Gå til innhold

2 boliger i en alder av 23 år?


Anbefalte innlegg

Hei forum!

 

Funderer på å kjøpe min andre leilighet i en alder av 23 år gammel, så bear with me and keep on reading!

 

For ikke lenge siden kjøpte jeg meg en leilighet i Lilletrøm for (Kjøpt uten EK med sikkerhet i foreldrenes bolig) som jeg leier pt ut for 12 500 i mnd, går ihvertfall i null og kanskje litt i pluss per mnd etter lån og skatt, så dette i seg selv er jo en god investering! Dette gjør dog at jeg fortsatt bor hjemme...

 
Jobber sentralt i Oslo rundt Nationaltheatret. Selv om det er kort vei å pendle fra Lillestrøm (bruker 30 min dør til dør til jobben, og kun 10 min direkte tog fra Lillestrøm stasjon - Oslo S) har jeg tenkt på tanken å kjøpe meg en leilighet sentralt i Oslo som jeg selv vil flytte inn i. Litt fordi jeg føler det skjer mer i Oslo by og at de fleste vennene mine studerer enten andre steder i landet, har flyttet osv, føler derfor at jeg har lyst til å flytte til oslo, fordi det skjer mer der, lettere å få seg nye venner, mer liv generelt. høres ikke det fornuftig ut? 
 

Hvordan tror du banken ville stilt seg til meg hvis jeg rusler inn på kontoret og ønsker å kjøpe en bolig til i en alder av 23 år? Blir da evt en 2 roms eller en 3-roms for så å leie ut det ene soverommet til en student for 6-7k i mnd.

 

Skal sies at jeg har ca 600 000 kr i EK jeg kan bruke på den nye boligen (oppsparte penger), og grei fastlønn på 400 000 i året. Planen var å bruke maks 15% EK på den andre boligen og fortsette å investere resten i aksjer og fond, jobber selv innen finans og er ferdigstudert på BI. 

 

Høres det smart og gjennomtenkt ut?

 

 

 

 



Anonymous poster hash: e9f93...b90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva med vedlikeholdet på boligen som du leiger ut? Om du berre går i null eller med litt overskudd så betyr det at du ikkje har noke ekstra dersom noke må gjerast i leiligheita.

 

Leiligheten er fra 2012 og har lave felleskostnader, så er p.t ikke mye vedlikehold som må gjøres. 

Går jeg i null eller litt i pluss betyr dette jo fortsatt at jeg betaler ned på et boliglån, så er ikke gitt at man må gå flere tusen i overskudd hver mnd for at det skal være lønnsomt i lengden. 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: e9f93...b90

Lenke til kommentar

Hvis investeringen betaler ned seg selv på 20 år (du går ca. i null i dag sier du, antar 20 års nedbetalingstid) har den en direkteavkastning på 3,5%. Det er ikke en veldig god finansiell investering. Du kan selvfølgelig få verdistigning, men du kan også risikere det motsatte. Lite likvid, store transaksjonskostnader, relativt mye administrasjon og 3,5% ville ikke fått meg til å double down, for å si det sånn.

 

Bolig er mest lønnsomt om du kan skatteoptimalisere. Kjøp heller større leilighet i Oslo og lei ut en del, så slipper du skatt og øker dermed umiddelbart etter skatt-avkastningen vesentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du skal leie ut må du i det minste tenke langsiktig hvis du skal gå i pluss.

 

Ellers vil jeg ikke anbefale deg å leie ut bolig nr. 2 i ditt tilfelle. Skal du leie ut bolig nr. 2 må du ha stålkontroll på utgifter/kostnader, inntekter og skatt. Ser at du skriver at du ikke har avsatt penger til vedlikehold, det burde dy begynne med ASAP. Vedlikehold må til før eller senere, det kan være lurt å sette av penger allerede nå så lenge utgiftene til vedlikehold er minimale.

Lenke til kommentar

Bolig er den eneste investeringen du kan geare 500% til 2% rente. Det skal ikke undervurderes.

 

Får du lån til det, så tror jeg det slett ikke er dumt å eie to boliger. Men går banken med på å låne deg så mye penger?

Endret av selters
Lenke til kommentar

 

Men går banken med på å låne deg så mye penger?

 

Det er vel heller tvilsomt da han har sikkerhet i boligen til forelde...

 

 

Til TS. Hva sier foreldrene dine? Vil du gamble boligen dems om alt går i dass? Hvem skal stå som sikkerhet på den nye?

 

Skeptisk. :hmm:

 

 

Den boligen jeg leier ut per dags dato har 15% sikkerhet i mine foreldres bolig. På den nye boligen vil det ikke være noe som helst annen sikkerhet enn meg selv, da jeg vil bruke 15% EK minst. Grunnen til at jeg trengte sikkerhet på den boligen jeg leier ut nå var at jeg da var i en lavere betalt jobb med provisjon, men nå har jeg fastlønn på 400k. 

 

Anonymous poster hash: e9f93...b90

Lenke til kommentar

 

 

Men går banken med på å låne deg så mye penger?

 

Det er vel heller tvilsomt da han har sikkerhet i boligen til forelde...

 

 

Til TS. Hva sier foreldrene dine? Vil du gamble boligen dems om alt går i dass? Hvem skal stå som sikkerhet på den nye?

 

Skeptisk. :hmm:

 

 

Den boligen jeg leier ut per dags dato har 15% sikkerhet i mine foreldres bolig. På den nye boligen vil det ikke være noe som helst annen sikkerhet enn meg selv, da jeg vil bruke 15% EK minst. Grunnen til at jeg trengte sikkerhet på den boligen jeg leier ut nå var at jeg da var i en lavere betalt jobb med provisjon, men nå har jeg fastlønn på 400k. 

 

Anonymous poster hash: e9f93...b90

 

 

Ser du sier Lillestrøm, der er vel ikke direkte billig etter det jeg vet. Men 400k er jo egentlig ikke så mye om du da sitter med 2 lån, greit det at den er utleid (idag). Hva gjør du den dagen noen ikke leier der? 

 

Ta en snakk med banken, kun de kan svare deg.  :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får både din egen og foreldrene dine sin del ville jeg "kjøpt" de fri fra sikkerheten de har stilt i sin egen bolig. Jeg ville i vært fall blitt veldig provosert dersom noen vurderte å kjøpe en bolig nummer to samtidig som jeg stod som kausjonist i bolig nummer én. Dessuten forutsetter dine beregninger for at dette skal være lønnsomt at boligmarkedet skal stige inn i det uendelige, før eller siden kommer det nok en korreksjon, ellers ville det selvfølgelig ikke vært behov for å stille med sikkerhet og egenkapital. 

Nei, før du tenker på bolig nummer 2 må du i hvert fall få nedbetalt lånet på bolig nummer 1 til 75 % av boligens verdi, og samtidig kunne stille 15 % egenkapital til bolig nummer 2. Personlig ville jeg ikke tenkt tanken på å gjøre dette selv før halve lånet på bolig nummer 1 var nedbetalt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det sørgelige er jo at med så lav lønn som ferdigstudert så er det foreldrene som må bidra. Sånn sett er "to boliger i en alder av 23 år" ikke noe å skryte av, og ikke beskrivende for hva du selv kunne oppnå basert på egen inntekt. Hva det er ønskelig å investere i bør være opp til foreldrene dine når det gjelder deres andel.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Så lenge foreldrene synes det er greit, så kan jeg ikke tenke meg at det skal være noe problem. Banken regner utleiepris pr. mnd x 10 mnd, for å være helt sikre. Har man 15% EK så går de med på mye. Du må ordlegge deg riktig, for jeg tråkket i salaten sist jeg søkte om lån til enebolig. Først sa hu at 15% var greit, men etter en stund så sa hu plutselig at jeg måtte putte inn det dobbelte. Jeg gidder ikke å ha så mye av kapitalen min i bolig, så da sa jeg screw it.

 

Basert på om boligmarkedet skal gå ned, så er jeg enig i at det er greit å ikke leve helt på EK grensen, men betale ned litt mer. Jeg trur dog ikke leieprisene vil synke mye om boligprisene går ned mye. Problemene er vel mer om renta går opp, og du ligger på grensen. Det er da du sliter.

Leieprisene er ganske lave pr i dag imo, og det er som Herr Brun sier 20 år til 100% ROI. Før investeringen har betalt seg selv.

Jeg pleier å regne leiepris pr.år x 10 år. Dvs at investeringen betales på 10 år. Jeg har ikke funnet en bolig de siste årene som kvalifiserer for den formelen.

Det er riktignok mer som skal til for å "finne ut av" markedet, men den kan indikere at leieprisene er for lave eller at boligprisene er for høye. Som sagt, ikke baser det på en formel. 

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

At du går nærmest i null i dag uten å ha regnet inn vedlikehold, tyder på at investeringen din er dårlig og ikke det motsatte. At du ikke antyder at du vil kjøpe foreldrene dine fri for kausjonserklæringen er også direkte skammelig. Og sist, lønn på 400.000 kr er latterlig lite penger når du skal betjene to lån (hvor lang leieavtale har du på bolig nummer 1) og ikke fatter at man må sette av for vedlikehold.

 

3/10 tåler ikke renteøkning på fem hundre basispunkter og vi har latterlig lav rente. 3/10 tåler ikke 8% rente! Man skal ikke være et økonomisk unikum for å tenke seg til at man ikke burde makse ut på lave rentenivåer. Tenk på den, du.

 

 

Edit; ser jeg husket litt feil vedr de kalde fakta; artikkel som gikk i runddans i mediene forrige uke; 3/10 tåler 500bp opp, og 7/10 tåler det ikke; det er sykt. Regelrett sykt. Hele 12% - 1/9 - tåler ikke så lite som 100bp opp....

Endret av CYA
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...