Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risiko å chipe dieselbil?


Anbefalte innlegg

 I en dieselbil er det forsåvidt dreiemomentet som er det morsomme

Effektøkning kan kun skje på to måter. Enten må momentet økes, eller så må momentet følge på oppover i turtall. Før sa man at trimming av sugemotor ble gjort kun ved å flytte momentet oppover i turtall, mens på turbomotorer (uansett diesel eller bensin) skulle momentet økes. Dette er selvfølgelig litt unyansert, men det oppsummerer den vanligste trimmingen i alle fall. Dog skal sies at på diesler er det veldig virkningsfullt å flytte avrullingen av momentet oppover i turtall, i tillegg til økning av moment selvsagt, det gir en langt mer dynamisk motor, der du slipper å gire vekk momentet, i mangel av turtallsregister.

 

Edit: Avrulling av moment på diesler skjer stort sett mest i programvaren, mens på bensinmotorer følger momentet mer "ubegrenset" oppover og gjør at bensinmotorene har større turtallsgregister. Her er det stort sett tilgangen på luft som begrenser momentet oppover i turtall. En sint bensinmotor kan ha bortimot samme moment fra 2500omin til over 7k

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Vegvesnet har ikke noe godkjent utstyr tilgjengelig for sjekk av effekt uansett, så du har ingenting å frykte. 

http://www.adressa.no/bil/article1338718.ece

 

 

Publisert 13. juni 2009 og siden har ingen hørt noe mer. 

Om du øker effekt på en bil med ca 30-40 hk, så får du omtrent den effekten du blir lovet at bilen har orginalt. Forskjell på hk i motor og ned på hjulene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Vegvesnet har ikke noe godkjent utstyr tilgjengelig for sjekk av effekt uansett, så du har ingenting å frykte. 

http://www.adressa.no/bil/article1338718.ece

 

 

Publisert 13. juni 2009 og siden har ingen hørt noe mer. 

Om du øker effekt på en bil med ca 30-40 hk, så får du omtrent den effekten du blir lovet at bilen har orginalt. Forskjell på hk i motor og ned på hjulene. 

 

Effekten på hjulene er ikke relevant. Det er heller ikke normalt at reell effekt er betydelig lavere enn oppgitt effekt.

Lenke til kommentar

Ingen vits å bruke dårlige tuningsprogram eller diesel bokser...heller

 

http://www.bsr-tuning.no/ disse karene her er seriøse og du får også garanti på kjøpet.

 

Angående lover å regler på tuning så trenger du ikke bekymre deg om å bli tatt, med mindre som alle andre her sier: <Du krasjer og blir skyldig i en svært alvorlig ulykke og bilen din blir sjekket grundig for alt for å se om du har vært skyldig>.... altså svært liten sjanse egentlig, men bare kjør forsiktig og følg loven så går det nok bra :)

Lenke til kommentar

Ingen vits å bruke dårlige tuningsprogram eller diesel bokser...heller

 

http://www.bsr-tuning.no/ disse karene her er seriøse og du får også garanti på kjøpet.

 

Angående lover å regler på tuning så trenger du ikke bekymre deg om å bli tatt, med mindre som alle andre her sier: <Du krasjer og blir skyldig i en svært alvorlig ulykke og bilen din blir sjekket grundig for alt for å se om du har vært skyldig>.... altså svært liten sjanse egentlig, men bare kjør forsiktig og følg loven så går det nok bra :)

Hjelper ikke meg mye da de ikke støtter Toyota..

Lenke til kommentar

Det å chippe en dieselbil er ganske uproblematisk i forhold til slitasje og lignende,

En litt for kjapp konklusjon etter mitt syn.

Ved feil bruk kan skader oppstå fort, og moderne motorer virker å være mindre holdbare da alt skal spares på hele tiden i forhold til materialer og styrke.

DMF og partikkelfilter er vel det første jeg tenker på, men også clutch kan fort få det.

Vet av folk som har knekt DMF på Golf TDI MK4 eller MK5, chipet den og så knertet svinghjulet i løpet av 2 uker.

Den verste måten å kjøre en trimmet diesel på er å slippe den ned på lavt turtall og så peise gassen i bånn, belastningen på svinghjulet blir ekstrem og fjærene bunner tvert med stor slitasje som resultat.

I det hele tatt, lave turtall og hardt pådrag er drepen både for clutch, svinghjul og til dels råder.

Mange mekanikere har nok sett bøyde råder på TDI-er som er trimmet i overkant og brukt feil, så man må tenke på hvordan man bruker effekten og turtallsregisteret. Det beste er å kjøre med friske turtall så motoren får arbeide lett. Personlig har jeg ingen trimmet motor men pleier å holde meg stort sett over 2 tusen rpm siden man får bedre respons med litt turtall, motoren soter ikke ned, blir fortere varm og man sliter mindre på svinghjulet.

Lenke til kommentar

 

Det å chippe en dieselbil er ganske uproblematisk i forhold til slitasje og lignende,

En litt for kjapp konklusjon etter mitt syn.

Ved feil bruk kan skader oppstå fort, og moderne motorer virker å være mindre holdbare da alt skal spares på hele tiden i forhold til materialer og styrke.

DMF og partikkelfilter er vel det første jeg tenker på, men også clutch kan fort få det.

Vet av folk som har knekt DMF på Golf TDI MK4 eller MK5, chipet den og så knertet svinghjulet i løpet av 2 uker.

Den verste måten å kjøre en trimmet diesel på er å slippe den ned på lavt turtall og så peise gassen i bånn, belastningen på svinghjulet blir ekstrem og fjærene bunner tvert med stor slitasje som resultat.

I det hele tatt, lave turtall og hardt pådrag er drepen både for clutch, svinghjul og til dels råder.

Mange mekanikere har nok sett bøyde råder på TDI-er som er trimmet i overkant og brukt feil, så man må tenke på hvordan man bruker effekten og turtallsregisteret. Det beste er å kjøre med friske turtall så motoren får arbeide lett. Personlig har jeg ingen trimmet motor men pleier å holde meg stort sett over 2 tusen rpm siden man får bedre respons med litt turtall, motoren soter ikke ned, blir fortere varm og man sliter mindre på svinghjulet.

 

 

 

Er enig med deg her forsåvidt. Etter at jeg chippet min dieselbil sørger jeg alltid for at hver kjøretur blir på ca 1 time (med noen stopp innimellom) slik at hele prosessen med DPF får gått sin gang og at den ikke begynner å sote. Liker best å ligge like rundt 2k rpm selv, ettersom jeg bokstavelig talt merker smerten motor og drivverk går igjennom ved belastning fra lavt turtall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...