Gå til innhold

Nå har Opera-gründeren lansert sin nye nettleser


Anbefalte innlegg

Satte denne som hovedleser i dag, har brukt den siden beta 1 kom ut! En fantastisk nettleser egentlig. Men skulle ønske at den støttet fullt ut Chrome tilleggene, bla så sliter jeg med 1Password, og få denne til å virke skikkelig i Vivaldi..

 

Installerte Last Pass og uBlock Origin fra chromesiden, funker som fjell her ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Er ikke sånn hos meg, fontene er krystallklare uansett nettleser.
Det er sånn hos deg og, det kan jeg love deg, kanskje skjermen din maskerer det (for mye gamma), eller du har lav standard.

 

Uansett, når man trenger BGR subpixel rendering så er det ikke støttet, og det merker ikke du, for du har RGB-skjerm.

Lenke til kommentar

 

Er ikke sånn hos meg, fontene er krystallklare uansett nettleser.
Det er sånn hos deg og, det kan jeg love deg, kanskje skjermen din maskerer det (for mye gamma), eller du har lav standard.

 

Uansett, når man trenger BGR subpixel rendering så er det ikke støttet, og det merker ikke du, for du har RGB-skjerm.

 

Da har nå jeg prøvd å lese meg litt opp subpixel rendering,  og forskjellen er ikke som du beskriver den. Subpixel rendering går ut på å få mer naturlige formet fonter, ikke på om de er smurt ut over skjermen eller ikke. Legger ved et bilde som viser forskjellen. Faktisk så er det subpixel rendering som til en liten grad gjør fonter uskarpe.

På bildet så er det fra toppen og ned, monochrome, tradisjonell antialiasing og subpixel rendering til slutt.

 

Og til slutt, om jeg har RGB eller BGR skjerm har ingenting med saken å gjøre, det er så godt som ingen som bruker BGR skjermer, ikke er det noen praktisk forskjell på RGB og BGR heller. Eneste grunnen til at BGR finnes i dag er fordi kameraprodusenter i gamle dager brukte det.

post-69220-0-94820100-1459982739_thumb.jpg

Endret av Lucifer24
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig frekt og umusikalsk av JVT å velge navnet Vivaldi på produktet sitt. I det minste kunne han ha valgt et norsk navn som f.eks. Hamsund, Grieg eller Munch. Dette irriterer meg såpass at jeg aldri kommer til å ta i dette verket hans. Ikke greit.

 

Hvordan er det umusikalsk eller frekt å velge en klassisk komponist? hvordan er det mer musikalsk og velge en forfatter eller en maler? Mener du kanskje at det er lite nasjonalistisk? Håper virkelig du er sarkastisk, men det er vanskelig å lese ut ifra tektsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har nå jeg prøvd å lese meg litt opp subpixel rendering,  og forskjellen er ikke som du beskriver den

Da må du ha misforstått hva jeg skriver. Jeg ønsker subpixel rendering. Men chrome klarer ikke å gjøre det bra.

 

Subpixel rendering går ut på å få mer naturlige formet fonter, ikke på om de er smurt ut over skjermen eller ikke.

Jeg ønsker subpixel rendering. Men det er nyanseforskjeller i hvordan man kan lage subpixel rendering. Problemet er at Chrome bruker sitt eget programbibliotek istedenfor det som følger med operativsystemet. Og sistnevnte gjør det mye bedre. Sistnevnte kan dessuten stilles inn på ørten forskjellige måter etter smak og behag.

 

det er så godt som ingen som bruker BGR skjermer

Hvis du snur mobilen eller nettbrettet ditt opp ned har du en BGR-skjerm... Nå fungerer forresten dette plutselig igjen. Det ser helt annerledes ut når jeg slår på subpixel rendering nå enn for noen måneder siden.

 

Se forskjellen på Firefox og Chrome. Nå ser jeg ikke helt hvordan dette ser ut for dere, men dere burde se forskjell.

RGB: http://i.imgur.com/hxQoOAZ.png

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Da har nå jeg prøvd å lese meg litt opp subpixel rendering,  og forskjellen er ikke som du beskriver den

Da må du ha misforstått hva jeg skriver. Jeg ønsker subpixel rendering. Men chrome klarer ikke å gjøre det bra.

 

Subpixel rendering går ut på å få mer naturlige formet fonter, ikke på om de er smurt ut over skjermen eller ikke.

Jeg ønsker subpixel rendering. Men det er nyanseforskjeller i hvordan man kan lage subpixel rendering. Problemet er at Chrome bruker sitt eget programbibliotek istedenfor det som følger med operativsystemet. Og sistnevnte gjør det mye bedre. Sistnevnte kan dessuten stilles inn på ørten forskjellige måter etter smak og behag.

 

det er så godt som ingen som bruker BGR skjermer

Hvis du snur mobilen eller nettbrettet ditt opp ned har du en BGR-skjerm... Nå fungerer forresten dette plutselig igjen. Det ser helt annerledes ut når jeg slår på subpixel rendering nå enn for noen måneder siden.

 

Se forskjellen på Firefox og Chrome. Nå ser jeg ikke helt hvordan dette ser ut for dere, men dere burde se forskjell.

RGB: http://i.imgur.com/hxQoOAZ.png

 

 

 

Du sa:

Er ikke noe rart du føler deg blind med den forbannede font-renderinga. Utrolig at de ikke klarer å vise normale fonter slik de vises i resten av operativsystemet. Isteden er de gnidd utover, og støtter heller ikke BGR subpiksler.

 

  Jeg prøvde da å vise deg at det ikke stemmer, mangel på subpixel rendering fører til klarere og kantete fonter. Også mener jeg fremdeles at RGB/BGR ikke er relevant for hva vi diskuterer.

 

Jeg oppdaget noe annet, chrome legger i enkelte tilfeller til litt gråfarge i bakgrunn som skal være helt hvit, og det fører til at fonter ser litt smurt utover ut. 

Første bilde er firefox til venstre med helt hvit bakgrunn

Bilde to er fra en artikkel hvor bakgrunner er hvit begge plasser, fremdeles firefox til venstre.

Om det er firefox som fjerner gråfargen eller om det er chrome som legger den til vet jeg ikke, men det var kanskje det du opplevde da du opplevde utsmurte fonter?

 

Edit: Ser jeg skulle brukt png filer i eksempelet mitt, men tror du ser forskjellen likevel. Er forsiden på vg jeg brukte, så er bare å svinge innom der viss du vil se selv. Er i kolonnen på høgre side jeg brukte i det første bilde.

 

Edit 2: Er forøvrig enig at fontbehandlingen er bedre i firefox, er din beskrivelse av subpixel rendering og hva det fører til jeg er uenig i.

post-69220-0-76955600-1460037338_thumb.jpg

post-69220-0-33217700-1460037350_thumb.jpg

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Når jeg lukker nettleseren i OSX, for så å hente den opp igjen, åpner den seg som et lite vindu som jeg må lage større til noe som passer meg? Hvordan få den til å åpne i samme størrelse etter at man har lukket den? Er det en innstilling som jeg har oversett igjen eller? :)

Lenke til kommentar

Når jeg lukker nettleseren i OSX, for så å hente den opp igjen, åpner den seg som et lite vindu som jeg må lage større til noe som passer meg? Hvordan få den til å åpne i samme størrelse etter at man har lukket den? Er det en innstilling som jeg har oversett igjen eller? :)

 

Min åpner seg som jeg lukket den, tror ikke det er innstillinger, finner hvertfall ingenting.

Lenke til kommentar

Når jeg høyreklikker på en lenke og trykker åpne i ny fane vil jeg ikke at den går rett til den nye fanen, men lar med bla videre. Noen som vet hvordan det lar seg gjøre?

'open link in background tab' istedenfor 'open link in new tab'. (eller ekvivalenten på norsk - 'åpne i bakgrunnsfane' eller noe, sikkert.).

Endret av Zork
Lenke til kommentar

 

Når jeg høyreklikker på en lenke og trykker åpne i ny fane vil jeg ikke at den går rett til den nye fanen, men lar med bla videre. Noen som vet hvordan det lar seg gjøre?

'open link in background tab' istedenfor 'open link in new tab'. (eller ekvivalenten på norsk - 'åpne i bakgrunnsfane' eller noe, sikkert.).

 

Nå er jeg noob, men jeg finner ikke den innstillingen...

Lenke til kommentar

 

 

Når jeg høyreklikker på en lenke og trykker åpne i ny fane vil jeg ikke at den går rett til den nye fanen, men lar med bla videre. Noen som vet hvordan det lar seg gjøre?

'open link in background tab' istedenfor 'open link in new tab'. (eller ekvivalenten på norsk - 'åpne i bakgrunnsfane' eller noe, sikkert.).

 

Nå er jeg noob, men jeg finner ikke den innstillingen...

 

 

Hmm... høyreklikk-menyen min ser slik ut:

 

Sx8SKg9.png

 

Om du ikke finner den, så antar jeg du ikke har de samme valgene der?

 

Mulig det er en setting eller noe, men jeg kan ikke huske å ha tuklet med hvordan høyreklikk over linker skal fungere. Brukt Vivaldi en god stund så mulig jeg har gjort noe jeg ikke husker, men jeg vil tro dette er default-menyen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Når jeg høyreklikker på en lenke og trykker åpne i ny fane vil jeg ikke at den går rett til den nye fanen, men lar med bla videre. Noen som vet hvordan det lar seg gjøre?

'open link in background tab' istedenfor 'open link in new tab'. (eller ekvivalenten på norsk - 'åpne i bakgrunnsfane' eller noe, sikkert.).

 

Nå er jeg noob, men jeg finner ikke den innstillingen...

 

 

Hmm... høyreklikk-menyen min ser slik ut:

 

Sx8SKg9.png

 

Om du ikke finner den, så antar jeg du ikke har de samme valgene der?

 

Mulig det er en setting eller noe, men jeg kan ikke huske å ha tuklet med hvordan høyreklikk over linker skal fungere. Brukt Vivaldi en god stund så mulig jeg har gjort noe jeg ikke husker, men jeg vil tro dette er default-menyen?

 

Jaok, sånn å forstå. Så det er ikke en innstilling du kan endre så den gjør det fast.

Lenke til kommentar

 

Jaok, sånn å forstå. Så det er ikke en innstilling du kan endre så den gjør det fast.

 

 

 

Den gjør det jo fast så lenge du bruker det valget. Men om du vil ha det øverst i menyen (og evt fjerne det andre valget) så er det sikkert mulig å få det til, men tipper det involverer å editere noen config-filer, det går ikke kun via settings-menyen.

 

Ellers kan du jo bruke mouse-gesture for å åpne linker i bakgrunnen - default er høyreklikk og så mus ned og så opp over en link.(Du finner en visualisering av den under 'settings' -> 'mouse' og 'gesture mapping' om du klikker på den aktuelle gesture.)

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...