Gå til innhold

Her er Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis absolutt alt av subsidier kuttes, så blir det mer enn et par titusen. Se på prisen i USD på denne og sammenlign det med priser på bensinbiler i Texas sin pris. Da er ikke Tesla plutselig veldig bra bil for pengene. Den er ikke dårlig heller, men subsidiene/mangelen på avgifter betyr veldig mye for pris i Norge. Hvorfor tror du vi kjøper så utrolig mye Tesla og andre elbiler her? Det er jo pga pengene.

 

 

 

Du statuerer jo problemet ganske fint, altså biler må subsidieres i dag pga elbilene har veldig høy pris. Men dette er nå i endring.

Det er ingen indikasjon på at alle avgifter skal inn i 2018, heller halv moms og ingenting annet. Men legger en på alt(prøvd på import kalkulator som en bensinbil) havner den på 500 000, som er urealistisk da beregningen vill bli på en annen måte og lavere. Men det er nå så. 

 

Bilen konkurrerer med 3 serien, 330 og oppover. disse koster 550 000-650 000 avhengig av hvilken modell en velger. Altså er den absolutt innenfor prismessing med avgifter også.

Lenke til kommentar

Hvis absolutt alt av subsidier kuttes, så blir det mer enn et par titusen. Se på prisen i USD på denne og sammenlign det med priser på bensinbiler i Texas sin pris. Da er ikke Tesla plutselig veldig bra bil for pengene. Den er ikke dårlig heller, men subsidiene/mangelen på avgifter betyr veldig mye for pris i Norge. Hvorfor tror du vi kjøper så utrolig mye Tesla og andre elbiler her? Det er jo pga pengene.

En av de nærmeste konkurrentene til Model 3 er BMW 3-serie. I USA starter 3-serie på 33.150 USD, der Model 3 starter på 35.000 USD. Til den litt høyere prisen får man i hvert fall 0-60 mph på 6 sekunder i stedet for 7,1 sekunder. Man får også alle fordelene til en elektrisk drivlinje - den vil bråke mindre, den vil gli avgårde uten irriterende girskift, turbolag, e.l, den vil koste under halvparten i drift (og da snakker vi om $2/USG, ikke norske priser), IT-løsningene vil være overlegne, osv.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Legger jeg inn en reservasjon nå, så kan jeg altså forvente levering i rundt 2020.

Jeg ville forvente 2019 her i Norge. Norge vil nok være ett av de første landene utenfor USA som mottar biler. Og man kan trolig fortsatt få den i slutten av 2018 om man er villig til kjøpe en fullt utstyrt bil. (Bedre utstyrte biler vil bli prioritert.)

 

Men jeg ville ikke ventet veldig mye lengre, reservasjonstallet var oppe i 276k ved slutten av lørdag. Ganske snart vil det være snakk om 2020 om man skal ha grunnversjonen.

Lenke til kommentar

 

eLegger jeg inn en reservasjon nå, så kan jeg altså forvente levering i rundt 2020.

Jeg ville forvente 2019 her i Norge. Norge vil nok være ett av de første landene utenfor USA som mottar biler. Og man kan trolig fortsatt få den i slutten av 2018 om man er villig til kjøpe en fullt utstyrt bil. (Bedre utstyrte biler vil bli prioritert.)

 

Men jeg ville ikke ventet veldig mye lengre, reservasjonstallet var oppe i 276k ved slutten av lørdag. Ganske snart vil det være snakk om 2020 om man skal ha grunnversjonen.

 

 

All empiri tilsier at vi ikke vill se model 3 i 2018, men jeg lever dog i håpet. 

Lenke til kommentar

På en måte er det dumt hvis Tesla 3 blir en suksess, da må det være noe galt med de store bilfabrikantene som ikke klarer å utkonkurrere en fersk oppstartsbedrift.

 

Men selv om Kodak var ekspert på alt med foto, inkludert digitale fotoapparater, så klarte de ikke overgangen til fremtiden..

 

Hvem vet, kanskje kineserne blir den største konkurrenten til Tesla. De er flinke på batteriproduksjon, og manglende ekspertise på utvikling av fremtidsrettede forbrenningsmotorer er ikke noen problem for elbilmarkedet.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

På en måte er det dumt hvis Tesla 3 blir en suksess, da må det være noe galt med de store bilfabrikantene som ikke klarer å utkonkurrere en fersk oppstartsbedrift.

 

Men selv om Kodak var ekspert på alt med foto, inkludert digitale fotoapparater, så klarte de ikke overgangen til fremtiden..

 

Hvem vet, kanskje kineserne blir den største konkurrenten til Tesla. De er flinke på batteriproduksjon, og manglende ekspertise på utvikling av fremtidsrettede forbrenningsmotorer er ikke noen problem for elbilmarkedet.

De store bilprodusentene blir ikke overkjørt og utkonkurrert av Tesla. Bilproduksjon er ekstremt ressurskrevende og det er vanskelig for nye produsenter å få fotfeste. Vil heller tippe at Tesla Motors kommer til å bli restrukturert i løpet av de nærmeste årene. Det forbauser meg ikke om selskapet blir solgt innen 2020.

Lenke til kommentar

Fronten minna meg veldig om Porche, rart ingen andre har påpekt det siden den har blitt diskutert endel.

 

Uansett synes jeg bilen ser veldig fin ut, kunne godt ha tenkt meg en slik, men 350km blir i minste laget, når de klarer å levere slike med 500km eller mer, og har flere og raskere ladestasjoner, da blir det elbil på meg. Inntil da, koser jeg meg med min Mazda og 1,5 liter dieselmotor :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Jeg er så fornøyd med å ha bestilt!

 

Jeg og 115000 andre FØR vi visste hva som kom, og så kom mer enn hva jeg hadde håpet på. Hva i alle dager skal de tradisjonelle bilfabrikantene nå svare med?

 

Tilhengerfeste??

Kom tweet fra Elon for en time siden. Det kommer.

Lenke til kommentar

Fronten minna meg veldig om Porche, rart ingen andre har påpekt det siden den har blitt diskutert endel.

Jeg hadde akkurat samme tanke når jeg så bilen.

 

Uansett synes jeg bilen ser veldig fin ut, kunne godt ha tenkt meg en slik, men 350km blir i minste laget, når de klarer å levere slike med 500km eller mer, og har flere og raskere ladestasjoner, da blir det elbil på meg. Inntil da, koser jeg meg med min Mazda og 1,5 liter dieselmotor :)

215 miles er grunnmodellen. Du vil trolig kunne få et større batteri for kanskje noe sånt som 60.000 kroner ekstra der du får 290 miles/465 km. Du får vurdere om det er godt nok. :)
Lenke til kommentar

Uansett synes jeg bilen ser veldig fin ut, kunne godt ha tenkt meg en slik, men 350km blir i minste laget, når de klarer å levere slike med 500km eller mer, og har flere og raskere ladestasjoner, da blir det elbil på meg. Inntil da, koser jeg meg med min Mazda og 1,5 liter dieselmotor :)

215 miles er grunnmodellen. Du vil trolig kunne få et større batteri for kanskje noe sånt som 60.000 kroner ekstra der du får 290 miles/465 km. Du får vurdere om det er godt nok. :)

 

Ah, trodde 215 miles gjalt for alle. Vel, har nok mange år på å vurdere ser det ut til :)

Endret av baguett
Lenke til kommentar

 

 

Tåpelige miljøargumenter ute og går. Omtrent like fornuftig som å foreslå å erstatte 90% av verdens beforlkning med roboter fordi mennesker utånder CO2.

 

På ingen måte. Du sammenligner det med å bytte ut biler med å bytte ut mennesker. Det er en tåpelig tanke i seg selv.

Men det du også overser er at mennesker bare ånder ut CO2 de allerede har åndet inn. Biler slipper derimot ut ny CO2 i atmosfæren - CO2 man har hentet ut fra bakken og så tilfører atmosfæren.

 

Mennesker produserer CO2, vi er ikke klimanøytrale. Det er jo faktisk og et reelt problem med for mange mennesker på jorden. Selv om akkurat Co2 produksjonen vår ikke er så veldig problematisk i seg selv. Det går fint an å påvirke klimabalansen på jorden uten å ta opp olje ol fra bakken. Det blir ikke mye, og ikke farlig alene, så problemet er jo når dette kommer i tillegg selvfølgelig. Sett at jorden var frodig og fylt av grønt derimot? Da hadde drivhuseffekten vært mindre enn den er i dag, selv om man tar ut alt utslipp fra fossil fra regnskapet.

 

Jeg skjønner ikke poenget ditt. Det er det at vi graver opp "CO2" fra bakken som gjør at det blir mer av det i atmosfæren, og som igjen gjør at det blir varmere.

 

 

Ikke så veldig mye pga vårt CO2 utslipp, men av andre årsaker hadde det å bytte ut mennesker (altså redusere totale mengden mennesker) med roboter være et bedre klimatiltak en elbiler. Men veldig sammenlignbart er det ikke, det er jeg enig i. Det er et tiltak og en politikk på en helt annen skala, en helt annen kategori, men mer effektivt er det helt klart. En av de største klimautfordreren fremover blir nok India.  Økning i befolkning, og økning i industri og økonomi. Samtidig har ingen ønsker i det hele tatt om å kutte noe som helst av økonomiske årsaker. For å si det sånn, forverring av klima pga dette er et av Indias mindre problemer. De har jo ikke autoritet i hele landet engang.
 
Det er ikke mer effektivt å bytte ut mennesker med roboter enn å bytte ut fossilbiler med elbiler. Hvis alle fossilbilene erstattes med elbiler vil jo CO2-utslippene reduseres, og effekten vil bli enda større etter hvert som verden går mer og mer over til fornybar energi.
Lenke til kommentar

Latterlig mye bil? Tesla er jo mer som Apple, lager mye støy og leverer lite. Seff avbestiller man bare i Norge pga at avgiftsfritak forsvinner samt fordeler også.

 

Det er litt merkelig å påstå at Apple leverer lite. De leverer jo toppselgende modeller hele tiden.

Lenke til kommentar

Eneste jeg ikke likte med den er at det ikke var noe "dashbord" bak rattet. hvor man vanligvis har speedometer ol.

Synes det er feil at man plasserer alt i midten. Men er nok garantert en tilvenningssak.

 

Litt off topic men spør alikavel.

Bor i et borettslag, hvor man ikke har noen faste parkerkingsplasser på utsiden, men man kan leie en garasje for kr 200 pr måned (etter ansenitet).

Etter hva jeg forstår er det strøm i garasjen. Tror dere det er sannsynlighet for at jeg kunne få installert en slik lader i garasjen, og evt fått til en avtale med borettslaget om at jeg betaler X kroner pr måned for størm i garasjen?

 

(Vet jeg må spørre styret i borretslaget som slikt, men ville bare høre om det er noen som har noe erfaring med dette? :p )

 

Om det er mulig, så er det sjanser for at jeg kanskje sparer opp til en slik selv! :)

Lenke til kommentar

Det globale incentivet for elbiler er svært lite da biler står for en ekstremt liten del av den totale forurensingen i verden samt at et skifte av biler påvirker folk svært mye. Her går andre tiltak foran bil i mange tiår fremdeles. Når det gjelder lokal forurensing er nok saken en annen, elbiler vil her ha et sterkere incentiv spesielt mot dieselbiler. Bensinbiler forurenser omtrent like mye lokalt som en elbil så forbrenningsmotoren er nok langt ifra ferdig. 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...