Gå til innhold

Rapport: Parkeringskjellere med elbiler bør ha krav om sprinkleranlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel to forhold som gjør at el-biler i garasjeanlegg medfører liten risiko – det ene er at man lader over mange timer (ikke hurtigladning) og det andre er at bilen står stille slik at de dramatiske situasjonene som oppstår når battericeller blir kortsluttet fysisk (kollisjon og utforkjøring) ikke kan skje når bilene står parkert. Til sammenligning så er det vel mange flere scenarier som kan tenkes med fulle bensintanker og gasstanker. Litt kjedelig at slike rapporter blir bensin på bålet for frykt og fordommer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel to forhold som gjør at el-biler i garasjeanlegg medfører liten risiko – det ene er at man lader over mange timer (ikke hurtigladning) og det andre er at bilen står stille slik at de dramatiske situasjonene som oppstår når battericeller blir kortsluttet fysisk (kollisjon og utforkjøring) ikke kan skje når bilene står parkert. Til sammenligning så er det vel mange flere scenarier som kan tenkes med fulle bensintanker og gasstanker. Litt kjedelig at slike rapporter blir bensin på bålet for frykt og fordommer.

 

Veldig enig i dette. En elbil som står parkert, eventuelt tilkoplet saktelading, utgjør vel en minimal risiko sammenlignet med en bil i bevegelse på veiene med motor og all elektronikk aktivert. Og risikoen er vel knapt større enn risikoen for brann i en parkert fossilbil. Fra rapporten å dømme kan det virke som om man brannfaglig anbefaler at "alle parkeringskjellere bør fullsprinkles". Ikke overraskende fra brannrådgivere, men i praksis urealistisk og svært dyrt å gjennomføre for vanlige blokker og borettslag.

 

Det er synd dersom dette tolkes som at elbiler er mer brannfarlige enn fossilbiler. Selv om rapporten har et poeng ved at elbilparken relativt sett er nyere enn "resten av bilparken", slik at statistikken kanskje ikke reflekterer den reelle brannfaren over tid ved begge biltyper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lest hele rapporten, og da satt jeg igjen med at rapportens hovedbudskap var dette vet vi for lite om, heller enn at elbilene utgjorde noen større risiko. De var skeptisk til dårlig brannsikring av parkeringskjellere generelt. Er dere enige, dere som har lest rapporten?

 

Jeg har ikke lest rapporten, men det var vel det som jeg leste av artikkelen. Den er muligens skrevet litt "el mot fossil" type artikkel, men at brannsikring i underetasjen av et bygg(vanligvis der parkeringen er) som inneholder fundamentet av bygningen skulle være rart slår meg som noe tullete. Det fins standarder for slikt, men at smutthull finnes er helt sikkert og som nok blir utnyttet inntil en ulykke skjer med personskade/død, med påfølgende oppdatering.

 

Det eneste artikkelen egentlig slår fast er mangelen på data (og artikkelen har jo ikke noen data å svare på noen påstander her, skam deg journalist). Men det er vel greit å si at en bil med en hydrogntank, bensin/diesel eller litiumbatterier utgjør en fare for omgivelsene, spesielt i et lukket miljø, uten noen undersøkelser.

 

Spørsmålet om elbil og hydrogenbil tilfører noe mere risiko er vel godt besvart av brannvesenets o.l. tilsvar; det er ikke verre; men lengre. (legg det inn i en risikovurdering å se svaret du får)

 

Svaret er vel kanskje at noe skulle vært gjort med garasjenes sikkerhet allerede, og om inntoget av el- og hydrogenbiler har gjort det noe bedre (data mangler).

 

Rimelig sikker på at når biler blir godkjent for bruk i Norge så er slike ting med i vurderingen, ikke bare krasjtest osv, men hvem vet hvilke kriterier som ligger til grunn. Dette er et stort problem i all lovgivning når ny teknologi kommer på banen, her når el-bilen blir vurdert så er det sikkert på basis av en fossilbil og det er jo mange ting som er forskjellige utenom skallet, hjul og seter.

 

Men det er sterke meninger rundt el og fossil så det er klart at det er klikkbart.

Lenke til kommentar

Sprinkleranlegg burde være et krav alle steder der det er brannfare. Et nedbrent "hvasomhelst" koster mye mer enn litt vannskader stort sett. Kunne spart mye penger hvis private hjem hadde hatt sprinkleranlegg :)

 

Sprinkleranlegg i private hjem vil føre til så store skader at vinningen går opp i spinningen. Det fins bedre metoder for å hindre brann i private hjem, som er billigere, enklere og gir mindre (om noen) følgeskader.

Lenke til kommentar

Dere som har lest rapporten, ligger den tilgjengelig for alle?

 

Det blir litt snevert av Elbilforeningen å ikke være enige i anbefalingene med utgangspunkt i at det "ikke finnes statistikk som sier at det brenner oftere i elbiler, eller at elbilbranner er farligere enn andre bilbranner". Det er jo bare litt av poenget. Om batteripakken i en elbil øker sansynligheten for at bilen begynner å brenne som følge av ekstern påvirkning, for eksempel brann i bilen som står parkert ved siden av, så er det vel naturlig å utrede/ anbefale aktive tiltak mot brannspredning, og tilsvarende utrede behov for gassdeteksjon og ventilering av parkeringsanlegg der "gassdrevne" biler parkeres?

Lenke til kommentar

http://www.safetyemporium.com/ILPI_Site/WebPagesUS/detail.htm?09592

 

Class D extinguishers are ideal for large combustible metal fires. This Amerex model 571 extinguisher contains a copper extinguishing agent specially developed by the U.S. Navy for combating fires in lithium and lithium alloys. The copper compound smothers the fire and provides an excellent heat sink for dissipating the heat of the fire. It is the only known lithium fire fighting agent which will cling to a vertical surface, thus making it the preferred agent on three dimensional and flowing fires.

 

If your work does not involve lithium metal or lithium-containing batteries, alloys, chemicals etc., the less expensive sodium chloride extinguishers (item #09582 and 09590; see below) are a suitable alternative.

 

The Amerex "soft flow" extension applicator (included) is particularly suited for fighting Class D fires. It keeps the operator's hands away from the extreme heat and prevents inhalation of toxic fumes caused by burning material. The easily controlled, even discharge provides a non-dispersing application of either agent. The applicator may be quickly detached to provide a straight stream of chemical where greater range, a narrow discharge pattern or a lobbing effect is required. The steel cylinder is coated with corrosion-resistant yellow paint. F.M. listed (ANSI/UL 1099/711).

 

Material Safety Data Sheet for Navy 125S (204 KB PDF file).

Lenke til kommentar

 

Sprinkleranlegg burde være et krav alle steder der det er brannfare. Et nedbrent "hvasomhelst" koster mye mer enn litt vannskader stort sett. Kunne spart mye penger hvis private hjem hadde hatt sprinkleranlegg :)

Sprinkleranlegg i private hjem vil føre til så store skader at vinningen går opp i spinningen. Det fins bedre metoder for å hindre brann i private hjem, som er billigere, enklere og gir mindre (om noen) følgeskader.

 

Nå er det vel garasjen det er snakk om, ikke leiligheten. Følgeskader må det selvfølgelig bli om det er en brann av alvorlig grad, med mindre brannen er totalt slukkbar med co2 som gir et minimum av skader (eller ingen overhodet)(Ved bruk husk at dette er kvelstoff, altså at det i mindre innelukkede områder vil det fortrenge oksygenet og effektivt kvele levende organismer som jeg og deg).

Forøvrig så er jeg enig med de som er avslappet i forhold til elbiler kontra fossilbiler; ingen data tilsier at de er farlige, men igjen så har vi lite data på at det er tilfelle.

Det som har gitt noen overskrifter i slikt fall er vel heller at brannvesenet ikke har vært klar over problematikken i forhold til tidligere biltyper.

Forøvrig så er klasse d som siste poster viser til ikke en klasse som har noe spesielleegenskaper ovenfor annet enn metall, nå er det jo snakk om lithium her, men klasse b eller c bør vel være den som er best egnet i en elektrisk brann der gasser blir produsert? Klasse d er i norge heller ikke anerkjent som noe som helst såvidt meg bekjent. Jeg tar brannkurs 2 ganger pr år pga jobben så er ingen ejspert men heller ikke fullstendig på jordet tror jeg.

Lenke til kommentar

Det spesielle med li-ion batterier er at de inneholder alle kjemikalier som er nødvendige for å holde en brann igang.  Dermed er det ikke snakk om å direkte kunne slokke en slik brann, mer å kunne begrense omfang/spredning.

 

Batteriene i seg selv er sikre og ladingen er også sikker når den er installert av autorisert elektriker.

 

Her i området har et par garasjer med elbiler brent ned siste 10 år, men ingen hus eller garasjer med vanlige biler i samme tidsrom - så noe øket risiko for brann bringer elbilene med seg.  Jeg mistenker dog at det mest kan være snakk om tilhørende ledningsnett som er av eldre type, dimensjonert for mindre strømbruk.  For høy strøm ift ledningstverrsnitt betyr at ledningsisolasjonen kan forkulle.  Karbon i forkullet isolasjon er elektrisk ledende og vips har man en kortslutning som kan medføre brann.

 

Det er derfor viktig å ta seg råd til også en egen strømkurs (dvs ny separat, godt dimensjonert ledning fra sikringsskap) og godt dimensjonert kontakt:  http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/lading-av-elbil-dette-kan-vaere-farlig/a/23496560/

Lenke til kommentar

Sprinkleranlegg burde være et krav alle steder der det er brannfare. Et nedbrent "hvasomhelst" koster mye mer enn litt vannskader stort sett. Kunne spart mye penger hvis private hjem hadde hatt sprinkleranlegg :)

Det er ikke sånn at man automatisk sparer penger selv om sprinkleranlegg er billigere om det faktisk brenner. Mange steder brenner aldri og skade på sprinkleranlegg kan føre til kostnader. AtW

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

I serien gode håpløse partsinnlegg toppes denne historien listen med historier

Avventer dommen når parkeringshuset har falt ned, EL bilbatteriene tømt,.og alle bilene forkullet.

Heldigvis ingen påstående bygninger som hadde blitt rammet.

A60 og H60, brannsikring , dvs 60 minutters brannmotstand, blir et musepiss i havet.

Til info" Ytterøyværingen" , El ferge i Hordaland, med brann i batterirom, tok 2-3 uker før brannmannskapene kunne komme til grunnet varme og fare for gassforgiftning og eksplosjon.

Vann har begrenset virkning på battri "run away". følgelig ikke normale sprinkleranlegg heller.

Det er tre hoved probemer med Elbiler i garasjer

1- Tigjengelighet på strøm, Prioritert av markedshensyn for leiligheter og biler

Gode systemer for fordeling tilgjengelig, følgelig mange ladepunkter og biler i garasjene

2 - Antall El biler til enhver tid i garasjen.

Sistnevnte sopt undere teppet i bygningsforskrifter og alle andre regler grunnet punk1 1 som er befordrende for markedet.

En Tesla representerer ca 80 KWH i fulladet tilstand, en middels bil ca halvparten.

Dette er mye energi og kan ikke sammenliknes med energi i diesel/ bensintanker med hensyn til risiko for feil, grunnet systemet passiv tank til forskjell fra batteri system med integrerte og tilkoblede kretser...

Ladeprosessen ikke nødvendigvis den største risiko.

3

Ingen spesielle krav til Brannsikring av bærende konstruksjoner eller tillatelse til bygging av boliger oppå garasjekjelleren

Spooky spør du meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...