Gå til innhold

Muslimer er terrorister.


Anbefalte innlegg

Terrorister er muslimer. Er kanskje en litt hard overskrift? Jeg kaster bare ut en ganske hard påstand som kanskje må bevises til å være sann? men det er jo nogelunde sann påstand? som jeg har forstått, så er rundt 80-90% av alle terror handliger gjort av en muslim.

Men jeg ønsket ikke å diskutere bevisene om muslimer er terrorrister eller ikke. Så under denne debatten ønsker jeg å diskutere hvorfor en kultur, et miljø, et samfunn (muslimer) kan bli drevet til å utføre terrorisme.

Jeg har hørt veldig mange argumentasjoner på at "religion" dreper mennesker, og isolasjon skaper radikalisme. Men jeg kjøper ikke akuratt det her. For meg så føles dette bare som et "overfladisk" problem, og ikke grunn problemet.

Edit: Jeg fyrer løs noen tanker når jeg har mer tid i kveld :) og bare et raskt tips, prøv å skille mellom når du prater om et dags dato problem, og hvorfor et generelt "objektivt" samfunn skulle utført terrorisme. Så unngår vi missforståelser og respektløs debatt!

Så hva må til for at du som individ skal utøve terrorisme?

Endret av Andysowhatgg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo slikt at i midtøsten så har en del av disse gruppene historie tilbake som opprørere og motstandere av "tyranner". 

En av mange teorier er at for hver gang en makt person går under så etterlater det seg et "power-vacuum" som fylles av de som tar initiativet først, og neddi der så har man tilfeldigvis Islam som religion, og som resultat så får man et "strengere" regime for hver gang for å hindre at de selv ikke er de neste tyrannene som går under.

 

Kan undres om dette hadde skjedd i vesten eller lenger øst så hadde kanskje en annen religion eller ideologi tatt over og blitt radikale ettersom de prøver å svekke all motstand?

 

Så da kan man stille spørsmålet om ikke "hvorfor er de muslimer?" men heller "hva blir islam brukt til?" så får pipen en annen lyd. 

Lenke til kommentar

De fleste miljøer av unge radikaliserte mennesker kan bli terrorister når de lærer at verden er delt opp i "oss" og "dem". Det var sant for katolikker og protestanter i Nord-Irland, det var sant for marxister i Italia og Tyskland, nasjonalister i Sør-Amerika, europeiske innvandrere til Nord-Amerika, hvite og fargede i Sør-Afrika, hutuer og tutsier i Rwanda. Og mange flere i nyere og eldre historie. Og ja, muslimer både før og idag.

 

Hvorfor? Godt spørsmål. Min gode gamle definisjon på mennesker er at vi er dyr med et tynt lagt kultur. Er kulturen fredelig, og solid nok påført hver enkelt av oss, så er mennesker fredelige. Er kulturen voldelig eller manglende, eller slitt vekk av ulike grunner, så er mennesker voldelige.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

eg kaster bare ut en ganske hard påstand som kanskje må bevises til å være sann? men det er jo nogelunde sann påstand? som jeg har forstått, så er rundt 80-90% av alle terror handliger gjort av en muslim.

 

Men jeg ønsket ikke å diskutere bevisene om muslimer er terrorrister eller ikke. Så under denne debatten ønsker jeg å diskutere hvorfor en kultur, et miljø, et samfunn (muslimer) kan bli drevet til å utføre terrorisme. 

 

Kan starte med at dette er et tema som krever solide definisjoner, ellers blir det som du frykter - et virrarr av missforståelser.

 

Hvem er terroristene?  

 

Muslimer er terrorister, kristne er terrorister, buddhister er terrorister, hinduister er terrorister, jøder er terrorister, ateister er terrorister, politisk engasjerte er terrorister og apolitiske er terrorister.

Mennesker er terrorister.

 

Hva er en terrorist? Hvilken grense må et menneske krysse for å bli kalt en terrorist? 

 

Når man har definisjonene på dette så kan man fortsette ved å se etter:

Er andelen som faller innenfor kategorien betydelig høyere blant vestlige muslimer kontra andre vestlige med et annet livssyn? 

Er andelen høyere blant muslimer i fattige/underutviklede land kontra f.eks kristne fattige/underutviklede land?

 

 

Min hypotese på dette er at islam er strengere når det kommer til tolkninger, de er mer fundamentale - litt som kristne var for +/-200 år siden - tiden før de ble "temmet" og derfor har en litt høyere sannsynlighet for å skape handlinger ut av u-moralen som kommer fra disse hellige bøkene, eller bruke boken til å rettferdiggjøre handlinger som har rot i samfunnets problemer. 

 

Dette fører til at man undertrykket folket, man ser det lett på kvinners/homofile's rettigheter i et samfunn, vips så har man ekskludert ca 55% av befolkningen når det kommer til individer som kan hjelpe til med å utvikle et samfunn. Det samme gjelder når det kommer til undervisning - dette blir regulert til å passe islam som igjen retarderer samfunns utviklingen.

 

Når visse samfunn stagnerer på denne måten og avstanden til alternative samfunn er så nære som de er så blir det en generell kulturell skille. Når de alternative nasjonene i tillegg går inn å tvinger frem handlinger som ikke samfunnet eller regjeringen er enige i så skaper dette enorme reaksjoner - når dette kommer på toppen av et samfunn som allerede sliter med utviklingen så skaper dette opprørere, opprørere som bedriver terror.

 

Ser vi på land i Sør Amerika og Afrika som også er fattige men der folket har blitt opplært etter bibelens regler i stede for islams så er det akkurat det samme som oppstår der. Det florerer av terrorister sammenlignet med andre "stabile" nasjoner.

 

Fattigdom og dårlig utdanning skaper religiøse, religionen blir brukt til å rettferdiggjøre terrorist handlingene.

Religiøse skaper fattigdom og dårlig utdanning som skaper terrorister. 

Hvem kom først, høna eller egget?

 

Men så kommer den store utfordringen, hva med alle de som oppfører seg? Hvor mange prosent av disse 1.6 milliardene med muslimer er det som egentlig bedriver/har bedrevet terror? Jeg tipper vi må ned på 0.X% om ikke 0.0X%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muslimer er terrorsiter. Er kanskje en litt hard overskrift? Jeg kaster bare ut en ganske hard påstand som kanskje må bevises til å være sann? men det er jo nogelunde sann påstand? som jeg har forstått, så er rundt 80-90% av alle terror handliger gjort av en muslim.

KANSKJE en litt hard overskrift? Du kalte nettopp 1,6 milliarder muslimer for terrorister.

 

80-90 % av alle terrorhandlinger er gjort av en muslim? Hvor har du fått disse tallene fra? 

Endret av PrettyBoy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Muslimer er terrorsiter. Er kanskje en litt hard overskrift? Jeg kaster bare ut en ganske hard påstand som kanskje må bevises til å være sann? men det er jo nogelunde sann påstand? som jeg har forstått, så er rundt 80-90% av alle terror handliger gjort av en muslim.

 

Men jeg ønsket ikke å diskutere bevisene om muslimer er terrorrister eller ikke. Så under denne debatten ønsker jeg å diskutere hvorfor en kultur, et miljø, et samfunn (muslimer) kan bli drevet til å utføre terrorisme.

 

Jeg har hørt veldig mange argumentasjoner på at "religion" dreper mennesker, og isolasjon skaper radikalisme. Men jeg kjøper ikke akuratt det her. For meg så føles dette bare som et "overfladisk" problem, og ikke grunn problemet.

 

Edit: Jeg fyrer løs noen tanker når jeg har mer tid i kveld :) og bare et raskt tips, prøv å skille mellom når du prater om et dags dato problem, og hvorfor et generelt "objektivt" samfunn skulle utført terrorisme. Så unngår vi missforståelser og respektløs debatt!

 

Så hva må til for at du som individ skal utøve terrorisme?

 

Visste du at 100% av alle som drikker vann , ender opp med å bruke heroin?

 

Fordi 100% av de som bruker heroin , har drukket vann først.

 

Bakvendtlogikk er morro :wee:

Endret av Mindmooover
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tenker at det er nærliggende for oss alle å ty til asymmetrisk krigføring/handlinger når man anser at intet annet nytter overfor det man mener er den skyldige part og overmakt. 

 

"Jeg angriper nav med bomber"

Lenke til kommentar

Nesten 100% av terrorister er menn. 

Nesten 100% er under 30. 

Nesten 100% har lav skolegang. 

Nesten 100% har lav eller ingen inntekt, og kommer fra familier med lav inntekt. 

 

Men jada, la oss fokusere på religionen, det er en god ide. Det er jo ingen andre som har lagt sammen 2 og 2 der og fått 4. Genialt, TS, du har analysert data som ingen andre før deg.

 

Nå som vi endelig har løst gåten bør den globale krigen mot terrorisme være over før lunsj i morra.

Endret av Shruggie
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Shruggie: Så hvorfor er det nesten ingen (i forhold) KRISTNE terrorister som er menn, under 30, med lav skolegang og lav inntekt? :)

 

Sebby: Det ER det. Det er fullt av dem i Afrika, Asia og til og med Europa. Har du aldri hørt om IRA? ETA? Baader-Meinhof?

 

Vet du hvorfor det ikke er så mange terrorister i Europa nå lenger? Gjett! Kom igjen! Gjett! 

Endret av Shruggie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Muslimer er terrorsiter.

Blir like feil som å si at IS ikke har noe med islam å gjøre...

 

At islam i bunn og grunn er en primitiv, brutal og grusom ideologi gjør ikke de som tror på den ideologien til terrorister av den grunn. Noen klarer å følge denne ideologien og leve fint i fred med andre, ihvertfall tilsynelatende... Kan være at de lyver om dette også...

 

At islam er den verste ideologien som er funnet opp så langt er det ingen tvil om, denne kalifat ideen med total underkastelse av alt og alle for denne fantasi figuren i islam slår jammen meg nesten ideen om tusenårs riket til en annen kjent grusom og brutal ideologi... I islamsk idelogi er det kun kalifen og et noen tusen av hans asskickere som ville beveget seg fritt... og gjøre akkurat som de vil, på bekostning av alle andre... Det er alt denne kalif ideologien leder til... Grusom utnyttelse av 99% av verdensbefolkning mens "eliten" mesker seg med alt det de forbyr andre å bruke...

 

Klarer ikke å se noe godt i slike ideologier jeg... Er bare gale matias hele ideeen..

 

 

Og ikke fatter jeg at noen muslim ønsker en sharia lovgivning der man får hender. føtter og hode kappet av for selv trivielle "forbrytelser mens toppene mesker seg med kvinner, alkohol og penger... Som i islamist staten saudi arabia, som ikke er tre hakk bedre enn det regime disse i IS prøver å stable på bena... Kongen i saudi arabia blir igjen og igjen og IGJEN tatt med buksa på knærne med både penger, kvinner og alkohol og sikkert også narkotika, allikevel blir han lovprist av muslimer for godt lederskap og god bruk av islam...

 

Islam kommer til å koste oss langt mer enn det siste verdens krig gjorde om vi ikke stopper galskapen...

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Terrorisme er nok ikke kun forbeholdt ekstremister , men også enkeltpersoner med radikale ideologier , ABB er jo et eksempel , men man har jo også seriemordere i Statene som ønsket en "hvit rase" , andre som terroriserte hele samfunn mens de drepte kvinner fra en bil.

 

Religion har dessverre en kraftig påvirkning på oss mennesker og kan fort være med på å få oss til å gjøre noe veldig galt , om noe burde verdenssamfunnet få på plass felles kjøreregler og ikke minst begynne å straffe de som ønsker at vold skal være løsningen på "utvidelsen" av sin egen religion eller idealisme.

 

Det er akkurat der jeg mener at det nå er på tide at vi mennesker våkner opp , langt flere av oss burde ta til gatene, politikkerne , kirkene , moskeene og rett og slett kreve at man nå begynner å respektere hverandre og at det blir slutt på å bruke vold og drap for å fremme en ideologi eller for  få makt. Vi må få på plass likhet uansett kjønn, legning og alder og dette er jaggu meg noe de religiøse bør begynne å svelge eller rett og slett si adjø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muslimer ? Terrorister ?

 

Du er klar over at de "FÅ" araberne som gjør handlinger som "KANSKJE" kan beskrives som terrorisme "IKKE" har noe med "ISLAM" å gjøre i det hele tatt ?

 

Det er nok mer sannsynlig at unge hvite jobbløse høyreradikale menn som hater kvinner står bak mesteparten av "ISLAMSK TERRORISME" bare for å skape splid i samfunnet ja ?

Endret av geita_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RWS:

 

ISIS har ikke noe med islam å gjøre, de er fienden til islam!

Hvem er det som sier det? Så vidt jeg har skjønt så "kjemper" IS (som er sunni muslimer/streng wahabisme etter hva jeg skjønner) for et islamsk kalifat der de lite trivelig sharia lovene skal gjelde (og gjelder etter hva jeg skjønner), de følger faktisk islamske leveregler, de ber til allah fem ganger om dagen etc... Men de har altså ingenting med islam å gjøre?

 

Er bare islam et verktøy de bruker fordi muslimer er så tykke i hodet at de faktisk tror på det de sier om islam, men som, i følge deg og andre, ikke har noe med islam å gjøre? Det sier i så fall litt om muslimer...

 

Jeg er klar over at disse lederne i disse gruppene (IS, al quade og alle disse "Al el ett eller annet") nok har en REKKE andre faktorer innblandet i sine "visjoner" (en av dem er jo å skylde på alle i vesten for alt det muslimer ikke evner, eller gidder, å gjøre noe med selv... Ins allah liksom... ), men de bruker allikevel aktivt islam som hoved drivkraft for dritten sin....

 

Hvorfor det? Hvorfor er muslimer så tykke i hodet at tusenvis går med på disse grusomhetene i regi av liksom islam? Er det mindre verdighets følelsen muslimer sliter med? Er det derfor annengenerasjons muslimer verver seg i slike organisasjoner? Hvorfor er det kun mennesker med muslimsk bakgrunn i så fall som verver seg? Hvorfor ikke av islamiserte muslimer?

 

Syntes du er bra kjapp til å avkrefte islam som et meget effektivt brekkhjerne for hjernevasking her jeg, litt for kjapp da det ikke kan forsvares.. At årsaken alene ikke er islam kan jeg godt være med på, men ikke renvasking av islam, sorry, lar seg ikke gjøre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er nok mer sannsynlig at unge hvite jobbløse høyreradikale menn som hater kvinner står bak mesteparten av "ISLAMSK TERRORISME" bare for å skape splid i samfunnet ja ?

Du kan ikke være annet enn muslim du....  :) Er kvinnehat veldig utbredt i høyre radikale grupperinger? Altså har de dogmer som tvinger kvinner inn i tremanns telt ala islam? Virkelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er nok mer sannsynlig at unge hvite jobbløse høyreradikale menn som hater kvinner står bak mesteparten av "ISLAMSK TERRORISME" bare for å skape splid i samfunnet ja ?

Du kan ikke være annet enn muslim du....  :) Er kvinnehat veldig utbredt i høyre radikale grupperinger? Altså har de dogmer som tvinger kvinner inn i tremanns telt ala islam? Virkelig?

 

 

Altså når trådstarter velger å lage en "USANN" kobling mellom "MUSLIMER" og "TERROR" føler jeg at det er min plikt og ansvar å la folk vite sannheten.

 

Det er faktisk de "EKTE" muslimene som er taperne når disse høyreradikale bruker Islam's navn til å gjøre ugjerninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det er på HØY tid at muslimer selv går inn å rydder opp i religionen sin jeg... Så langt er islam noe de aller fleste av oss oppfatter som en ideologi som jobber for å undertrykke hele verden og null og niks av godt har kommet ut av de landene som har denne ideologien som styrende... LEgger merke til at det ikke er herlige saudi arabia folk flest flykter til, heller ikke iran i den andre hovedbåsen av rettninger islam har tatt (sjia), så hvis islam er så herlig, ville ikke da strømmen ha gått til et islamsk land? Hva er vitsen for en muslim som hater vesten og alt det står for å komme hit isteden for å reise til et muslimsk styrt land hvis vedkommende ikke ønsker å spre undertrykkelse, ufrihet og sin ideologi i vesten også?

 

Og det må jo være forferdelig for en troende mulsim å oppdage at folk har det bedre i et sekulært samfunn enn det man kan håpe på i et islamsk kontrollert samfunn... Også stiger hatet enda mer... alt mens man fornekter fakta og kun hykler seg inn i hvor deilig og herlig islam og sharia er, ihvertfall så lenge man slipper å bli utsatt for uhyrlighetene som følger med sharia lovene, men det kan man hykle vekk vet du.... :)

 

Hykleriet i islam og blandt muslimer er så enormt at jeg hadde blitt helt kvalm hvis jeg hadde sett med i speilet og vært muslim. På tide at dere retter opp det hykleriet og prøver å ta litt ansvar for deres egne trosfeller OG begynne å vise litt hensyn og respekt den andre veien også. Så langt har muslimer stort sett ansett toleranse og resspekt som svakheter ser det ut til... Men det forblir ikke alltid slik ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...