Gå til innhold

Telia stoppet Banzai 100 GB


Anbefalte innlegg

Vil min bestemor kunne ringe til mitt vanlige mobilnummer fra fasttelefon, og ikke merke forskjell?

 

Startet såvidt Skype-appen på min Windows-telefon, og prøvde å ringe hjem. Det koster penger, og såvidt jeg skjønner får jeg ikke beholde det mobilnummeret jeg har hatt i alle år.

 

Er Banzais løsning bedre integrert med mobilnettet?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Jeg stiller de samme spørsmålene parallellt her på forumet og på mail med Banzais kundeservice.

Raskere og bedre kundeservice har jeg aldri før opplevd hos et teleselskap. Telenor bruker bestandig 2-3 virkedager på å svare, og hvis du har hastverk må du ringe et femsifret nummer.

 

Her er et jeg skrev til dem:

 

 

Jeg er nysgjerrig på Banzais fremtidsvisjon.
Det er unødig dyrt og komplisert å ha alle disse ulike abonnementene pga. rare restriksjoner fra Telia og manglende mulighet for Tvilling-SIM.

Dere skrev i mailen for noen dager siden:

Banzai vil tilby fremtidens mobiltelefoni, som vi har måtte fremskynde grunnet forbudet Telia pålegger oss. Abonnementet gir deg tale og SMS over 3G, 4G og Wi-Fi! Dette gjør at vi kan beholde de største datapakkene, senke prisene, forbedre samtalekvaliteten og gjøre oppkobling av samtaler og SMS raskere – alt samlet i en enkel app! Det beste av alt er at du som kunde nesten ikke trenger å foreta deg noe som helst for å kunne ta i bruk tjenesten når den lanseres. Vi har ingen nøyaktig dato for lansering, men håpet er å kunne introdusere dette i løpet av våren.

Hvordan fungerer dette i praksis? En app for smarttelefonen som ringer via mobildata, nesten som Skype?
Høyst interessant, men jeg ønsker ikke å kontakte alle mine bekjente og fortelle dem at jeg har byttet telefonnummer. Jeg vil beholde XXXXXXXX.
Går det an? Vil det kun virke når jeg har 3G, 4G eller WiFi, men ikke når jeg har 2G-dekning?
Telia har så bra dekning at det er et lite savn å ikke kunne bruke 2G til å ringe med...

Jeg tar gjerne imot mer info. Vurderer ellers Hello med 20GB og trilling-SIM av praktiske og økonomiske årsaker, men da får jeg bare 20GB.
Er det mulig å betateste deres fremtidsvisjon før lanseringsdatoen?

 

De svarte nesten umiddelbart:

 

 

Hei igjen,
...

Fremtidens mobiltelefoni, som vi litt hårete har valgt å kalle det, fungerer egentlig akkurat slik du beskriver det. Eneste forskjell fra slik du bruker mobilen i dag, er at du bruker vår app til å ringe/sende sms med, fremfor telefonens innebygde. Du bruker ditt vanlige nummer og for alle som ikke har denne tjenesten fremstår du som en helt vanlig telefonibruker. Altså at vennene dine når deg på akkurat samme nummer som før. Eneste forskjell er at vi ikke bruker 2G-nettet. Dette vil på sikt fases ut uansett, og vi vil komme markedet i forkjøp.
Det som gjør at vi da kan fortsette med store pakker, er da at vi rent teknisk kjøper "mobilt bredbånd" fra Telia og produserer telefonien selv. Dette gjør også at du f. eks kan ringe gratis fra utlandet og hjem til Norge. Da appen alltid anser deg som i Norge. Er du da på wifi er det helt gratis å ringe hjem :)

Vi har en liste over kunder som ønsker å teste dette. Dersom vi kommer dit at vi åpner for betatesting, skal jeg gi deg beskjed - du er herved satt på liste :)

Med vennlig hilsen
Mr. X / Banzai Kundeservice

 

Om dette blir så bra som jeg får inntrykk av, så vil ikke Telias restriksjoner påvirke mitt abonnement i vesentlig grad. Unntaket er at jeg ønsker tvilling-SIM i bilen, som ikke kan kjøre denne appen. Den har et alminnelig billig-abonnement, og det kan den beholde.

Totalt sett kan det bli billigere for meg, og jeg beholder Banzai 100GB.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Banzai har forstått hva fremtiden bringer. Mobiloperatørene blir et bitpipe som bare tjener penger på spesialnummer (les: call sentre) fordi slike bare er tilgjengelig via operatørenes eget nett, og til en avsindig pris. Tipper forresten at Banzai hopper over til ICE om et år eller to.

 

Edit: jeg så det du skrev om kundeservice hos Telenor. Hos Telia, Talkmore og Onecall kan du chatte gratis, raskt og effektivt. Hos Telenor kan du visstnok gjøre det samme, men da må du (og jeg tuller ikke) laste ned en app.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Har chattet en del med Netcom de senere årene.

Genial funksjon. Svarer raskt, gode åpningstider og kompetent betjening.

 

Banzai har ikke chat, men de svarer så raskt på epost at det fungerer ganske likt som chat. Skikkelig imponert!

 

Håper på kundeerfariger med løsningen Banzai lover.

Å kunne ringe til og fra mitt vanlige mobilnummer, i en app via wifi og mobildata.

Er det så bra som det låter? Eller ustabilt og fullt av bugs?

Er det andre begrensninger enn at det ikke funker på 2G-dekning, som snart blir oppgradert til 4G uansett?

 

EDIT: ICE sitt 4G-nett er ikke så godt utbygd som Telia og Telenor.

Jeg kan se basestasjonen til Telia og Telenor fra loftsvinduet på hytta, og har full dekning. ICE har "sannsynligvis dekning" iflg. dekningskartet deres. Med andre ord temmelig svakt, og krever utendørsantenne på veggen.

 

Jeg leste at ICE anser seg som ferdig med oppgraderingen sin nå.

Betyr det at ICE ikke tenker å forbedre arealdekningen sin ytterligere?

Ikke akkurat noe å feire i så fall.

Eller betyr det bare at alle de antikke basestasjonene er oppgradert fra CDMA til 4G, og at de fremdeles bygger nye basestasjoner?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

ICE har rettigheter til frekvenser i 450, 800, 900 og 1800 båndene. I 450 har de avsluttet oppgraderingen fra 3G til 4G. På 800 har de begynt å bygge, men det er fortsatt langt mellom senderne. Pga 450 dekningen kommer det ikke til å skje så mye med flatedekningen, senderne på de andre frekvensene kommer bare til å øke kapasiteten, dvs antall samtidige brukere.

 

Det var teorien. Jeg sjekker finnsenderen.no ganske ofte, men er ikke imponert over fremgangen i utbyggingen. Hvis ICE skal bli en utfordrer til Telia og Telenor må de bygge mye tettere enn det de har gjort så langt. Men så skal vi også huske på at ICE ER det sjette eller sjuende firmaet som har prøvd å bli den tredje mobiloperatøren.

Lenke til kommentar

Ser det ut til at mobiltelefoner vil kunne få innebygget 450 MHz-antenner?

Eller er det helt umulig at telefoner bruker dette, og man må kjøpe router av ICE?

 

LTE på 450 Mhz båndet (LTE band 31) er foreløpig veldig lite på verdensbasis.  Til og med på bedriftsmarkedet henger større leverandører (som Cisco og HPE) etter med LTE 450 Mhz støtte på sine rutere med LTE support.  De støtter alt annet men ikke LTE 450 Mhz.

 

Basert på dette tror jeg det vil ta lang tid (flere år) når/om vi får telefoner med LTE Mhz 450 support på våre kanter.

Lenke til kommentar

 

Ser det ut til at mobiltelefoner vil kunne få innebygget 450 MHz-antenner?

Eller er det helt umulig at telefoner bruker dette, og man må kjøpe router av ICE?

 

LTE på 450 Mhz båndet (LTE band 31) er foreløpig veldig lite på verdensbasis.  Til og med på bedriftsmarkedet henger større leverandører (som Cisco og HPE) etter med LTE 450 Mhz støtte på sine rutere med LTE support.  De støtter alt annet men ikke LTE 450 Mhz.

 

Basert på dette tror jeg det vil ta lang tid (flere år) når/om vi får telefoner med LTE Mhz 450 support på våre kanter.

 

 

Tror det tar kortere tid enn du kan tenke deg. Brasil skal også bruke band 31, det samme gjør Finland. Så tror og håper att en Kina mobil med band 31 dukker opp snart. 

Lenke til kommentar

Hvordan skal da disse telefonene koble seg til ICE? De trenger vel et SIM-kort?

Vil et ICE SIM-kort i mobilen la deg bruke ICE basestasjoner, uansett frekvens? Trodde de vare brukte Telia sin infrastruktur på mobil, og deres eget nett er for deres egne routere.

 

Sist jeg sjekket var ICE-routere ikke utstyrt med SIM-kort, men klarer å koble seg til ICE uten. De er vel hard-kodet?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvordan skal da disse telefonene koble seg til ICE? De trenger vel et SIM-kort?

Vil et ICE SIM-kort i mobilen la deg bruke ICE basestasjoner, uansett frekvens? Trodde de vare brukte Telia sin infrastruktur på mobil, og deres eget nett er for deres egne routere.

 

Sist jeg sjekket var ICE-routere ikke utstyrt med SIM-kort, men klarer å koble seg til ICE uten. De er vel hard-kodet?

 Alt fra Ice har i dag sim kort. Ice bruker Telia sitt nett på mobiltelefon fram til en eller annen gang i 2017 også går de over til sitt eget nett + Telia. På mobilt brebånd bruker de bare sitt eget nett og da med sim kort i ruterene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utvekslet mail med Banzais utmerkede support-avdeling igjen.

 

Meg:

 

Hei. Jeg fant bitcall-appen på Google play, og installerte den. Den henviser til en SMS som jeg selvsagt ikke har fått. Er det enda ikke mulig å ta dette i bruk? Vet du når det blir mulig?

 

Svar:

 

Heisann,

det stemmer - abonnementstypen du må ha for å kunne ta i bruk appen er ikke klar enda, så denne vil ikke kunne brukes :) Appen vil bli omdømt og oppdatert i slutten av måneden, og abonnementene vil følge ikke lenge etter :)

Med vennlig hilsen
Mr. X / Banzai Kundeservice

 

Slutten av måneden. Dette blir interessant.

Som tidligere nevnt bruker jeg min gode smarttelefon omtrent som et nettbrett. Den gjør alt unntatt ringing.

En billig Lumia 640 brukes til samtale.

Denne midlertidige ordningen fører til fulle lommer, da jeg må frakte to telefoner i stedet for én. Og begge må lades.

Jeg ser frem til å teste dette, og håper det kan iverksettes fom. neste måned.

Hvis det fungerer dårlig, har jeg fremdeles Lumia´en å falle tilbake på. Jeg vil skrive i denne tråden hvor bra/dårlig det fungerer å ringe med app, til nytte for andre som vurderer løsningen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Hvordan skal da disse telefonene koble seg til ICE? De trenger vel et SIM-kort?

Vil et ICE SIM-kort i mobilen la deg bruke ICE basestasjoner, uansett frekvens? Trodde de vare brukte Telia sin infrastruktur på mobil, og deres eget nett er for deres egne routere.

 

Sist jeg sjekket var ICE-routere ikke utstyrt med SIM-kort, men klarer å koble seg til ICE uten. De er vel hard-kodet?

 Alt fra Ice har i dag sim kort. Ice bruker Telia sitt nett på mobiltelefon fram til en eller annen gang i 2017 også går de over til sitt eget nett + Telia. På mobilt brebånd bruker de bare sitt eget nett og da med sim kort i ruterene.

 

Takk.

Nysgjerrig på dette med ICE og SIM-kort fordi jeg husker at deres gamle routere hadde plass for SIM-kort, men at denne ikke var i bruk. Tror du kunne sette inn SIM-kort fra Telenor for å få dekning fra Telenor der ICE ikke var tilgjengelig.

 

Nå bruker ICE SIM-kort på alle sine tjenester, sier du.

Hva skjer hvis du setter SIM-kortet fra routeren i en mobiltelefon? Eller et telefon-SIM i en router?

Vil ICE sitt eget nett kunne brukes av andre enheter enn de routerne de selger selv?

Hva med en mobiltelefon som støtter de lave frekvensene som ICE bruker til routeren sin?

 

Jeg spør fordi jeg vil vurdere alle muligheter for mobildata, men er ikke interessert i å drasse på router.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har Banzai startet forhåndsbestillingen for deres nye tjeneste, hvor du har et stort data-abonnement og ringer via en app.

Jeg vet ikke om alle får det, eller bare oss som har satt oss på en liste ved henvendelse på mail.

Men på Mine sider er det kommet en Forhåndsbestill-knapp til venstre.

Velg hvilket nummer dersom du har flere, og hvilken datapakke du vil ha på dette nummeret.

 

Skal være klart for testing i slutten av mai.

Det står at det er flere bugs, men vi som anser data som viktig har satt oss på en liste og er villig til å teste dette.

Spennende! :-)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Interessant løsning Banzai kommer med, dessverre er jeg altfor ofte i områder med ymse dekning av typen 2G (edge) så dermed blir ikke dette en fullgod løsning for mitt vedkommende siden jeg trenger å være tilgjengelig på telefon, sms og mms hele tiden mens mobilen er påslått og ikke bare når jeg har 3G/4G/Wifi.

 

Har valgt å gå tilbake til Telenor nå som de lanserte 60 GB-abonnement og klarte å "prute" det ned til 699 kr måneden uten bindingstid. Er såvidt jeg kan se ingen andre alternativer av mobiloperatører som leverer mer enn 25 GB sammen med tale i skrivende stund.

Lenke til kommentar

Hvordan får du prutet ned Telenors abonnement?

Det gjør det mer aktuelt for meg å bytte til dem.

 

Telia har nå så god dekning at jeg sjelden må oppholde meg på steder med 2G.

Derfor vil jeg gjerne teste dette før jeg vurderer Telenor.

Ringe dem :)

 

Telepati funket ikkje ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...