Gå til innhold

Tap på aksjer, hvordan få fradrag for dette i selvangivelsen?

gaffel1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har solgt aksjar med tap, så skal det framkomma automatisk. Har du ikkje solgt får du ikkje frådrag.

Gitt at det ikke er utenlandske aksjer, de må føres selv (RF-1059).

Skrevet (endret)

Det er realisert tap ja, og norske aksjer. Det står i selvangivelsen hva tapet er, men jeg har ikke fått noe fradrag for dette så vidt jeg kan se. Hvor på selvangivelsen står det hva man har fått i fradrag for dette?

Endret av gaffel1
Skrevet

Hvor mye du får i skattefradrag står ikke noen plass. Det er for 2015, 27 % av tapet. Jeg regner nemlig med at tapet er korrekt i forhold til inngangsverdier med mer.

Fradragspostene er nemlig relatert til inntekta di, og reduserer den alminnelige inntekta (den som skattes med 27 %). Det er på samme måte med rentefradrag, minstefradrag, personfradrag osv. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så jeg har fått fradrag i inntekt tilsvarende det beløpet som askjetapet er på?

Endret av gaffel1
Skrevet

Nei, 27% av det.

Om du tapte 100.000 kan du trekke fra 27.000 fra skattbar inntekt

• Liker 1
Skrevet

Nei, 27% av det.

Om du tapte 100.000 kan du trekke fra 27.000 fra skattbar inntekt

Det er skatten som reduseres med et beløp lik 27 % (alminnelig skattesats) - og ikke inntekten. Alminnelig inntekt reduseres med tapet. Akkurat som for renteutgifter.

• Liker 1
Skrevet

Er det 25% fra i år, og ikke 27% ?

Ja, men den selvangivelsen de fleste mottok nå nylig er jo for inntektsåret 2015.

ehm - pinlig ;) Du har naturligvis helt rett!

Skrevet

Er det 25% fra i år, og ikke 27% ?

Ja, men den selvangivelsen de fleste mottok nå nylig er jo for inntektsåret 2015.

ehm - pinlig ;) Du har naturligvis helt rett!

For 2016 er det vel 28% prosent ved bruk av vanlig aksjekonto, men bare 25% ved bruk av investeingskonto zero og tilsvarende. 

• Liker 1
Skrevet

For 2016 er det vel 28% prosent ved bruk av vanlig aksjekonto, men bare 25% ved bruk av investeingskonto zero og tilsvarende.

28,75% for å være nøyaktig. Det blir mye flisespikking når man snakker om skatt skjønner jeg :p
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...