hvordan den er utført.

Når han har avisolert kabelen helt ned veggen så er det ikke godt å si hva han har gjort med selve skjøten.

Er det gjort noe feil her kan det fort ende opp med at fukt får krøpet inn i varmekabelen og på sikt lage jordfeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der høres bare merkelig ut.

Går krympestrømpen på lederne ned i støpen og har han hatt krympestrømpe på hver enkelt leder elelr begge i en strømpe.

Jeg ville i hvertfall ha fått han til å legge frem bilder som viser hvor overgangen mellom kaldened og varmekabel er og sågar hvordan den er utført.

Når han har avisolert kabelen helt ned veggen så er det ikke godt å si hva han har gjort med selve skjøten.

Er det gjort noe feil her kan det fort ende opp med at fukt får krøpet inn i varmekabelen og på sikt lage jordfeil.

Krympestrømper på hver leder, tror jeg. Når man kapper av noen meter av vk, så mister mann varme effekten på badet, og kabelen blir jo varmere, siden motstand minsker?

Lenke til kommentar

Har han kappet i selve varmekabelen så er det bare å finne fram meiselen for da har du en kabel som har for høy metereffekt i forhold til hva den er godkjent for.

Og er det krympestrømpe på hver leder så undres jeg på hvordan han har fått det tett mellom lederne og ytterkapppa på varmekabelen.

Dette er et typisk problem der 2 leder kaldende er koblet sammen med enleder varmekabel i betong for her er ikke spørsmålet om det kommer til å trekke fuktighet men når.

Men det er ikke bra å trekke selve varmetrådene i rør i veggen heller for det kan også føre til overoppheting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett en varmekabel med 3m kaldende så her har han garantert kappet mer enn han skal. Den vil jo varme inne i veggen og helt opp til regulatoren. Kan ikke forstå annet enn at dette blir et greit innskudd på tabbekontoen. 

 

Får håpe ikke støpen er lagt. Ring elektriker i stedet. Det koster mer, men det koster enda mer om han har gjort andre feil og flis og støp må pigges opp.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett en varmekabel med 3m kaldende så her har han garantert kappet mer enn han skal. Den vil jo varme inne i veggen og helt opp til regulatoren. Kan ikke forstå annet enn at dette blir et greit innskudd på tabbekontoen. 

 

Får håpe ikke støpen er lagt. Ring elektriker i stedet. Det koster mer, men det koster enda mer om han har gjort andre feil og flis og støp må pigges opp.

Kald enden er ca 1,5-2m. Jeg fant ut at han kappet ca. 10-15m av kabelen. Det sitter jo et endemotstand på enden av kabelen, som er beregnet for akkurat denne kabel lengden. Og jo, den kommer til å varme mer enn den skal, siden lengden ble mindre. Spørsmålet er om den blir ikke varmere enn 150w per m2. Siden det er tillat å ha på bad mellom 120-150 watt pr. m2.

Endret av << Alex >>
Lenke til kommentar

Om han kappet 10-15 meter er løpet kjørt, enkelt og greit.

Du har nå en kabel som er i lengde 57 og 62 meter, den har en totaleffekt på mellom 1449-1574W og en metereffekt på 23,4W/m-27,6W/m

Beregningene er gjort ut fra en Nexans TKXP 1250/2R 17W/m

http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/navigateproduct_459857/TKXP_2R_1250_17.html#characteristics

 

Dette er på ingen måte forsvarlig eller lovlig og gjøre ettersom det er brudd på leverandørens bruksanvisning for kabelen som står hakket over NEK 400 som er normen som gjelder for elarbeider.

Varmekabelleverandøren kommer ikke til å gi noe garanti på kabelen om det skulle gå galt heller.

Og anngående endeavslutningen så er det ingen motstand der, kun en sammenkoblingen av varmetrådene slik at strømmen følger den ene varmetråden til enden og fortsetter den andre tilbake til termostaten igjen.

Her der det bare å få tak i arbeidsgiveren til denne personen om han jobber gjennom et firma eller han selv for dette MÅ gjøre om igjen om du skal ha fungerende varme i gulvet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri sett en varmekabel med 3m kaldende så her har han garantert kappet mer enn han skal. Den vil jo varme inne i veggen og helt opp til regulatoren. Kan ikke forstå annet enn at dette blir et greit innskudd på tabbekontoen. 

 

Får håpe ikke støpen er lagt. Ring elektriker i stedet. Det koster mer, men det koster enda mer om han har gjort andre feil og flis og støp må pigges opp.

Kald enden er ca 1,5-2m. Jeg fant ut at han kappet ca. 10-15m av kabelen. Det sitter jo et endemotstand på enden av kabelen, som er beregnet for akkurat denne kabel lengden. Og jo, den kommer til å varme mer enn den skal, siden lengden ble mindre. Spørsmålet er om den blir ikke varmere enn 150w per m2. Siden det er tillat å ha på bad mellom 120-150 watt pr. m2.

 

 

Ingen endemotstand nei. En tradisjonell varmekabel er egentlig bare en lang varmetråd, altså en eneste stor motstand. Dersom du kapper i selve varmetrådene og korter ned på kabelen, så er det korrekt at den vil få høyere metereffekt (siden totalmotstanden minsker og strøm/effekt derfor øker). Dette er imidlertid brudd på monteringsanvisningen på kabelen, og vennen din må begynne fra scratch. Eller, rettere sagt, vennen din bør ringe elektriker og få jobben gjort skikkelig, da han åpenbart mangler kompetanse.

 

Effekt per m2 er heller ikke noe krav, kan godt ha 200 W/m2 så lenge kabelen er forlagt i henhold til leverandørs instruks. Slik jeg forstår det så har din kompis klipt vekk kaldende (samt mye av selve varmekabelen) og deretter skjøtt på sin egen kaldende? Eller er varmetrådene lagt direkte opp til termostat? Ved sistnevnte så finnes det vel ingen verre eller mer feil måte å legge en varmekabel på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...