Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sønn som reiser til Oslo uten tillatelse


Anbefalte innlegg

Min sønn på 17 år fortalte meg igår at han reiser til Oslo på Torsdag neste uke. Han ville ikke fortelle meg hvem han skulle besøke. Han sier at han har sted å bo. Dette er helt uaktuelt for meg. Er veldig bekymret når han velger å ikke fortelle hva han skal der og hvem han skal besøke. Jeg truet med å melde han savnet om han dro uten å si hvem han skal til. Han er jo 17 år og er ikke ett barn lenger, men siden han er under 18 så må jo jeg lovlig stanse han? Bør jeg la han dra eller bør jeg nekte han i å reise? Han sier at han blir borte fra Torsdag neste uke til søndagen.

Endret av david1969
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har du prøvd å få ut hva han egentlig skal 

Ja, har en mistanke om at han skal besøke en gutt\jente. Men han vil ikke si hvor han skal

 

Om det er tilfellet må det vel være innafor, men er jo greit å avklare at han ikke skal hen å kjøpe et lass narko :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Ikke bli hysterisk og la det bli en høylytt krangel. Prøv å forklare ham hvor mye han betyr for deg og hvor bekymret du kan bli på hans vegne. Forklar at du er enig i at han snart er voksen og at han må få ta sine egne valg men at du må få vite hvor han skal og hvem han skal få være med.

 

Forklar at du er ok med kjærester osv og kanskje også om han vil ta seg noen øl bare han er forsiktig og tar kontakt med en gang han føler for det. At du bare vil passe på at han har det bra siden han er det viktigste i livet ditt.

Bla bla.

 

Eksen hadde en tenåring så. Var ganske rebell og kunne være vanskelig å håndtere. Moren forbød ditt og datt og bare skrek mens jeg hadde for vane å behandle ham mer som en voksen ved å sette meg ned med ham og forklare rolig hva som f.eks var galt med en på 20 år som hang med en 14 åring kjøpte røyk til ham og tok han med på fest.

 

Det så ut som at når han fikk muligheten til å ta egne valg etter en slik samtale så tok han somregel det rette valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min sønn på 17 år fortalte meg igår at han reiser til Oslo på Torsdag neste uke. Han ville ikke fortelle meg hvem han skulle besøke. Han sier at han har sted å bo. Dette er helt uaktuelt for meg. Er veldig bekymret når han velger å ikke fortelle hva han skal der og hvem han skal besøke. Jeg truet med å melde han savnet om han dro uten å si hvem han skal til. Han er jo 17 år og er ikke ett barn lenger, men siden han er under 18 så må jo jeg lovlig stanse han? Bør jeg la han dra eller bør jeg nekte han i å reise? Han sier at han blir borte fra Torsdag neste uke til søndagen.

Pleier du være overbeskyttende og ikke gi tenåringen din lite bestemmelsesrett over sitt eget liv? Selv om du ikke synes det, er det sannsynlig at han gjør det? Kort sagt, hva kan være grunnen til at han ikke deler dette med deg? Kanskje en samtale rundt dette først vil være med på å skape en bedre stemning.

 

Når det er sagt, så har du strengt tatt lov til å nekte til han er 18. Samtidig har barn rett på mer og mer rett til å bestemme over seg selv, eller i det minste bli hørt, jo eldre de blir. Ettersom din sønn er 17, en alder hvor mange tenåringer her i landet allerede bor alene på hybel, er det ikke unaturlig å dra alene på slike turer. Kanskje dere kan komme til et kompromiss der han får dra men du krever kontaktinfo til steder han skal oppholde seg?

 

Anonymous poster hash: 3de45...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å få ut hva han egentlig skal 

Ja, har en mistanke om at han skal besøke en gutt\jente. Men han vil ikke si hvor han skal

 

Ikke for å være teit, men kan han møte noe annet enn en gutt eller jente? Kanskje du skiller på gutt/ jente og kvinne/ mann.

Lenke til kommentar

Ja. Ikke bli hysterisk og la det bli en høylytt krangel. Prøv å forklare ham hvor mye han betyr for deg og hvor bekymret du kan bli på hans vegne. [...]

 

Forklar at du er ok med kjærester osv og kanskje også om han vil ta seg noen øl bare han er forsiktig og tar kontakt med en gang han føler for det. At du bare vil passe på at han har det bra siden han er det viktigste i livet ditt.

Bla bla.

 

17-årige gutter er lite mottakelige for dette. Men ellers er jeg enig i at det beste kortet til trådstarter er å snakke med sønnen sin.

 

Selv om han sønnen din ikke er myndig, trådstarter, er det nok ingenting du kan gjøre for å stanse ham hvis han bestemmer seg for å dra til Oslo. Alt du kan gjøre er å forsøke å veilede ham så langt du mener han trenger det, men det blir vanskelig hvis ikke du anerkjenner at han er en voksen og selvstendig person.

 

Hvis du vil overbevise ham om å ikke dra til Oslo, bør du ha noen gode og saklige argumenter ut over at du ikke liker det eller er engstelig. Selv ser jeg ikke helt det store problemet med å la ham dra. Antakelig skal han besøke en venn eller en potensiell kjæreste, kanskje noen han er blitt kjent med over nettet hvis dere bor et stykke fra Oslo. Og det bør jo være helt greit at en 17-åring har venner eller en kjæreste som ikke faren kjenner til og reiser litt på egenhånd. Om et år eller mindre er han myndig og da gjør han i hvert fall som han vil, med eller uten din veiledning, så da er det fordelaktig om han har fått prøve seg litt frem først. Oslo er jo en rimelig trygg by der ingen behøver å komme i vanskelige situasjoner uten å oppsøke dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan sitte å synse hele dagen lang. Det eneste vi vet er at gutten skal til Oslo og ikke vil si til hvem. Kanskje sønnen er muslim og flyr sammen med semiradikale folk. Kan hende han er kristen og flyr med semiradikale folk. Kan hende han er politisk frustrert og har vist en samtykkende holdning til Breivik's handlinger.

 

Hvordan går det i det hele tatt an å svare noe her uten å vite den minste ting om gutten, familien og bakgrunnen for bekymringen. Kanskje dette er en overbeskyttende handling, kanskje dette er en reèl begrunnet frykt for barnets helse og fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tipper det står mellom. 

 

1. Han har møtt en dame/mann i byen han vil overnatte noen netter hos.

2. Han skal være med noen venner og se skiskyting / annet.

3. Han skal med noen som har førerkort - over til Sverige, Danmark, Tyskland så siste stopp Nederland, for å prøve ut jenter/gutter og dop. Har han tilgang til noen tusenlapper så har han det han trenger.

 

Han er jo 17 år og er ikke ett barn lenger, men siden han er under 18 så må jo jeg lovlig stanse han?

 

Tror ikke det å låse han inn vil føre med seg mye godt. Det er vel på tide å behandle han som en person og ikke et barn..

 

Om det ikke alt er for sent prøv å bygg opp litt tillit til han så han kanskje velger å forteller deg ting i stede for å skjule ting, det virker som om han mener at du er en far som bare vil stoppe han og aldri hjelpe han. (Tenker på råd, konsekvenser osv ved handlingene han tenker å gjøre - om du liker de eller ikke)

Lenke til kommentar

Kan sitte å synse hele dagen lang. Det eneste vi vet er at gutten skal til Oslo og ikke vil si til hvem. Kanskje sønnen er muslim og flyr sammen med semiradikale folk. Kan hende han er kristen og flyr med semiradikale folk. Kan hende han er politisk frustrert og har vist en samtykkende holdning til Breivik's handlinger.

 

Hvordan går det i det hele tatt an å svare noe her uten å vite den minste ting om gutten, familien og bakgrunnen for bekymringen. Kanskje dette er en overbeskyttende handling, kanskje dette er en reèl begrunnet frykt for barnets helse og fremtid.

 

Det spiller vel ingen rolle for hvordan faren bør forholde seg til saken. Hvis sønnen er blitt en slags ekstremist og ikke vil fortelle det, vil han i hvert fall ikke bli noe mindre ekstrem eller lettere å omvende hvis faren forsøker å hindre ham i å dra noe sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min sønn på 17 år fortalte meg igår at han reiser til Oslo på Torsdag neste uke. Han ville ikke fortelle meg hvem han skulle besøke.

 

Det ville vært lurere av ham å fortelle det like før, for han må innse at slikt gir flere dager med dårlig stemning.

Hvis det er noen han har møtt på internett, kan det være en risiko ved å treffe personen, og endatil bo hos personen i ei langhelg.

Så jeg ville forklart litt mer om at personer fra internett kan være "ulv i fåreklær" og kan vise seg å være noe helt annet.

Personen kan ha brukt falskt bilde, osv.

 

Det er vel tvilsomt om han blir kidnappet, men han kan absolutt risikere å møte noen som han ikke kan tenke seg å ha sex med likevel.

Hvis han finner ut at han vil rømme fra personen, hvor skal han da gjøre av seg? Så det er nok best å bestille hotell allerede nå.

Lenke til kommentar

 

Radikalisert?

 

Tror vedkommende skal bli med i IS eller andre ekstrememiljøer som Pegida, Odins soldater? Det tror ikke jeg.

 

Jeg tror det er snakk om en venne eller kjærestebesøk.

 

 

Du følte deg vel riktig smart nå siden du klarte å snike inn den fredelige protestbevegelsen Pegida og gatevandrerne Odins soldater i samme kategori som folkemorderne fra IS :)

Lenke til kommentar

 

 

Radikalisert?

 

Tror vedkommende skal bli med i IS eller andre ekstrememiljøer som Pegida, Odins soldater? Det tror ikke jeg.

 

Jeg tror det er snakk om en venne eller kjærestebesøk.

 

 

Du følte deg vel riktig smart nå siden du klarte å snike inn den fredelige protestbevegelsen Pegida og gatevandrerne Odins soldater i samme kategori som folkemorderne fra IS :)

 

refugees not welcome, period. hahahah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...