Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

GTX 970 kan vel ikke kjøre G2 på full oppløsning? Da er vel mye av poenget borte. 

Tror ikke du får kjørt mer enn halv oppløsning.

Alle kort som støttes med full oppløsning oppgitt av HP har støtte for oppløsning opptil 7680x4320. 

GTX 970 har støtte for maks 4096 x 2160 gjennom en DP kabel. Da G2 kjører (2160x2160) x 2  regner jeg  med du må ha støtte for 7680x4320 for å få utbytte av dette - men mulig jeg tar feil. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei der har du rett @MrL, fant en artikkel om det hvor de noterer at det er 10xx-serien som kun fungerer med half-refresh:
https://www.vrone.co.uk/hmd/reviews/hp-reverb-g2

@Bone, du må nok oppgradere skjermkortet om du skal kunne bruke G2.

 

Graphics cards that will run at half the resolution

For those with less powerful GPUs, you won't be able to take full advantage of the Reverb G2’s impressive display. However, the following graphics cards will still make it work, if only at half the resolution. The list is as follows: NVIDIA® GeForce GTX 1060, NVIDIA, GeForce GTX 1660, NVIDIA GeForce GTX 1660ti, NVIDIA GeForce GTX 1070, NVIDIA GeForce RTX 2060, AMD Radeon™ RX 580, AMD Radeon RX 5500XT, AMD Radeon RX 590, AMD Radeon RX 5600 XT, AMD Radeon RX Vega56, and the AMD Radeon RX Vega64.

Lenke til kommentar

Har man "dårlig" PC maskinvare pr i dag kan man faktisk kjøre Reverb G2 i lavere oppløsning (men i 90hz)  (som riktignok da blir oppskalert for å fylle panelet/hele bildet) og nyte godt av den gode optikken i G2 og høy fillrate (lite/ikke screendoor effekt) inntil man får oppgradert grafikk kortet. 

Quest 2 er løsningen om man er på budsjett og/eller ønsker trådløs VR og kanskje litt enklere spill. Kablet eller trådløs til PC blir bildet komprimert og det går ut over kvaliteten. I tillegg, trådløst til PC så blir det også større latency/lag og er man utsatt for å være uvel så blir jo det da enda værre. Så inntill videre er Quest 2 connection til PC en nice to have greie, men ikke derfor jeg ville kjøpt Quest 2. Er connection til PC viktig ville jeg gått for Reverb G2. Oppløsningen på Reverb 2 er vesentlig høyere enn Quest 2, og det er en god innebygd lydløsning også, Valve index sin. I tillegg har man ekte IPD justering.

Ser noen snakker om PSVR og refresh på 90hz. Greit det, men for f.... gutta, bildet er grøt. Det er jo så utydelig at, ja, har du Playstation og KUN den og ønsker VR, og IKKE vil ha Quest 2... vel bruk PSVR greia. Men min ligger og støver ned. Totalt ubrukelig bilde. Var sjokka da jeg fikk den. Må i hvert fall ikke finne på å kjøpe PSVR NÅ på slutten av generasjonen. :)

Også når det gjelder den nye funksjonen hvor man kan kjøre Reverb G2 i lavere oppløsning, så video der de viste at bildet fortsatt var bedre enn Rift S. Blant annet pga lite/null screendoor og god optikk.

For PC brukere, og med pengene, Reverb G2 virker som det beste kjøpet nå. Og Valve Index selvsagt, men lavere oppløsning er No Go for det jeg ville brukt den til. Og langt dyrere også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Norwegian skrev (15 minutter siden):

Ser når jeg ser på prisen på Cosmos at jeg må kjøpe en ekstern trackingplate for å kunne bruke basestasjonene, og da er jo prisen allerede oppe på nivået til Reverb G2, så nå vurderer jeg den istedenfor. Jeg går utifra man må ha kobling til PC for å kunne bruke denne? Den er ikke uavhengig slik som Quest 2 er?

Reverb G2 er kablet ja, heldigvis. :) Spilte nye Star Wars Squadrons som i kom i går, i VR på min Reverb G1 (samme oppløsning som G2, men G1 har et eldre dårligere panel med dårligere farger, kontrast, sortnivå og klarhet enn G2, og G1 har også dårligere tracking og dårligere optikk og lyd også), Det var en fantastisk opplevelse på G1. Steike!!!! Min egen X-Wing! Endelig. :D 

Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (Akkurat nå):

Reverb G2 er kablet ja, heldigvis. :) Spilte nye Star Wars Squadrons som i kom i går, i VR på min Reverb G1 (samme oppløsning som G2, men G1 har et eldre dårligere panel med dårligere farger, kontrast, sortnivå og klarhet enn G2, og G1 har også dårligere tracking og dårligere optikk og lyd også), Det var en fantastisk opplevelse på G1. Steike!!!! Min egen X-Wing! Endelig. :D 

Hvordan funker sporingen da uten å ha eksterne basestasjoner? Det er min største frykt å gå fra Htc Vive til noe som ikke har basestasjoner.. Kan man bruke andre kontrollere enn de som følger med da?

 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, The Norwegian said:

Hvordan funker sporingen da uten å ha eksterne basestasjoner? Det er min største frykt å gå fra Htc Vive til noe som ikke har basestasjoner.. Kan man bruke andre kontrollere enn de som følger med da?

 

G2 har fire kameraer i HMD'en som tracker, og det har blitt sagt at den er veldig bra i forhold til tidligere WMR-HMD'er og skal ikke gi noen problem med generell bruk. 

To scenarioer hvor trackingen bryter: 1) om du har kontrollene helt til brillene, så mister man tracking. Trenger 3-4 cm avstand, så FPS fungerer bra det. 

2) hente noe bak ryggen. Sjeldent jeg har vært borti noe hvor man må gjøre en handling bak ryggen. Eneste eksempelet jeg kommer på er H3VR som har en ryggsekk du kan bruke, så ser for meg her kan det by på problemer. Ellers vil jo våpen bak skuldrene fungere fint. 

 

Lenke til kommentar
The Norwegian skrev (27 minutter siden):

Hvordan funker sporingen da uten å ha eksterne basestasjoner? Det er min største frykt å gå fra Htc Vive til noe som ikke har basestasjoner.. Kan man bruke andre kontrollere enn de som følger med da?

 

Visste du at Valve Index hodesettet i utgangspunktet har inside out tracking?
*The Index uses sweeping lasers as active inside out tracking markers; the HMD tracks itself based on the IR sweeps; instead of camera based like the Rift S. 

Selve G2 hodesettet vil i grunn ha like god tracking som ditt HTC Vive med basestasjoner så lenge du har grei belysning (ikke for mye eller for lite lys).

Tracking ift kontrollere skal være på samme nivå som Rift/Quest, som er mer enn bra nok spør du meg! 

Jeg ser for meg at du også kan bruke oppsettet du allerede har med Vive-kontrollerne paret med G2. Tror MRTV har en video på Youtube hvordan man setter dette opp (se etter Valve Index Controllers + G2).

Lenke til kommentar
Sisto skrev (4 minutter siden):

Visste du at Valve Index hodesettet i utgangspunktet har inside out tracking?
*The Index uses sweeping lasers as active inside out tracking markers; the HMD tracks itself based on the IR sweeps; instead of camera based like the Rift S. 

Selve G2 hodesettet vil i grunn ha like god tracking som ditt HTC Vive med basestasjoner så lenge du har grei belysning (ikke for mye eller for lite lys).

Tracking ift kontrollere skal være på samme nivå som Rift/Quest, som er mer enn bra nok spør du meg! 

Jeg ser for meg at du også kan bruke oppsettet du allerede har med Vive-kontrollerne paret med G2. Tror MRTV har en video på Youtube hvordan man setter dette opp (se etter Valve Index Controllers + G2).

Så man må ha eksterne basestasjoner for å bruke andre kontrollere? Tenker på hvis jeg noen gang får tak i index-knuckles.

Lenke til kommentar
The Norwegian skrev (9 minutter siden):

Så man må ha eksterne basestasjoner for å bruke andre kontrollere? Tenker på hvis jeg noen gang får tak i index-knuckles.

Det må du nok, ja, dessverre! Jeg liker faktisk retningen VR går i med å kvitte seg med kabler og rotete oppsett. Jo bedre teknologien blir med trådløs inside-out tracking desto bedre!

 

Jeg solgte mitt HTC Vive oppsett til fordel for Oculus Quest, og det er i veldig sjeldne situasjoner jeg savner å ha basestasjon-tracking. Nå går det i VD + SideQuest for alle penga fram til G2 ankommer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Dicky2020 said:

G2 har fire kameraer i HMD'en som tracker, og det har blitt sagt at den er veldig bra i forhold til tidligere WMR-HMD'er og skal ikke gi noen problem med generell bruk. 

To scenarioer hvor trackingen bryter: 1) om du har kontrollene helt til brillene, så mister man tracking. Trenger 3-4 cm avstand, så FPS fungerer bra det. 

2) hente noe bak ryggen. Sjeldent jeg har vært borti noe hvor man må gjøre en handling bak ryggen. Eneste eksempelet jeg kommer på er H3VR som har en ryggsekk du kan bruke, så ser for meg her kan det by på problemer. Ellers vil jo våpen bak skuldrene fungere fint. 

 

Det er flere spill jeg "henter" ting på ryggen, uten at det er et problem med Rift S, Onward har sånn bærbar Pc som sitter ca. ved korsryggen, Saints and sinners har ryggsekk på venstre skulder/rygg og 2 hånds våpen på venstre, jeg tror de fleste spill løser dette med at trackinga følger kontrolleren til den går bak ryggen også er spill/kontroller programmert til at da henter du noe da, så selv om headsettet ikke har ekte tracking bak ryggen er programmeringa stø nok til at den skjønner hva du driver med.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (Akkurat nå):

Det er flere spill jeg "henter" ting på ryggen, uten at det er et problem med Rift S, Onward har sånn bærbar Pc som sitter ca. ved korsryggen, Saints and sinners har ryggsekk på venstre skulder/rygg og 2 hånds våpen på venstre, jeg tror de fleste spill løser dette med at trackinga følger kontrolleren til den går bak ryggen også er spill/kontroller programmert til at da henter du noe da, så selv om headsettet ikke har ekte tracking bak ryggen er programmeringa stø nok til at den skjønner hva du driver med.

Blir vel verre med spill feks blade and sorcery hvor man gjerne vil slå en idiot som står bak deg.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dicky2020 said:

Lyden = Knall lyd, dog du må bytte straps om du ønsker å bruke noe andre hodetelefoner. Gjerne korriger meg her @Enceladus siden du har Index. Q2 har innebygd høytalere som er crap, men også standard aux så lyden er så god som hodetelefonene du har fra før.

Jepp veldig god lyd! Og uten noe press på ørene som bidrar til komfort.

3 hours ago, Bone said:

Jeg skal klare "dill", er er som sagt opplevelsen som er det viktigste. :) 

Var ikke helt klar over at PSVR også hadde 90 Hz. Håper at jeg skal få en bedre opplevelse med noe nytt, for PSVR klarer jeg ikke noe særlig. Vi får se.

Faktisk støtter PSVR 120Hz men er vel ytterst få spill som faktisk benytter seg av den.

Linker videre til en Reddit tråd om dette:

Quote

PSVR supports 3 fps modes and 2 refresh rates1st case (by far most common) - game operates at 60fps, is displayed with 120Hz refreshrate; the 60 additional frames are generated by taking HMD tracking data and adjusting/warping the last rendered image to fit the movement done since then2nd case - game operates at 90fps, is displayed at 90Hz rfr; pretty straight forward, but every frame is also warped with tracking data, as that is an automatic step added in the last milliseconds before the image is sent to the HMD3rd case - game operates at 120fps, is displayed at 120Hz rfr; same as in 2. case apart from that

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/a2cv7e/can_someone_explain_psvr_refresh_rate_to_me_60hz/

 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (6 minutter siden):

Det heter å snu seg det, man skal ikke veive med sverd bak ryggen sin, høres ut som en særdeles dårlig måte å slåss på.

Vet ikke om du har spilt det spillet, men om du er omringet av 4 stykker er det ikke bare bare å snu seg 😛

Jeg vet at det er en filleting jeg sikkert ikke blir å savne, jeg bare vet at på et punkt bør jeg oppgradere fra originale HTC Vive til noe med bedre bilde, nesten så jeg vurderer Oculus Rift S, men har hørt at denne har veldig kort kabel.

Endret av The Norwegian
Lenke til kommentar
11 minutes ago, The Norwegian said:

Vet ikke om du har spilt det spillet, men om du er omringet av 4 stykker er det ikke bare bare å snu seg 😛

Jeg vet at det er en filleting jeg sikkert ikke blir å savne, jeg bare vet at på et punkt bør jeg oppgradere fra originale HTC Vive til noe med bedre bilde, nesten så jeg vurderer Oculus Rift S, men har hørt at denne har veldig kort kabel.

Har spilt det, om du er omringet flytter du på deg så de ikke er bak deg. slår ned fienden foran seg og løper og snur seg. Aldri følt noe trang for å slå bak meg i det spillet. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 minutt siden):

Har spilt det, om du er omringet flytter du på deg så de ikke er bak deg. slår ned fienden foran seg og løper og snur seg. Aldri følt noe trang for å slå bak meg i det spillet. 

Jeg kommer ikke til å diskutere hvordan man spiller det spillet, poenget er at jeg er vant til å kunne bruke kontrollerne bak ryggen ved behov, så det blir en omstillingssak om jeg går over til et headsett som ikke har ekstern tracking.

Hvilke headsett er det egentlig som bruker ekstern tracking i dag? Er det noen i det hele tatt? Er inside out tracking standarden nå?

 

Lenke til kommentar
Halo: Combat Evolved skrev (1 time siden):

Hvor i  oculus quest finner jeg den 5 sifrete kode å må den for apen finer ikke vr brillene mine  .:cry:                 

Hvilken quest. Hvar ikke med noen kode for min quest 1 når jeg kjøpte den en gang i tiden. Lasta bare ned appen til telf og logga meg inn med user og satt den på bluetooth så den fant questen. 

 

Lenke til kommentar
Walkyrje skrev (6 minutter siden):

Hvilken quest. Hvar ikke med noen kode for min quest 1 når jeg kjøpte den en gang i tiden. Lasta bare ned appen til telf og logga meg inn med user og satt den på bluetooth så den fant questen. 

 

Jeg logget inn på programmet Oculus i pc min, men da fikk jeg trøppel  i oculus quest 128.gb den første får ikke brukt  det utenom internett å menyen der, for apen i mobilen finner ikke mitt vr head sett for apen krever 5 sifrete kode  så kan nullstille vr head sett mitt da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...