Gå til innhold

Puste under vann med syntetisk gjelleteknologi.


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg avblåste denne som fake første gang jeg hørte om den, men nå har den dukket opp igjen med en video og ikke bare konsept tegning.

 

Bullshit raderen min er fortsatt ganske så skeptisk, men jeg tenkte å høre her  om det er noen som har mer peiling enn meg på temaet? Jeg tviler sterkt på at det funker.

 

Slik jeg forstod det i forrige omgang så må det filtreres ekstremt mye vann for å kunne hente opp nok oksygen til å opprettholde et menneske sitt forbruk. Noe som faller i favør av at dette mest sannsynlig er fake.

 

http://www.techeblog.com/index.php/tech-gadget/triton-gills-extract-oxygen-from-water-to-let-you-breathe-underwater-like-marine-life-become-a-reality

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=IyrQc1Z4g3Y

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fake.

Om du ser når han puster ut under vann er det ikke mer enn det man totalt sett har i lungene, ett vanlig utpust under vann gir mye flere bobler enn filmen viser.

Samt å splitte H2O molekyker ned til hydrogen og oksygen atomer krever mer enn det den lille saken der klarer vil jeg anta.

 

Og selv ett lite innpust vil kreve langt mer enn det denne mellomlagrer i den bitte lille tanken den må ha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fake.

Om du ser når han puster ut under vann er det ikke mer enn det man totalt sett har i lungene, ett vanlig utpust under vann gir mye flere bobler enn filmen viser.

Samt å splitte H2O molekyker ned til hydrogen og oksygen atomer krever mer enn det den lille saken der klarer vil jeg anta.

 

Og selv ett lite innpust vil kreve langt mer enn det denne mellomlagrer i den bitte lille tanken den må ha.

 

Absolutt, helt enig.

Om det er bevist eller ønsketekning fra "oppfinneren" sin side er litt mer uklart. Men alt tilsier at dette produktet ikke burde fungere slik de lover.

Lenke til kommentar

Fake.

Om du ser når han puster ut under vann er det ikke mer enn det man totalt sett har i lungene, ett vanlig utpust under vann gir mye flere bobler enn filmen viser.

Samt å splitte H2O molekyker ned til hydrogen og oksygen atomer krever mer enn det den lille saken der klarer vil jeg anta.

 

Og selv ett lite innpust vil kreve langt mer enn det denne mellomlagrer i den bitte lille tanken den må ha.

 

Faktisk er jeg i tvil om den er fake , flere grunner til det :

 

1 : Legg merke til svømmeføttene.

2 : Legg merke til hvordan han puster ut og selv etter å ha gjort dette så "flyter han opp" , telte på den ene delen av videoen ca 3 utblåsninger , utifra mengden luft som kom ut vil jeg si at vi snakker om 7- 8 liter og lungekapasiteten til vedkommende er trolig ikke så høy.

3 : Han svømmer faktisk aktivt med fotene og sparker  seg nedover på flere av utblåsningene for å motvirke oppdriften.

 

Jeg er derfor i tvil om at dette er fake.

 

https://www.indiegogo.com/projects/triton-world-s-first-artificial-gills-re-breather#/

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

De hevder ikke å splitte H2O ned til hydrogen og oksygen. De ser ut til å hevde å filtrere ut oppløste oksygenmolekyler i vannet (det er dette oksygenet fisker puster gjennom gjellene).

Ifølge denne siden ser det ut til at mennesker puster inn ca. 18mg O2 per pust ifølge min utrolig pålitelige kilde her, (som igjen har brukt wikipedia som kilde) :p:

http://biology.stackexchange.com/questions/5642/how-much-gas-is-exchanged-in-one-human-breath

I sjøvann er det mellom 10-35 mg O2 per liter vann ved 20 grader C, i trykk mellom 1 og 4 bar (1 bar ca. lik atmosfæretrykk, 4 bar. er ca. 30 m. nede i vann), ifølge denne siden.

http://www.engineeringtoolbox.com/oxygen-solubility-water-d_841.html

 

Så en skulle jo ledes til å tro at man må filtrere i størrelsesorden 1-4 liter vann per innpust (og med minst 50-100% effektivitet) for å få nok oksygen til dette her. Det tviler jeg på at er mulig med den lille tritonsaken her.

Men her lurer jeg på om det de sier om en kompressor kan komme inn i bildet. Kan det være at de filtrerer utpusten din også? Og lagrer den bevarte oksygengassen i de små tankene, i komprimert form?

De sier i videoen "It's a connector that blends the oxygen with compound by chemical way". Fryktelig bra engelsk her altså. Denne "compound"-en som de snakker om er vel fyllgasser som skal virke på samme måte som nitrogen gjør når vi puster til vanlig. Å føre rent oksygen ned i lungene er vel farlig.

Og de snakker om at dette her er en "Re-breather", så her kommer også dette med å gjenbruke oksygen inn. Dette kan jo kanskje stemme bra, iom. vi bare bruker omtrent 5% av de tilgjengelige 20% oksygen i et vanlig innpust. Dette legger jo an til gjenbruk.

Eventuelt så forutsetter teknologien at du tar med deg rent komprimert oksygen ned i vannet, og dette så blandes med et stoff før de føres i gassfase inn i respirasjonssystemet...

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

Det finnes jo rebreather som resirkulerer oksygenet man puster ut og blander med ny oksygen slik at man får riktig blandingsforhold.

Men disse er jo på størrelse med en middels stor ryggsekk, og denne komprimerer ikke luft engang men er avhengig av tanker med ferdig komprimert luft.

 

Men, formålet med denne er kanskje ikke dykking eller fullverdig pusting pusting under vann, men kunne ta ett lite drag med luft i ny og ne for å mangedoble tiden man kan være nede. For det kan jeg faktisk tro på, at i stedet for å kunne være under vann i 2 minutter på ren lungekapasitet så kan man være nede i 10 minutter ved hjelp av små innpust.

Men rett og slett størrelsen virker misstenkelig, 

Lenke til kommentar

De bruker uttrykket "advanced snorkeling", altså er det ikke snakk om å dykke ned til 30 meters dyp i timesvis. Ut i fra videoen så tolker jeg det ikke sånn at den klarer å lage nok oksygen til et menneskes forbruk.

 

De sier "breathe underwater for up to 45 minutes". Det er ikke sikkert det er sammenhengende, men den totale virketiden. Kanskje man må opp etter 1 minutt uten, men 2 minutter med.

 

Men noen kan holde pusten superlenge, f.eks. 7 minutter. 45 minutes blir ca en 7-dobling av tiden. Så om man må opp etter 45 sekunder uten, kanskje man kan dykke 5 minutter med. Det ville være revolusjonerende selv om 5 minutters dykketid ikke er lenge.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Interessant tråd. Det er riktig å være skeptisk. Jeg spurte en kjemiker igår om dette faktisk er mulig, og hun sa ja, teoretisk sett. Jeg spurte, selv med en så liten enhet, og hun sa ja til det også, teoretisk sett.

 

Jeg er dog skeptisk fremdeles. Vil en slik enhet om man dykker til den føre til "oxygen starvation" over tid? Får man virkelig nok oxygen gjennom denne enheten til at den kan erstatte det kroppen har behov for?

 

Men fy F, det hadde vært kult om det er snakk om en teknologi som faktisk fungerer!

 

 

Uansett vil jeg helst se en video hvor en person sitter stille i vannet med enheten i over 10 minutt og "puster under vann". Videoen til OP viser i beste fall personer som er under vann i 1 minutt.

 

Mer info:

 

http://www.tritongills.com/

 

 

Redigert. etter jeg leste inneholdet på side over. Der står det en del videre informasjon.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Interessant tråd. Det er riktig å være skeptisk. Jeg spurte en kjemiker igår om dette faktisk er mulig, og hun sa ja, teoretisk sett. Jeg spurte, selv med en så liten enhet, og hun sa ja til det også, teoretisk sett.[...]

At det går an å få "luft" nok til en dykker direkte fra vannet er ikke akkurat nytt. f.eks: https://www.google.com/patents/WO2002040343A1?cl=en  og https://www.google.com/patents/US3333583 

Men at den lille greia i videoen skal være dugelig tviler jeg på, selv om den kanskje teoretisk klarer å skaffe nok oksygen vil det antakelig kreve en helt spesiell dybdekontroll og pusteteknikk for å få den til å virke på en hensiktsmessig måte.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...